Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Kun je met een luchtsleutel de krukas torderen? Ik weet het niet. Als de krukas echt verdraaid wordt, loopt de drijfstang ook niet meer lekker. Zou je dan niet veel meer ellende verwachten als alleen trillingen. Zeker na verloop van tijd.
Het motortje levert iets van 25Nm. Dit moment moet de krukas zo wie zo kunnen weerstaan. Daarbij is de belasting van de gehele aandrijving ook aan 1 zijde van de krukas. Moet dan via het big end naar de andere krukwang worden doorgegeven.
Verder worden de krachten bij losdraaien bij een luchtsleutel ook voor deel door de riem opgevangen.
Kortom ik weet het niet. Mij lijkt een krukas behoorlijk sterk. Zeker bij motoren met versnellingen zijn er meer situaties denkbaar waarbij de belasting op de krukas met schokken gepaard gaat. Denk maar eens een motor die afslaat bij wegrijden bij een stoplicht of het rijden in een te laag toerental, waarbij de motor gaat bokken.
Of voor scooters, een spinnend achterwiel dat in een keer grip krijgt. In al deze gevallen wordt het toerental van de krukas abrupt teruggebracht en krijg je massatraagheidskrachten die lijken op een luchtsleutel.
Bij mijn scooter heb ik overigens wel een speciale sleutel gemaakt om de variator tegen te houden.
Kunnen de trillingen door iets anders veroorzaakt worden? Onbalans, motorophanging los of versleten, loszitten onderdelen, etc.?
Aan de rechterkant zit het vliegwiel met ontsteking.
Werkt de vario dan als een tweede vliegwiel?
Dat is een goeie tip! Want ik heb hem dus al eens laten lopen zonder ' vliegwiel' vanwege die trilling en vond hem toen ook niet mooi rond lopen.
Misschien dat ik van de week in de nachtdienst even tijd heb om de boel los te halen.
Wordt vervolgd dus.
Ik ben het eens met DT125 wat betreft de luchtsleutel, ik heb in een ver verleden veel gesleuteld aan toen nog tweetakt crossmotoren en altijd de luchtsleutel gebruikt, en heb zelf in die tijd meerdere bigends vervangen en krukassen gericht en nooit geen problemen van vermeld soort gehad.
En deze krukassen zaten niet eens zo heel vast in elkaar want ik had echt geen pers van een ton nodig en met een lode hamer kon je hem richten door een flinke tik te geven op 1 van de krukwangen.
Bij het gebruik van de luchtsleutel hou je het vliegwiel toch vast met de hand zodat de krukas niet door de luchtsleutel word rond gedraaid. En deze blokken werd veel meer aan gesleuteld dan aan de gemiddelde SH300
Als de krukas zou torderen, kan het dan ook 0.5mm zijn? Er is geen aanslag die de verdraaiing stopt op 0.1mm.
Een beetje belangrijk is het wel wie er gelijk heeft. Heeft partij A gelijk dan wordt de scooter verkocht omdat het richten van de krukas een onoverkomelijk probleem is.
Ligt het probleem elders, is misschien het vastdraaien van een bout voldoende om de trillingen te doen verminderen.