JAWA MENGSMERING & PLZEŇSKÝ PRAZDROJ, ČÁST DEVÁTÁ

Status
Niet open voor verdere reacties.
vlak af slijpen weerskanten en dan weerskanten uit boren ? je weet de dikte van de as is
dan de achter brug er uit, is gemakkelijker
te vervoeren om er ergens te laten uitpersen in dien nodig,
altijd op passen dat het frame niet krom gaat met dat geweld met die hamer,
 
vlak af slijpen weerskanten en dan weerskanten uit boren ? je weet de dikte van de as is
dan de achter brug er uit, is gemakkelijker
te vervoeren om er ergens te laten uitpersen in dien nodig,
altijd op passen dat het frame niet krom gaat met dat geweld met die hamer,

Dat laatste let ik inderdaad ook goed op. :Y
Heb het vanmiddag nog een keer geprobeerd met heet stoken van de as, door de vlam van de brander in de holle as te laten blazen. En daarna snel koud water erin, in de hoop dat de as sneller krimpt dan de bussen eromheen, en daardoor loskomt. Helaas geen succes.

Diameter as is 22mm (dikte materiaal 2 mm ijzer). Is te boren, maar zo'n dikke ijzerboor heb ik niet. Weet ook niet of ik die in een handboormachine kan/wil zetten. En een boorkolom waar hij onder kan, heb ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Misschien zit er in de buurt een bedrijf met een werkplaats waar ze het voor een kratje bier oid willen doen?
Op de uni?
 
Misschien zit er in de buurt een bedrijf met een werkplaats waar ze het voor een kratje bier oid willen doen?
Op de uni?
Thnx Arjan. Op de uni is een goede werkplaats, net als in Twente bij werktuigbouw. Toen ik daar zat, was Theo Bult er nogal eens bezig met zijn racer. In uiterste nood zou ik in de werkplaats hier iemand kunnen vragen. Heb ik eerder gedaan. Maar ik probeer werk en privé liever een beetje gescheiden te houden.
Ik kreeg vanuit de club de volgende reaktie:

"Ik had het zelfde probleem met mijn 634. Ik was aardig begonnen met wd40 en warm stoken maar ik eindigde met een heuse moker en behalve een deuk in het frame kwam ik geen millimeter verder.
Toen kreeg ik van .... de raad het met een ijzerzaag te proberen. Tussen de achtervork en frame door zagen en zo de achtervork verwijderen. Daarna kon ik de stukken in het frame doorzagen met een eenzijdige ijzerzaag en met een beitel er verder uitslaan.
Het stuk in de achtervork ging wat makkelijker
."

Ik had al gezien dat ik er met een ijzerzaag net tussen kom (een 1 mm slijpschijf is te dik). Alleen nog even kijken hoe ik dat red met een ingespannen zaagblad. Maar eerst wat andere dingen te doen.
Wordt vervolgd.
 
het is jammer dat ik zo ver weg woon, ik heb wel een 22mm boor en een combi boorvrees
machine, mischien wil het met een kleine ijzerbeugel zaag,?
 
Jawa achterin auto en naar AGB?
Welke auto? Onze laatste auto is 27 jaar geleden in de Ardennen in de prak gereden door een bezopen Belg. Een kind op komst en onvoldoende inkomen om een andere te kopen. Daarna nooit meer zo'n ding gewild. Ga er ook niet meer aan beginnen.
 
even een andere mijmering;
Mijn 638 loopt heel aardig op een koso sunworld, na wat naalden en sproeiers geprobeerd te hebben.
maar dit exemplaar heeft geen powerjet- werd me wel verkocht als hebbende wel powerjet, dat terzijde..(lijkt wel ervoor gegoten vorm te hebben)
zou het mogelijk zijn zelf een powerjet in te knutselen?
Wellicht is het kopen van een koso, of echte pwk met powerjet plausibeler...?
 
Laatst bewerkt:
hoe ziet zo een powerjet er uit?, dan kan een geleerde hier mischien ook zegen is het na te
maken , en die voor gegoten vorm wat kan je daar mee ,
als je het verprutst heb je er niets meer aan,

groot motor frame achter op de jawa ?? op korte afstand mischien wel te doen ,
maar voor lange afstanden lijkt het mij niet zo handig ,maar wie ben ik ,
er rijden wel meer mensen rond met dingen op de weg ,van kijk nou dan eens,
mischien komt soojo dan wel op tv :)
 
Sojo, de zelfde klacht als bij MZ, vastgerotte achterbrugas Eenmaal per jaar demonteren en invetten Wat je kunt doen is uitzagen Kost tijd en moeite Dan moeten de resten er nog uit, en ook die kunnen verdomd vast zitten Dan de resten in je frame inwendig doorzagen Meestal kun je dan deze in het frame eruit tikken, omdat je dan ruimte hebt
 
[afbeelding]
Bijna helemaal uitgekleed, die zwarte, en dan ruzie :(

P.S. De moeren aan weerszijden van de as zaten niet vast. Een bout van een achtertelescoop zat ook los. Bouten van de cilinder petten zaten los en de petten lekten aan de voorkant. Die 634 was wel enigszins aan een flinke beurt toe.

De bouten achter die los zaten is wel vreemd ja, meestal voel je het meteen als de vering los zit. Zat er op de bout van de achteras geen splitpen?

Dat de petten los zaten is een probleem dat speelde sinds de draadeindes vervangen waren (heb die tweedehands bij ROTO gekocht). De originele waren compleet verroest met de bouten die erop zaten. De meeste zijn toen vervangen (volgens mij 4 van de 6). Sindsdien trilde de boel telkens los na wat ritjes. Koppakking zal compleet vernaggeld zijn gok ik zo.

Succes in ieder geval en als ik (samen met de buurman :9) kan helpen hoor ik het graag!
 
Draadeinden zijn van die dingen die ik nooit gebruikt zou kopen.
Borgen met loctite ofzo lijkt me wel een idee. ;)
 
Draadeinden zijn van die dingen die ik nooit gebruikt zou kopen.
Borgen met loctite ofzo lijkt me wel een idee. ;)

Kan ook best zijn dat ze gewoon niet vast genoeg waren te zetten met m'n oude pijpsleutel die als enige bij de bouten kon. Heel wat doppen geprobeerd, allen te dik :N

Loctite heb ik nog niet eerder gezien op die plek, das wellicht ook wel een idee. Al zou 't zonder ook wel vast moeten blijven zitten.
 
Sojo, de zelfde klacht als bij MZ, vastgerotte achterbrugas Eenmaal per jaar demonteren en invetten Wat je kunt doen is uitzagen Kost tijd en moeite Dan moeten de resten er nog uit, en ook die kunnen verdomd vast zitten Dan de resten in je frame inwendig doorzagen Meestal kun je dan deze in het frame eruit tikken, omdat je dan ruimte hebt
De as zit niet vast in het frame, maar draait daar vrij in. De moeren op die as zaten niet echt vast. Ik ga zagen met omgekeerd zaagblad, net als ons clublid Peter, die dat ook zo gedaan heeft. Dan maar hopen dat ik de stukken uit de as van de swingarm krijg. Die moest er bij Peter ook uitgezaagd worden. Past net een ijzerzaag doorheen.
 
Kan ook best zijn dat ze gewoon niet vast genoeg waren te zetten met m'n oude pijpsleutel die als enige bij de bouten kon. Heel wat doppen geprobeerd, allen te dik :N

Loctite heb ik nog niet eerder gezien op die plek, das wellicht ook wel een idee. Al zou 't zonder ook wel vast moeten blijven zitten.
De draadeinden zijn prima en zitten ook niet los. Maar enkele moeren zaten wel los. Er zaten geen ringen onder de moeren. Daar zitten standaard dikke ringen onder. Misschien is dat het probleem? Ik draai die moeren altijd vast met een pijpsleutel. Dopsleutel past inderdaad niet tussen de moer en de koelribben.
Er zat geen splitpen door de moer van de achteras. Dikke bouten van de achtervering zaten niet vast. Die bouten liggen met hun moeren nu in de azijn te borrelen om de roest eraf te krijgen.
Ik heb de draadboom ook eens flink aangepakt.
Ik wacht nog op een bestelling van jawaparts.com De bestelling bevindt zich nu ergens in Duitsland. Is keurig te volgen. Lijkt me een uitstekend adres. Heeft echt alles !!!
Het blok heb ik op de werkbank geparkeerd. Maar eerst eens gaan zagen aan dat frame.
Rob, dank voor het aanbod. Je bent altijd welkom, ook gewoon voor een bak koffie :)
 
Ja die dikke ringen moeten er wel echt onder...De petten zijn 'maar' van alu..

Ik ben afgelopen jaar met de 559 naar het ratbiketreffen geweest, ook om te proberen of ik makkelijk alle(min of meer) kampeerspul er op kan krijgen en of ik dan nog wel vermogen genoeg heb.
Het lukte prima en kon ook met wat tegenwind 100km/h op de 'hoogweg' kruisen.

Nu heb ik zo'n china navigatie(pff jarenlang met kaarten gereisd, soms ook gefrustreerd, eenmaal zo'n ding is wel erg lekker onderweg) en daar zit een houder bij die op het stuur geklemd word.
Dit is bij deze motor- zie foto- een probleempje ivm het masker.
(Dit motortje schreeuwt eigenlijk wel om een klein rondje Harz-CZ-SLO en via Ardennenerij weer terug?)

Heeft iemand een ingeving hoe ik dit kan oplossen?
 
armband om net een horloge , zuignap op de tank en met een lijntje zekeren , of op de
tanktas onder het plastiek, op het stangetje van de spiegel,maken
op de valbeugel met een verlenging,zo dat het net onder het stuur door gaat
iemand achter op die het voor je vast houd :)
frame met een riem om zo dat het voor je borst zit,
of in de jaszak en met een oortje zo dat je hoort waar heen je gaat of heeft het dan
geen ontvangst
 
touw om het stuur handig als je wat nodig hebt onderweg daarom nog wat meer er om doen
 
Ik heb een vraag over de 634 remkabels;
bij de 638 zit geen stelmogelijkheid bij het stuur, bij mijn 559 ook niet, maar op het stuur van mijn '67 360 wel. Hier past dus niet 'normaal'een 638 remkabel op. Ik heb een oude remkabel maar die wil ik vervangen want;
1 die mist de 'stop' van de buitenkabel voor in de ankerplaat.
2 Het is een oude remkabel.
Mijn vraag, hoe zit de remkabel bij het stuur van de 634.
(ik zal ook eens op de sites van onderdelenboeren kijken)
Bijgevoegd plaatjes.. De gashandle lijkt wel tomaselli? Er staat verder nix op..
full
 
Ik heb een vraag over de 634 remkabels;
bij de 638 zit geen stelmogelijkheid bij het stuur, bij mijn 559 ook niet, maar op het stuur van mijn '67 360 wel. Hier past dus niet 'normaal'een 638 remkabel op. Ik heb een oude remkabel maar die wil ik vervangen want;
1 die mist de 'stop' van de buitenkabel voor in de ankerplaat.
2 Het is een oude remkabel.
Mijn vraag, hoe zit de remkabel bij het stuur van de 634.
(ik zal ook eens op de sites van onderdelenboeren kijken)
Bijgevoegd plaatjes.. De gashandle lijkt wel tomaselli? Er staat verder nix op..
[afbeelding]
Geen stelmogelijkheid aan het stuur. Je kunt instellen bij de remtrommel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan