Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Over waar die energie vandaan komt; het is niet zo dat als iedereen elektrisch gaat rijden we ineens meer energie nodig hebben, we kunnen dan immers met veel minder toe.
Dit probleem bestaat dus niet, een klein deel van wat we aan olie besparen is genoeg om de benodigde elektriciteit voor elektrisch rijden op te wekken.
Ik denk dan ook niet dat dit de juiste plek is voor deze vraagstukken; elektrisch rijden veroorzaakt geen energieprobleem, het is juist een oplossing daarvoor.


Wat betreft de eindigheid van de olie ben ik het volledig met je eens; helaas zal er maar één mechanisme zijn dat bepaalt hoeveel olie er gebruikt wordt, dat is de wet van vraag en aanbod. 
Nu is het Iran wat de spanning opdrijft maar landen als China, India en Brazilië vertonen een enorme groei en hebben dus veel olie nodig; wij slepen ons van bankencrisis naar schuldencrisis, onze munt zakt in waarde en wij kunnen het niet meer betalen. 
Ik vrees dat we hier last van blijven houden. Natuurlijk kun je blind doorgaan op deze weg; ik denk dat het slim is om alvast naar alternatieven te kijken nu we nog keus hebben.

Persoonlijk denk ik dat we er al heel laat mee zijn maar ik hoop van harte dat ik het mis heb.

Het speelt overal hoor; in mijn bedrijf moeten we ook bezuinigen. Ik heb me zolang ik er werk altijd verwonderd over de grote verspilling van grondstoffen en energie; destijds kreeg dat geen aandacht, nu ineens wel.... Heeft dit toch nog iets goeds voortgebracht.
Ach; hoe meer je verspilt, hoe gemakkelijker het is om te besparen.
 
Laatst bewerkt:
Over waar die energie vandaan komt; het is niet zo dat als iedereen elektrisch gaat rijden we ineens meer energie nodig hebben, we kunnen dan immers met veel minder toe.
Dit probleem bestaat dus niet, een klein deel van wat we aan olie besparen is genoeg om de benodigde elektriciteit voor elektrisch rijden op te wekken.
Ik denk dan ook niet dat dit de juiste plek is voor deze vraagstukken; elektrisch rijden veroorzaakt geen energieprobleem, het is juist een oplossing daarvoor.

Helaas is dit in Nederland niet het geval. We hebben bij gebrek aan stuwmeren op dit moment eigenlijk alleen windenergie als optie voor het opwekken van electriciteit. Dat klinkt mooi maar die energie is er alleen als het voldoende waait en dat is niet altijd het geval. We hebben nog niet de middelen om enorme hoeveelheden electriciteit als buffer voor de windstille periodes op te slaan. Omdat er wel continu aan het net geleverd moet worden staan er andere centrales, meestal kolencentrales, klaar om bij te springen. Omdat je kolencentrales niet zomaar aan en uit kunt zetten als het nodig is draaien ze in een lage stand altijd, ook als er voldoende vanuit windenergie beschikbaar is. Het draaien in deze lage stand zorgt voor een grotere uitstoot dan wanneer de kolencentrale vol in bedrijf is. Beter voor het milieu is inzetten op continu energie dat we of importeren uit bijvoorbeeld scandinavie waar wel stuwmeren zijn of inzetten op andere methodes om electriciteit op te wekken door golfenergie of methodes waarbij gebruik wordt gemaakt van de overgang van zoet naar zout water. Windenergie klinkt milieuvriendelijk maar is dit op dit moment zeker niet.
 
Ik haak maar even in: De discussie over de herkomst van al die electriciteit is wel heel herkenbaar, verknochte petrolheads bekritiseren de elektrische beweging steeds met dezelfde argumenten en daar is niks mis mee. Electrisch rijden is vaak het braafste jongetje van de klas en dat roept vragen op. We zullen uiteindelijk onze hele energie-opwekking moeten hervormen want nu gooien we nog massaal weg. En dat terwijl we meer dan genoeg energie hebben.

Het gaat natuurlijk om efficientie en daar is een elektrisch voertuig al stukken beter in dan iets met een verbrandingsmotor. En dan zouden we ook nog eens allemaal 's nachts moeten gaan laden, dan sla je gezamelijk de overproductie van die doorkachelende centrales op. Helemaal mooi wordt het als alles emissievrij is: zon en wind. Helaas hebben gemeenten de afgelopen tien jaar massaal geinvesteerd in vuilverbrandingscentrales. We hebben er inmiddels teveel. Dit soort centrales levert 'groene' stroom maar stoot nog meer rotzooi uit met ongecontroleerde filters. Hergebruik is wel belangrijk, maar dan graag slimmer want nu zijn er louche ondernemers de recyclebakken aan het plunderen om hun gulzige ovens aan te houden.

Ik geloof in waterstof en de brandstofcel, ook omdat je dan het accuprobleem en de schaarse grondstoffen daarvoor helemaal omzeilt. En nog zo'n pluspunt: de aktieradius is zo groot als je tank...bye bye range anxiety. Maar waterstof is nog veel te duur om te maken want eerst moet alle olie op. Zolang ze het in de grond vinden blijven ze het verkopen. De stijgende benzineprijzen van de laatste tijd helpen al iets, in Amsterdam zie ik binnen één jaar tijd ineens honderden car2go's rondrijden. Ikzelf af en toe ook, het is een geweldig concept. Steeds meer mensen wennen aan elektrische aandrijving. Want het is echt te zot voor woorden om anno nu een Mercedes diesel uit 1972 door het stadscentrum te zien kachelen zonder wegenbelasting met dikke zwarte roetwolken. Of al die goedkope youngtimers.

Inmiddels heeft de gemeente de meeste belastingvoordelen voor elektrische auto's alweer teruggedraaid en dat is wat snel. Maar ik hou nog even vol, bij het stoplicht krijg ik nog steeds complimenten en verbaasde blikken over mijn eigenlijk al ouderwetse e-scootje met achterhaalde accu. Nu nog een leuke betaalbare elektrische motorscooter met een aktieradius van 100 kilometer, een top van 120 en slimme accu's die het na 3 jaar nog goed doen. Dat wordt moeilijk, want mijn SH300 rijdt nog altijd ontzettend goed.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dan ook niet dat dit de juiste plek is voor deze vraagstukken; elektrisch rijden veroorzaakt geen energieprobleem, het is juist een oplossing daarvoor.
Dat, klopt. Ik realiseerde me dat ook al toen ik het schreef. Van de andere kant, leek het me ook gewoon eens leuk om te horen, hoe anderen daar over denken. Maar we verschillen daarin niet zoveel, denk ik. Dat is idd, gewoon een andere discussie.
Ik geloof in waterstof en de brandstofcel, ook omdat je dan het accuprobleem en de schaarse grondstoffen daarvoor helemaal omzeilt..

Ik las laatst een heel stuk over waterstof en dat scheen toch nog lang niet zo mooi te zijn dan het leek. Er waren idd, nog veel probelemen mee(welke weet ik niet meer). Honda heeft wel gezegd, dat ze bij de auto ook nu volledig gaan inzetten op de hybride en elektrische auto. Beetje teken aan de wand, ze waren immers samen met Bmw, het verst met waterstof.

Want het is echt te zot voor woorden om anno nu een Mercedes diesel uit 1972 door het stadscentrum te zien kachelen zonder wegenbelasting met dikke zwarte roetwolken. Of al die goedkope youngtimers.

Dat is idd, te zot voor woorden. Waarschijnlijk zijn er nogal wat rechtse stemmers met een leuk oldtimertje erbij, anders kan ik het niet verklaren...
 
Over waterstof contra elektriciteit...

Zoals gezegd is waterstof geen energiebron, het is een energie opslagmedium net als een batterij.
Een benzinemotor kan bijna zonder aanpassing op waterstof draaien maar we willen het netjes doen, de energie chemisch omzetten in elektriciteit en daar het voertuig op laten rijden.
Ook een waterstofauto rijdt dus elektrisch; vanwege de traagheid van de brandstofcel zit er (bij sommige proto's) als buffer een batterij in waar je eigenlijk op rijdt.

Het is nog altijd een groot vraagstuk welke zal winnen, elektriciteit of waterstof. Ook de grote spelers weten dit niet, vandaar dat meerdere op beide inzetten en miljoenen steken in technieken waarvan het maar de vraag is of ze ooit op de markt gebracht worden.

Elektriciteit is al beschikbaar, is eenvoudig maar heeft vooralsnog een beperkte reikwijdte; waterstof heeft vanwege de hoge energiedichtheid een grote reikwijdte maar de opslag is gecompliceerd en de brandstofcel die het omzet in elektriciteit is nog in ontwikkeling, de huidige modellen zijn nog erg duur. De proto's die nu rondrijden bevatten voor een kapitaal aan platina dus dat argument van die goedkopere grondstoffen gaat niet echt op.

Op een beurs heb ik de Mercedes B klasse met brandstofcel staan bekijken... Wat een ongelooflijk gecompliceerd apparaat is dat, zeker t.o.v elektrische voertuigen die immers relatief eenvoudig zijn.
Ook sprak ik iemand die heeft gereden met de FCX Clarity, een waterstof aangedreven proto van Honda. Helemaal perfect die auto maar hier loop je echt tegen een ontbrekend stuk infrastructuur aan; de FCX kon maar op een plek in het hele land tanken, bij een speciaal waterstoftankstation in München.


Dat zijn allemaal vierwielers, daar is het al moeilijk; voor tweewielers waar het mij om gaat is een compacte bouw nog belangrijker vandaar dat ik voor mijn nieuwe motorfiets inzet op elektriciteit.

De techniek is er, nu nog wat betaalbaarder.
 
Laatst bewerkt:
Even een schopje.
Het mooie van een dergelijk topic als deze is dat men even stilstaat en nadenkt over transport en energie.

Waterstof kan via een brandstofcel worden omgezet en zo direct electrische energie opwekken waarmee je dus weer arbeid kan leveren.
Echter een brandstofcel heeft ook een rendement van ca.60% (DutchHy).
De installatie is behoorlijk gecompliceert (op dit moment) en voor een motor niet doelmatig. Er moet nog behoorlijk aan de weg getimmert worden voor er een bruikbare Brandstofcel komt die in een standaard vervoermiddel gezet kan worden.

Waterstof in een verbrandingsmotor is al wat eenvoudiger wat betreft installatie en heeft ook een rendement van ca. 60%.
Bij gebruik van een brandstofcel het bijprodukt zuiver water, bij de verbrandingsmotor is er nog een hoeveelheid NOx. (onvermijdelijk bij thermische processen). Een katalysator zal daar een oplossing voor moeten bieden.

In beidde gevallen moet je een behoorlijk grote tank hebben want waterstof is heel licht en wil je wat meenemen moet je het onder grote druk in cylinders persen, maar ook dan nog kan je niet zoveel meenemen.

Waar het topic mee begon, "elektrische motorfietsen".
Er moet een echte doorbraak komen met betrekking tot de capaciteit van de accu's anders wordt het niets. Buiten wat scooters en auto's op accu's met zeer beperkt gebruiksgemak met betrekking op de afstand en de snelheid is er voorlopig niet veel keus.
 
Kortom: Voordat de grote waterstofrevolutie ons bereikt is het dus wachten op accu's die 1) heel snel opgeladen kunnen worden of 2) een veel grotere energiedichtheid hebben dan de huidige techniek. Tot die tijd is het overigens prima elektrisch rijden maar dan wel kortere ritjes. Elektrisch op vakantie of een dagje touren zit er voorlopig niet in...maar die korte ritjes zijn toch 98% van al het verkeer...
 
...Er moet een echte doorbraak komen met betrekking tot de capaciteit van de accu's anders wordt het niets. Buiten wat scooters en auto's op accu's met zeer beperkt gebruiksgemak met betrekking op de afstand en de snelheid is er voorlopig niet veel keus.
Het moet ergens beginnen natuurlijk.

Zelf vermoed ik dat er ook de nodige koudwatervrees bij om de hoek komt kijken, mensen die onrealistische eisen stellen aan bijvoorbeeld de actieradius terwijl ze die nu met hun benzine motorfiets niet eens gebruiken.
Het schijnt dat iets van 80 % van alle automobilisten qua gereden afstanden nu al prima toe zou kunnen met een elektrische wagen en hoeveel rijden er mee? 

Natuurlijk is een doorbraak meer dan welkom maar ook nu al kan een elektrische motorfiets prima voldoen, het is maar net wat je ervan vraagt.
Het is heus niet in een keer geschikt voor echt iedereen en dat hoeft ook niet. Gewone motoren zijn echt nog lang genoeg beschikbaar.

Als ik lees dat gebruikers van elektrische motorfietsen veel verder en sneller rijden dan ik van plan ben of nodig heb --dus dat de actieradius voor mij meer dan genoeg is-- dan heb ik geen bezwaar tegen zo'n uitstootvrije en stille motorfiets.  Ik zit niet vast aan een conventionele benzinemotor, het mag ook anders.
Alleen; welke is de verstandigste keus, welke voldoet het best en wat kan ik precies verwachten? Het lijkt er evenwel op dat ik mijn antwoorden buiten dit land moet zien te vinden.

Voor toerritjes ligt het tempo (althans bij mij) toch lager, dat gaat dus ook prima als je niet veel verder rijdt dan 100 Km aan een stuk, je kunt natuurlijk ook nog bijladen als je onderweg of op je bestemming zit te eten.
De tijd van lange en snelle buitenlandse reizen ligt wel achter me, tegenwoordig ga ik niet meer zo ver en daar kan ik de motorkeus natuurlijk op aanpassen, het hoeft geen groottoerist meer te zijn.

Ik vond elektrisch rijden mede zo aanstekelijk omdat je er niemand overlast mee bezorgt; je rijdt bijna zonder geluid, de motor rijdt bij elke snelheid even fijn en de haast valt van je af. 
Welke klein en smal weggetje je ook ingaat, niemand kijkt je boos aan omdat je aanwezigheid totaal niet stoort. 

....maar die korte ritjes zijn toch 98% van al het verkeer...
Precies... 

Het is voor heel veel mensen nauwelijks een beperking om elektrisch te gaan rijden, ze weten het alleen nog niet.
 
Laatst bewerkt:
Beter blijft dit het kleine elektrische motorfietsen topic , brullende motoren zullen elektra altijd overtreffen!

Lees dit zinnetje over 10 jaar nog eens. ;)
Hetzelfde werd gezegd van de mobiele telefoon, digitale (reflex)camera en internet om maar wat voorbeelden te noemen.
 
Beter blijft dit het kleine elektrische motorfietsen topic , brullende motoren zullen elektra altijd overtreffen!
_O- _O- _O- Bekijk je eigen avatar nog eens _O- _O- _O- _O- Nee, een GSF600 is het toppunt van rebellie *O* *O*
Ja, deze outlaw maakt de straten onveilig, moeder haal je dochters binnen!
 
Lees dit zinnetje over 10 jaar nog eens. ;)
Hetzelfde werd gezegd van de mobiele telefoon, digitale (reflex)camera en internet om maar wat voorbeelden te noemen.
Inderdaad...en dat voor iemand uit 1991... :? Dacht ik dat oude lullen conservatief waren.
 
Afgelopen zaterdag een toertochtje gemaakt rond Utrecht met het vrouwtje achterop, totaal 80km. 3 keer gestopt om woonwijken te bekijken (verhuisplannen) en om wat te drinken/eten.
Tijdens de stops 2x bijgeladen bij de e-laadpalen.

Voorheen altijd alleen maar ritjes met passagier naar laadpalen in Amsterdam en weer terug. Maar dit beviel ook heel goed. Met de laadpalen.nl App op je smartphone vind je zo de dichtstbijzijnde (vrije) laadpaal.

De 2e laadstop kwamen we gelijk aan met een Opel Ampera. Gelukkig heeft zo'n paal 2 stopcontacten :)
 
Ja, heb je gelijk in, maar ook dat houdt ik voor een urban myth. Net als windmolens die op subsidie draaien. |(
Alle informatie die ik over dit onderwerp kan vinden zijn personen die op eigen titel een website volschrijven. Soms worden vergelijkingen gemaakt met een 747 die helemaal vol Brussel-Barcelona vliegt. (en dan de Co2 per passagier)
Maar ik kom ook fabrikanten tegen die heel trots het energieverbruik voor de fabricage per paneel vertellen, de waarheid zal ergens in het midden liggen.

Nog wat leuks: motorcycle wheel hub motors for full size motorcycles by enertrac

[afbeelding]
mooi om een achteruit van temaken voor zwaardere motor of zijspan
 
....Tijdens de stops 2x bijgeladen bij de e-laadpalen....

Zo'n laadpaal is blijkbaar geschikt voor meerdere soorten stekkers ? Ik zie mensen steeds in de weer met zo'n speciale krachtstroomstekker terwijl de Vectrix een gewone huis-tuin-en-keuken 230V stekker heeft.

Bij een restaurant in Vianen zijn ook twee oplaadplaatsen, daar staat een bord bij dat je er maximaal een half uur mag staan... Weet je wat daar de bedoeling van kan zijn ?

Op zich is het mooi dat die laadpalen er komen maar ik wil gewoon thuis kunnen laden als de motor toch stilstaat in de garage.

Nog iets anders over dat bijladen; veel van die elektrische voertuigen hebben een apart snoer dat je eerst uit de kofferbak of uit een andere bergruimte moet halen, vervolgens moet je het aan beide zijden apart inpluggen.
Dat is toch verschrikkelijk omslachtig ?
Ik zou een oprolautomaat willen hebben net als op mijn stofzuiger; de stekker achter een deurtje net als de tankdop en een beveiliging dat je niet kunt laden als het snoer niet helemaal is afgerold.

Verder (maar dat speelt alleen bij auto's) zit zo'n laadaansluiting bijna steevast aan de voorzijde; dat dwingt je om vooruit in te parkeren wat natuurlijk helemaal niet handig is.
Ook daar moeten ze nog eens beter over nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Zo'n laadpaal is blijkbaar geschikt voor meerdere soorten stekkers ? Ik zie mensen steeds in de weer met zo'n speciale krachtstroomstekker terwijl de Vectrix een gewone huis-tuin-en-keuken 230V stekker heeft.

Ik zou een oprolautomaat willen hebben net als op mijn stofzuiger; de stekker achter een deurtje net als de tankdop en een beveiliging dat je niet kunt laden als het snoer niet helemaal is afgerold.

Je kunt voor de Vectrix een verloop kabel kopen zodat je bij alle auto palen mag laden. (met dank aan KNMV lobby!)

Vanwege het hoge vermogen is opgerold laden gevaarlijk dus om de onwetende burger te beschermen zal dat wel niet worden ingebouwd.
 
Ik denk overigens dat electrisch vervoer eerder een tussenstap zal zijn dan 'de toekomst'.
Behalve als er inderdaad op grote schaal windmolenparken e.d. komen, zal electrischiteit toch altijd d.m.v brandstof opgewekt moeten worden.
Dit systeem kan wel veel beter werken dan het huidige systeem, bijv. omdat je dan hier 'alleen' de opwekcentrales van filters e.d. kan voorzien ipv alle auto's/motoren etc. Ook het rendement tegenover de brandstofmotor is positief....

..maar minder uitstoot en minder brandstof gebruik lost het probleem niet op. Een brandstofcel of zonnecellen met een hoog genoeg rendement zal een veel betere oplossing zijn; van zon is (voorlopig) immers oneindig ;)
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de stops 2x bijgeladen bij de e-laadpalen.

Voorheen altijd alleen maar ritjes met passagier naar laadpalen in Amsterdam en weer terug. Maar dit beviel ook heel goed. Met de laadpalen.nl App op je smartphone vind je zo de dichtstbijzijnde (vrije) laadpaal.

De 2e laadstop kwamen we gelijk aan met een Opel Ampera. Gelukkig heeft zo'n paal 2 stopcontacten :)
Ik las laatst, dat je in Amsterdam centrum bij een laadpaal, gewoon voor de stroom moet gaan betalen en dat het parkeren(tijdens het laden), ook gewoon betaald moet gaan worden. De proef was voorbij.
 
Is dat wel zo? Accu's leveren tijdens het rijden hoge vermogens maar als ze opgeladen worden gaat dat toch vrij langzaam met veel lager vermogen..of niet?
Nee, niet altijd.
Normaal doe je het in je schuurtje op 220, maar er zijn krachtstroomladers die in 10-20 minuten een accu volprakken. Dat zal niet met alle accu' s gaan, een loodaccu trekt volgens mij krom. Maar naarmate de techniek voortschrijd zal het snel laden algemener worden.
 
....Is dat wel zo? Accu's leveren tijdens het rijden hoge vermogens maar als ze opgeladen worden gaat dat toch vrij langzaam met veel lager vermogen..of niet...
Een opgerolde snoerhaspel kan al gaan smelten als je er een tijd mee aan het boren bent met een machine van 800 Watt (dat heb ik van horen zeggen); voor een lader gaat er meer vermogen langs en vast ook langduriger. Ik zou het snoer zelf dus zeker helemaal afrollen.

Een ingebouwd automatisch oprolsnoer kan beveiligd worden; via een schakelaar gewoon zorgen dat ie het alleen doet als ie helemaal is afgerold, plus een duidelijke en logische indicatie.
Als we het over auto's hebben zou ik ook provisies maken voor verschillende posities van het laadsnoer zodat je bij aanschaf kunt kiezen welke positie je wilt; dat moet ook eenvoudig kunnen worden gewisseld.

Maar dat is slechts mijn idee, er wordt schijnbaar al druk gewerkt aan een techniek voor laden zonder snoer.
 
Laatst bewerkt:
Het warm worden van gewonden kabels komt door de wisselstroom. Bij grote stroomsterkte's wordt hierdoor een deel omgezet in warmte.

De elektrische auto vandaag de dag worden geladen met gelijkstroom, de kabel hoeft niet te worden afgewonden omdat het effect van de luchtspoel niet bij gelijkstroom optreedt.
 
Is dat wel zo? Accu's leveren tijdens het rijden hoge vermogens maar als ze opgeladen worden gaat dat toch vrij langzaam met veel lager vermogen..of niet?

Je moest eens weten hoe warm de stekker al wordt na 2 uur 1500 Watt laden bij mijn Vectrix.
Ik denk dat ondanks beveiligingen een oprolautomaat te veel risico geeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan