HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik vers rubber nodig heb ben ik wat rond gaan lezen. Ik heb nu onder mijn blade uit 92 Conti sport attack zitten, maar overweeg de Bridgestone S20.
Ik rij sportief maar niet overdreven, wat is nou de beste band? Let op, 16" voorwiel....
 
Aangezien ik vers rubber nodig heb ben ik wat rond gaan lezen. Ik heb nu onder mijn blade uit 92 Conti sport attack zitten, maar overweeg de Bridgestone S20.
Ik rij sportief maar niet overdreven, wat is nou de beste band? Let op, 16" voorwiel....

Sportief als in totaal geen schaamranden meer?
Enkel mooi weer of ook regen?

Ga zo ver als je durft/prettig vindt. Ik geloof die verhalen van een knee-down in de regen nooit zo......

Zou het in de stromende regen ook niet proberen. Maar met wat matige regen kan het nog wel ;)
Genoeg mensen gezien die het dan doen, en zelf ook wel eens gedaan.
 
Bijna geen schaamranden meer (ben er mee bezig, met Hyperpro vering nu stukken minder) en alleen mooi weer.

De S20 schijnen echt enorm veel grip te leveren, en komen goed uit de testen. Echter met betrekking tot de km's die je ermee kan maken weet ik het niet. Iemand van ons topic rijd ermee onder z'n ZX6-R en was er erg mee tevreden.

Zelf rijd ik met de Sportsmarts en ook daar ben ik mee tevreden. Veel grip in warme omstandigheden en bij wat druppels kan je ze ook nog redelijk ver pushen merk ik. En qua slijtage moet ik zeggen dat ze het erg goed doen. Nu zo een 3000km op waarvan 4 circuitdagen. En de slijtage valt me echt mee!

Goede verhalen gehoord dat veel mensen er erg lang mee doen.
 
Kort vraagje, ik ben op het moment mijn 2e set Roadsmarts aan gort aan het rijden, en het is voor mij een ideale band, tenminste, bijna ideaal dan. Heeft iemand de voorband van de Roadsmart 2 al gecombineerd met een Roadsmart 1 achterband?

Ik vraag dit omdat ik begrijp dat roadsmart 1 beter is voor lichte fietsen (die ik heb ) en dat roadsmart 2 iets spitser is. (wat ik eigenlijk ook wil)
 
heb ook sind vorige week een bridgestone s20 achterband, helaas zijn deze ook nog niet spijkerbestendig zag ik gisteren toen ie leeg stond.
zaten 2 spijkers in van een ritsje tackernagels, de autozaak op het dorp heeft er een prop ingezet.
een plu is beter maar dan moet die band er weer af heb ik ook niet zon zin in.
ie warmt wel erg goed op na mn testrondje gisteren ie voelde loeiheet aan, banden staat op 2.4 voor 2.6 bar achter
 
Laatst bewerkt:
Even gebruik maken van jullie alwetendheid ;)

Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt bij een bedrijf om mijn banden om te leggen. K neem mijn wielen (en zelf gekochte nieuwe banden) los mee, maar ik vroeg mij af of ik de remschijven en achtertandwiel eraf moet schroeven?

Of is dat niet nodig bij een professionele bandenwisselmachine?

Hartelijk dank :)
 
Even gebruik maken van jullie alwetendheid ;)

Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt bij een bedrijf om mijn banden om te leggen. K neem mijn wielen (en zelf gekochte nieuwe banden) los mee, maar ik vroeg mij af of ik de remschijven en achtertandwiel eraf moet schroeven?

Of is dat niet nodig bij een professionele bandenwisselmachine?

Hartelijk dank :)

Juist erop laten zitten, dan kan dit gewicht ook meegenomen worden in het uitbalanceren.
 
Even gebruik maken van jullie alwetendheid ;)

Ik heb voor morgen een afspraak gemaakt bij een bedrijf om mijn banden om te leggen. K neem mijn wielen (en zelf gekochte nieuwe banden) los mee, maar ik vroeg mij af of ik de remschijven en achtertandwiel eraf moet schroeven?

Of is dat niet nodig bij een professionele bandenwisselmachine?

Hartelijk dank :)

remschijven laten zitten.

Tandwiel zit aan de tandwieldrager en los in de achternaaf (met transmissiedempers er tussen).

Hoedt het zwikkie een beetje bij elkaar, of je nou compleet gaat, of zonder tandwieldrager. Een busje is er zo uit gevallen :Y
 
Bedankt voor de reacties!

Inderdaad de remschijven er op kunnnen laten zitten, en het tandwielgebeuren er allemaal uit. Banden liggen er inmiddels op en m'n fiets stuurt beter dan ooit :]

Wel weer ff wennen, ik was gewend geraakt aan m'n vierkante banden :P
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan