Ketting stellen --> schroefdraad gebroken

Michiel85

MF veteraan
10 dec 2007
9.467
0
Baarn
Vandaag was het dan zover... mijn eerste keer ketting aanspannen van mijn motor: Kawa ZZR600.

Na eerst een nachtje WD40 laten intrekken op de AS-moeren gingen deze gemakkelijk los. Echter bij het losdraaien van de 'ketting-spanner moeren' ging het aan 1 kant mis, deze brak af...

foutjeng6.png


Het schroefdraad is precies afgebroken waar het de motor weer terug in gaat. Ik heb nu geen idee hoe ik dit los kan krijgen / eruit kan krijgen / moet gaan vervangen.

Iemand die mij een tip kan geven? Hopelijk is het plaatje (uit het werkplaatshandboek) voldoende om aan te geven waar het om gaat. Zoniet, dan hoor ik dat wel en maak ik nog wel een echte foto ervan.

Alvast bedankt!
 
Achterwiel en as eruit halen en dan kun je het hele stelmechanisme eruit halen. Stelplaat vervangen (als dat al nodig is. Misschien alleen de verharde bout vervangen) en alles weer monteren. :W

Als de moer aan de kant waar de stelbout is afgebroken zit, dan hoef je niet je hele achterwiel eruit te halen en alleen de as eruit trekken totdat de stelplaat vrij is.
 
Laatst bewerkt:
Achterwiel en as eruit halen en dan kun je het hele stelmechanisme eruit halen. Stelplaat vervangen (als dat al nodig is. Misschien alleen de verharde bout vervangen) en alles weer monteren. :W

Als de moer aan de kant waar de stelbout is afgebroken zit, dan hoef je niet je hele achterwiel eruit te halen en alleen de as eruit trekken totdat de stelplaat vrij is.
Hoe ga ik (als leek op dit gebied) dat doen?
 
De moer van de as losdraaien. Aan deze zijde de as naar binnen tikken met een rubbere hamer of doek met normale hamer. De as aan de andere zijder eruit trekken totdat de as aan moerzijde voorbij de stelplaat is. Hierna kun je de stelplaat eruit halen.
 
ok ga ik zo even proberen... misschien handig om voor die tijd nog ergens zo'n stelplaat te kopen voordat de 'winkels' dicht zijn. Of hebben ze deze meestal niet op voorraad?
 
Ik zal de as er vrijwel helemaal uit moeten halen, want de afgebroken kant zit aan de andere kant dan de as-moer. Motor gewoon op de bok laten staan neem ik aan?

Sla de as nu met een blok hout en hamer aan de ene kant erin tot niet verder gaat en dan aan de andere kant eruit proberen te trekken...
 
Krik onder je achterwiel is perfect :Y , want anders moet je straks je wiel weer optillen en as terug plaatsen en das is lastig in je 1tje. As er helemaal uit halen en dan kijken wat je moet vervangen. Tis nu wel duidelijk denk met al deze super tips. :W

Laatste tip.

Als je je as eruit trekt. Steek dan tegelijkertijd vanaf de moerzijde een stalenbuis oid door je brug en wiel. Tot de stelplaat he!!!
 
Laatst bewerkt:
ja denk dat het allemaal wel moet gaan lukken ja. Krijg alleen het laatste stukje van de as er niet uit. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het wiel niet goed ondersteun. Zal ff opzoek moeten gaan naar iets om de band op z'n plek te kunnen houden (idd een krik ofzo), want alleen is het nog best lastig :P
 
As is eruit en de stelplaat ook.

Alleen de bout is afgebroken. Zit er alleen niet meer in om dit weekend ergens een nieuwe bout vandaan te halen denk ik. Hier in het dorp is alles al dicht (16.00 sluiten)

Zal ook meteen maar de andere stelplaat bekijken, maar denk dat die wel in orde zal zijn. Bij het erin zetten zal ik de as schoonmaken en opnieuw invetten ;)

Bedankt allen voor zover!
 
De motorzaak naast mijn werk had deze bout niet op voorraad en moest besteld worden. Maar gelukkig wisten ze mij ook te vertellen dat je het ook 'gewoon' met een m8-bout kon doen van de bouwmarkt. Deze heb ik dus gehaald (wel roestvrij) met meteen een nieuwe splitpen om de asmoer te borgen.

Zaterdag zal ik alles in elkaar gaan proberen te zetten. Het wiel erin en de rem op zijn plek krijgen gaat mij wel lukken denk, maar zit een beetje te bedenken hoe ik het wiel weer PRECIES recht uitgelijnt krijg... Zijn hier nog tips voor? Andere zaken waarmee ik rekening moet houden?

Wederom... tips zijn welkom! Hopelijk kan ik zaterdag dan weer mooi rondjes rijden op mijn motor :) :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan