K&N luchtfilter ( het verschil )

2 mrt 2013
56
0
harderwijk
Hallo ik heb een Honda hornet 600 f bj 2000 en kan goedkoop aan een nieuw K&N luchtfiter komen
Maar mijn vraag is wat is het verschil tussen zo'n K&N fiter en een gewoon luchtfiter?
En of er hier toevallig ( vast wel ) mensen zijn die een K&N fiter op hun motor hebben.
Ik hoor het graag van jullie.
 

Het is een luchtfilter, geen waterfilter met microfijne gaatjes om vuil zo buiten te houden.

Had hij een papieren filter gehad dan was de motor gestopt omdat het filter nat was en zodoende geen lucht meer door zou laten.

dan nog vraag ik me af hoe het water in de olie komt..... via de carterontluchting? Maar dan moet je toch onderdruk in je blok hebben voor je het daar doorheen zuigt??


beetje hetzelfde als.... vliegen is de veiligste manier van transport en dan deze foto plaatsen
Anne_Beadell_Hwy_plane_wreck.jpg
met als bijschrift...ik ben erg teleurgesteld dat mensen zomaar geloven dat vliegen veilig is.
 
I found this K&N filter adapted to the truck, wet with the water that splashes all over the engine compartment when you go through water. I pulled it off to see all this dirt inside the air intake and the brown, water filled oil.

Oftewel, als je een K&N POD filter half onder je 4X4 jeep hangt zonder enige afscherming, dan komt er blubber in. Nice going sherlock :Z
 
K&N is ontwikkelt in de offroad sport met name in de woestijn races baja 500 ed
dus dan zal het idd wel niet goed filteren? :z
K&N is ontwikkeld om races te winnen niet om motorblokken (zuigers) heel te houden.
Andere filters gingen te snel dicht zitten omdat ze feitelijk te goed filterden. K&N ontwikkelde een filter die de grootste rommel tegenhield, en waarmee je een race als de BAJA kon uitrijden, maar wel veel kleiner vuil doorliet. Dat was geen probleem voor de raceteams die reviseerden toch het blok na de race.
Goed ingeolied zoals het hoort , dus niet van och wat meer kan geen kwaad , word het stof gevangen door de olie en word het filter oppvlak vergroot ,
 
Laatst bewerkt:
Dit is een open luchtfilter. Van meerdere lagen schuim van verschillende dichtheid.

full


Heb ik op mijn racer zitten. Meer lucht, maar ook minder filtratie. Ik gebruik er kettingzaagolie voor, heel plakkerig. Goed ingieten en dan goed uitknijpen.

Maar ik zou het niet op mijn wegmotor zetten. Die maakt veel meer kilometers en zuigt veel meer vuil aan. Ik geloof nooit dat deze beter filtert dan een gewoon papier filter.

Edit:

Overigens is het een 'zelfbouw' filter. Het filter element is van een Peugeot 305 geloof ik. Het plastic frame waar het in zit is van een gewoon papier filter.
 
Laatst bewerkt:
Dit is een open luchtfilter. Van meerdere lagen schuim van verschillende dichtheid.

[afbeelding]

Heb ik op mijn racer zitten. Meer lucht, maar ook minder filtratie. Ik gebruik er kettingzaagolie voor, heel plakkerig. Goed ingieten en dan goed uitknijpen.

Maar ik zou het niet op mijn wegmotor zetten. Die maakt veel meer kilometers en zuigt veel meer vuil aan. Ik geloof nooit dat deze beter filtert dan een gewoon papier filter.

Edit:

Overigens is het een 'zelfbouw' filter. Het filter element is van een Peugeot 305 geloof ik. Het plastic frame waar het in zit is van een gewoon papier filter.

Op crossers wordt bijna altijd een schuimfilter gebruikt. M.i beter dan een K&N en ze laten niks door. Schuimfilters van MWR zijn zeer goed wat betreft filtratie en luchtdoorlating, maar een gewone papieren filter is ook goed zat. Enig verschil is dat je een papieren filter niet echt kan schoonmaken dus telkens een nieuwe moet kopen, en bij een schuim of katoenen filter kun je ze hergebruiken.
 
Ik hoor het al, ik hou het wel zo als het nu is.
Ik heb eind van de zomer de motor helemaal aflaten stellen omdat er en ander uitlaat systeem op gekomen is , dit door middel van een run.
En tevens dynojet erop laten zetten
Kan ik nu eigelijk om geen verbetering weer de runbank op.

Wel wil ik een ieder bedanken voor zijn meening,

Groeten.
 
Ik rij een cbr 600f uit 1999 en heb hier een aaantal jaren geleden een k&n lucht filter opgezet, nooit opnieuw laten afstellen en hij rijd prima, nooit problemen en altijd starten en lopen.
Dus ik zou zeggen... proberen, afstellen kan altijd als het wel nodig mocht zijn. :)
 
Ik rij een cbr 600f uit 1999 en heb hier een aaantal jaren geleden een k&n lucht filter opgezet, nooit opnieuw laten afstellen en hij rijd prima, nooit problemen en altijd starten en lopen.
Dus ik zou zeggen... proberen, afstellen kan altijd als het wel nodig mocht zijn. :)

wel 2x per jaar even in een teiltje warm water met sop laten weken en uitspoelen. En natuulijk goed drogen voor je ze weer monteert :Y
 
Doorpompen, bij mij zakte de olie pas in het reservoir na om en na bij 1000 keer pompen.

Biertje en een goed muziekje erbij en pompen maar.
 
Laatst bewerkt:
dat komt omdat de rempomp een veel te kleine opbrengst heeft om die grote luchtbel naar beneden te drukken.
je kan het hele remsysteem zo positioneren dat de lucht alleen naar boven kan en de ontluchtingsnippel bovenop.
of je gebruikt een ontluchter die de remolie door het hele systeem trekt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik heb een Honda hornet 600 f bj 2000 en kan goedkoop aan een nieuw K&N luchtfiter komen
Maar mijn vraag is wat is het verschil tussen zo'n K&N fiter en een gewoon luchtfiter?
En of er hier toevallig ( vast wel ) mensen zijn die een K&N fiter op hun motor hebben.
Ik hoor het graag van jullie.


Ik denk dat het verstandig is om te weten hoe je motor nu loopt, met het originele filter..

Een testrun geeft duidelijkheid:

Loopt de motor nu rijk, kan een K&N filter ervoor zorgen dat hij minder rijk loopt...
Loopt de motor nu al aan de arme kant, wordt dat met een K&N filter nóg armer en mogelijk schadelijk.....

Je kunt niet zomaar van alles aan de carburatie / inlaat veranderen, zonder te weten wat er nu eigenlijk veranderd...

Velen roepen: "Ik rij al jaren met zo'n filter, zet het er maar rustig in", maar elke motor is anders. Hell, zelfs dezelfde motor kan over een tijdsspanne van een paar maanden heel anders zijn......
 
Ik denk dat het verstandig is om te weten hoe je motor nu loopt, met het originele filter..

Een testrun geeft duidelijkheid:

Loopt de motor nu rijk, kan een K&N filter ervoor zorgen dat hij minder rijk loopt...
Loopt de motor nu al aan de arme kant, wordt dat met een K&N filter nóg armer en mogelijk schadelijk.....

Je kunt niet zomaar van alles aan de carburatie / inlaat veranderen, zonder te weten wat er nu eigenlijk veranderd...

Velen roepen: "Ik rij al jaren met zo'n filter,
zet het er maar rustig in", maar elke motor is anders. Hell, zelfs dezelfde motor kan over een tijdsspanne van een paar maanden heel anders zijn......

Het is niet zomaar wat roepen maar een echt feit :Y maar je hebt wel gelijk dat de moderne motoren goed afgesteld zijn op de onderdelen die er fabrieks af opzitten.
Maar he .... Het is " maar" een lucht filter , en id de ene motor is de andere niet ... Maar ja niet geschoten is altijd mis :+
 
Alleen een filter hoef je voor het vermogen niet te doen, voel je geen fluit van.

Zoals al gezegd zit je in de doorstroming te klooien, eigenlijk geef je hem minder tegendruk, dus meer lucht en zou het leuk zijn als hij het ook gemakkelijker kwijt kan (uitlaat).
Dan echter wel je carburatie na laten lopen op een rollenbank.
Eerst natuurlijk orgineel, en kort erna op dezelfde bank met aanpassingen.
Elke rollenbank geeft namelijk andere waarden.
Voor de bergen Pk's hoef je het niet te doen.
Vaak is het wat beter oppakken en een dip in het middengebied weg.
Die paar pruts Pkaatjes top voel je niet.
Dan is een kleiner voortandwiel van 20euro heel wat beter te voelen als je gas geeft.
Maar probeer eens wat, en laat het zien wat het geworden is...
 
om de 12k schoon maken, filter vervangen na 100.000 km


van de k&n site:




4. How often do I need to clean my K&N air filter?

If you have not experienced a decrease in mileage or engine performance, chances are your filter is fine and does not yet need cleaning. To be more specific, the filter does not require cleaning if you can still see the wire screen on the entire air filter regardless of how dirty it may appear. When the screen is no longer visible some place on the filter, it is time to clean it. When used in normal paved road, street or highway conditions, our replacement air filters that fit in the factory air box should require cleaning every 50,000 miles and our large conical filters on an intake system should require cleaning every 100,000 miles. When used in dusty or off-road environments, our filters will require cleaning more often. We recommend that you visually inspect your filter once every 25,000 miles to determine if the screen is still visible.

16. How do I clean a K&N air filter?

Use a K&N Filter Care Service Kit, available at all major auto parts stores and a low pressure nozzle-free garden hose. A filter cleaned with K&N cleaning products will ensure a lifetime of performance from your air filter. Instructions for cleaning your K&N air filter are on our Air Filter Cleaning Instructions page.

K&N Frequently Asked Questions (FAQ)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan