HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
De S20 schijnen echt enorm veel grip te leveren, en komen goed uit de testen. Echter met betrekking tot de km's die je ermee kan maken weet ik het niet. Iemand van ons topic rijd ermee onder z'n ZX6-R en was er erg mee tevreden.

Zelf rijd ik met de Sportsmarts en ook daar ben ik mee tevreden. Veel grip in warme omstandigheden en bij wat druppels kan je ze ook nog redelijk ver pushen merk ik. En qua slijtage moet ik zeggen dat ze het erg goed doen. Nu zo een 3000km op waarvan 4 circuitdagen. En de slijtage valt me echt mee!

Goede verhalen gehoord dat veel mensen er erg lang mee doen.
7k onder mijn blade (inclu weekendje eifel }) )
 
heb ook sind vorige week een bridgestone s20 achterband, helaas zijn deze ook nog niet spijkerbestendig zag ik gisteren toen ie leeg stond.
zaten 2 spijkers in van een ritsje tackernagels, de autozaak op het dorp heeft er een prop ingezet.
een plu is beter maar dan moet die band er weer af heb ik ook niet zon zin in.
ie warmt wel erg goed op na mn testrondje gisteren ie voelde loeiheet aan, banden staat op 2.4 voor 2.6 bar achter
te zacht vind ik... gaan ze sneller slijten.

rij met 2,5/2,9 en motor voelt daardoor net wat lichter.
ik gebruik wel een 190/50 achter ipv de standaard 180/55
dit omdat ik helaas snelweg rijd naar me werk...
breder = meer rubber op rechte vlak = minder kans op vierkante banden omdat het gewicht beter verspreid wordt

tenminste, denk ik dan :9 graag advies van onze banden experts hier...
 
Laatst bewerkt:
Staat in de Motoplus van deze week een sportbandentest, op zich wel grappig te zien dat mijn favo op plek 5 staat (Sportsmart) :+

Kritiek is dat je hem op temperatuur moet krijgen, anders stuurt ie sloom. Klopt ook wel... maar ze gaan wel met afstand het langste mee. Na 4.000km was van de S20 nog 35% over op de achterband, bij de Sportsmart 58%...
 
te zacht vind ik... gaan ze sneller slijten.

rij met 2,5/2,9 en motor voelt daardoor net wat lichter.
ik gebruik wel een 190/50 achter ipv de standaard 180/55
dit omdat ik helaas snelweg rijd naar me werk...
breder = meer rubber op rechte vlak = minder kans op vierkante banden omdat het gewicht beter verspreid wordt

tenminste, denk ik dan :9 graag advies van onze banden experts hier...

Een 190/50 band gaat het sowieso slechter doen op een velg die voor een 180/55 band is gemaakt. Veel minder grip in de bochten ook. Vorige eigenaar had bij mij een 190/50 band op de motor gemonteerd. Zag er heel bruut uit maar in de bochten was het gewoon bagger en bij het uitacceleren stapte de achterkant telkens uit.

Hier een 180/55 band op een 5.5" velg

28milio.jpg



Hier een 190/50 band op een 5.5" velg

adzwa0.jpg


Zoals je kunt zien gaat die 190/50 alleen maar voor nadelen zorgen. Als je veel snelweg rijdt zou je de band wellicht wat harder op kunnen pompen, maar vierkant worden ze allemaal. Ik rijd bijna nooit snelweg en mijn band is nu bijna op en begint langzaam aan ook vierkant te worden.
 
Staat in de Motoplus van deze week een sportbandentest, op zich wel grappig te zien dat mijn favo op plek 5 staat (Sportsmart) :+

Kritiek is dat je hem op temperatuur moet krijgen, anders stuurt ie sloom. Klopt ook wel... maar ze gaan wel met afstand het langste mee. Na 4.000km was van de S20 nog 35% over op de achterband, bij de Sportsmart 58%...
Hoe deed de Rosso corsa het volgens die test?
 
Een 190/50 band gaat het sowieso slechter doen op een velg die voor een 180/55 band is gemaakt. Veel minder grip in de bochten ook. Vorige eigenaar had bij mij een 190/50 band op de motor gemonteerd. Zag er heel bruut uit maar in de bochten was het gewoon bagger en bij het uitacceleren stapte de achterkant telkens uit.

Hier een 180/55 band op een 5.5" velgo

[afbeelding]


Hier een 190/50 band op een 5.5" velg

[afbeelding]

Zoals je kunt zien gaat die 190/50 alleen maar voor nadelen zorgen. Als je veel snelweg rijdt zou je de band wellicht wat harder op kunnen pompen, maar vierkant worden ze allemaal. Ik rijd bijna nooit snelweg en mijn band is nu bijna op en begint langzaam aan ook vierkant te worden.

:X
 
Circuit: 1e plaats.

Op het circuit is de Diablo Rosso II net als voorheen nog altijd het ijkpunt.
Niet alleen in de eerste paar rondjes, waar de prestaties van de concurrentie ronde na ronde minder worden,; de Rossi II blijft op hoog niveau acteren, iets wat onderstreept wordt door de snelste rondetijd.

Secundaire wegen: nieuw 3e plaats. Na 4.000 km 4e plaats.
Sportieve rijders zullen de neutraliteit en stabiliteit ook op de openbare weg naar waarde weten te schatten. Toch is de concurrentie (Continental en Michelin) hier duidelijk beweeglijker, waarbij het de Pirelli's in koude toestand ook aan een heldere feedback ontbreekt. Na 4.000 kilometer heeft de Diablo duidelijk aan prestaties ingeboet, met name op het gebied van stuurprecisie, insturen en oprichten.

Nat wegdek: 5e plaats.
Bij regen op de limiet rijden? Hier gaat de Diablo Rosso II door zijn snel aan de grens knabbelende grip door de knieën. Schrale troott: grensbereik en remweg zijn beter dan die van de Conti's/

Slijtage: 3e plaats.
Niet evenwichtig: vóór goed, achter met een platte kant op het loopvlak.
 
Rosso corsa is toch niet hetzelfde als RossoII ?
Ik had niet anders het idee dan dat het de opvolger is. :) (en de Rosso Corsa testen ze niet)
Rosso II features a restyled FGD (Functional Groove Design) tread pattern contributing to an improved wear regularity and offers +2% more surface contact (land/sea ratio vs. Diablo Rosso) for a greater confidence in the dry and an increased transfer of power to the ground. Grip is enhanced further by a Bi-Compound rear tread which combines a grip compound on the shoulders (25%) and Extreme Cohesion Compound (ECC) dedicated to wet behaviour and mileage on the center (75%) of the rear tyre. The tyre set benefits from patented EPT (Enhanced Patch Technology), developed in the WSBK experience which optimises contact area with the road at all lean angles. This contact patch area maximization is due in part to an ICS (Integrated Contour Shaping), complimenting modern bikes’ handling and power delivery by ideally mapping tyre profiles; resulting in strong improvements in stability, performance in the wet and safety in corners.

The new design adopts its heritage from Diablo Rosso while keeping a family feeling with the Diablo Rosso Corsa but reducing the number of tread grooves (2% reduced land/sea ratio vs. Diablo Rosso.) The front tyre is a derivation of the Diablo Rosso Corsa with additional compact structures for tread stability, wear regularity, and optimised drainage efficiency in the wet. The rear tyre is derived from Diablo Rosso, now with Bi-Compound technology and incorporating a newly synchronized nude shoulder area and central rib area. This road-oriented design provides traction and stability on the straights and a complimentary mix of mileage and braking stability along with WSBK feeling at extreme lean at maximum lean grip in the dry. Tread grooves of the rear tyres have been projected for adequately dispersing the warm-up of the two compounds.
 
Laatst bewerkt:
ik had voor + achter pilot power sloffen en kon naar mij idee niet beter grip in de regen top! maaarrrr
afgelopen week nieuwe sloffen ditmaal de sport attack van conti! ik sta er echt versteld van hoeveel grip zowel nat als droog deze banden hebben ik raad hem zeker aan!
 
heb nu zo'n 6000km met de conti road attack 2 gereden.

ik ga volgende week een weekje eifel doen, maar dan wat rustiger rijstijl, ik hoop dat er dan nog minimaal 2000km in zit, ik gok erop dat ze dan wel echt op zijn. met name de achterband, de voorband haalt nog wel 4000km denk ik.

erg fijne band met veel grip en licht sturen, en snel warm.
niet erg geschikt voor veel snelweg, heb hem daar erg vierkant gereden toen ik naar zwarte woud vertrok.
voordeel is dat ik daar dan wel weer lekker rond heb gereden, veel vertrouwen in deze band.

kamaraad op cbr1000r met sportsmarts worden minder vierkant op snelweg en na een tijdje rijden en dan voelen even warm. misschien ook wel beetje motor afhankelijk een xx is nou eenmaal wat zwaarder en het komt dan wat meer op de banden aan.
 
Laatst bewerkt:
heb nu zo'n 6000km met de conti road attack 2 gereden.

ik ga volgende week een weekje eifel doen, maar dan wat rustiger rijstijl, ik hoop dat er dan nog minimaal 2000km in zit, ik gok erop dat ze dan wel echt op zijn. met name de achterband, de voorband haalt nog wel 4000km denk ik.

erg fijne band met veel grip en licht sturen, en snel warm.
niet erg geschikt voor veel snelweg, heb hem daar erg vierkant gereden toen ik naar zwarte woud vertrok.
voordeel is dat ik daar dan wel weer lekker rond heb gereden, veel vertrouwen in deze band.

kamaraad op cbr1000r met sportsmarts worden minder vierkant op snelweg en na een tijdje rijden en dan voelen even warm. misschien ook wel beetje motor afhankelijk een xx is nou eenmaal wat zwaarder en het komt dan wat meer op de banden aan.
Ik had al een mailtje gestuurd naar SBB en alles met de bedoeling de RA2's te proberen, maar ik lees eigenlijk best veel om me heen over onregelmatige slijtage, ze slijten even hard als hardnekkigere sportbanden (als de Sportsmart) en zijn best wel prut in de regen...

Waar ik op dit moment tussen twijfel is nog een keer sportbanden of toch sport/tour, rijd immers wel alle omstandigheden en normaal gesproken flink door, maar deze set sportsmarts heb ik compleet verprutst met bijna alleen maar snelweg (en nog niet vierkant :} ) en dat is zonde. Zat dus ook wat te oriënteren op sport/tourbanden, en kwam tot de conclusie dat de Metzeler Z8 Interact M/O héél goed uit de testen komt, die is net nieuw en alleen als 180/55 achter te krijgen. In het nat wint ie zelfs met goede marge van de PR3 :o Zal eens kijken of ik de review van Motoplus hier online kan krijgen, doe ik ook gelijk die sportbanden.
 
ik had hiervoor de metzeler z8 ( geen M/O )

en die zijn me goed bevallen, ze sturen wat zwaarder en neutraler dan de road attack 2 en qua grip zullen ze elkaar niet heel veel ontlopen.


eerste 100km sturen de conti's heel erg licht maar daarna gaan ze pas echt goed sturen.
als je veel snelweg rijd dan is een harde toerband natuurlijk beter.
ik vond in ieder geval de RA2 erg snel plat worden, maar toen ik dag later de achterband weer zag ( en dus inmiddels afgekoeld ) was hij al een stuk minder plat dan ik verwacht had.

ze zijn ook wel goed in de regen, want paar weken terug heb ik beste regenbui gehad en ik had niet het idee dat ik weinig grip had. er zullen waarschijnlijk wel betere regenbanden zijn, maar ook slechtere.

de RA2 rijd wel als een sportband vind ik, sturen licht, genoeg grip ook op hellingshoek, slijten erg mooi rond af ( waarschijnlijk door het continius compound ) en worden ook redelijk snel warm.
ik had er qua grip iets meer vertrouwen in de RA2 dan mijn vorige band de metzeler z8


mijn voorkeur gaat nu naar de RA2 als ik er tenminste nog een paar duizend kilometers uit kan halen.
anders misschien toch weer de z8 of de dunlop roadsmart 2 eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
trouwens de sportsmart haalt meer kilometers dan de RA2 ben ik bang, dus je kunt dat geen hardnekkige sportband noemen.

kamaraad van mij rijd al meer dan 10.000km op zijn setje
Dat bedoel ik, sportsmart slijt traag. Ik heb er nu 9.000 op zitten... en ze kunnen er nog wel 1.000 denk ik. Zijn ze ook ramkaal, dat wel.

Wat betreft de Z8, hij heet praktisch hetzelfde maar de M/O specificatie (ipv M/C) schijnt dus echt een compleet andere compound te zijn. Bij deze de tests :) De M/O wint dus, terwijl de M/C nooit echt een deuk in een pakje boter kon slaan...

Tourbanden:





Sportbanden:



(klikken voor grote versie, laadde anders veel te traag :P )
 
Laatst bewerkt:
ik ben in zwarte woud geweest een week, en het viel mij op dat ik wel overal auto zaken en garages zie, maar ik ben niet 1 motor garage tegengekomen.

nu vraag ik mij af, dat als je een lekke band rijd of je profiel gaat toch harder dan je verwacht.

waar moet je dan zijn voor een motorband tegen redelijek prijs.

iemand adresjes?? tips? ik ga namelijk straks weer paar dagen naar de eifel, en het zit er zo wat met mijn achterband, kan net wel of net niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan