KTM Duke 125

Zeker. Ze blijven relatief redelijk aan de prijs. 2013-2016 model is Gebruikt wel duidelijk goedkoper dan 2017 model. Ook best veel aanbod.
 
Inmiddels een leuke Duke 125 uit 2013 op de kop getikt en gistermiddag wat km’s mee gemaakt. Ondanks het lage vermogen is het toch een hele leuke fiets om mee te rijden. Ik had direct een betrouwbaar gevoel, bochten gaan erg makkelijk.

Het rare is, is dat ik het achterzadeltje niet meer los krijg. Dat lukte eerder wel, maar nu kun je de sleutel draaien, je voelt wat tegendruk (veer) maar het slotje ontgrendelt voor geen meter. Al op geduwd, geklopt, maar geen effect. Best onhandig als je de accu wilt opladen...
 
Mooi dat je er een hebt gevonden en dat ie goed bevalt. Draait de zadelslotje wel? Voel je dat je de ontgrendeling meetrekt?
 
@roger_SV Heb zojuist de plaat boven het achterwiel losgemaakt. Behoorlijk tobben, want er zat ook nog een rek voor een koffer, die je eigenlijk alleen goed loskrijgt als het zadeltje er dus al af is :(

Maar goed, toch gelukt en het blijkt dat het ontgrendelmechanisme niet ver genoeg opent:

Bekijk bijlage 1482355

IMG-4167.jpg


Via de onderkant met een schroevendraaier toch kunnen openen. Nu eens kijken wat eraan te doen is. Waarschijnlijk kwestie van eea buigen, alleen nog wat lastig om bij te komen.

Was even bang dat de ABS unit defect was en eruit gehaald, maar dat zou vast een foutmelding geven. Gisteren ook een paar keer achterwiel laten blokkeren en je voelde het ABS ingrijpen (voorwiel lukte me niet, stond te snel stil :)).
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het is gelukt met het kontje.
WPHB is onmisbaar inderdaad. Veel plezier met de Duke. ABS in voorwiel kun je eenvoudig proberen op zandpad onverharde parkeerplaats.
 
@roger_SV Thanks, gaat goedkomen!

Kabel van het slotje was uit de vergrendendeling gesprongen bij de sleutel, viel mee dat hij nog iets deed. Met klein beetje moeite weer op zijn plek kunnen zetten.

Zal eens een zandpaadje opzoeken en testen.
 
Iemand hier die bij zijn/haar Duke 125 het achterspatbord/kentekenhouder heeft ingekort? Als ik zo kijk, is dat lastig zonder de boel echt definitief te veranderen. Oftewel, de zaag moet eraan te pas komen en dat doe ik liever anders.
 
Ja ik, de zaag moet er inderdaad in als je niet voor een commercieel verkrijgbare tail tidy wilt gaan maar da's niet erg toch? Die originele staart is echt lelijk.
 
@roger_SV Als het moet, dan moet het. Heb nog niet goed in detail gekeken, dus weet niet wat er dan precies overblijft. Naar mijn idee zit je dan met een opening onder je achterlicht naar het kleine opbergvakje...
Heb jij hem ingekort?
 
Ja, ik heb het hele ding eraf gezaagd en een korte plaathouder gemaakt. Ik heb het 2017 model, dus het zal allicht iets anders werken, maar op hetzelfde neerkomen. Ik heb het ook bij mijn SV gedaan waar ook een flink gat viel door het compleet moeten afzagen van een uitstulpend bakje waar de cdi inzat. Zo'n gat vul je in de regel met een 1mm staalplaat of zo die je altijd wel op een manier kunt vastmaken. Vaak is een gat wel handig omdat je daar gebruik van kunt maken voor het plaatsen van verplichte kentekenplaatverlichting.
Ik zal straks even een foto maken.
 
@roger_SV Haha ik dacht al dat er wat meer gehobbied moest worden :)
Bij mijn MT was het een kwestie van eea losmaken En dan de korte houder erop. Zal me er eens in verdiepen, een zaag in een motor zetten is toch nieuw voor me...
 
Dat klopt. Er moet zeker geklust worden. Er zullen voor jouw model allicht korte houders te koop zijn. Dan is het meestal een kwestie van de originele demonteren en de korte plaatsen, al ontkom je niet aan zagen als het spatbord aan de undertailplaat vast zit.
plaathouders voor mijn model vond ik niet mooi. Ze zijn nog steeds zo'n cm te lang, de knipperlichten konden niet onder de goede hoek of staan deels achter de kentekenplaat, de plaatverlichting schijnt iets te ver naar achteren (mag niet) en ik vind het montagepunt niet zo mooi. Daarom heb ik er zelf een gemaakt die is zoals ik het wèl wil. Scheelde mij ook nog 100 euro of zo.
 
Heb je al gekeken wat voor jouw model te koop is. Meestal een originele van KTM powerpart, en R&G zal ze ook leveren, maar er zijn meer merken. Zou dat iets kunnen zijn?
mij weet niet of jouw spatbord zit aangebout of dat het een geheel vormt met het kontje. Als dat laatste is ontkom je niet aan zagen. Lijntje zetten met potlood en met zo'n 30 cm lange beugelzaag met een zaagje met fijne tanden voorzichtig zagen. Dat gaat heel goed en netjes.
 
Zal inderdaad eens zoeken wat er zo te krijgen is. Maar ik ben ook nogal kritisch denk ik :)
Beugelzaag klinkt wel handig!

Zou je anders eens een fotootje willen plaatsen van jouw aanpassing?
 
Ja, gevonden.
Bij het 2017 model is het echt anders. Die heeft standaard geen spatbord, maar een soort van 'staart' waar kentekenplaat en knipperlichten op zitten.
Niet mooi en de knippers zitten erg kwetsbaar.
Dit is een van de modellen tail tidy's die standaard te koop is.
Daarbij wordt het gat dat valt bij verwijderen van het origineel opgevuld met een stukje plaat.
Naamloos2.jpg


Bij dit model kunnen de originele knipperlichten en kentekenplaatverlichting worden overgezet, maar de plaat zit nog best ver naar achteren en laag.
Dat moest anders kunnen, dus ik heb mij wel laten inspireren door dit voorbeeld en zelf iets gemaakt, maar dan korter en hoger.
Uiteindelijk zijn het twee 1mm staalplaatjes geworden. Eén zit boven het restant van het stukje plastic dat ik van de 'staart' heb afgezaagd en één plaatje zit eronder. Doordat het een dubbele hoek met tussenruimte is en beide delen voor en achter de knik aan elkaar zitten dmv de bouten naar frame of kentekenplaat is dat dun, dus licht, maar super stevig.
In de maakfase in ongespoten toestand zag het er zo uit. Dit is wel het uiteindelijke model geworden.
IMG_4199 (576-768).jpg


Hieronder de twee plaatjes, en de detail van de achterste met de knipperlichtmontagepunten.
Hij is een beetje slecht gespoten, maar dat is de plaats waar de plaat komt dus je ziet er niets van.
IMG_4203 (576-768).jpg

IMG_4205.JPG


En als het spul dan gemonteerd is ziet het er zo uit.
Een halve meter korter dan het origineel en zelfs ook nog compacter dan de aftermarket plaathouders.
IMG-6767.JPG


Zagen gaat echt geel goed met een metaalbeugelzaag en als je de lange pakt kun je heel mooi 'sturen' en mooi op de lijn recht afzagen.
Als je geen commercieel product gaat kopen zou ik dat toch even goed bekijken via foto's die wel op het web te vinden zullen zijn en dat als inspiratie voor jouw eigenmaak kentekenplaathouder te gebruiken.

Succes en we zien hier wel wat het gaat worden :t
 
Laatst bewerkt:
Ziet er super uit! Dank voor het plaatsen, ik ga kijken wat we ervan kunnen maken :)

Eerst wachten op DHL, die komt als het goed is vandaag met allerlei vloeistoffen die we morgen ofzo gaan wisselen.
 
Zou je een TFT schermpje van bv. een 2019 model kunnen inbouwen in een 2013? Zou er meer nodig zijn dan wat kabeltjes overzetten...?
ik zie dat de vraag overal op internet wel gesteld is, maar blijkbaar heeft niemand dat al gedaan.
Of er is een reden voor :)
 
Oja....toch ook even een vraag van mij:
Kan jij nou werkelijk iets zien naar achteren door die spiegels?
Lijkt me haast onmogelijk.
 
Dus dan lijkt mij de kans zeer aannemelijk dat die spiegels er alleen maar op zitten om volgens de richtlijn van de wet aan de eis te voldoen?
Want zonder spiegels rondrijden is verboden en kan een prent tot gevolg hebben.
Dan vraag ik mij alleen nog even af wat er gebeurt als Oom agent dit ziet en dan alsnog een bekeuring gaat uitschrijven omdat het zicht in de spiegels naar achteren nihil tot nul is.
 
Heb je het over mijn spiegels? Zoals ze nu zitten heb ik zicht. Als ze onder het stuur zitten als bar end spiegels zie ik de spiegels niet eens. Boven het stuur als bar end spiegel vind in vervelend. Ze zitten dan te dicht op je handen. Het is wel erg afhankelijk van lichaamslengte en omvang. Ik ben vrij lang en vrij dun, en bij mij werkt dìt. Een ander ziet er prima in als ze onder de stuurhelften zitten.
 
Ik kijk precies tussen bovelichaam en armen door. Zodra een auto 'achter mij arm' verdwijnt zit ie al naast mij, dus kan ik 'm zonder spiegel al zijn. Met de rechter spiegel kan ik zelfs de weg recht achter mij zien. Niet zoveel mis mee. Het zijn wel bolle, dus verkleinende spiegels. Met duo werkt dit niet en kun je ze alleen gebruiken om te zien of de passagier er nog op zit. ;)
Bij duogebruik even de originele erbij indraaien.
 
Hallo, dit wordt mijn eerste post.Ik heb zelf een Ktm Duke van 2011.Als de display wegvalt als je het stuur beweegt dan ligt dit aan de kabelboom die vanuit je motor naar je koplamp/ instrumenten paneel gaat.Ik heb zelf al meerdere malen ondervonden dat die bekabeling in die zwarte "darm" stuk gaat door het vele sturen.Als je dan de volledige koplamp demonteerd dan kan je die kabeldarm eruit trekken naar je tank toe.Als je hem open maakt zie je daar een dikke voedingskabel zitten die regelmatig afknakt.Daar ligt het bij mij meestal aan.Heb hem laatst terug aan elkaar gezet met een lusterkem die ik volgegoten heb met soldeersel( verwarmd met soldeerbout op gas).Darm terug afdichten met bv . zwarte tape en terug aansluiten.Zo zou het opgelost moeten geraken😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan