Kleptiming

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.624
10.725
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben bezig om een turbo op mn brommer (Soes GS1000) te knoeien.
Nu wil ik het proberen goed te doen..
Ik heb flink op het www rond gekeken naar de timing van de kleppen, er is veel te vinden maar natuurlijk niet wat ik nodig ben.

Dat je het liefst geen overlap wilt i.v.m. drukverschillen tussen uitlaat en inlaat begrijp ik.

Inlaatklep opent 28 gr BTDC
sluit 68 gr ABDC
Duratie is dan 276 gr, lobe centre is dan 110 gr

Uitlaatklep opent 66 gr BBDC
sluit 26 gr ATDC
Duratie is dan 272 gr, lobe centre is dan 110 gr

- De uitlaatklep moet open blijven staan tot na het TDC om de druk in de cilinder kwijt te kunnen, dus daar kan ik niets/erg weinig aan veranderen.
- Als ik geen overlap wil moet ik dus met de inlaat timing gaan knoeien, die moet dan zo'n 50 gr verlaat worden, dat betekend dus dat ie ook 50 gr later dicht gaat, dus 62 gr BTDC. Dat is dus erg laat, dus een erg korte compressie slag.
Oplossing is om een kortere duratie te kiezen voor de inlaat nok, laten we zeggen zo'n 226 gr...


Nu mijn eigenlijke vragen, ik kan dit nergens vinden namelijk;
- Hoeveel graden BTDC moet de inlaatklep nu eigenlijk sluiten?
- De uitlaatklep gaat met de standaardnok 114 gr ATDC open, is dat niet erg vroeg?
Verlies je zo niet veel energie die de zuiger nog naar beneden kan duwen?
- De eigenlijke vraag is; bij hoeveel graden kan de uitlaatklep op z'n vroegst open gaan?


Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen...

Alvast bedankt.
 
Probeer Paul Ritzen even een pm te sturen, die weet het denk ik wel uit zijn hoofd.
Vergis je niet in de timing dat het niet te laat gezet wordt, want de gasstroming is niet zo heel snel van een GS1000.
Hoe jij het gaat willen krijg je problemen met het moment dat de turbo geen tot weinig druk levert.
Het zijn keuzes, ik zelf zal eens proberen om te beginnen met de standaard timing, want die is al aardig tam.
En vandaar uit beginnen, als je meteen al een timing erin gaat zetten dan raak je mogelijk al snel de weg kwijt, en dan moet ik richting down under komen om je te redden :9
 
Ik had het hier expres gevraagd, ik wilde de beste man niet nog eens lastig vallen, hij heeft me al erg geholpen met allerlei vragen.

Ik had begrepen dat je die korte duratie/geen overlap nodig bent om juist als de turbo weinig druk levert er toch een beetje profijt van te hebben.

Ik heb nog geen echt besluit genomen hoe ik het wil gaan doen, ben voornamelijk aan het uitpluizen over hoe en wat, maar ik kan nergens diagrammen vinden over het openen en sluiten van de kleppen.


Maar als je een moderne motor pakt met veel vermogen, zeg zo'n 180/190pk, wat is daar de duratie van dan?


Mij komen redden? Wie had dat gedacht dat je zo galant was?! Je beseft wel dat ik nou niet bepaald een lekker wijf mooie dame ben? ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan