Kleppen stellen, graag advies

Freakie_1

MF veteraan
11 apr 2009
5.277
273
Houten
Avond,

Ik ben voor de eerste keer de kleppen aan het stellen van mijn Kawa ZZR 600 (E)

En heb de volgende klepspelling gemeten:

vfgh9l.jpg



Zoals jullie kunnen zien moeten helaas alle uitlaat kleppen gesteld worden. Echter vraag ik mij af of de inlaat kleppen van cilinder 1 ook niet gesteld moeten worden deze zitten 0.02mm verwijderd van de benodigde klepspelling.

Gezien dit de eerste keer is, en ik geen idee heb wanneer de laatste keer de kleppen zijn gesteld (fiets heeft nu 63.000+ gereden) heb ik dus ook geen idee hoe snel de klepspelling kan afwijken, en of deze bij de ZZR juist krimpt of groeit.

Iemand die hier een wijs woord over kan zeggen?
 
Persoonlijk denk ik dat klepspeling "perfect" gelijk zetten niet zo heel veel uitmaakt, ik denk eerlijk gezegd dat als je dat ding met "perfect" afgestelde speling of "ongeveer" goed geen verschil zult meten op een testbank.

Een K&N filter maakt volgens sommigen niets uitmaken, 0.05mm verschil in speling dan wel?

Voorbeeld, ik heb een Land Rover met een 3.9 liter V8, ding van mij had een versleten nokkenas (schijnt een kwaal van die dingen te zijn).
Van 4 cilinders was de inlaatnok zo ver afgesleten dat er nog maar 2 tot 3 mm lift op de nok was, de klepstoter was ook hol uitgeleten, zo ver dat de klepstoter over de as van de nokkenas heen liep, in totaal miste er 7mm lift nog voor de tuimelaar!!!
Hoog op toeren miste de motor inderdaad best wat vermogen, onderin zat er amper geen verschil in...
Volgens mij stel je de klepspeling niet af voor het beter lopen van de motor, maar om schade te voorkomen.
Ik denk dat je inderdaad geen verschil op de testbank ziet.
 
Waarom is het eigenlijk dat bij moderne de klepstelintervallen veel groter zijn? Beter materiaal van het blok, nauwkeuriger in elkaar gezet :? Bij mijn Kawa moet het om de 42.000 km, en zelfs dan staat er vaak nog niks verkeerd.
 
Dat het tegenwoordig minder vaak hoeft heeft inderdaad te maken met betere tolerantie beheersing, betere materialen (en materiaal keuze). Dat maakt dat onderdelen minder op elkaar in lopen en dat de afstanden minder verlopen (groter of kleiner worden). Daarnaast is het zo dat de constructie van de klep-bediening tegenwoordig ook vaak anders is dan die van "vroeger".
van klepstoter met een stelschroefje naar een bucket over shim om maar een voorbeeld te noemen, dat is vast wel een voordeel voor het geheel. Om nog maar te zwijgen over de brandstof en lood-gevoeligheden van "vroeger".
 
Dat het tegenwoordig minder vaak hoeft heeft inderdaad te maken met betere tolerantie beheersing, betere materialen (en materiaal keuze). Dat maakt dat onderdelen minder op elkaar in lopen en dat de afstanden minder verlopen (groter of kleiner worden). Daarnaast is het zo dat de constructie van de klep-bediening tegenwoordig ook vaak anders is dan die van "vroeger".
van klepstoter met een stelschroefje naar een bucket over shim om maar een voorbeeld te noemen, dat is vast wel een voordeel voor het geheel. Om nog maar te zwijgen over de brandstof en lood-gevoeligheden van "vroeger".
Daarnaast wordt er ook gewoon flink gerekt in het voordeel van de klant. Iedere 40.000 een grote beurt staat beter in de folder dan iedere 20.000. Daarnaast houden gewone bougies het vaak geen 40K uit zonder dat er eentje uitvalt, met uitzondering van de fabrikanten die standaard iridium toepassen dan.
 
Volgens mij stel je de klepspeling niet af voor het beter lopen van de motor, maar om schade te voorkomen.
Ik denk dat je inderdaad geen verschil op de testbank ziet.


Ik denk, dat je je hier vergist.

Bij een te ruime speling van de inlaatklep, opent deze te laat en sluit deze te vroeg, waardoor er minder tijd is om voor de cilindervulling te zorgen. De motor zal minder vermogen leveren.
 
Ik denk, dat je je hier vergist.

Bij een te ruime speling van de inlaatklep, opent deze te laat en sluit deze te vroeg, waardoor er minder tijd is om voor de cilindervulling te zorgen. De motor zal minder vermogen leveren.


En bij een te krappe of geen speling is de kans groot dat de klep verbrand, kleppen stellen is dus goed voor het motorvermogen en tegelijkertijd om schade te voorkomen.
 
En bij een te krappe of geen speling is de kans groot dat de klep verbrand, kleppen stellen is dus goed voor het motorvermogen en tegelijkertijd om schade te voorkomen.


Dat klopt.

En bij een te krappe speling willen sommige motoren slecht starten. Ik heb 2 keer bij een californische vfr alle 16 kleppen moeten stellen, omdat ze te krap stonden. Beide wilden slecht starten. Na het stellen was het bij koude motor 1 druk op de knop en lopen. In beide gevallen met een stomverbaasde eigenaar. Blijkbaar staan de motoren uit Californië zo arm afgesteld, dat de kleppen sneller inslaan, dankzij de hetere verbranding van een arm mengsel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan