HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Nog een belangrijke reden om het hier te doen: in Duitsland monteert men alleen banden met typegoedkeuring voor jouw motor! Is een verzekeringskwestie daar.
Ook monteren ze niet een ander type achterband dan je voor hebt; alleen setjes dus.

Dus even een bandje naar jouw smaak uitzoeken zit er niet in.

Overkwam een vriend van me wiens achterband tijdens een weekje vakantie toch veel harder op ging dan verwacht. Na lang lullen is het gelukt een fijne band te krijgen, maar alleen zonder bonnetje en niemand mocht het weten.
 
Laatst bewerkt:
Mogguh :] ik ben mn motor ff aan het klaarmaken voor een ritje morgen. Een ding waar ik wat aan wil doen is de bandenspanning. KTM zegt in de handleiding van mn 2003 950 adventure: voor 2.4, achter 2.6 bar. Ik heb trouwens 21/18" wielen.

Ik vind dat alleen errug weinig luchtdruk. Ik heb hier in de achtertuin een klein drempeltje van 8cm, als ik daar rustig overheen rij voelt het aan alsof mn voorband lek is. En in de bochten is het ook niet echt geweldig nu dus. Ik ga over een paar weken naar de Nurnburgring maar ik wil eerst de luchtdruk nu eens goed hebben voor mn motor. Heeft er iemand een goede tip? Ik zou zelf zeggen iets van 2.8 voor en achter bijvoorbeeld.
 
Nog een belangrijke reden om het hier te doen: in Duitsland monteert men alleen banden met typegoedkeuring voor jouw motor! Is een verzekeringskwestie daar.
Ook monteren ze niet een ander type achterband dan je voor hebt; alleen setjes dus.

Dus even een bandje naar jouw smaak uitzoeken zit er niet in.

Overkwam een vriend van me wiens achterband tijdens een weekje vakantie toch veel harder op ging dan verwacht. Na lang lullen is het gelukt een fijne band te krijgen, maar alleen zonder bonnetje en niemand mocht het weten.
Dan moet je ook niet naar een echte garage gaan :+ De paar keer dat ik in duitsland een band moest hebben, gewoon een willekeurige duitse motorrijder aanspreken, die weten vaak wel adresjes. In GPS inkloppen en gaan. Bijna allemaal waren ze zelfs goedkoper dan bij Nederlandse garages, en slechts 1x had ie echt bijna niks op voorraad... maar ja, we moesten toch wat :P Het is een gokje ja, en als je die neemt moet je verder niet zeuren maar moeilijk hebben ze bij mij nog nooit gedaan.
 
Mogguh :] ik ben mn motor ff aan het klaarmaken voor een ritje morgen. Een ding waar ik wat aan wil doen is de bandenspanning. KTM zegt in de handleiding van mn 2003 950 adventure: voor 2.4, achter 2.6 bar. Ik heb trouwens 21/18" wielen.

Ik vind dat alleen errug weinig luchtdruk. Ik heb hier in de achtertuin een klein drempeltje van 8cm, als ik daar rustig overheen rij voelt het aan alsof mn voorband lek is. En in de bochten is het ook niet echt geweldig nu dus. Ik ga over een paar weken naar de Nurnburgring maar ik wil eerst de luchtdruk nu eens goed hebben voor mn motor. Heeft er iemand een goede tip? Ik zou zelf zeggen iets van 2.8 voor en achter bijvoorbeeld.
In de voorband zit bijna altijd minder druk dan achter, zit ook minder gewicht. Je hebt een grote allroad, die hóórt drempels te absorberen, dat komt niet zozeer door de bandendruk denk ik, want 2.4 in een voorband is heel normaal. Ik weet toevallig dat zo'n ding uitstekend stuurt maar een bochtenkanon is het niet, daarvoor staat ie te hoog op de poten. Wat voor banden zijn het en wat is de staat?

Overigens kun je beter de druk opgegeven door de bandenfabrikant aanhouden, niet die van je motorfabrikant. Reden is dat de druk in je handleiding uit gaat van het standaard type band, maar 9/10 motoren (inclusief de jouwe, hoop ik) rijden niet meer op de standaard gemonteerde banden. Het enige wat de motorfabrikant verder te zeggen heeft is de maat velg, een band die daarvoor bedoeld is past, en verder gaat de bandenfabrikant er over hoe die het beste hoort te presteren.
 
Ik blijf dat altijd een lastige discussie vinden.

Punt is dat de bandenfbrikant namelijk niet weet op welke motor je die band gaat stoppen ;)
Maar goed, het advies van de motorfabrikant is vaak ook niet alles nee.

Maar voor die KTM lijkt 2.4 mij ook niet vreemd. He is ook een 21" wiel he, die vervormt minder dan een 17" bij gelijke druk.
En zeker bij sportief rijden kan je dan beter iets aan de zachte kant zitten dan te hard.
Maar je kan altijd zelf gaan experimenteren ermee.
 
Laatst bewerkt:
[mierenneukmodus]Nürburgring, of Nuerburg als op één of andere manier de puntjes niet mogelijk zijn zoals vroeger bij de telex ed. Niet te verwarren met Nürnberg (de stad in Beieren). Je zou de eerste niet zijn die ellenlang aan het reizen is naar de berg terwijl een veel korter tripje naar de burcht volstaat :+ [/mnmodus]

Punt is dat de bandenfbrikant namelijk niet weet op welke motor je die band gaat stoppen ;)

Maar voor die KTM lijkt 2.4 mij ook niet vreemd. He is ook een 21" wiel
Denk toch wel dat die fabrikant een aardige indruk heeft op welk type motor een 21" band gaat ;) Nu zijn die er ook lichter en zwaarder (waarbij de 950 Adventure allicht tot die latere zal horen), maar de meeste relatief zware allroads hebben een 19" voorwiel.
 
kan het niet of net niet gewoon hier vervangen, of anders niet klagen als je in Duitsland veel te veel betaald om dat je daar gedwongen wordt in een te dure motorzaak te shoppen


ik ga morgenvroeg al naar eifel, waarschijnlijk 40km van bitburg af ergens. ( heenweg snelwegen vermijden aangezien iemand meegaat met nieuwe motor met 3 km op teller, inrijden dus )
vandaar ook mijn vraag dat het hier dus nu in nederland niet kan en ik niet weet hoe lang mijn achterband nog mee kan.
zal even foto maken en plaatsen. ( of linkje )

ik zal denk ik rond de 2000km rijden tijdens deze trip. zondagvroeg weg en donderdag weer terug.
 
Laatst bewerkt:
Hallo beste motormensen,

ik ben nieuw hier op dit forum, neem het me niet kwalijk als deze vraag al voor de -tigduizendste keer voorbij komt. Maar ik probeer het toch

Onlangs heb ik een Suzuki Bandit 600S overgenomen van de 1e eigenaar. Uit 2003, 13500km op de teller, om door een ringetje te halen zo mooi.
Echter, de motor is nog voorzien van de allereerste banden (BT056) en deze zijn dringend aan vervanging toe.
De ene motorzaak adviseert Michelin Pilot Road, de ander Pilot Power, weer een ander zweert bij Bridgestone BT021 en ook Conti RoadAttack word geadviseerd. Een heel groot prijsverschil zit er niet tussen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer . Ik gebruik de motor voor woon-werk verkeer (snelweg), en voor sportief toeren. Wat zouden jullie kiezen?
 
Hallo beste motormensen,

ik ben nieuw hier op dit forum, neem het me niet kwalijk als deze vraag al voor de -tigduizendste keer voorbij komt. Maar ik probeer het toch

Onlangs heb ik een Suzuki Bandit 600S overgenomen van de 1e eigenaar. Uit 2003, 13500km op de teller, om door een ringetje te halen zo mooi.
Echter, de motor is nog voorzien van de allereerste banden (BT056) en deze zijn dringend aan vervanging toe.
De ene motorzaak adviseert Michelin Pilot Road, de ander Pilot Power, weer een ander zweert bij Bridgestone BT021 en ook Conti RoadAttack word geadviseerd. Een heel groot prijsverschil zit er niet tussen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer . Ik gebruik de motor voor woon-werk verkeer (snelweg), en voor sportief toeren. Wat zouden jullie kiezen?
Die Conti RoadAttack (2), gaan wel goed zolang het droog is. Maar in de regen is het voelbaar minder vind ik. Een lange levensduur hebben ze wel. Heb twee setjes versleten, over een afstand van bijna 18.000km per setje. Oke, ik rijd niet in "circuitstijl", maar het gaat er toch best vrij sportief aan toe.

Heb nu Michelin Pilot Road 3 gezet. Gaan zeer goed op het droge, en vrij goed op nat. Goed voor woon-werk, en sportief toeren dus. Wat de levensduur betreft, weet ik nog niet, heb ze er nog maar 1300km op liggen, maar ik vermoed dat ook deze minstens aan de 15000km geraken.
 
Hallo beste motormensen,

ik ben nieuw hier op dit forum, neem het me niet kwalijk als deze vraag al voor de -tigduizendste keer voorbij komt. Maar ik probeer het toch

Onlangs heb ik een Suzuki Bandit 600S overgenomen van de 1e eigenaar. Uit 2003, 13500km op de teller, om door een ringetje te halen zo mooi.
Echter, de motor is nog voorzien van de allereerste banden (BT056) en deze zijn dringend aan vervanging toe.
De ene motorzaak adviseert Michelin Pilot Road, de ander Pilot Power, weer een ander zweert bij Bridgestone BT021 en ook Conti RoadAttack word geadviseerd. Een heel groot prijsverschil zit er niet tussen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer . Ik gebruik de motor voor woon-werk verkeer (snelweg), en voor sportief toeren. Wat zouden jullie kiezen?
Sportbanden zou ik niet doen, die gaan veel minder lang mee en mijn ervaring wijst uit dat 'sportief touren', zoals beschreven door de meeste mensen die dit doen, heel goed af kan met sport-tourbanden (vandaar de naam). Daarnaast hebben die laatsten ook nog eens meer grip in de regen... meestal... en zijn ze sneller in hun werkgebied qua temperatuur. Afhankelijk van hóé veel je regen rijdt en hoe belangrijk je vlot sturen vind zou ik zeggen dat je 4 goede opties hebt. Michelin Pilot Road 3 (de 1 is echt wel verouderd, dus niet die nemen!) is erg goed in de regen, en zeer wendbaar. Nadeel zal zijn dat hij wat instabiel aan kan voelen. De Dunlop Roadsmart II: bijna net zo goed in de regen, wat stabielere en neutralere natuur. Continental RoadAttack II: Stuurt érg goed en licht, maar is in de regen niet zo sterk en slijt harder dan de rest. Als laatste omdat ik hem niet wil negeren: Bridgestone BT-023 (lager getal: laten liggen): Neutraal, stabiel, slijtvast, goed in de regen, eigenlijk gewoon een veilige keus.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn VFR zelf de Pilot Road 2 gehad. Ik val zelf ook in de categorie sportief toeren (vind ik). En had daarom de keus gemaakt voor de Pilot Road 2.

Mijn ervaringen hiermee (zal waarschijnlijk ook wel voor de Pilot Road 3 gelden). Zowel op droog als nat een vertrouwd gevoel en remt goed. Wanneer je de bocht ingaat heeft de Pilot Road 2 de neiging om nog verder de bocht in te vallen. Dit effect wordt sterker naarmate de achterband ouder word en dus ook platte kant krijgt. Dat brengt me gelijk bij het nadeel van deze band. Voor het type band krijgt deze te makkelijk een platte kant (vind ik). Wellicht rij ik niet sportief genoeg :+ :+
Het viel me ook op dat wanneer je in een bocht wat bijremt (hoor je niet te doen maar goed), dat de motor zich direct rechtop zet. Ik weet niet in hoeverre de band hier iets mee te maken heeft.

Het soort wegen waar ik rij, zijn hoofdzakelijk de wegen binnendoor en en mindere mate de provinciale hoofdwegen (N-wegen) en snelweg probeer ik helemaal te vermijden.

Overigens. Mijn vriendin heeft op haar Yamaha Bulldog een setje Contimotions liggen (Continental). Ze heeft er nu een kleine 2 duizend meegereden en is er positief over. Ik heb de indruk dat dit wel banden zijn met een lange levensduur. Dit lijken me ook wel leuke banden voor een motor als een Bandit en zijn concurrenten.
Deze Contimotion kan je volgens tegenover een BT-023 zetten, ze zitten in hetzelfde segment te vroeten.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie snelle reacties!

Die Conti Motion werd mij ook aangeboden, voor dezelfde prijs als de RoadAttack. Nou weet ik echter niet of men de RoadAttack 1 of 2 bedoelde.
Nu lees ik dat de BT021 min of meer word afgeraden, ten gunste van de BT023. Is daar een reden voor? Meerdere motorzaken kwamen namelijk met de BT021 op de proppen als goede vervanging van de oude BT056's.

Resumerend: De Pilot Power had ik zelf min of meer al afgeschreven, want te sportief voor de Bandit. De BT021 word afgeraden. De Pilot Road 3 is een topper in de regen maar maakt de motor wat instabieler doordat hij relatief snel de bocht invalt. Bovendien is dit de duurste band van allemaal. De RoadAttack 2 stuurt als een scheermes maar is in de regen relatief zwak en slijt snel. Blijft over de Conti Motion, en iemand noemt de Dunlop RoadSmart II. In een bandentest lees ik iets over de Pirelli Angel ST, en de Pirelli Diablo Strada, die allebei zeer overtuigend overkomen. Heeft iemand ervaring met de laatst genoemde 3 banden? Ik ken niemand die hier mee rijd en lees er (voor zover ik kan vinden) ook niks over op MF.
 
Laatst bewerkt:
Motoplus heeft onlangs nog een stel toerbanden getest. De Pirelli Angel ST kwamen hier ook goed uit. De geupgrade Metzelers Roadtec Z8 kwam er echter nog beter uit. Metzeler en Pirelli zouden uit dezelfde fabriek moeten komen.
De Roadsmart II (belangerijk) is ook en populaire band en op zich ook goed.

Zie dit bericht voor de test.
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf dat altijd een lastige discussie vinden.

Punt is dat de bandenfbrikant namelijk niet weet op welke motor je die band gaat stoppen ;)
Maar goed, het advies van de motorfabrikant is vaak ook niet alles nee.
Ik begrijp je niet?
Als je op de sites van bandenfabrikanten gaat zoeken op jouw type, model en bouwjaar motor, dan krijg je een bandenspanningsadvies. Hoezo weten ze dan niet op welke motor de band gaat? Elke behoorlijke bandenfabrikant heeft complete lijsten van modellen motoren en hun advies daarvoor.
 
Hallo beste motormensen,

ik ben nieuw hier op dit forum, neem het me niet kwalijk als deze vraag al voor de -tigduizendste keer voorbij komt. Maar ik probeer het toch

Onlangs heb ik een Suzuki Bandit 600S overgenomen van de 1e eigenaar. Uit 2003, 13500km op de teller, om door een ringetje te halen zo mooi.
Echter, de motor is nog voorzien van de allereerste banden (BT056) en deze zijn dringend aan vervanging toe.
De ene motorzaak adviseert Michelin Pilot Road, de ander Pilot Power, weer een ander zweert bij Bridgestone BT021 en ook Conti RoadAttack word geadviseerd. Een heel groot prijsverschil zit er niet tussen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer . Ik gebruik de motor voor woon-werk verkeer (snelweg), en voor sportief toeren. Wat zouden jullie kiezen?
Gezien de adviezen heb jij om budget-banden gevraagd? Je hebt namelijk allemaal oudere banden opgenoemd......
De Michelin Pilot Road is opgevolgd door de MPR 2 en later weer de MPR3.
De Power is opgevolgd door de Power 2CT.
De BT021 is opgevolgd door de BT023.
De RoadAttack is opgevolgd door de Roadattack 2.

Voor snelweggebruik vallen de Powers al af.
De Road 1, 2 of 3 moet je van houden (vallen de bocht in).
De BT023 valt gewoon tegen, maar is al veel beter dan de 021.
Lees eens hier voor een vergelijk: https://dl.dropbox.com/u/18494561/sport-tourbanden.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan