kleding / helm vragen

jr777

MF veteraan
3 feb 2008
3.776
1
Steenwijk
Ik heb veel vragen over kleding en helm. DIe moet ik binnenkort gaan kopen omdat ik binnenkort m'n rijbewijs hoop te halen. 't viel me op dat er geen open topic meer open is.
Dus vandaar dit topic (mocht ik toch wat gemist hebben hoor ik het graag).

Ik ben een brildrager en zit dus te denken aan een systeemhelm met interne zonneklep...maar hoor verschillende geluiden over systeemhelmen en wil liefst tussen 200 en 400 besteden.

Verder ben ik van plan textielen jas en broek te kopen met uitneembare voering die je wel aan elkaar kunt ritsen. maar is het idd zo dat zomers textiel warmer is? en kun je ook in korte broek in textielen broek? of zit dat niet lekker?
 
Helm is gewoon passen. Een systeemhelm + bril is wel wat makkelijker dan integraal + bril vond ik, alleen systeem zat mij niet goed dus ben alsnog voor integraal gegaan. :P

Wat kleding betreft: Ik heb zelf textiel en heb er geen last van als ik er een kortebroek onder aan heb en kan het prima volhouden voor een verkeerslicht. :)
 
Ik heb veel vragen over kleding en helm. DIe moet ik binnenkort gaan kopen omdat ik binnenkort m'n rijbewijs hoop te halen. 't viel me op dat er geen open topic meer open is.
Dus vandaar dit topic (mocht ik toch wat gemist hebben hoor ik het graag).

Ik ben een brildrager en zit dus te denken aan een systeemhelm met interne zonneklep...maar hoor verschillende geluiden over systeemhelmen en wil liefst tussen 200 en 400 besteden.

Verder ben ik van plan textielen jas en broek te kopen met uitneembare voering die je wel aan elkaar kunt ritsen. maar is het idd zo dat zomers textiel warmer is? en kun je ook in korte broek in textielen broek? of zit dat niet lekker?

Systeemhelmen (alle helmen) vooral goed passen, en lekker strak nemen. mijn eerste helm 1 maat(je) te ruim genomen en die zit,nu de voering wat is gaan zetten, te ruim -O-
Tussen de 200 en 400 euro kun je erg fijne en goeie helmen kopen, kijk eens naar een shoei multitec of een Schubert systeem.

Textielen pak zit mij prima, heb het ook prima uitgehouden met die +20 graden van afgelopen weken, en dan heb ik mijn voering er nog steeds in, neem eventueel voor de écht hete dagen zo'n motor-jeans, daar waait de wind lekker doorheen, en je bent toch beschermd.
 
Systeemhelmen (alle helmen) vooral goed passen, en lekker strak nemen. mijn eerste helm 1 maat(je) te ruim genomen en die zit,nu de voering wat is gaan zetten, te ruim -O-
Tussen de 200 en 400 euro kun je erg fijne en goeie helmen kopen, kijk eens naar een shoei multitec of een Schubert systeem.

Textielen pak zit mij prima, heb het ook prima uitgehouden met die +20 graden van afgelopen weken, en dan heb ik mijn voering er nog steeds in, neem eventueel voor de écht hete dagen zo'n motor-jeans, daar waait de wind lekker doorheen, en je bent toch beschermd.
:^

Bijvoorbeeld de Schuberth concept (als die nog verkrijgbaar is ) of de C2 of S1. Anders een BMW system 5. De betere systeemhelmen voor circa 350/400 euro.

Qua pakken ligt het aan je budget. Rukka is top maar erg duur. BMW is goed maar te duur voor de qualiteit. Van Revit hebben ze sinds kort de Cayenne pro. Ik meen 400 voor het jack en 275 voor de broek. Is erg goed getest. Een hoop goede merken verkopen prima pakken. Kun je voor 500-750 euro klaar zijn.
 
voor die prijzen(dus 650 euro) kun je al een goede leren pak halen, wil je toch textiel, een textielen pak hoeft niet zo duur te zijn, voor 400 euro kun je al een goed textiel pak hebben :)
 
Houd er wel rekening mee dat integraalhelmen een stuk veiliger zijn als systeemhelmen. :)
Probeer eens een Uvex Boss 3000. Licht en heel stil, dubbel vizier ( dus nooit aandampen) en heel geschikt voor brildragers.

En wat betreft het uitritsen van voeringen........... mijn ervaring is dat de jas dan meestal nogal los komt te zitten en bij hogere snelheden flink kan fladderen, rond armen en schouders.
Koop gewoon een leren pak voor deze zomer (zijn sowieso koeler en veiliger), en dan tegen de winter een textiel pak voor als het kouder wordt.
 
Laatst bewerkt:
als je een pak koopt ga even passen op een motor van jouwn type ( tour, sport noem maar op.)
 
Ik heb een marushin systeemhelm. Zit prettig strak.
Ik les ook nog en draag dus textiel. Ik denk dat het niet uitmaakt qua warmte, motorkledinng moet wel stevig (dik) zijn. Is dus altijd wel warm!
 
Ik heb een marushin systeemhelm. Zit prettig strak.
Ik les ook nog en draag dus textiel. Ik denk dat het niet uitmaakt qua warmte, motorkledinng moet wel stevig (dik) zijn. Is dus altijd wel warm!

Er is toch veel verschil in warmte van kleding heb ik gemerkt. Als je de winter doorrijdt, zoals ik, merk je dat snel. Daarbij moet het in de zomer goed ventileren, zodat het niet te warm wordt. Het ultieme 4 seizoenen pak is nog niet gemaakt, maar er zijn er een paar die in de buurt komen.

Anders kun je een zomer- en een winterpak aanschaffen, maar dat is nog duurder.
 
een vriend van mij is ook brildrager en dat werkt btw gewoon goed met een integraalhelm.
integraalhelm heb je meer keuze en vaak stukken goedkoper.

en ik zie hier mensen praten voren een textielpak voor 400 tot 700 euro maar dat is wel heel extreem hoor.

mijn vriendin en een vriend hebben allebei een mooi en goed textielpak van respectievelijk 200 en 250 euro.
ook in de regen getest en nog steeds perfect, ook geen fladderende stukken.
 
een vriend van mij is ook brildrager en dat werkt btw gewoon goed met een integraalhelm.
integraalhelm heb je meer keuze en vaak stukken goedkoper.

en ik zie hier mensen praten voren een textielpak voor 400 tot 700 euro maar dat is wel heel extreem hoor.

mijn vriendin en een vriend hebben allebei een mooi en goed textielpak van respectievelijk 200 en 250 euro.
ook in de regen getest en nog steeds perfect, ook geen fladderende stukken.

textiel wil je met goretex (of iets equivalents) en dan loopt het vrij snel in de papieren. Ik merk al vrij snel dat als je iets hebt wat niet ademt, dat dat bijzonder vervelend is na een tijdje rijden.

wat betreft systeemhelmen. het feit dat een systeemhelm open kan wil niet zeggen dat je je bril op kunt doen en dan de klep kunt sluiten. sommige kleppen zijn zodanig geconstrueerd dat ze niet sluiten als je een bril op hebt. Let daar dus op bij het uitzoeken van een helm

overigens, een systeemhelm is per definitie een zwaardere helm dan een intergraal helm. en ook het kunstuk is zwakker dan bij een intergraal helm. Tevens zijn ze duurder dan een intergraal helm. Er komen dus ook wat nadelen om de hoek kijken. Voordel is wel dat het gewoon verdomt handig is om even iemand aan te spreken zonder je helm uit te doen.

mijn tip, kijk ook even naar wat intergraal helmen, en neem de helm zo strak mogelijk. Het zit in het begin vreemd, en waarschijnlijk lijkt hij te strak te zitten, maar als hij geen pijn doet, en geen drukpunten heeft op je hoofd, dan is dat goed.
 
Laatst bewerkt:
En ga vooral kijken bij louis in duitsland, wij gaan altijd in Aken, veel keus in kleding en helmen, en het scheelt echt heel veel in vergelijking met hier in Nederland,v.b. korte laarsjes die ik in zomer gebruik, bij motoport € 99,95 en bij louis €49,95 hetzelfde merk B|
Succes verder met het zoeken ;)
 
Laatst bewerkt:
Er is toch veel verschil in warmte van kleding heb ik gemerkt. Als je de winter doorrijdt, zoals ik, merk je dat snel. Daarbij moet het in de zomer goed ventileren, zodat het niet te warm wordt. Het ultieme 4 seizoenen pak is nog niet gemaakt, maar er zijn er een paar die in de buurt komen.

Anders kun je een zomer- en een winterpak aanschaffen, maar dat is nog duurder.

Mijn Hein Gericke pak houdt het prima in de winter, eventueel een thermoshirt er onder.
Met die hoge temperaturen van laatst gaan de ventilatieritsen open, en waait
het lekker door.
 
Houd er wel rekening mee dat integraalhelmen een stuk veiliger zijn als systeemhelmen. :)
Probeer eens een Uvex Boss 3000. Licht en heel stil, dubbel vizier ( dus nooit aandampen) en heel geschikt voor brildragers.

En wat betreft het uitritsen van voeringen........... mijn ervaring is dat de jas dan meestal nogal los komt te zitten en bij hogere snelheden flink kan fladderen, rond armen en schouders.
Koop gewoon een leren pak voor deze zomer (zijn sowieso koeler en veiliger), en dan tegen de winter een textiel pak voor als het kouder wordt.

Dat is echt een 1992 opmerking.

Maar ok, het verschilt nogal per merk.
Ik denk dat de Schuberth systeemhelmen (Concept en C2) het nog winnen
van sommige integraalhelmen!

Een beetje fatsoenlijke motorkleding heeft verstelmogelijkheden op de mouwen enzo.
Op die manier voorkom je dat geklapper.
Mijn goretex textielpak is in de zomer, met de ventilatie open, koeler dan m'n leren pak!

En dat een leren pak veiliger is is ook al een aantal jaar niet meer waar.
 
En ga vooral kijken bij louis in duitsland, wij gaan altijd in Aken, veel keus in kleding en helmen, en het scheelt echt heel veel in vergelijking met hier in Nederland,v.b. korte laarsjes die ik in zomer gebruik, bij motoport € 99,95 en bij louis €49,95 hetzelfde merk B|
Succes verder met het zoeken ;)

Bij Louis hebben ze de Schuberth Concept nogal sterk in de aanbieding!
 
Dat is echt een 1992 opmerking.

Maar ok, het verschilt nogal per merk.
Ik denk dat de Schuberth systeemhelmen (Concept en C2) het nog winnen
van sommige integraalhelmen!

Een beetje fatsoenlijke motorkleding heeft verstelmogelijkheden op de mouwen enzo.
Op die manier voorkom je dat geklapper.
Mijn goretex textielpak is in de zomer, met de ventilatie open, koeler dan m'n leren pak!

En dat een leren pak veiliger is is ook al een aantal jaar niet meer waar.

ja als je een dure systeemhelm met een standaard integraalhelm vergelijkt dan misschien wel.
maar iets wat uit een stuk is gemaakt is bij voorbaat al steviger dan iets uit delen.

bovendien denk ik dat de pakken die je tegenwoordig koopt vanaf een bepaalde catagorie allemaal wel even veilig zijn.
of je een goed textiel of leren pak hebt, een schuiver met 80 is dan goed te overleven.
met 80 frontaal tegen een boom maakt in beide gevallen geen ruk meer uit.

maar louis.de en hein-gericke.de zijn zaken waar je voordelig je slag kunt slaan.
als je geen haast bij het pak hebt dan raad ik je aan om na het motorseizoen te kopen (winter). dan komt de "oude" collectie voor spotprijzen in de aanbieding *O*
 
Ik heb veel vragen over kleding en helm. DIe moet ik binnenkort gaan kopen omdat ik binnenkort m'n rijbewijs hoop te halen. 't viel me op dat er geen open topic meer open is.
Dus vandaar dit topic (mocht ik toch wat gemist hebben hoor ik het graag).

Ik ben een brildrager en zit dus te denken aan een systeemhelm met interne zonneklep...maar hoor verschillende geluiden over systeemhelmen en wil liefst tussen 200 en 400 besteden.

Verder ben ik van plan textielen jas en broek te kopen met uitneembare voering die je wel aan elkaar kunt ritsen. maar is het idd zo dat zomers textiel warmer is? en kun je ook in korte broek in textielen broek? of zit dat niet lekker?

Pas het textielpak dat je wilt met en zonder wintervoering en kijk hoe goed het kan worden aangepast. Flapperen onderweg is echt heel rot. En pas het met korte broek :) Zie wat je prettig vindt.

Kijk ook of er voldoende ventilatieopeningen in zitten.

M'n man en m'n broer, allebei brildragers, hebben ieder onlangs een systeemhelm van Shark gekocht, met interne zonneklep. Je mag er ook mee rijden met opgeklapte helm. Ik vind het een hele toffe helm en zij zelf vinden 'em ook perfect. Ik betwijfel of hij onder de 400 euro blijft, maar je kunt altijd wachten op de uitverkoop.
 
Laatst bewerkt:
Korte bril gaat prima onder een textielbroek.

Zorg wel voor textielkleding welke je op je mouwen strakker kan zetten tegen het wapperen van de kleding door de wind...

Verder kun je tegenwoordig een deel van de voering eruit ritsen als het warm is, of erin als het koud is. Ook heb je extra ritsen welke je open kan doen voor ventilatie..... dus minder warm als vroeger ;-)

Verder qua helm kijk wat je bevalt met je bril... ik vind een systeemhelm gemakkelijker, ook hoeft niet altijd direct af... bij tanken bv... of een andere actie.
 
ik heb een Shoe Multitec, is een geweldige helm!
past perfect, en is lekker stil ook.

helm opzetten kan gewon terwijl ik mijn bril op hou.
(het scheelt echt, daarvoor kon ik bijna elk jaar een nieuwe bril kopen)

helm lekker strak passend kopen, gaat meestal losser zitten na verloop van tijd.
 
Dat is echt een 1992 opmerking.

Maar ok, het verschilt nogal per merk.
Ik denk dat de Schuberth systeemhelmen (Concept en C2) het nog winnen
van sommige integraalhelmen!

Een beetje fatsoenlijke motorkleding heeft verstelmogelijkheden op de mouwen enzo.
Op die manier voorkom je dat geklapper.
Mijn goretex textielpak is in de zomer, met de ventilatie open, koeler dan m'n leren pak!

En dat een leren pak veiliger is is ook al een aantal jaar niet meer waar.


Je moet natuurlijk geen appelen met citroenen vergelijken :} Wanneer je helmen van dezelfde kwaliteit /klasse vergelijkt zal de integraal helm het ALTIJD winnen, niet alleen op gebied van veiligheid, maar vooral ook op gebied van windgeruis.
En een beetje textielpak heeft inderdaad verstelmogelijkheden, maar dikwijls klapperen ze net daar waar geen verstelmogelijkheden zitten, nl rond je bovenarm en je schouders en aan je bovenrug. Bovendien zal zo'n pak zonder voering sowieso losser zitten, wat betekent dat het bij een val eerder zal beginnen oprollen of verschuiven, zeker omdat de meeste rijders hun jas en broek niet aan elkaar vastritsen. ;( Zou trouwens een leuke poll zijn "Wie ritst onder en bovenkleding vast en wie niet???")
Enne, dat een textiel pak even veilig zou zijn??????? Leuke verkooppraatjes van de fabrikanten, maar tot nu toe nog geen spijkerhard bewijs van gezien. Waarom rijden coureurs op circuit dan nog altijd in een leren pakkie??????
 
hé top bedankt voor al die tips die neem ik mee. wachten tot de winter hopelijk niet ;-)
van die verstelmogelijkheden tegen 't flapperen in textielen kleding wist ik niet dus daar ga ik zeker op letten
 
Enne, dat een textiel pak even veilig zou zijn??????? Leuke verkooppraatjes van de fabrikanten, maar tot nu toe nog geen spijkerhard bewijs van gezien. Waarom rijden coureurs op circuit dan nog altijd in een leren pakkie??????

Je moet het leren pak van een coureur dat op het circuit niet vergelijken met een leren pak dat gedragen wordt voor straatgebruik. In zo'n circuitpak kun je nauwelijks tot niet bewegen en daar komt een groot deel van de beveiliging vandaan (geen armen en benen uit de kom bv.).

Een leren pak dat gewoon op straat wordt gebruikt is ook al weer een compromis vergeleken met dat circuitpak, dus niet noodzakelijkerwijs beter dan een textielpak.

Mijn persoonlijke voorkeur, is leren broek met textiel jas. Vooral omdat een leren broek lekkerder zit na uren lang zitten, minder last van broeiende billen. Maar voor dagelijks gebruik, waar ik hooguit 1-2 uur rij en dan verder in gewone kleding iets anders moet doen geef ik toch de voorkeur aan textiel overkleding. De jas daarvan draag ik opk tijdens tochten en vakanties, maar dan met een leren broek.

In heel warm weer wil ik de textiel jas nog wel eens vervangen door een doorwaaijas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan