reinhoud
MF veteraan
Heren,
Ik ben bezig om een turbo op mn brommer (Soes GS1000) te knoeien.
Nu wil ik het proberen goed te doen..
Ik heb flink op het www rond gekeken naar de timing van de kleppen, er is veel te vinden maar natuurlijk niet wat ik nodig ben.
Dat je het liefst geen overlap wilt i.v.m. drukverschillen tussen uitlaat en inlaat begrijp ik.
Inlaatklep opent 28 gr BTDC
sluit 68 gr ABDC
Duratie is dan 276 gr, lobe centre is dan 110 gr
Uitlaatklep opent 66 gr BBDC
sluit 26 gr ATDC
Duratie is dan 272 gr, lobe centre is dan 110 gr
- De uitlaatklep moet open blijven staan tot na het TDC om de druk in de cilinder kwijt te kunnen, dus daar kan ik niets/erg weinig aan veranderen.
- Als ik geen overlap wil moet ik dus met de inlaat timing gaan knoeien, die moet dan zo'n 50 gr verlaat worden, dat betekend dus dat ie ook 50 gr later dicht gaat, dus 62 gr BTDC. Dat is dus erg laat, dus een erg korte compressie slag.
Oplossing is om een kortere duratie te kiezen voor de inlaat nok, laten we zeggen zo'n 226 gr...
Nu mijn eigenlijke vragen, ik kan dit nergens vinden namelijk;
- Hoeveel graden BTDC moet de inlaatklep nu eigenlijk sluiten?
- De uitlaatklep gaat met de standaardnok 114 gr ATDC open, is dat niet erg vroeg?
Verlies je zo niet veel energie die de zuiger nog naar beneden kan duwen?
- De eigenlijke vraag is; bij hoeveel graden kan de uitlaatklep op z'n vroegst open gaan?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen...
Alvast bedankt.
Ik ben bezig om een turbo op mn brommer (Soes GS1000) te knoeien.
Nu wil ik het proberen goed te doen..
Ik heb flink op het www rond gekeken naar de timing van de kleppen, er is veel te vinden maar natuurlijk niet wat ik nodig ben.
Dat je het liefst geen overlap wilt i.v.m. drukverschillen tussen uitlaat en inlaat begrijp ik.
Inlaatklep opent 28 gr BTDC
sluit 68 gr ABDC
Duratie is dan 276 gr, lobe centre is dan 110 gr
Uitlaatklep opent 66 gr BBDC
sluit 26 gr ATDC
Duratie is dan 272 gr, lobe centre is dan 110 gr
- De uitlaatklep moet open blijven staan tot na het TDC om de druk in de cilinder kwijt te kunnen, dus daar kan ik niets/erg weinig aan veranderen.
- Als ik geen overlap wil moet ik dus met de inlaat timing gaan knoeien, die moet dan zo'n 50 gr verlaat worden, dat betekend dus dat ie ook 50 gr later dicht gaat, dus 62 gr BTDC. Dat is dus erg laat, dus een erg korte compressie slag.
Oplossing is om een kortere duratie te kiezen voor de inlaat nok, laten we zeggen zo'n 226 gr...
Nu mijn eigenlijke vragen, ik kan dit nergens vinden namelijk;
- Hoeveel graden BTDC moet de inlaatklep nu eigenlijk sluiten?
- De uitlaatklep gaat met de standaardnok 114 gr ATDC open, is dat niet erg vroeg?
Verlies je zo niet veel energie die de zuiger nog naar beneden kan duwen?
- De eigenlijke vraag is; bij hoeveel graden kan de uitlaatklep op z'n vroegst open gaan?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen...
Alvast bedankt.