Het grote spuiten en laten spuiten topic.... deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

fighternorrie

MF veteraan
15 dec 2003
13.266
113
Nibbixwoud
Het 3e deeltje al weer voor en door spuiters, zowel hobbyisten als 'profs'


Binnenkort zal ik de startpost vullen met wat 'How to's' en begrippenlijstjes *O*

full
 
Het is hier ongetwijfeld al 200 keer gevraagd.... Maar.... Waar moet ik ongeveer in euros aan denken voor het volledig spuiten van mijn FZS 600 Fazer?

Voorkuip, tank en achterkappen.
Yamaha%20FZS%20600%20Fazer%20%20%202.jpg
 
Tis ook al tig keer terug gevraagd:

Welke kleur design
Welke staat is het kapwerk

Dat kan soms honderde euro's schelen :-)

BV verschil tussen schade kapwerk en nieuw onbehandeld of enkel een uni kleur of special paint.

Grt Dré

PS voor een opgaaf mag je altijd een pb sturen.

Grt Dré
 
ik heb mijn kuipen laten spuiten,maar nu na 150 kilometer verschijnen er allemaal bobbeltjes daar waar warmte achter de kuipen zit,de koelsleuven en op de bellypan zeg maar.
er is dus een primer coating over de originele zwarte lak gegaan en daarna over gespoten in de originele rode kleur en daarna met airbrush gedaan,en in een blanke 2k coating overgespoten.
nu uit zoeken welke laag die bobbeltjes veroorzaakt ?
kan niet de originele zijn lijkt mij.
wordt hersteld,maar is wel klote.
zou bijna denken dat de blanke 2k coating de oorzaak is,maar zo raar dat het alleen op de warme plekken voor komt.



iemand enig idee?
edit
dit was de originele kuip
 
Laatst bewerkt:
Tis ook al tig keer terug gevraagd:

Welke kleur design
Welke staat is het kapwerk

Dat kan soms honderde euro's schelen :-)

BV verschil tussen schade kapwerk en nieuw onbehandeld of enkel een uni kleur of special paint.

Grt Dré

PS voor een opgaaf mag je altijd een pb sturen.

Grt Dré
Hi Dré! Zal je zo ook even een pb sturen maar voor de volledigheid ook hier:

Kuipwerk staat in de originele verf. Voorkuip en zijpanelen plastic-achtig. Tank metaal.
Voorkuip heeft de verkeerde kleur (keer vervangen), tank is in de loop der jaren door tanktas erg gekrast, zijpanelen zijn ook gekrast.

Uni kleur. Bijvoorkeur originele zwart.
 
ik heb mijn kuipen laten spuiten,maar nu na 150 kilometer verschijnen er allemaal bobbeltjes daar waar warmte achter de kuipen zit,de koelsleuven en op de bellypan zeg maar.
er is dus een primer coating over de originele zwarte lak gegaan en daarna over gespoten in de originele rode kleur en daarna met airbrush gedaan,en in een blanke 2k coating overgespoten.
nu uit zoeken welke laag die bobbeltjes veroorzaakt ?
kan niet de originele zijn lijkt mij.
wordt hersteld,maar is wel klote.
zou bijna denken dat de blanke 2k coating de oorzaak is,maar zo raar dat het alleen op de warme plekken voor komt.
[~[url="http://i632.photobucket.com/albums/uu48/dartmaster85/honda%20lak%20problemen/2016-08-13%2020.31.24.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i632.photobucket.com/albums/uu48/dartmaster85/honda%20lak%20problemen/2016-08-13%2020.30.37.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i632.photobucket.com/albums/uu48/dartmaster85/honda%20lak%20problemen/2016-08-13%2020.30.06.jpg"]afbeelding~][/URL]
iemand enig idee?
edit
dit was de originele kuip
[~[url="http://i632.photobucket.com/albums/uu48/dartmaster85/honda%20cbr%201000rr/054.jpg"]afbeelding~][/URL]

Zal niet de orginele lak zijn, maar de kans is wel goed aanwezig dat het daar uit komt. Omdat matte kleuren zoals de originele kleur van de onderkuip poreus zijn aan de oppervlak is het goed mogelijk dat er vervuiling , vocht bij waterproof schuren of niet verdampte ontvetter in achterblijft die door het gesloten oppervlak van de nieuwe laklaag niet weg kunnen en door de warmte van binnenuit versnelt naar buiten willen. Niet voldoende uitdampen/drogen van de grondlaag of kleurlaag voor het aflakken is ook mogelijk.
 
ik moet zeggen dat ik niet echt gevoeld heb of het zacht is.
bij mijn weten is de primer en kleur een 1 k lak.
ik zal eens vragen of de spuiter na het waterproof schuren het zwarte gedeelte genoeg heeft laten drogen.
ik ga zeker deze ideeen bij hem aandragen,misschien kan hij er wat mee.
voor hem ook balen want hij moet daar het airbrush gedeelte ook oopnieuw doen.
alvast bedankt voor de tips.
 
Ik heb een vraag over het spuiten van een logo op mijn tank. De tank wordt Almond Green, het logo grijs RAL 9023 (kleur van het frame). Beide goed dekkende kleuren, de ene is niet veel lichter of donkerder dan de andere. Het grijs is een beetje metallic. Ik kan spuitmaskers laten snijden. Nu kan ik twee routes kiezen:

1) De flanken grijs spuiten, licht opschuren (korrel?), letters afplakken met een masker, en dan groen over de hele tank. Vervolgens nog een keer licht opschuren (korrel?) en dan de 2K blank er overheen.

2) De tank groen spuiten, licht opschuren (korrel?), tank afplakken en de letters open laten met een masker, en dan grijs over de flanken. Vervolgens nog een keer licht opschuren (korrel?) en dan de 2K blank er overheen.

Wat is wijsheid, waarom, en wat voor korrelgrootte gebruik ik voor het opschuren?

temporary_zpsojm4ccqa.jpg


HugoW%20logo_zpsiap1mk39.jpg


Dank,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Hugo, tussendoor opschuren vraagt wat speciale aandacht. Een metallic base zou ik niet opschuren als er daarna blanke lak overheen gaat omdat je met het schuren de metallic deeltjes beschadigd wat je gaat zien door de blanke lak, vooral bij lichte metallics als zilver. Dit geeft schuurkrassen!

Echter als je een spuitsjabloon gaat plakken zou ik de laag waar je deze opplakt wel opruwen voordat je de sticker plakt om te zorgen voor goede hechting van de te spuiten kleur, anders laat het los bij de randjes als je de sticker lostrekt en krijg je geen scherpe randjes.

Ik zou de eerste kleur spuiten, gevolgd door een laagje blanke lak, deze opruwen met schuurpapier nat 800 en Scotchbrite fijn, daar het spuitsjabloon overheen plakken, de tweede kleur spuiten en na het verwijderen van het sjabloon alles aflakken in clear zonder eerst te schuren.

Voordeel van het laagje clear tussen de twee kleuren is dat je nog wat kan corrigeren als er wat fout gaat met je sjabloon doordat je wat weg kan schuren zonder meteen je onderlaag te beschadigen.

Normaal zou ik van licht naar donker gaan maar als daar niet veel verschil in zit maakt het niet zoveel uit in welke volgorde je het doet. In dit geval zou ik dan van groot naar klein gaan dus eerst de hele tank in de basiskleur gevolgd door de contrasterende vlakken.
 
Laatst bewerkt:
Kawasaki ZX6R, compleet ruk gespoten een paar jaar terug, begint allemaal af te bladderen.
Ik zou graag een indicatie voor het spuiten, mag in uni-kleur, ff kijken of ik aan Kawa groen kan komen.

Schuren doe ik zelf wel en de kappen dicht plamuren moet ik ook kunnen.

Dan moeten de spiegels en het kuipwerk gedaan worden. Dit type:
http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/kawasaki zx6r 93 01.jpg
 
Ik kan dat voor je spuiten maar weet je zeker dat je alle schuurwerk en reparatie zelf wilt doen?

Zeker als je toch al een slechte ervaring met een spuiter hebt. Ik snap dat je wat centen wilt besparen maar als ik iets heb gespoten wat door een ander is voorbewerkt en er zijn problemen mee wordt garantie of herstellen toch een beetje een vervelende discussie.

Ik wil best een prijs afschieten voor beide situaties, maar ik heb de voorkeur om alles zelf te doen, en ik denk dat dat voor iedere spuiter geldt die zichzelf een beetje serieus neemt.
 
Ik heb een vraag over het spuiten van een logo op mijn tank. De tank wordt Almond Green, het logo grijs RAL 9023 (kleur van het frame). Beide goed dekkende kleuren, de ene is niet veel lichter of donkerder dan de andere. Het grijs is een beetje metallic. Ik kan spuitmaskers laten snijden. Nu kan ik twee routes kiezen:

1) De flanken grijs spuiten, licht opschuren (korrel?), letters afplakken met een masker, en dan groen over de hele tank. Vervolgens nog een keer licht opschuren (korrel?) en dan de 2K blank er overheen.

2) De tank groen spuiten, licht opschuren (korrel?), tank afplakken en de letters open laten met een masker, en dan grijs over de flanken. Vervolgens nog een keer licht opschuren (korrel?) en dan de 2K blank er overheen.

Wat is wijsheid, waarom, en wat voor korrelgrootte gebruik ik voor het opschuren?

[afbeelding]

[afbeelding]

Dank,

Hugo
Ik zou hiervoor 1 k basecoat gebruiken ,voor beide kleuren. Je spuit de tank groen, laat de basislak een 20 min tot half uutje drogen en plakt daarop de spuitsjablonen en spuit vervolgens het grijs. Je hoeft tussendoor niet te schuren. Je verwijderd daarna voorzichtig de sjablonen en spuit evt. een laagje blanke basecoat over het geheel,evt. 2 lagen op de zijkant waar je tekst zit. Na droging kun je de zijkant lichtjes iets schuren met waterproof 1500 -2000. kan ook droog met datzelfde schuurpapier, het gaat erom dat de randjes iets afgetopt worden. Daarna 2 lagen blanke lak en klaar. Origineel zit de tekst ook op de kleur en niet als eerste. Als je tussendoor geen 2k blanke lak spuit scheelt een hoop tijd maar je moet een stuk zorgvuldiger en voorzichtiger te werk gaan. De basislak is vrij kwetsbaar, zeker als je met een mesje de sjablonen verwijderd is het oppassen geblazen.
 
Ik kan dat voor je spuiten maar weet je zeker dat je alle schuurwerk en reparatie zelf wilt doen?

Zeker als je toch al een slechte ervaring met een spuiter hebt. Ik snap dat je wat centen wilt besparen maar als ik iets heb gespoten wat door een ander is voorbewerkt en er zijn problemen mee wordt garantie of herstellen toch een beetje een vervelende discussie.

Ik wil best een prijs afschieten voor beide situaties, maar ik heb de voorkeur om alles zelf te doen, en ik denk dat dat voor iedere spuiter geldt die zichzelf een beetje serieus neemt.

Het probleem is, tis de bike van m'n maat. Die gaat trouwen en wil op de foto met die bike en ik moet daar dan met de mijne bij. Ik ga niet met dat afgeknobbelde ding op de foto, maar zeker wil ik hem dat "cadeau" doen.

Aangezien we ze al een wasmachine hebben gedaan vindt mijn lieftallige echtgenote het allemaal duur zat en dus wil ik zoveel mogelijk zelf proberen te doen.

Snap jou punt overigens ook wel... :)
 
Beste leden,

Ik ben op zoek naar een goede en als het even kan een voordelige spuiter voor mijn bandit 600 '99.
Het gaat alleen om de kappen en niet het frame,

Ze zijn volledig krasvrij en verkeren in goede staat

alvast bedankt
 
Het probleem is, tis de bike van m'n maat. Die gaat trouwen en wil op de foto met die bike en ik moet daar dan met de mijne bij. Ik ga niet met dat afgeknobbelde ding op de foto, maar zeker wil ik hem dat "cadeau" doen.

Aangezien we ze al een wasmachine hebben gedaan vindt mijn lieftallige echtgenote het allemaal duur zat en dus wil ik zoveel mogelijk zelf proberen te doen.

Snap jou punt overigens ook wel... :)
Dan de foto maar Photoshoppen.
 
Dag allemaal. Ik kom even van jullie wijsheid en expertise gebruik maken... Een jaar of 2 terug een Tuono gekocht waar achterop een klein beetje blanke lak af was. Zie foto..

hmOEkJR.jpg

jOCrjwa.jpg


Nou is dat niet alles, want helaas door onvoorzichtigheid zo stom geweest om op de tank een beschadiging te veroorzaken met een scherp voorwerp. Zie wit puntje en luchtbelletjes rondom.

4AHqqUF.jpg


Nou ben ik laatst bij een spuiter geweest van een niet nader te noemen grote motorzaak. Die vertelde mij doodleuk dat van beiden kuipdelen tot aan het bot geschuurd zouden worden waarna de lak en (nieuwe dure Italiaanse) stickers opnieuw geplaatst zouden worden. Financieel geen rendabele opgave.

Ik ben niet van plan mijn fiets naar showroomstaat terug te brengen (heeft al 50K gelopen) maar wil 'm wel 'netjes' hebben en verdere beschadiging voorkomen. Ben best bereid concessies te doen.

Vraag:
1. Kan dit?
2. Is er hier iemand aan wie ik dit toe zou kunnen vertrouwen?..
 
Laatst bewerkt:
Lokaal behandelen met een nieuw streepje erdoor :-) Is het een normale rood ipv een metallic? (dit omdat er blijkbaar blank op zit?)

Hoeft niet veel te kosten. Tank is een ander verhaal, dat zou ik moeten zien in het echt. Iemand anders een idee?
 
met zo'n antwoord van een motorzaak wordt je gewoon genaaid om je veel geld uit je zak te kloppen of ze weten totaal niet waar ze over praten. Waarschijnlijk beiden.

Dat is goed plaatselijk te repareren, misschien zonder rood te spuiten maar zeker zonder de sticker te vervangen. Ik heb al zo vaak om bestaande stickers heen gespoten.

Kan het eventueel doen voor je, stuur maar een PB. Woon in Ridderkerk
 
Laatst bewerkt:
Als ik de foto's bekijk zit er toch wel wat meer schade dan alleen wat loslatende blanke lak op het zitje. Zo te zien is ie gebarsten en dan zal dat eerst gerepareerd moeten worden. Blanke lak laat ook los van de witte sticker, daar moet het in ieder geval helemaal af. Tank is ook beschadigd tot onder de rode kleur. En het is heel makkelijk te zeggen dat je dat zo bij kunt spuiten, en dat is ook zo want dat kan ook altijd, maar of het dan ook goed is , is vraag twee. Als je een beetje pech hebt is het rood vrij transparant op een witte ondergrond en dan is het nog niet zo eenvoudig. Je hoeft er misschien niet alles voor kaal te maken, maar de kans dat reparatie hier bijna niks voorstelt lijkt mij vrij klein.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan