Kleppen stellen, graag advies

Freakie_1

MF veteraan
11 apr 2009
5.277
273
Houten
Avond,

Ik ben voor de eerste keer de kleppen aan het stellen van mijn Kawa ZZR 600 (E)

En heb de volgende klepspelling gemeten:

vfgh9l.jpg



Zoals jullie kunnen zien moeten helaas alle uitlaat kleppen gesteld worden. Echter vraag ik mij af of de inlaat kleppen van cilinder 1 ook niet gesteld moeten worden deze zitten 0.02mm verwijderd van de benodigde klepspelling.

Gezien dit de eerste keer is, en ik geen idee heb wanneer de laatste keer de kleppen zijn gesteld (fiets heeft nu 63.000+ gereden) heb ik dus ook geen idee hoe snel de klepspelling kan afwijken, en of deze bij de ZZR juist krimpt of groeit.

Iemand die hier een wijs woord over kan zeggen?
 
Shims slijten niet altijd gelijkmatig af. Mijn vroegere CB had shims, die op de klepstoters liggen, door slijtage van het contact met de nokkenassen, waren die in het midden altijd meer afgesleten, dan aan de rand. Dus alleen goed met een schroefmaat te meten.

Overigens gaat een schuifmaat tot 1/100 en micrometers kunnen iig tot 1/1000

Pak eens een schuifmaat en een schroefmaat, en meet eens een voorwerp met beide op een tiende mm...

Waarom een plaatje dat tot op 1/100 gemeten dient te worden met iets opmeten wat amper aan tot op 1/10 kan meten?

Je kunt misschien wel tot op 1/10 - 1/100 aflezen op een schuifmaat, maar wat is de werkelijke maat? Dit geldt net zo voor digitale schuifmaten.

Soms weet ik waar ik het over heb, over meten weet ik wel een paar dingen van, het was mn werk namelijk...
 
Laatst bewerkt:
Pak eens een schuifmaat en een schroefmaat, en meet eens een voorwerp met beide op een tiende mm...

Waarom een plaatje dat tot op 1/100 gemeten dient te worden met iets opmeten wat amper aan tot op 1/10 kan meten?

Je kunt misschien wel tot op 1/10 - 1/100 aflezen op een schuifmaat, maar wat is de werkelijke maat? Dit geldt net zo voor digitale schuifmaten.

Soms weet ik waar ik het over heb, over meten weet ik wel een paar dingen van, het was mn werk namelijk...
Als dat je werk was, kun je dan ook iets vertellen over het op 1/100ste meten van de klepspeling d.m.v. voelermaatjes?
 
Ik kan met mijn schuifmaat +of- 5/100 meten en met mijn schroefmaten kan ik +of- 5/1000 meten

Met een voelermaat kan ik eigenlijk alleen meten of iets groter is dan de vloelermaat dikte (hij past er tussen) of dat het kleiner of gelijk aan is (de voelermaat kan er niet tussen)
 
Als dat je werk was, kun je dan ook iets vertellen over het op 1/100ste meten van de klepspeling d.m.v. voelermaatjes?

Hoe bedoel je?

Het enige wat ik kan zeggen is dat je van voelermaatjes 2 op elkaar doen en dan maten kunt samenstellen die je niet in je setje hebt.

Maar ik hoef je vast niet te vertellen dat als je een boring tot op 1/100 moet meten dat je dat niet met voelermaatjes doet..
 
Hoe bedoel je?

Het enige wat ik kan zeggen is dat je van voelermaatjes 2 op elkaar doen en dan maten kunt samenstellen die je niet in je setje hebt.

Maar ik hoef je vast niet te vertellen dat als je een boring tot op 1/100 moet meten dat je dat niet met voelermaatjes doet..
Omdat je zegt dat meten je werk was. Dan ken je vast wel het begrip gauge R&R.
Die voelermaatmeting is natuurlijk heel erg afhankelijk van diegene die de meting doet. Hoeveel wrijving moet er zijn met de voelermaat? Is er olie aanwezig die invloed heeft op de wrijving? Ik geloof er weinig van dat je de speling op 1/100ste nauwkeurig vast kunt stellen.
 
Omdat je zegt dat meten je werk was. Dan ken je vast wel het begrip gauge R&R.
Die voelermaatmeting is natuurlijk heel erg afhankelijk van diegene die de meting doet. Hoeveel wrijving moet er zijn met de voelermaat? Is er olie aanwezig die invloed heeft op de wrijving? Ik geloof er weinig van dat je de speling op 1/100ste nauwkeurig vast kunt stellen.

Persoonlijk denk ik dat meten met voelermaatjes ook niet super nauwkeurig is, maar het is de enige manier om klepspeling te meten...
 
Iedereen bedankt voor de feeback tot nu toe.

Ik heb besloten om de inlaatkleppen van cilinder 1 ook te stellen. Het is nu zeer beperkt meer werk extra terwijl het resultaat hopelijk is dat ik de volgende keer hopelijk niets hoef te stellen. Alhoewel de uitlaatkleppen van de ZZR :X .

Anyways heb shims kunnen vinden van 0.025 stappen. Was eerst gaan rekenen met 0.05 en toen kon ik 2 shims hergebruiken maar toen ik de andere shims wilde bestellen vond ik ze in stappen van 0.025 dus toen besloten om maar 1 te hergebruiken zodat alles zo goed mogelijk rond het middenpunt of daar boven zit.

s16fi9.jpg
 
Laatst bewerkt:
... Deze lopen vanaf 0.04 t/m 0.63 waarvan ik alles +0.32 heb weg gesodemieterd.
Waar koop je zo'n setje? Ik heb zitten kutten met twee maatjes op elkaar leggen om tot de gewenste dikte te komen. Dat werkt niet echt handig en het voelt niet vertrouwd. Ik heb alles 3 keer gemeten om zeker te weten dat ik goed zat te meten.
 
Waar koop je zo'n setje? Ik heb zitten kutten met twee maatjes op elkaar leggen om tot de gewenste dikte te komen. Dat werkt niet echt handig en het voelt niet vertrouwd. Ik heb alles 3 keer gemeten om zeker te weten dat ik goed zat te meten.

Bij de Brezan toevallig, moest daar zakelijk zijn en zag ze hangen (de voelermaatjes). Scheelde weer een trip naar een speciaalzaak.
 
Iedereen bedankt voor de feeback tot nu toe.

Ik heb besloten om de inlaatkleppen van cilinder 1 ook te stellen. Het is nu zeer beperkt meer werk extra terwijl het resultaat hopelijk is dat ik de volgende keer hopelijk niets hoef te stellen. Alhoewel de uitlaatkleppen van de ZZR :X .

Anyways heb shims kunnen vinden van 0.025 stappen. Was eerst gaan rekenen met 0.05 en toen kon ik 2 shims hergebruiken maar toen ik de andere shims wilde bestellen vond ik ze in stappen van 0.025 dus toen besloten om maar 1 te hergebruiken zodat alles zo goed mogelijk rond het middenpunt of daar boven zit.

[afbeelding]

Persoonlijk denk ik dat klepspeling "perfect" gelijk zetten niet zo heel veel uitmaakt, ik denk eerlijk gezegd dat als je dat ding met "perfect" afgestelde speling of "ongeveer" goed geen verschil zult meten op een testbank.

Een K&N filter maakt volgens sommigen niets uitmaken, 0.05mm verschil in speling dan wel?

Voorbeeld, ik heb een Land Rover met een 3.9 liter V8, ding van mij had een versleten nokkenas (schijnt een kwaal van die dingen te zijn).
Van 4 cilinders was de inlaatnok zo ver afgesleten dat er nog maar 2 tot 3 mm lift op de nok was, de klepstoter was ook hol uitgeleten, zo ver dat de klepstoter over de as van de nokkenas heen liep, in totaal miste er 7mm lift nog voor de tuimelaar!!!
Hoog op toeren miste de motor inderdaad best wat vermogen, onderin zat er amper geen verschil in...
 
Persoonlijk denk ik dat klepspeling "perfect" gelijk zetten niet zo heel veel uitmaakt, ik denk eerlijk gezegd dat als je dat ding met "perfect" afgestelde speling of "ongeveer" goed geen verschil zult meten op een testbank.

Een K&N filter maakt volgens sommigen niets uitmaken, 0.05mm verschil in speling dan wel?

Voorbeeld, ik heb een Land Rover met een 3.9 liter V8, ding van mij had een versleten nokkenas (schijnt een kwaal van die dingen te zijn).
Van 4 cilinders was de inlaatnok zo ver afgesleten dat er nog maar 2 tot 3 mm lift op de nok was, de klepstoter was ook hol uitgeleten, zo ver dat de klepstoter over de as van de nokkenas heen liep, in totaal miste er 7mm lift nog voor de tuimelaar!!!
Hoog op toeren miste de motor inderdaad best wat vermogen, onderin zat er amper geen verschil in...

Doel van mijn kleppenstellen heeft ook totaal niets met vermogen te maken maar simpel met het onderhouden van mijn blok. Natuurlijk kan het goed blijven gaan maar als de uitlaat klepspelling uiteindelijk zo klein word dat je klep lekker verbrand kan je het blok weg sodemieteren.
 
Persoonlijk denk ik dat klepspeling "perfect" gelijk zetten niet zo heel veel uitmaakt, ik denk eerlijk gezegd dat als je dat ding met "perfect" afgestelde speling of "ongeveer" goed geen verschil zult meten op een testbank.

Een K&N filter maakt volgens sommigen niets uitmaken, 0.05mm verschil in speling dan wel?

Voorbeeld, ik heb een Land Rover met een 3.9 liter V8, ding van mij had een versleten nokkenas (schijnt een kwaal van die dingen te zijn).
Van 4 cilinders was de inlaatnok zo ver afgesleten dat er nog maar 2 tot 3 mm lift op de nok was, de klepstoter was ook hol uitgeleten, zo ver dat de klepstoter over de as van de nokkenas heen liep, in totaal miste er 7mm lift nog voor de tuimelaar!!!
Hoog op toeren miste de motor inderdaad best wat vermogen, onderin zat er amper geen verschil in...


dat maakt dus wel wat uit.
sommige moderne motoren een minimale en maximale klepspeling hebben waar tussen 0,05mm verschil mag zitten.
het nauwkeurig afstellen van de klepspeling heeft wel degelijk zin.
niet zozeer om de laatste pk eruit te halen, maar de motor loopt gewoon netter rond, hangt beter aan het gas.
nauwkeurig kleppen stellen doe je om de kleptiming van de cilinders onderling gelijk te krijgen.
ook werken de oploop en afloopflanken op de nokken beter, waardoor de klep voorzichtig opgetild word en ook weer zachtjes op de zitting terugkomt.
wil je echt de kleptiming gelijk krijgen, ga dan maar eens aan de gang met een gradenschijf op de krukas en een meetklok op de klep.
dit heeft vooral zin bij motoren met een hoge km stand en wat oudere motoren.
daar is de nokkenas vaak wat van versleten en daarmee verloopt ook de timing van de kleppen, ondanks dat je de klepspeling helemaal gelijk hebt.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk denk ik dat klepspeling "perfect" gelijk zetten niet zo heel veel uitmaakt, ik denk eerlijk gezegd dat als je dat ding met "perfect" afgestelde speling of "ongeveer" goed geen verschil zult meten op een testbank.

Een K&N filter maakt volgens sommigen niets uitmaken, 0.05mm verschil in speling dan wel?

Voorbeeld, ik heb een Land Rover met een 3.9 liter V8, ding van mij had een versleten nokkenas (schijnt een kwaal van die dingen te zijn).
Van 4 cilinders was de inlaatnok zo ver afgesleten dat er nog maar 2 tot 3 mm lift op de nok was, de klepstoter was ook hol uitgeleten, zo ver dat de klepstoter over de as van de nokkenas heen liep, in totaal miste er 7mm lift nog voor de tuimelaar!!!
Hoog op toeren miste de motor inderdaad best wat vermogen, onderin zat er amper geen verschil in...
Ook nogal een vergelijking; een jaren '60 ontwerp laag vermogen V8 met een jaren '90 hoogtoerige 16 klepper. En dat je dat onderin niet merkt verbaast me niks, waarschijnlijk had die V8 met 8 versleten nokken in de lage toeren nog beter gelopen vanwege minder klepoverlap. Dat je bovenin wel power miste zegt al voldoende.

Een beetje modern motorblok of zelfs een oude racemotor is gevoelig voor fijnafstelling. Voor zo'n rustige lome motor (<50pk/ltr oid?) komt het allemaal wat minder nauwkeurig.
 
dat maakt dus wel wat uit.
sommige moderne motoren een minimale en maximale klepspeling hebben waar tussen 0,05mm verschil mag zitten.
het nauwkeurig afstellen van de klepspeling heeft wel degelijk zin.
niet zozeer om de laatste pk eruit te halen, maar de motor loopt gewoon netter rond, hangt beter aan het gas.
nauwkeurig kleppen stellen doe je om de kleptiming van de cilinders onderling gelijk te krijgen.
ook werken de oploop en afloopflanken op de nokken beter, waardoor de klep voorzichtig opgetild word en ook weer zachtjes op de zitting terugkomt.
wil je echt de kleptiming gelijk krijgen, ga dan maar eens aan de gang met een gradenschijf op de krukas en een meetklok op de klep.
dit heeft vooral zin bij motoren met een hoge km stand en wat oudere motoren.
daar is de nokkenas vaak wat van versleten en daarmee verloopt ook de timing van de kleppen, ondanks dat je de klepspeling helemaal gelijk hebt.


Moderne motor? Die 35 jaar oude GS van mij moet een klepspeling hebben tussen 0.03 en 0.08...

Ik bedoel meer, als het binnen de toleranties zit is't goed.
 
Pak eens een schuifmaat en een schroefmaat, en meet eens een voorwerp met beide op een tiende mm...

Waarom een plaatje dat tot op 1/100 gemeten dient te worden met iets opmeten wat amper aan tot op 1/10 kan meten?

Je kunt misschien wel tot op 1/10 - 1/100 aflezen op een schuifmaat, maar wat is de werkelijke maat? Dit geldt net zo voor digitale schuifmaten.

Soms weet ik waar ik het over heb, over meten weet ik wel een paar dingen van, het was mn werk namelijk...

dan weet je nog niet welke van de 2 de juiste maat aangeeft. :+

ik vermoed dat het vooral belangrijk is altijd dezelfde manier van meten aan te houden,
en steeds met het zelfde gereedschap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan