KTM LC4 600 starten

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hallo,

Sinds kort heb ik een KTM LC4 GS600 uit 1993.
Ik heb een vraagje over de startprocedure. Als de motor koud is kick ik me helemaal wezeloos :(
Uiteindelijk start de motor wel eens een keer. Met warme motor is er niks aan de hand.
Ik heb al vanalles geprobeerd.
Dus eerst een keer of 6 met de decompresssiehendel in kicken en het gas open, daarna starten met de choke erop en het gas dicht. Maar dat werkt ook niet.
Heeft er iemand tips om dat ding wat makkelijker gestart te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Ja, er staat alleen een streepje dus geen extra puntje.
Het handboek zegt in dat geval ook gewoon het streepje aan houden.
Je zuiger moet dan wel in de hoogste stand staan. Dus achterwiel omhoog en in de vijfde versnelling aan het wiel draaien tot het streepje zichtbaar is.
 
Hoort er echt te staan. Althans, bij de mijne kon ik het streepje wel vinden. Misschien dat er bij jou onderdelen gewisseld zijn waardoor het streepje te komen vervallen is? Wellicht even het onderdeelnummer van het desbetreffende onderdeel opzoeken op internet en kijken of alles nog klopt.


@ Kornfred, start je motor 'koud' nu wel na een paar keer kicken?

Bij mij was het probleem toen ter tijd een verkeerde afstelling, maar ook een versleten gasschuif aan de kant van de stationairschroef/cold start
 
Laatst bewerkt:
De motor start in ieder geval een heel stuk beter. Paar keer trappen en hij start.
Ik heb de carburateur ultrasoon gereinigd wat volgens mij wel geholpen heeft.
Ik heb alleen nog niet kunnen testen of de carburateur ook goed is afgesteld want door het olieverbruik was de bougie telkens zwart van de olie.
Ik hoop volgende week op een mooie koffiebruine bougie :Y
Morgen eerst een paar dagen naar Texel carnaval ontvluchten. *O*
 
Laatst bewerkt:
Als bougie vet slaat of smerig is dan start zo'n Ktm ook lastig/niet idd. In het verleden ook een Ktm gehad waarmee ik nooit op pad ging zonder bougiesleutel en staalborstel ;).

Hoe ga je afstelling testen? Door alleen naar de bougie te kijken weet je alleen of (correct me if im wrong) de afstelling in het midden/hoog goed zit. Het starten van de motor gebruikt een heel ander circuit in je carburateur dan dat je rijdt. Je hebt volgens mij vier onderdelen in je carb wat je kan wisselen om de benzine toevoer bij de start en het laag kan beïnvloeden.

Zou, als je het goed wilt hebben, even op de testbank gaan
 
Laatst bewerkt:
De motor start in ieder geval een heel stuk beter. Paar keer trappen en hij start.
Ik heb de carburateur ultrasoon gereinigd wat volgens mij wel geholpen heeft.
Ik heb alleen nog niet kunnen testen of de carburateur ook goed is afgesteld want door het olieverbruik was de bougie telkens zwart van de olie.
Ik hoop volgende week op een mooie koffiebruine bougie :Y
Morgen eerst een paar dagen naar Texel carnaval ontvluchten. *O*
Vluchten naar Texel?? Carnaval is juist dé tijd om probleemloos op de legale paden rond te knallen; je komt dan niemand tegen (vanaf hier tot Eindhoven). Tot vorig jaar heb ik misschien wel de meeste Km's tijdens de carnavalsdagen gemaakt.
Momenteel neem ik geen vrij meer met carnaval, er zijn meer collega's die carnaval willen vieren en dan offer ik me op. Rijden kan ik elke week.
 
Op zich een goed idee ware het niet dat de resst van mijn gezin daar anders over denkt.

Gisteren het blok weer ingebouwd maar heb nog niet kunnen starten omdat ik geen koelvloeistof heb |( Dacht nog ergens een volle kan te hebben maar die heb ik waarschijnlijk opgeruimd.
Wel een paar keer de kickstarter geprobeerd. Er lijkt veel meer compressie te zijn. Het gaat allemaal een stuk zwaarder.
 
Vandaag koelvloeistof gevuld en starten maar....... :N
Ben al twee uur mezelf in het zweet aan het trappen maar hij wil niet starten. :(
Twee keer sloeg de motor heel even aan. Niet zo'n beste sscore na twee uur trappen -O-
De bougie vonkt en er is benzine.
Alles is netjes volgens het boekje in elkaar gezet. Er is compressie genoeg.
Ik heb het er even helemaal mee gehad. :(
 
Inmiddels weer een paar uur verder en nog steeds niet aan het lopen gekregen. Kabeltje van de decompressie is inmiddels ook gebroken :( .
Het mechanisme kwam door de te strakke kabel ook niet helemaal terug op zijn plaats.
Ik ga nu maar eens kijken of er wel genoeg benzine komt.
Mocht het niet lukken dan zit er niks anders op dan het blok weer uit te bouwen en dan zoeken wat er eventueel fout zit ergens. Maar ik zou niet weten wat dan dus als er nog tips zijn dan hoor ik het graag.
 
Verzopen misschien? Kraantje dicht doen en vier a vijf keer rondje door kicken met compressiehendel ingedrukt en gas vol open. Bij zesde keer proberen aan te kicken (absoluut niet je gashendel aanraken) tot het lukt. Zorg wel dat je bougie schoon en vetvrij is.

Heb je choke? Heb je verder nog wat aan je carburateur verandert? Stelschroef van stationaire goed? Luchtfilter niet te dik in het olie gezet? Staat klep speling goed, ontsteking etc? Check of je gasschuif niet versleten is, check of je gasnaald niet versleten is. Kan best zijn dat je afstelling verandert is nadat je je carb in zo'n resonantie bad heb gegooid

Je kan je lam kicken met zo'n ding maar ben bang dat je sleutelen moet.

Edit: zie nu je tweede post. Zorg iig eerst dat het decompressie gedeelte volledig werkt ;) wel zo belangrijk
 
Laatst bewerkt:
Nadat de carb is gereinigd heeft de motor gewoon gereden en startte ook een stuk beter.
Decompressie werkt nu goed. Ik ga nu de garage maar weer in kijken of ik wat kan vinden.
 
Motor heeft voor de carnaval toch nog gedraaid?? Kleptiming zal dus kloppen.
Luchtfilter eraf en remmenreiniger naar binnen spuiten. Als de motor hierop start, moet je wat aan de carburateur doen.
 
Ik heb de carburateur net nog een keer gedemonteerd en er zit niks verstopr of zo. De bougie wordt ook nat van de benzine en er is een goede vonk. Remmenreiniger maar eens proberen dan.
 
Een vraagje over de decompressiehendel:
Het is toch de bedoeling dat je de hendel er echt optrekt als de zuiger in de hoogste stand staat? Dat gaat met enige weerstand. Een beetje doortrappen en de decompressiehevel schiet er weer af waarna je kan aantrappen.
Of zit ik er naast. Voorheen had ik het idee dat de hendel er nooit helemaal op ging.
Ik heb nu een nieuwe kabel erop gezet en wil dus weten hoe die nu juist af te stellen.
 
Ik deed eerst altijd met de compressie hendel de zuiger rondje doortrappen. uiteindelijk kwam je bij een punt waar weerstand opgebouwd werd. Als je compressie hendel los liet kon je op je kickstart staan ivm hoge compressie. Vervolgens kneep ik hendel weer in en liet de zuiger iets bewegen zodat die helemaal bovenin kwam te staan en kickte dan de motor aan. Wat vervolgens met die decompressie mechanisme gebeurt, tijdens het kicken, weet ik niet. Denk dat ze voor het kicken gewoon open staan en op het moment dat je er een slinger aan geeft de kleppen op juiste stand komen en je motor start
 
Laatst bewerkt:
Daar zit het probleem dus ook niet.
Ik weet niet meer waar ik het nu nog zoeken moet.
Morgen even langs jhmx in Gemert. Moet nog wat gereedschap terug brengen. Misschien hebben zij nog een goede tip.
Anders wordt het weer alles demonteren en kijken of er iets te vinden is maar ik weet niet of ik daar voorlopig nog zin in heb.
 

Heb je al de carburateur leeg gekickt door met gas open + decompressie (en benzine kraan dicht) je zuiger rond te draaien 4 tot 6 keer. Vervolgens proberen aan te kicken met benzine kraan dicht. Misschien verzopen/teveel bezine. Mocht die starten meteen benzine kraan open doen
 
Laatst bewerkt:
Misschien een domme vraag maar is het normaal dat bij kicken er door de carburateur ook lucht terug in het luchtfilter wordt geblazen?
Als ik mijn hand achter op de carburateur houd dan wordt die niet aangezogen maar weggeblazen en wordt ook nat van de benzine.
 
Laatst bewerkt:
Edit: zie nu dat je hand wordt weg geblazen :p dat maakt onderstaand verhaal niet van toepassing. Bij de kleptiming de zuiger wel in juiste positie gezet?



Teveel benzine lijkt mij. Zit je vlotter op de juiste hoogte? Sluit je vlotternaald goed af in zijn zitting? Nogmaals, heb je mijn methode al geprobeerd? De zuiger rond kicken 4a6 keer, benzine kraan dicht en gas vol open. En daarna aantal keer kicken om je motor te starten met benzinekraan dicht en gas dicht.

Als de motor dan start dan weet je dat de boel verzuipt / iets mis is in je carb. Doet het dan nog niks dan moet je verder kijken.

En hoe nat is nat? Natte luchtfilter zorgt voor minder luchtaanvoer. Je kan ook het filterelement eruit halen om te kijken of dat werkt
 
Laatst bewerkt:
Die ga ik nog proberen nu. Zou het wel raar vinden omdat de motor voorheen wel goed draaide en startte.
Mocht het niet werken dan eens kijken hoe het met de kleptiming is hoewel ik er vrij zeker van ben dat ik alles heb gemonteerd zoals beschreven. Wel balen dan want dan moet ik weer vanalles eraf halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan