keuze rijschool regio Amersfoort

n1els

Rookie
19 mrt 2006
14
0
Amersfoort
Enige tijd geleden heb ik mijn plannen om motor te rijden omgezet in daden, dwz ik heb gegoogled naar rijscholen in Amersfoort en ben toen Hufman tegengekomen. Een kennis van mij reed daar voor zn autopapiertje, dus de naam was al bekend.
De prijs was ook redelijk schappelijk dus -> beginnen maar.

Inmiddels heb ik mijn rijvaardigheidscertificaatje al gehaald en heb ik een afspraak staan bij het CBR om mijn theorie te testen.

So far so good, maar nu begin ik toch te twijfelen... waarom?

Een vriend van mij is inmiddels ook begonnen met zijn motorrijbewijs, maar hij lest bij Ariesen in Veenendaal. Hoewel hij na vier lessen nog niet eens heeft mogen schakelen valt het mij wel op dat hij HEEL VEEL kennis krijgt bijgepsijkerd daar. Ze werken daar met een ezelsbruggetje ofzo waar je op moet letten bij een motor, iets van BOVRAS geloof ik. En hij wist mij bijvoorbeeld te vertellen hoe je kan zien of een motor ABS heeft (dan schijnen er tandjes in de schijfrem te staan ofzo?)

Dit soort dingen had ik nog nooit gehoord!

Ook valt het wel op dat men bij Ariesen vroeg wanneer hij van plan was af te gaan rijden. Hij wordt in mei 21 dus hij wilde graag in de week na zijn verjaardag afrijden zodat hij direct A-onbeperkt mag rijden. Hierop zeiden ze dat dat wel heel snel was en dat dat waarschijnlijk niet haalbaar zou zijn??!!

Ik heb na mijn rijvaardigheidscertificaat niet meer gelest omdat ik dat beter weer kon oppakken als ik mijn theorie al had want het aanvragen van een examen duurt al gauw 3 weken, dus als ik mijn theorie heb dan wordt mijn examen al aangevraagd en drie weken later heb ik mijn papiertje. Dit is op zn zachtst gezegd wel een heeel andere planning dan bij Ariesen...

Aan de ene kant is het natuurlijk veel leuker dat ik al wel met ~150 richting Utrecht heb gereden op de fiets (voor rijvaardigheidsexamen, heen en weer, en 2x want was 1e keer gezakt), en dat ik 23 maart mijn theorie kan halen en vervolgen 23-03 + 3 weken motor kan/mag rijden.... maar....
Ik krijg wel de indruk dat hij wel wat beter gecoacht wordt dan ik.

Wat is jullie advies? Heeft er misschien iemand ervaring met 1 van beide rijscholen?
 
Enige tijd geleden heb ik mijn plannen om motor te rijden omgezet in daden, dwz ik heb gegoogled naar rijscholen in Amersfoort en ben toen Hufman tegengekomen. Een kennis van mij reed daar voor zn autopapiertje, dus de naam was al bekend.
De prijs was ook redelijk schappelijk dus -> beginnen maar.

Inmiddels heb ik mijn rijvaardigheidscertificaatje al gehaald en heb ik een afspraak staan bij het CBR om mijn theorie te testen.

So far so good, maar nu begin ik toch te twijfelen... waarom?

Een vriend van mij is inmiddels ook begonnen met zijn motorrijbewijs, maar hij lest bij Ariesen in Veenendaal. Hoewel hij na vier lessen nog niet eens heeft mogen schakelen valt het mij wel op dat hij HEEL VEEL kennis krijgt bijgepsijkerd daar. Ze werken daar met een ezelsbruggetje ofzo waar je op moet letten bij een motor, iets van BOVRAS geloof ik. En hij wist mij bijvoorbeeld te vertellen hoe je kan zien of een motor ABS heeft (dan schijnen er tandjes in de schijfrem te staan ofzo?)

Dit soort dingen had ik nog nooit gehoord!

Ook valt het wel op dat men bij Ariesen vroeg wanneer hij van plan was af te gaan rijden. Hij wordt in mei 21 dus hij wilde graag in de week na zijn verjaardag afrijden zodat hij direct A-onbeperkt mag rijden. Hierop zeiden ze dat dat wel heel snel was en dat dat waarschijnlijk niet haalbaar zou zijn??!!

Ik heb na mijn rijvaardigheidscertificaat niet meer gelest omdat ik dat beter weer kon oppakken als ik mijn theorie al had want het aanvragen van een examen duurt al gauw 3 weken, dus als ik mijn theorie heb dan wordt mijn examen al aangevraagd en drie weken later heb ik mijn papiertje. Dit is op zn zachtst gezegd wel een heeel andere planning dan bij Ariesen...

Aan de ene kant is het natuurlijk veel leuker dat ik al wel met ~150 richting Utrecht heb gereden op de fiets (voor rijvaardigheidsexamen, heen en weer, en 2x want was 1e keer gezakt), en dat ik 23 maart mijn theorie kan halen en vervolgen 23-03 + 3 weken motor kan/mag rijden.... maar....
Ik krijg wel de indruk dat hij wel wat beter gecoacht wordt dan ik.

Wat is jullie advies? Heeft er misschien iemand ervaring met 1 van beide rijscholen?

Ik kom zelf uit de omgeving (geboren en getogen in Leusden, woon nu 5 jaar in H'laken) en heb goede verhalen gehoord over Huffman. Ariesen ken ik idd ook wel van naam, maar verder niks over gehoord. Ik les nu zelf bij Wolf in Breda, maar dat is omdat ik in Breda studeer en dus vaker in Breda ben dan in Hoevelaken.

Maargoed, over je verhaal. Ik zou mij er niet al te druk over maken. Het is toch de bedoeling dat de rijschool jou genoeg leert om je examen te kunnen halen, en niet al teveel meer. Lijkt mij alleen maar zonde van je tijd en geld toch? Kijk, tips&tricks en rijvaardigheidstechnieken zijn goed om te leren, maar niet als er uuuuren extra tijd in gaat zitten lijkt mij. Nogal onnodige geldtrekkerij denk ik dan aan. Zolang jij lekker je examen haalt is het toch prima? Ervaring doe je daarna vanzelf wel op, en als je er maar genoeg tijd en energie insteekt leer je naderhand ook wel genoeg over de techniek enzo.

Als je tijdens je vierde les nog niet eens geschakeld hebt, doet je instructeur toch iets niet goed hoor denk ik ;) (of hij heeft gewoon zin om z'n zakken te vullen over de rug van naieve leerlingen?) :W
 
Hey Niels,

Ik heb voor mn auto-papiertje bij Hufmann (bij Andre zelf) gelest en vond hem een topgozer/instructeur. Niet onnodig rekken en in 1 keer met een les of 19 mn papiertje op zak. Woon nu een paar jaar in Amsterdam en heb nog getwijfeld (vorig jaar) om bij hem mn A te halen. Ivm met reistijd niet gedaan...maar anywayz....

Ben het met bovenstaand bericht eens! Als je na vier lessen nog niet hebt mogen schakelen, doe je toch echt iets fout! Ik zou me niet druk maken om dat 'Brovak' (of hoe het dan ook mag heten O-) ) ,dat is er bij mij een van de laatste lessen ingestampt :Y en ik kreeg wat papierwerk mee. Kon ik het rustig en in mn eigen tijd doornemen.

Zou lekker doorrijden en snel voor je papiertje gaan :]

suc6
 
Een vriend van mij is inmiddels ook begonnen met zijn motorrijbewijs, maar hij lest bij Ariesen in Veenendaal. Hoewel hij na vier lessen nog niet eens heeft mogen schakelen valt het mij wel op dat hij HEEL VEEL kennis krijgt bijgepsijkerd daar. Ze werken daar met een ezelsbruggetje ofzo waar je op moet letten bij een motor, iets van BOVRAS geloof ik.


Ook valt het wel op dat men bij Ariesen vroeg wanneer hij van plan was af te gaan rijden. Hij wordt in mei 21 dus hij wilde graag in de week na zijn verjaardag afrijden zodat hij direct A-onbeperkt mag rijden. Hierop zeiden ze dat dat wel heel snel was en dat dat waarschijnlijk niet haalbaar zou zijn??!!



Ik krijg wel de indruk dat hij wel wat beter gecoacht wordt dan ik.

Wat is jullie advies? Heeft er misschien iemand ervaring met 1 van beide rijscholen?

Ik heb gereden bij Hufman voor zowel de auto (bij jeroen) als de motor (bij paul en andre). Over de laatste was ik zachtsgezegd niet te spreken B| alleen maar bellen in die auto en ik maar rechtdoor blijven rijden, daarnaast legde hij veel dingen (vooral bijzondere verrichtingen) naar mijn idee niet goed uit :X

Ook ging ik na mijn eerste keer zakken in discussie met de examinator en toen nam hij het niet eens voor mij op, alleen maar fokking hielen likken bij die vent |(

ff situatieschets: De hele rit reed ik goed, 500 meter voor het CBR bij de laatste afrit reed een fiat panda 70/80 dus ik liet rustig de motor uitrollen koppelde terug en remde nauwelijks omdat ik er toch af moest. Komt ie tijdens het gesprek aan: "600 meter voor het CBR was je nog geslaagd, maar ja die panda he :( " Dus ik ging daar heel fel tegenin, stelletje smerige flessentrekkers. Nu weer met hun paardrijvaardigheidsbewijs, wat een stakkers :r

Nu weer terug naar jou, mijn trauma is weer weg :P O-) dat BOVRAS is gewoon een simpel bruggetje en idd had ook ik wel wat meer technische kennis willen hebben, maar ook weer niet tegen €40 per uur. dan lees ik wel een Haynes-manual ;)

En je vriend..........die wordt naar mijn idee behoorlijk genaaid. Een dergelijke aanpak is te begrijpen als hij z'n autorijbewijs bijv. nog niet heeft, maar als hij die wel heeft moet ie toch veel inzicht hebben in het verkeer en dan zijn er toch echt niet meer dan 15 (max. 20) lessen voor nodig om 't basisrijden te leren. De wheelies, stoppies, klaverbladjes etc. komen daarna wel (ik kan ze nog steeds niet, maar komt vast snel)

Succes verder ermee!
 
was reactie op Willumpie!, gaat snel! *D :)

Dat is dus precies mijn eerste reactie geweest.

mijn autorijbewijs heb ik bij v/d Wind in Woudenberg gehaald, endat is dan denk ik vergelijkbaar met Ariesen qua zekerheid en hoe uitgebreid de lessen zijn. De autolessen duren daar 1 1/2 uur en kosten 57,- Euro. En hoewel ik ervan overtuigd ben dat ik daar echt heel goed heb leren autorijden heb ik er wel 47 lessen gevolgd! 47x57=2679 euro, dus voor dat geld mag dat ook wel natuurlijk! (hoewel mijn lieve moedertje die toen voor mij betaald heeft (ze kreeg er wel steeds meer spijt van terwijl het aantal lessen steeg))

Het zijn natuurlijk wel goede dingen om te weten, maar aan de andere kant weet je toch wel of je eigen motor ABS heeft of niet (om maar een voorbeeld te noemen).
Het is ook wel weer zo dat als het verschil in motorbeheersing en dergelijk ook zo groot is, dat dat misschien wel ongeluk-ontwijkend werkt.


edit:
Wat ik inderdaad direct met jullie eens ben: Het zijn allemaal topgozers bij Huffman, en de sfeer enzo is er dan ook echt top! dat moet ik ze natuurlijk wel nageven.
 
Laatst bewerkt:
Andre zelf ben ik inderdaad ook niet echt kapot van, hij komt een beetje over als cowboy/snelle jongen en is inderdaad permanent vergroeid aan die gsm.

Erwin en Paul (Paul werkt er helaas niet meer) zijn dan ook de topgozers die ik bedoelde.
Gelukkig krijg ik dan ook geen les van Andre
 
Ik heb voor m'n autorijbewijs bij smit in soesterberg gelest. Vond ik zelf ook een hele goede vent. Hij doet ook motorrijles geven.

Zelf heb ik voor m'n motorrijles ook bij huffman gelest. Ik heb er met plezier gelest. Ik had zowel andre zelf als jeroen, maar vond jeroen zelf wel een wat chillere gast. Ik heb m'n examen in 1 keer gehaald, ondanks een foutje tijdens de bijzondere verrichtingen (in gleed met m'n voorwiel weg tijdens het slalommen). Na een beetje te zijn bijgekomen van de schrik mocht ik gewoon weer verder gaan en kreeg ik te horen dat ik het gehaald had. Zelf had ik dat na de rit niet gedacht, maar gelukkig heb ik t niet over hoeven te doen :9
 
Ariesen is een behoorlijk grote rijschool....
Regelmatig zie ik lesmotoren voorbij komen en oefenen.
Zelf heb ik geen ervaring met de rijschool.
Je kan altijd nog een proefles overwegen.
Over v/d Wind in Woudenberg hoor ik hele slechte verhalen. :r
 
Ariesen is een behoorlijk grote rijschool....
Regelmatig zie ik lesmotoren voorbij komen en oefenen.
Zelf heb ik geen ervaring met de rijschool.
Je kan altijd nog een proefles overwegen.
Over v/d Wind in Woudenberg hoor ik hele slechte verhalen. :r
Slechte verhalen over vd Wind? Dat meen je echt? Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve verhalen, mijzelf inclusief. Ik heb mijn C-rijbewijs daar gehaald. Ton vd Wind persoonlijk als instructeur gehad. En ben er behoorlijk tevreden over eigenlijk. Enige nadeel vond ik naderhand dat hij mij, zelfs na een behoorlijk aantal lesuren, continu bleef helpen met hints als "denk aan je rem", "op tijd kijken", "zorg dat je klaar bent met schakelen voor de bocht" op momenten dat ik er NET zelf aan denk. Dat is niet zo heel goed voor je zelfvetrouwen. Maar dat leerde ik gauw genoeg negeren en gewoon lekker zelf m'n rondjes rijden ;)

Naar mijn idee juist een goede rijschool. Jammer dat hij geen motor meer doet.
 
Ik heb bij Hufman gelest voor zowel auto als motor. Voor beide was ik redelijk snel klaar, auto in 30 lessen, motor in 10 uurtjes (beide examens). Wat echt heel gaaf was is dat Hufman aan het einde van het jaar voor oud leerlingen een dag organiseerd waarmee je naar het politiecircuit gaat van lelystad. Hier heb je 's morgens een VRO1 achtige cursus, dus motorbeheersing. 's middags mag je je vervolgens uitleven op het circuit onder begeleiding van Andre, Erwin of een andere instructeur als voorrijder. Andre rijdt zelf ZAC, op een R6 en ik dacht een R1, en heeft dus best verstand van motoren en motorrijden hoor :)

Maar de echte ervaring doe je toch pas op als je zelf echt gaat rijden...
 
Wat jammer te horen dan Paul weg is. Dat was een prima gozer. Met die Andre heeft mijn vriendin nare ervaringen. Ze wilde eerst motor dan auto. Ze was erg bang op de motor omdat ze nog helemaal geen ervaring had in het verkeer. Bij de 12de les was die Andre ziek en moest Paul invallen. Die zei direct dat ze beter eerst auto kon doen om vertrouwd te raken in het verkeer, omdat het op de motor helemaal fout ging. Dat had die Andre ook kunnen zien na 5 lessen lijkt me :X Bij Paul heeft ze haar autolessen gevolgd en had na 3 keer examen haar autorijbewijs. Ik vind echt dat die Andre eerlijk tegen haar had moeten zijn. Die Paul was reeëler en mijn vriendin is blij dat ze eerst haar autorijbewijs heeft gehaald. Ik heb mijn autorijbewijs ook bij Paul gehaald, waren leuke lessen, ESP en ABS testen in de bebouwde kom *D . Maar ja over iedere rijschool valt wel wat te zeiken, dit is mijn ervaring.
 
Dat had die Andre ook kunnen zien na 5 lessen lijkt me :X

Dat was mijn punt ook, alle instructeurs die ik behalve Andre gehad heb zijn topgozers, maar je krijgt het idee als je les hebt van Andre dat hij met alles bezig is behalve jouw lessen. Het geld innen kan hij precies op tijd net als afzeggen, maar op tijd komen of echt goede tips geven :N

Ik heb 3 lesjes van Paul gehad (en mijn vriendin heeft haar autorijbewijs bij hem gehaald) en kan alleen maar lovend over hem zijn :} . Zo trok ik bij mij mijn 1ste les iets te hard (lees: veel te hard, maar ja bij een scooter kon dat wel |( ) het gas open en vloog in Nijkerk op 1 wiel weg bij het stoplicht en stuiterde daarna al trillend (ikzelf) door. Kwam ie naast me rijden. Nou, dat was dus je eerste wheelie, maar zou je daar niet even mee wachten :P Dat stelde mij op dat moment een klein beetje gerust al zat mijn maag niet helemaal meer op de goede plek, haha. Sindsdien is een wheelie helaas nooit meer gelukt ;( , maar ja oefening zal in de toekomst vast meer kunst baren dan het geluk de eerste keer...... :N

Mijn vriendin wil in de (verre) toekomst misschien ook haar A gaan halen, maar dan toch zeker niet bij Andre H. Gewoon lekker bij een vriendin van haar die op dit moment even zonder rijschool zit :Y
 
Laatst bewerkt:
Een vriend van mij is inmiddels ook begonnen met zijn motorrijbewijs, maar hij lest bij Ariesen in Veenendaal. Hoewel hij na vier lessen nog niet eens heeft mogen schakelen valt het mij wel op dat hij HEEL VEEL kennis krijgt bijgepsijkerd daar.

Ik heb ook bij Ariesen gelest, en ben zeer tevreden over deze rijschool.
Dat verhaal over schakelen vind ik een beetje vreemd, en zal waarschijnlijk aan de leerling liggen, ik ben al na de eerste les zelf teruggereden vanaf het oeffenterrein naar de rijschool (met de instructeur achter op), en ik had daarvoor nog nooit op een motor of schakelbrommer gereden. (reed al wel 15 jaar auto)
Wat ik overigens een pre vind, is dat de instructeurs bij Ariesen altijd met de motor meerijden, en niet met een auto.
Ze hebben ook een hoog slagingspercentage.
 
Je hebt nog meer dan Hufman hoor.. ook nog v. Moerkerk bijv.
Bij Hufman heb ik de motor gedaan, bij v. Moerkerk de auto (maar ik kon het zelf niet zo goed vinden met v. Moerkerk.. beste kerel buiten de auto, maar wij met z'n 2en in een auto ging niet goed). Ben toen de laatste lessen bij een medewerker van dezelfde rijschool wezen rijden en dat ging perfect.

En Hufman, heb toen les gehad van Wilco R., maar die is er al 4 jaar weg.

Zat keus in Amersfoort... en na 4 lessen nog niet schakelen bij die ariesen.... bij Hufman was het meteen de eerste les al zelf rijden (nog niet op de weg, dat was de 2e les). In totaal 7x bij Hufman geweest en toen dezelfde middag van die 7e keer meteen rijexamen en geslaagd.
 
me too bij hufman...

wel relekst enzow maar zoals bijzonder verrichtingen concentreerden we ons op die gene die makkelijk zijn.. 8tje en zo heb ik nooit geleerd omdat je toch een paar oefeningen niet hoeft te halen.. m.a.w. andre rekent erg met kansberekening en niet echt om alles onder de knie te krijgen.. dat vond ik wel minder...
ach, heb mn rijbewijs in 1 keer gehaald *O* (theorie was andere koek) :X
 
Bedankt voor de vele reacties!

Duidelijk dus dat ik mij geen zorgen hoef te maken over de rijschool.
Ik blijf dus mooi bij Hufman, zodat ik snel de extra stempel in mn papiertje heb.

Als ik zo zie wat voor weer het is vandaag is dat eigenlijk al veel te laat! *O*
 
Ik heb ook eens les gehad van Calista, de vriendin of (ex)vriendin ??
van Andre Hufman,

Dat heb ik als zeer prettig ervaren, net als de schaarse kleding die ze droeg bij de kennismaking :X _O-
 
Ik heb ook eens les gehad van Calista, de vriendin of (ex)vriendin ??
van Andre Hufman,

Dat heb ik als zeer prettig ervaren, net als de schaarse kleding die ze droeg bij de kennismaking :X _O-

tja die wou ik ook als lerares *O* maarum.. toen kwam die sneeuwpop opzetten -O-
maar goed.. andre is n goeie kerel.. :Y
 
*rotschop*

Toevallig nog mensen met recente ervaringen in de buurt van Amersfoort? Ik wil binnenkort weer verder gaan met lessen, maar heb wat moeite met een nieuwe rijschool uitzoeken... Hufman ziet er niet verkeerd uit, maar als hij inderderdaad zoals hier boven staat continue zit te bellen ipv les te geven kijk ik liever even verder, dat is juist een van de redenen dat ik bij een andere rijschool verder wil gaan :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan