Jaarlijkse motorkeuring (APK), in België vanaf 01 01 2022

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
En fietsers, en voetgangers. Vooral kinderen. En al dat andere geneuzel wat zig tegenwordig op de weg begeeft.....
Ok, even wat uitleg, ook al gaat het off topuc:

In het "net-onafhankelijk-systeem" zouden geen van deze categorieën zich óp de weg kunnen begeven, wegen zouden overal omheind zijn, met oversteekplaatsen die ofwel de weg, ofwel de oversteekplaats volledig afsluiten. Dit is een systeem waar al decennia lang over gedacht werd.

Technisch perfect mogelijk. Maar buiten het feit dat de wegen en omgeving op een soort gevangenis gaan lijken, is het een immense infrastructuur, die door zijn complexheid gewoon onmetelijk duur zou worden in aanmaak, laat staan dat deze werken op een jaar tijd uitgevoerd zouden kunnen worden. Als je al ziet dat de Oosterweelverbinding in Antwerpen al ruim 20 jaar planning nodig had, en ook nog eens ruim 10 jaar werk gaat vergen ...
Komen er nog de kleine straatjes in afgelegen gebieden en stadskernen bij ... yep, quasi onmogelijk dus.
Tenzij, je met gemengd systeem werkt. Daar autonoom rijden, daar niet. Maar dat komt niet goed. Want ze weten nu al dat een autonoom rijdend voertuig gevaarlijker is dan een voertuig die bestuurd wordt door een ALERTE chauffeur. Let wel, vergeleken met een ALERTE chauffeur. En als autonoom rijden de overhand zou krijgen, gaan veel chauffeurs gewoon niet meer kúnnen rijden wanneer dat plots tóch nodig lijkt.

Het is niet voor niets dat men ook in de vliegwereld tegenwoordig weer meer en meer verplicht manueel moet landen en opstijgen.

Géén eigen vervoer zou nog het veiligste zijn ... maar wie wil terug naar die tijd? Niemand ... en ik geef eerlijk toe, ik ook niet. Maar dat zou echt het veiligste zijn.
 
Ok, even wat uitleg, ook al gaat het off topuc:

In het "net-onafhankelijk-systeem" zouden geen van deze categorieën zich óp de weg kunnen begeven, wegen zouden overal omheind zijn, met oversteekplaatsen die ofwel de weg, ofwel de oversteekplaats volledig afsluiten. Dit is een systeem waar al decennia lang over gedacht werd.

Technisch perfect mogelijk. Maar buiten het feit dat de wegen en omgeving op een soort gevangenis gaan lijken, is het een immense infrastructuur, die door zijn complexheid gewoon onmetelijk duur zou worden in aanmaak, laat staan dat deze werken op een jaar tijd uitgevoerd zouden kunnen worden. Als je al ziet dat de Oosterweelverbinding in Antwerpen al ruim 20 jaar planning nodig had, en ook nog eens ruim 10 jaar werk gaat vergen ...
Komen er nog de kleine straatjes in afgelegen gebieden en stadskernen bij ... yep, quasi onmogelijk dus.
Tenzij, je met gemengd systeem werkt. Daar autonoom rijden, daar niet. Maar dat komt niet goed. Want ze weten nu al dat een autonoom rijdend voertuig gevaarlijker is dan een voertuig die bestuurd wordt door een ALERTE chauffeur. Let wel, vergeleken met een ALERTE chauffeur. En als autonoom rijden de overhand zou krijgen, gaan veel chauffeurs gewoon niet meer kúnnen rijden wanneer dat plots tóch nodig lijkt.

Het is niet voor niets dat men ook in de vliegwereld tegenwoordig weer meer en meer verplicht manueel moet landen en opstijgen.

Géén eigen vervoer zou nog het veiligste zijn ... maar wie wil terug naar die tijd? Niemand ... en ik geef eerlijk toe, ik ook niet. Maar dat zou echt het veiligste zijn.
Ik en mijn vriendin zitten al aardig tegen het geen eigen vervoer meer. Enkel mijn motorfiets heb ik nog voor speciaal gebruik. Bijna een hobby.
Mijn lijken de suggesties welke ik aangaf over opleiding en vervolg/herhaal opleidingen het meest te werken.
 
Ga jij dan in je eentje de AOW betalen aan iedereen in NL die daar recht op denkt te hebben over een jaar of 20? :+
Dat kan niet!
Ik ben namelijk NU al ontvanger.

Als goed is heb je al 40jr bijgedragen om in aanmerking te komen voor een volledige AOW.
Althans, dat je al die jaren in NL hebt gewoond tijdens het werkzame leven.
Dus ja, ook ik heb 40jr mijn steentje bijgedragen zodat ik nu de volle AOW maandelijks mag incasseren.
Wees gerust: Mijn inzet is om er ZEER lang gebruik van te gaan maken.

Onze overheid is nu al bezig om dit gat te dichten.
Heel simpel: Ze verhogen gewoon de AOW-leeftijd naar gelang er centjes die er in de schatkist liggen.
Zo hebben ze mij ook al te pakken gehad. Altijd was leeftijd pensioen 65. Nu is 67. Mettertijd wordt 75-80-85?
Als er straks geen jongeren meer zijn om te betalen, dan is de duur van de AOW enkele maanden. (of nog korter?)
Dan krijg je alleen AOW als je al met 1 been in je kist ligt.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan niet!
Ik ben namelijk NU al ontvanger.
Jouw AOW wordt betaald door de mensen die nu werken. Het is niet een soort pensioen dat je zelf hebt opgebouwd. Als er vergrijzing optreedt (dus minder kinderen), moet een kleiner deel een tijd dezelfde AOW ophoesten. Dat gaat dus niet.
 
Sinds begin dit jaar moeten motorfietsen die een ongeval hebben gehad, of van eigenaar veranderen, door de overheid gekeurd worden. Uit de eerste cijfers blijkt dat 1 op de 5 motoren afgekeurd wordt. Dat is twintig procent! Voor een motor moet je overigens tevoren een afspraak maken terwijl de Belgische automobilisten gewoon zonder afspraak aan kunnen schuiven.

NB: een op de vijf wordt afgekeurd, dat verbaast me zeer want ik was altijd in de veronderstelling dat motorrijders hun spullen goed onderhouden.
 
NB: een op de vijf wordt afgekeurd, dat verbaast me zeer want ik was altijd in de veronderstelling dat motorrijders hun spullen goed onderhouden
De vraag is, wáárop worden ze afgekeurd?
Bij een ongevalmotor zal men wellicht strenger zijn.
Maar bij verkoop stel ik mij dan de vraag waarop ze kijken;
Aftermarket uitlaten? Te kleine pinkertjes? Slecht afgestelde koplamp?
En niet onbelangrijk om in vraag te stellen ... de keurders, hebben die wel voldoende kennis van motorfietsen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de remuitrusting, de stuurinrichting, de lichten en reflectoren, de ophanging, het chassis, een emissiemeting en een auditieve beoordeling.

buiten dit las ik nog dat ze controle doen of de kentekenplaathouder onder de juiste hoek gemonteerd is en zullen ze hier en daar nog wel onnuttige dingen controleren.

hier kan je alles eens lezen, is wat te veel naar mijn goesting :) :
 
De vraag is, wáárop worden ze afgekeurd?

Volgens de keurmeester die mijn motor keurde afgelopen maandag worden ze vooral afgekeurd op de afstelling van de lichten en het ontbreken van de achterste (trouwens ook verplichte) reflector.

Dat je daar met een rode kaart buiten rijdt als die reflector ontbreekt heb je dan vooral aan jezelf te danken, maar afgekeurd worden op de lichten is heel zuur vind ik.

Mijn 10 maand oude GS had ook bijna prijs. Gelukkig had ik niet de moeilijkste keurmeester en heeft hij me de tijd gegeven om de lichten juist te krijgen.

Buiten de lichten werd een algemene check gedaan van de motorfiets, de uitstoot werd gemeten en de remmen werden getest..
Een motor die in orde is geraakt makkelijk door deze keuring... maar je moet er wel voor zorgen wel dat je lichten juist afgesteld staan. 😅
 
Hoeveel % is het aantal motorongevallen gedaald door de keuring?
Nu natuurlijk nog niet bekend. Maar ik verwacht een daling van (vrijwel) zero.
Hoewel 't natuurlijk heel vervelend is voor tegenliggers als de koplamp te hoog staat.
Ik denk dat een verplichte ogentest voor automobilisten meer effect zal hebben
Al die keurmeesters kunnen beter langs de weg gaan staan.
Dan iedere automobilist die met z'n gsm zit te spelen van een fikse boete voorzien.
Dan gaat het aantal (ook motor-)ongevallen flink omlaag.
 
Volgens de keurmeester die mijn motor keurde afgelopen maandag worden ze vooral afgekeurd op de afstelling van de lichten en het ontbreken van de achterste (trouwens ook verplichte) reflector.

Dat je daar met een rode kaart buiten rijdt als die reflector ontbreekt heb je dan vooral aan jezelf te danken, maar afgekeurd worden op de lichten is heel zuur vind ik.
Ik was vorige week ook op de keuring om wat meer uitleg te vragen.
Daar werd mij ook gezegd dat er weinig grote problemen zijn,ook vooral slecht afgestelde koplampen en ontbrekende reflectoren en nummerplaat verlichting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan