Jaarlijkse motorkeuring (APK), in België vanaf 01 01 2022

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Een motorkeuring die er eenmaal is, die blijft. De cijfers komen er altijd goed uit:

minder ongevallen: dankzij de motorkeuring!
geen verschil: dankzij de motorkeuring, de al jaren stijgende lijn is afgevlakt.
meer ongevallen: er zijn de afgelopen jaren beduidend meer motoren op de weg gekomen, omgerekend is het aantal omgevallen gedaald dankzij…
 
Meer tijd en energie steken in doorgesnoven en drugs gebruikende types op de weg, het rijden met drank en rijden met drank in combinatie met drugs.
Appen, film kijken lezen, scheren, make up onder het rijden. Ga zo maar door.

Ik reed afgelopen week achter een auto die behoorlijk slingerde, toen ik deze ruim inhaalde zat er een kerel in die de krant op het stuur had liggen. En zo kom ik regelmatig idioten tegen die met alles bezig zijn behalve met deelname in het verkeer.
Dan ben je toch uitgepraat?

Of mensen die slingeren en steeds op de bjrijdersstoel kijken, omdat daar de laptop of papieren liggen. Dan werken ze tijdens het rijden.

Wat betreft het onderwerp in dit topic, je kunt keuren wat je wilt tegen het bovenstaande doe je niets zolang er o.a. niet meer handhaving op is.
En nog belangrijker een gedragsverandering wat denk ik een utopische gedachte is.

En dan ben je als motorrijder kwetsbaar je kunt met een zwaailicht op je helm gaan rijden maar dat zal bij bovenstaande weggebruikers niets uithalen.

Daarom geloof ik al die verhalen over ongelukken door technische gebreken niet.
Zit al 40 jaar op twee wielen en diverse maten ook, best een grote kring rijders en liefhebbers jong en ouder en nog nooit in al die jaren heeft er iemand een ongeluk gehad door een technisch gebrek.
Wel door niet oplettende automobilisten of overstekend wild.

Het motorpark is zeer divers van oud Engels spul, tot oud en nieuw Japans, Duits, Italiaans etc.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat mijn situatie daarin leidend is maar toch.
 
Laatst bewerkt:
Ik stel mij wel eens de vraag of ze iets zouden zeggen van mijn niet originele LED koplampen.

Feit is wel, ze zijn goed afgesteld, daar let ik sowieso op.

O ja, ik heb nog wel een achter reflector (de originele zelfs nog), en mijn nummerplaat zit op de originele taartschep (ook wel achterspatbord genoemd :+ ).

Ik maak mij dus weinig zorgen om eerlijk te zijn.
En ach, tegen de tijd dat ik mijn op dit moment 19 jaar oude GSX F met op dit moment 151.000km weg wil, is die zo waardeloos dat die naar een opkoper gaat, dus ik hoef er niet mee naar de keuring :P
 
Koplamp moet niet origineel zijn,wel goed afgesteld.
Een slecht (niet scherp) afgelijnd lichtbeeld zien ze bij de keuring,het zal dus van de kwaliteit van de vervangende lamp afhangen.
 
Ik snap niet waarom verlichting van een motor een issue zou zijn wanneer je de verblindende verlichting van automobilisten ziet.
 
Omdat auto’s ook APK gekeurd moeten worden.
Ik denk dat @Tig vooral doelt op de moderne af-fabriek FULL LED koplampen van auto's die ronduit verblindend zijn.
Die zijn daarmee gehomollogeerd, en zolang het lichtbeeld klopt, zijn die ok. Desondanks zijn velen daarvan erf verblindend.
 
Ik denk dat @Tig vooral doelt op de moderne af-fabriek FULL LED koplampen van auto's die ronduit verblindend zijn.
Die zijn daarmee gehomollogeerd, en zolang het lichtbeeld klopt, zijn die ok. Desondanks zijn velen daarvan erf verblindend.
Misschien had ik mijn opmerking iets duidelijker moeten maken:
De meeste bevindingen bij de keuringen zijn fout afgestelde koplamp en ontbrekende achterreflector.
Het vinden van onjuist afgestelde koplampen suggereert dat daarmee het verkeer veiliger wordt.
Ondertussen rijden er auto’s rond die legaal verblindend zijn. Die keuring is dus zinloos.

Overigens is mijn auto net APK gekeurd. Bevinding: koplampen verkeerd afgesteld. Dat hebben ze gecorrigeerd. Terwijl er nooit iemand aan de afstelling heeft gekut. De achterschokbrekers waren wel stuk. Die zijn bij de beurt vervangen. Mijn koplampen schijnen nu 10 meter voor de auto op de grond. Oh wat is zo’n officiële merkdealer dom.
 
Ik denk dat @Tig vooral doelt op de moderne af-fabriek FULL LED koplampen van auto's die ronduit verblindend zijn.
Die zijn daarmee gehomollogeerd, en zolang het lichtbeeld klopt, zijn die ok. Desondanks zijn velen daarvan erf verblindend.
Dat is mijn ervaring ook het lijkt soms groot licht en dan zie je zelf alle kleuren van de regenboog en is je zicht even veel minder.
Het valt mij ook op met sommige fietsen en fatbikes.
Zelfs vanaf de weg kunnen deze je flink verblinden vanaf het fietspad.
 
Het vinden van onjuist afgestelde koplampen suggereert dat daarmee het verkeer veiliger wordt.
Ondertussen rijden er auto’s rond die legaal verblindend zijn. Die keuring is dus zinloos.
Zo had ik het ook begrepen :Y
 
Overigens is mijn auto net APK gekeurd. Bevinding: koplampen verkeerd afgesteld. Dat hebben ze gecorrigeerd. Terwijl er nooit iemand aan de afstelling heeft gekut. De achterschokbrekers waren wel stuk. Die zijn bij de beurt vervangen. Mijn koplampen schijnen nu 10 meter voor de auto op de grond. Oh wat is zo’n officiële merkdealer dom.
Dat is niet dom, maar oliedom _O-
Terug gaan en ze lekker opnieuw de koplampen laten afstellen ivm gebrek aan logisch denkwerk

Wij plaatsen op het werk ook met enige regelmaat hulpveren achter ivm belading, maar zeggen er altijd bij
dat ze zelf de koplampen moeten laten afstellen ivm verandering van de stand van het voertuig.
En nee, dat doen wij niet omdat wij geen apk uitvoeren, laat staan motorische werkzaamheden (wij mogen niet vuil worden)
 
Lijkt me niet nee. De afstand van het naderende voertuig met groot licht is heel moeilijk in te schatten, en lijkt vaak verder weg dan dat het is. Hier door hebben al vele aanrijdingen plaatsgevonden.
En wanneer licht echt verblind (dat zal overdag wel wat meevallen) gaan bestuurders altijd meer links rijden.
 
Dat was te verwachten…en niet gekeurd wil zeggen dat je hem niet kan inschrijven. Komt er nog bij dat hij gekeurd moet worden met de laatst ingeschreven nummerplaat of met een handelaarsplaat. Dus moto’s die al enkele jaren niet ingeschreven zijn gaan niet meer of vrij weinig door particulieren gekocht worden…
 
Komt er nog bij dat hij gekeurd moet worden met de laatst ingeschreven nummerplaat of met een handelaarsplaat.
niet juist, je kan naar de keuring met een nummerplaat op naam van diegene waarop hij ingeschreven gaat worden. dus met eendert welke nummerplaat van eendert welke motor op jouw naam ingeschreven.
 
Dat was te verwachten…en niet gekeurd wil zeggen dat je hem niet kan inschrijven. Komt er nog bij dat hij gekeurd moet worden met de laatst ingeschreven nummerplaat of met een handelaarsplaat. Dus moto’s die al enkele jaren niet ingeschreven zijn gaan niet meer of vrij weinig door particulieren gekocht worden…

Je kunt hem toch als koper ook laten keuren bij inschrijven? Alleen dat is duurder.
Net als bij auto's toch?
En net als dat je moet doen als je een voertuig invoert vanaf bijvoorbeeld nederland?
 
Misschien had ik mijn opmerking iets duidelijker moeten maken:
De meeste bevindingen bij de keuringen zijn fout afgestelde koplamp en ontbrekende achterreflector.
Het vinden van onjuist afgestelde koplampen suggereert dat daarmee het verkeer veiliger wordt.
Ondertussen rijden er auto’s rond die legaal verblindend zijn. Die keuring is dus zinloos.

Overigens is mijn auto net APK gekeurd. Bevinding: koplampen verkeerd afgesteld. Dat hebben ze gecorrigeerd. Terwijl er nooit iemand aan de afstelling heeft gekut. De achterschokbrekers waren wel stuk. Die zijn bij de beurt vervangen. Mijn koplampen schijnen nu 10 meter voor de auto op de grond. Oh wat is zo’n officiële merkdealer dom.

Ik stel mn eigen lampen af..en je je auto zakt door, dempers, rubbers en veren worden minder. Dus een jaar later moet er vrijwel altijd afgesteld worden. Daarnaast reageert de boel op het hefboomarmpje op de achter of vooras. Ga jij door een glooiing in het wegdek heen...stelt de lamp zich af. Al is dat marginaal. Das bij xenon, led en laserlampen zo
Nieuwe dempers? Afstellen. Nieuwe banden...eigenlijk ook. Want hoger en lager.
 
niet juist, je kan naar de keuring met een nummerplaat op naam van diegene waarop hij ingeschreven gaat worden. dus met eendert welke nummerplaat van eendert welke motor op jouw naam ingeschreven.
Dus je kan een ongekende motor kopen, een plaat nemen van één van je andere motors en de net gekochte motor (onverzekerd) aanbieden aan de keuring?
Dat biedt mogelijkheden bij onderhandeling aankoop...
 
Dus je kan een ongekende motor kopen, een plaat nemen van één van je andere motors en de net gekochte motor (onverzekerd) aanbieden aan de keuring?
Dat biedt mogelijkheden bij onderhandeling aankoop...
Ik meen dat je wel aan je verzekerings maatschapij door moet geven dat je plaat op een ander voertuig geplaast word.
Dan zou jou verzekering voor die dag dat voertuig verzekeren.
Ea afhankelijk van de betreffende verzekering kunnen daar wel voorwaarden aan verbonden zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan