K&N luchtfilter ( het verschil )

2 mrt 2013
56
0
harderwijk
Hallo ik heb een Honda hornet 600 f bj 2000 en kan goedkoop aan een nieuw K&N luchtfiter komen
Maar mijn vraag is wat is het verschil tussen zo'n K&N fiter en een gewoon luchtfiter?
En of er hier toevallig ( vast wel ) mensen zijn die een K&N fiter op hun motor hebben.
Ik hoor het graag van jullie.
 
Het is niet zomaar wat roepen maar een echt feit :Y maar je hebt wel gelijk dat de moderne motoren goed afgesteld zijn op de onderdelen die er fabrieks af opzitten.
Maar he .... Het is " maar" een lucht filter , en id de ene motor is de andere niet ... Maar ja niet geschoten is altijd mis :+


Sterker nog, ik heb al jaren een K&N filter in mijn motoren en in mijn auto.
Bij de auto maak ik me nergens zorgen over, met injectie en een berg sensoren.

Bij de motoren wilde ik toch wel even zeker weten dat hij met K&N filter niet te arm zou lopen.

Overigens is het resultaat van alleen een filter marginaal.
Dat was ook niet de overweging. Ik kocht in eerste instantie een K&N filter, omdat de originele bijna net zo duur was en bij elke beurt vervangen moest worden....

Vorige maand is mijn motor echter bij Paul Ritzen geweest en wat die nog uit de motor wist te persen met een dynojetkit, werk aan de carburatie, luchtfilterhuis en afstelling is zeer zeker méér dan marginaal:

van 107 pk naar 122,5 pk, van 109nm koppel naar 119,5.....

Paul Ritzen :}
 
Laatst bewerkt:
Is het niet zo dat juist die olie die bij een K&N filter hoort ook voor een juiste filtratie zorgt? Staat mij iets van bij dat het vuil er dan op bleef plakken.

Klopt, het is de oliefilm die essentiëel is bij een K&N.
Daar gaat het ook nogal eens fout. Ff filtertje schoonpoetsen, lading olie er overheen flikkeren en dan opeens heeft ie minder doorstroming dan een OEM-filter.....
 
Heerlijk toch he, die luchtfilter discussies. Er komt maar geen eind aan.

Het maakt echt helemaal niks uit. Nul komma nul.
Ik ken een paar heren die jaren terug eens een hele serie K&N filters hebben getest in allerhande auto types. Er was er ééntje waar verschil bij was gemeten. Een halve Pk maarliefts. MINDER!

Ja, ik rij in m'n CB ook met een K&N filter, maar da's alleen maar omdat ik er geen omkijken naar wil hebben en 'm voor weinig over kon nemen. De originele Honda filters zijn ook niet echt goedkoop zeg maar.

8-)
 
Ik hab nog een fraaie test willen doen, maar :')

Mijn filters zijn op.
Geen tijd.
Te wienig zin.
Etc..



echter....

afgelopen week heb ik Twee VROD's onder handen genomen. Andere uitlaten, FUELMANAGER er tussen, ander luchtfilter (vergelijkbaar K&N).


"Hmmm, daar kan ik wel wat mee" dacht ik bij mezelf :)

Ik kan namelijk ook de uitlaatgassen meten.

Dus eerst OEM. Originele uitlaten, filter, geen FUELMANAGER.
Dan sportfilter, rest origineel. Motoren gaan armer lopen. Conclusie; laten meer lucht door.

Dan de sportuitlaten er op, OEM luchtfilter. Heel pietsie armer dan met OEM uitlaten. Maar weinig verschil.

Dan sportluchtfilter+ after market uitlaten: armer. Bijna net al de eerdere metingen.

Fuelmanager er bij; hoppa: helemaal ok *O*

Overigens heeft die FUELMANAGER ook een mapping voor OEM luchtfilter en aftermarket uitlaten, die dus ook even geprobeerd. Gaat direct slechter lopen.

Er zit dus echt wel verschil in.

PK's heb ik niet gemeten, ook de mate van filtratie niet.
Wel zit er garantie op de producten; loopt je blok in de soep, dan kun je gerust claimen bij de Amerikaanse fabrikanten.
 
Om het een beetje kort samen te vatten:

- Ga voor een papieren filter als je het beste filtratie wil met goede doorstroming

- Ga voor een schuimfilter als je meer lucht wil en alsnog goede filtratie van kleine deeltjes

- Ga voor K&N (of ander geolied katoen filter) als je meer lucht wil en redelijke filtratie ( heeft voor kleine deeltjes in stoffige omgevingen vaak een pre-filter nodig, levert ook weer in op luchtdoorstroming).

- Kies voor een steel mesh filter als je niet van je blok houdt :+
 
Om het een beetje kort samen te vatten:

- Ga voor een papieren filter als je het beste filtratie wil met goede doorstroming

- Ga voor een schuimfilter als je meer lucht wil en alsnog goede filtratie van kleine deeltjes

- Ga voor K&N (of ander geolied katoen filter) als je meer lucht wil en redelijke filtratie ( heeft voor kleine deeltjes in stoffige omgevingen vaak een pre-filter nodig, levert ook weer in op luchtdoorstroming).

- Kies voor een steel mesh filter als je niet van je blok houdt :+

gebruik geen filter als je een japanse motorfiets hebt....... ruimt zo lekker op :+ (al ben ik bang dat die dingen dan nog steeds blijven lopen :P )
 
Om het een beetje kort samen te vatten:

- Ga voor een papieren filter als je het beste filtratie wil met goede doorstroming

- Ga voor een schuimfilter als je meer lucht wil en alsnog goede filtratie van kleine deeltjes

- Ga voor K&N (of ander geolied katoen filter) als je meer lucht wil en redelijke filtratie ( heeft voor kleine deeltjes in stoffige omgevingen vaak een pre-filter nodig, levert ook weer in op luchtdoorstroming).

- Kies voor een steel mesh filter als je niet van je blok houdt :+

K&N met foam prefilter "sok" is in mijn ogen een betere (en compactere) oplossing dan alleen foam.
 
Ik hab nog een fraaie test willen doen, maar :')

Mijn filters zijn op.
Geen tijd.
Te wienig zin.
Etc..



echter....

afgelopen week heb ik Twee VROD's onder handen genomen. Andere uitlaten, FUELMANAGER er tussen, ander luchtfilter (vergelijkbaar K&N).



"Hmmm, daar kan ik wel wat mee" dacht ik bij mezelf :)

Ik kan namelijk ook de uitlaatgassen meten.

Dus eerst OEM. Originele uitlaten, filter, geen FUELMANAGER.
Dan sportfilter, rest origineel. Motoren gaan armer lopen. Conclusie; laten meer lucht door.

Dan de sportuitlaten er op, OEM luchtfilter. Heel pietsie armer dan met OEM uitlaten. Maar weinig verschil.

Dan sportluchtfilter+ after market uitlaten: armer. Bijna net al de eerdere metingen.

Fuelmanager er bij; hoppa: helemaal ok *O*

Overigens heeft die FUELMANAGER ook een mapping voor OEM luchtfilter en aftermarket uitlaten, die dus ook even geprobeerd. Gaat direct slechter lopen.

Er zit dus echt wel verschil in.

PK's heb ik niet gemeten, ook de mate van filtratie niet.
Wel zit er garantie op de producten; loopt je blok in de soep, dan kun je gerust claimen bij de Amerikaanse fabrikanten.

Hoe zit dat met die test meneer Martell? Ik ben bijna zo ver dat ik een luchtfilter aan kan gaan schaffen, maar ik weet nog steeds niet wat voor soort..



Ik heb in mijn auto een K&N inleg filter, en ik kan toch wel merken dat ie in het midden toeren gebied wat soepeler is nu.
Maar dat blok van mij komt eigenlijk nooit boven de 2000rpm uit (100km/h = 1750rpm) , dus dat is dan best wel doelloos...
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat met die test meneer Martell? Ik ben bijna zo ver dat ik een luchtfilter aan kan gaan schaffen, maar ik weet nog steeds niet wat voor soort..



Ik heb in mijn auto een K&N inleg filter, en ik kan toch wel merken dat ie in het midden toeren gebied wat soepeler is nu.
Maar dat blok van mij komt eigenlijk nooit boven de 2000rpm uit (100km/h = 1750rpm) , dus dat is dan best wel doelloos...

K&N "ademd" ook ff beter dus das altijd goed.
En als je injectie hebt dan past je fuel management het wel aan hoor.
Je hebt zeker een diesel als je maar 1750rpm bij 100km/u doet?
 
Hoe zit dat met die test meneer Martell? Ik ben bijna zo ver dat ik een luchtfilter aan kan gaan schaffen, maar ik weet nog steeds niet wat voor soort..
Zie eerste deel van mijn post.
Ik heb ze allemaal verkocht :)
Ik heb in mijn auto een K&N inleg filter, en ik kan toch wel merken dat ie in het midden toeren gebied wat soepeler is nu.
Maar dat blok van mij komt eigenlijk nooit boven de 2000rpm uit (100km/h = 1750rpm) , dus dat is dan best wel doelloos...
 
Terug
Bovenaan Onderaan