JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DEVÁTÁ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij mijn weten- echt zeker doe'k niet, zijn ze gelijk.. maar de bussen zijn wel verschillend tussen naaf en frame..
 
Ik denk dat ik erachter ben waarom mijn voorwiel niet lekker in de vork past. De spaker van mijn wielen heeft de voor- en achternaaf omgewisseld.

Als ik het aluminium deksel losklik, zie ik hetzelfde gatenpatroon wat gebruikt wordt om het achtertandwiel te monteren... ( ik denk dus dat de naaf voor+achter gelijk is)
[afbeelding]

Mogelijk is het achterwiel wat breder a.g.v. vulbussen o.i.d.

Weten jullie wat het precieze verschil is tussen een voor- en achterwiel? Ik kom dat op het internet nergens tegen.
Die je op de foto hebt staan is inderdaad voor het achterwiel. De naven van voor- en achterwiel zijn inderdaad hetzelfde, maar de bus op de foto (die in de rechterkant van de naaf zit) steekt bij het achterwiel iets verder uit (t.b.v. het tandwiel). Bij het voorwiel vrijwel niet.
Die bussen kun je verwisselen (moeten wel de wielen eruit). Als je de wielen in z'n geheel verwisselt, dan moet je waarschijnlijk ook de banden verwisselen.

P.S. In het onderdelen handboek is het bij beide wielen onderdeel nummer 10. Heb je dat boek? Zo nee, dan kan ik je wel een kopie sturen. Altijd handig.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt beide!

Nee, ik wissel het hele wiel om.

Als ik het busje uitwissel, loopt de band tegen het spatbord.

Als alles straks goed gemonteerd is, laat ik beide velgen precies in het midden verspaken.
 
Iemand hier interesse in een gratisss 640 koplamp?
Was de garage aan het opruimen en kwam hem tegen

Misschien kun je er met een 12V omvormer(van halo-lamp) een lamp voor in je schuur van maken?
Gistermiddag in de koso een naald met de dikste 'basis'(bovenste gedeelte)in gezet en de 110 HS in verhoogd naar 120
-deellast wel wat schutterig maar ik denk steeds meer dat je dit er gewoon bij moet nemen..
- -duidelijk meer zeggenschap tegen flinke wind in, betere respons bovenin..

.T.z.t de Dellorto poging 2, nu met zuigergestuurde-2takt-naaldbuis en.. deze heeft net als de jikov een powerjet.

Sproeier-tips (met naalden) varieëren op het net van 100 naar 120.
Een erg groot verschil.
Iemand poneerde dat als je mengsmering in de tank hebt, je een grotere HS nodig hebt dan met een oliepomp-systeem, omdat mengsmering benzine 'dikker' zou zijn.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
(of misschien wat voor het algemene 2 takt topic?)
 
Laatst bewerkt:
je bent lekker bezig met de carbs :)

Lampje in de garage ophangen is misschien een leuk idee voor een ander, bij mij hangt het al vol met TL verlichting :)
 
Sproeier-tips (met naalden) varieëren op het net van 100 naar 120.
Een erg groot verschil.
Iemand poneerde dat als je mengsmering in de tank hebt, je een grotere HS nodig hebt dan met een oliepomp-systeem, omdat mengsmering benzine 'dikker' zou zijn.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
(of misschien wat voor het algemene 2 takt topic?)
Dikker is niet het goede woord.
Om een zuigermotor goed te laten draaien moet de benzine lucht verhouding ongeveer op een kilo benzine tegen 13 kilogram lucht liggen.
Als je olie bij gaat mengen gaat het benzine aandeel dus naar beneden. Dan loopt de motor te arm, dus heet. Daarom moet je dus een grotere sproeier, om weer aan de 13:1 verhouding te komen.
Je kunt zelf wel uitrekenen hoeveel de afwijking zal zijn bij je mengverhouding.
 
Tijd voor een vrolijk plaatje van mijn favoriete Jawa :)

full
 
Dikker is niet het goede woord.
Om een zuigermotor goed te laten draaien moet de benzine lucht verhouding ongeveer op een kilo benzine tegen 13 kilogram lucht liggen.
Als je olie bij gaat mengen gaat het benzine aandeel dus naar beneden. Dan loopt de motor te arm, dus heet. Daarom moet je dus een grotere sproeier, om weer aan de 13:1 verhouding te komen.
Je kunt zelf wel uitrekenen hoeveel de afwijking zal zijn bij je mengverhouding.

Dank voor je toelichting. :)
 
Ik ben toch benieuwd, als je eens een rondje rijdt op een (vb. mijn) 638, wat voor verschillen je ondervind..

Ik heb een rode en een gouden 634 en ik heb al een aardig eind gereden op de 634 van Tijmen. En ze rijden alledrie een beetje anders. Een 638 zal ook wel weer anders rijden. De 634 is in elk geval zwaarder dan de 638 vanwege het gietijzer. Maar ik vind de 634 mooier dan de 638. De Californian vind ik NOG mooier en de 500 OHC ben ik helemaal weg van.
Anderen zijn helemaal weg van de Perak. Ik vind hem wel leuk. maar ben te lang om daar lekker op te rijden. Daarnaast droom ik nog van een BMNee R26. Heb ik ooit gerestaureerd toen ik nog in Zutphen woonde en nog studeerde en moest ik destijds verkopen vanwege geldgebrek. Was net een binnenvaartschip dat ding met haar ene cilinder. Maar ja, ik moet het doen met een pensioentje en heb ook nog twee zoons die nog niet geheel onafhankelijk zijn. Ik heb jaren geleden een 634 gekocht en ben er helemaal veliefd op geworden, dus ik rij op wolken. :Y O-) :] Ik kan me heel goed voostellen dat anderen een andere liefde hebben. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.
 
Een perak is idd erg klein.. zo zie je maar hoeveel groter de mensen zijn geworden..
Ook als je oude foto's ziet van mensen naast/op oude motoren, dan lijken het grote imposante dingen.. en als je er dan in het echt naast staat...
De 559 is qua grootte voor mij (190cm) op't randje.

In Roemenië heb ik veel volwassen mensen gezien van rond 150-160cm..een beetje het oude straatbeeld zeg maar..
 
Ik heb een rode en een gouden 634 en ik heb al een aardig eind gereden op de 634 van Tijmen. En ze rijden alledrie een beetje anders. Een 638 zal ook wel weer anders rijden. De 634 is in elk geval zwaarder dan de 638 vanwege het gietijzer. Maar ik vind de 634 mooier dan de 638. De Californian vind ik NOG mooier en de 500 OHC ben ik helemaal weg van.
Anderen zijn helemaal weg van de Perak. Ik vind hem wel leuk. maar ben te lang om daar lekker op te rijden. Daarnaast droom ik nog van een BMNee R26. Heb ik ooit gerestaureerd toen ik nog in Zutphen woonde en nog studeerde en moest ik destijds verkopen vanwege geldgebrek. Was net een binnenvaartschip dat ding met haar ene cilinder. Maar ja, ik moet het doen met een pensioentje en heb ook nog twee zoons die nog niet geheel onafhankelijk zijn. Ik heb jaren geleden een 634 gekocht en ben er helemaal veliefd op geworden, dus ik rij op wolken. :Y O-) :] Ik kan me heel goed voostellen dat anderen een andere liefde hebben. Over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

Jaaa, die kleine één cilindertjes zijn super tof. Mijn eerste motor was bijna een Suzuki GN250 of GN400 geworden, alleen toen was de Jawa de helft van de aankoopprijs en had één extra cilinder daarbij :+ Als de Suzuki GS450 op is zou ik graag zoiets willen, een leuke rustige ploffer. Vind die 175cc Jawa / CZ 's ook mooi om te zien. De SR400/500 van Yamaha is nog zo'n geinige motor.

Maargoed, die Suzuki weet ook niet van ophouden (bijna op de 60K kilometers *O*) dus ik denk dat ik nog wel wat jaar(tjes) erop rond blijf rijden.
 
Hallo,

Heb vandaag een jawa 638 gekocht uit 1994. Nu wil ik nieuwe bougies kopen, want er zitten 2 verschillende in. Zelfs eentje met lange en eentje met korte schacht. Dus mijn vraag is wat voor soort bougie er in moet of wat raden jullie aan?

mvg, Frederik
 
Mannen....(en vrouwen?)helaas mn jawa 634 staat te koop....ik heb m op speurders staan.ik weet alleen niet wat nu een redelijke prijs is?maar moet er snel vanaf...er is een hoop gebeurd in mn prive leven zegmaar... -O-
 
Hallo,

Heb vandaag een jawa 638 gekocht uit 1994. Nu wil ik nieuwe bougies kopen, want er zitten 2 verschillende in. Zelfs eentje met lange en eentje met korte schacht. Dus mijn vraag is wat voor soort bougie er in moet of wat raden jullie aan?

mvg, Frederik

Wow, dat met lange schacht nog goed gaat!
Brisk n14c of ngk b8hs..Zelf heb ik niet zulke geweldige ervaringen met ngk en 2takt, maar kan toeval zijn.
Is het bouwjaar echt '94? Er zijn 640's die ouder zouden zijn meen ik..
 
Mannen....(en vrouwen?)helaas mn jawa 634 staat te koop....ik heb m op speurders staan.ik weet alleen niet wat nu een redelijke prijs is?maar moet er snel vanaf...er is een hoop gebeurd in mn prive leven zegmaar... -O-

Met droge banden en lekke keerring? Ik denk dat je met 300 euro in je handjes mag knijpen.. zeker in deze tijd/jaar..
 
Ok.meer mense het daar mee eens?heb al huidig bod van 350,- namelijk..ik heb er zelf alleen zn 500,- inzitten..maar dat is dan niet anders.
Ik ga ook me schuur opruimen(div gereedschap)mocht er hier nog iemand wat zoeken ;) pb me maar
 
Hm, jammer zeg! :(

Het blijft ook een beetje "wat de gek ervoor geeft"

Misschien kun je 350 als minimumprijs aanhouden. En aangeven dat de bieding over x dagen afloopt? Wie weet komt er iemand die er wel 500 voor over heeft.
 
Wow, dat met lange schacht nog goed gaat!
Brisk n14c of ngk b8hs..Zelf heb ik niet zulke geweldige ervaringen met ngk en 2takt, maar kan toeval zijn.
Is het bouwjaar echt '94? Er zijn 640's die ouder zouden zijn meen ik..

Op mijn kentekenbewijs staat dat 1994 zijn eerste toelating heeft. Kan de motor dan ouder zijn?
 
Ok.meer mense het daar mee eens?heb al huidig bod van 350,- namelijk..ik heb er zelf alleen zn 500,- inzitten..maar dat is dan niet anders.
Ik ga ook me schuur opruimen(div gereedschap)mocht er hier nog iemand wat zoeken ;) pb me maar
Niet mee eens. Zet hem op Marktplaats. Op die roestige zwarte 634 is nu al 425 euro geboden.
Sterkte. Niet leuk als je gedwongen moet opruimen.
 
Mijn ervaring is dat mensen die biedingen eigenlijk nooit nakomen.. blijft een vreemd verschijnsel.
i.i.g sterkte met je situatie, het klinkt rot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan