KTM Duke 125

Sinds kort ook een 125 Duke gekocht. Eerste 350km zitten erop, voordien nooit met een motor of brommer gereden dus het is allemaal nog nieuw...

Aan het tempo dat de km's er bij komen zit ik eind volgende week aan de 1000km beurt... Is dit iets die makkelijk zelf te doen is? Bij mijn auto's probeer ik altijd zoveel mogelijk zelf te doen. Wat dient bij de 1000km beurt allemaal gedaan te worden? Alleen olie en filter vervangen of zijn er nog dingen? Gebeurt er dan nog iets met de software ook of is dit het?
 
Hierbij nog fotootje, toen had het beestje zijn eerste 100km gelopen...

IMG_0627 normaal.jpeg
 
@n0sTRa Mooie Duke, ik heb hem sinds enkele maanden niet meer.

Zo’n 1000 km beurt is een olie-/filterwissel en meestal nalopen van wat boutjes, ketting smeren, e.d. Best zelf te doen dus. Maar ik begrijp dat je een nieuwe Duke hebt. Als je onverhoopt een garantiegevalletje gaat krijgen, wat zegt je dealer dan als je niet bent geweest voor die eerste beurt? Je kan het hem vragen, maar je weet het antwoord waarschijnlijk al…
 
ik vrees inderdaad voor de garantie dat je mooi alle beurtjes moet doen.

1000km beurt zal zo’n 150 a 180€ kosten, daarvoor hoef je het niet te laten, maar vind het gewoon erg leuk om zelf wat te sleutelen.
 
Het stelt niets voor, maar je moet het laten doen en flink meer betalen voor wat het eigenlijk is. Ik heb bij de eerste bocht na de beurt mijn ketting losser gezet. Was te strak gesteld bij die beurt. Is maar 20 dkm meegegaan. Ik heb alleen de standaard garantieperiode onderhoud laten doen voor de garantie. Daarna zelf. Als er iets echt niet goed is gaat het binnen de garantieperiode wel kapot, of als het twee jaar heel blijft zal het wel ok zijn was mijn motivatie. Veel plezier met de 125 👍🏻
 
maar vind het gewoon erg leuk om zelf wat te sleutelen.
Ik snap de pret van een nieuwe motor hoor, maar als je zelf graag wilt sleutelen had je een 2 jaar jong exemplaar van een particulier moeten kopen. Kun je alles doen zonder evt. risico op garantiegezeur in je achterhoofd.
 
Ik snap de pret van een nieuwe motor hoor, maar als je zelf graag wilt sleutelen had je een 2 jaar jong exemplaar van een particulier moeten kopen. Kun je alles doen zonder evt. risico op garantiegezeur in je achterhoofd.
Was stock model van '22 met nog wat korting erop die ik gekocht heb. Als ik zie wat ze 2de hands vragen en dan rekening houden dat je nog kans hebt om wat achterstallig onderhoud, ketting of aan nieuwe banden kan zitten, ben je snel aan de prijs van die nieuwe.
 
Exact wat mijn reden was voor mijn 390. Gewoon even twee jaar iets meer betalen. Als er iets serieus kapot gaat sla je jezelf tegen je hoofd als je de garantie hebt ‘verspeeld,’ Als er echt iets niet goed zit komt dat er in de eerste twee jaar wel uit.
 
Wie weet welke bandenspanning (voor & achter) aan te houden bij de af fabriek Road 5 banden? Op site van Michelin kan ik niets vinden...
 
Wie weet welke bandenspanning (voor & achter) aan te houden bij de af fabriek Road 5 banden? Op site van Michelin kan ik niets vinden...
Kun je niet de bandenspanning aanhouden die in je boekje of op de achterbrug/kettingbeschermer staat?
 
Ik houd voor de Duke 1,9 -2,2 aan. Met passagier achter 0,3 meer. Zal een heel eind overeen komen met de fabriekswaarden, dus hiermee zul je niet heel vreemd zitten.
 
Boekje spreekt van 2.0 voor en achter, maar had gelezen dat het nogal banden specifiek was en op site Michelin vond ik niets.

Zal achter eens 2,2 zetten, ben niet de lichtste rijder...
 
Ziet er goed uit.
Leuk die achterveer zo.
Het kontje wordt wel erg kort 🙁
 
Het is inderdaad geen 125, maar een 390. Mijn gebruik van de motor is door reisgebruik en zadeltassen die met de riemen over het kontje lopen, een magneet tanktas erop en sowieso intensief gebruik niet heel best voor het plastic. Daarom heb ik er een set gebruikte 125 kappen opgezet waardoor mijn eigen kappen onbeschadigd blijven. Ik heb ook ervaring op een 125. Die heeft duidelijk minder vermogen dan de 390, maar ondanks dat zal het daarop hier ook prima te doen zijn. De doorgaande wegen vlechten zich al lekker door en over het glooiende landschap en daarop kun je af en toe best flink doorrijden, maar de kleinere weggetjes waar er heel veel van zijn kronkelen nog mooier en daar spelen snelheid en vermogen eigenlijk niet. Een laag gewicht en goede wendbaarheid van de motor heb je meer aan. De 125 zal ondanks aanzienlijk minder vermogen en de standaard voorvering niet onderdoen voor tov de 390. Superstijl is het allemaal niet. Vermogen telt niet echt. Regelmatig blinde of slecht overzichtelijke bochten, in de regel vrij hobbelig asfalt, steentjes op de weg en gaten in de weg. Heerlijk rijden, maar wel met volle aandacht en reserve.
Ik heb mijn 390 nog wel wat geupgrade hoor. PowerCommander met AutoTune module, waardoor ie echt aanzienlijk beter loopt, Hyperpro voor en achter, de PowerParts remschijf (zeker een upgrade voor de 125 aangezien die standaard een 280 mm remschijf heeft, maar ook op de 390 die standaard al een 300 mm schijf heeft merk je dat deze wat lekkerder remt) en een laag stuur. De Duke is met het hoge stuur al direct dankzij het stugge rijwielgedeelte, maar met dit clipon stuur dat vrij breed staat doordat de stuurschakelaars anders tegen de kappen komen en hierdoor voelt als een laag geplaatst, nagenoeg recht superbikestuur is het helemaal geweldig. Zithouding lekkerder en een nòg directer gevoel in de motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan