KTM LC4 600 starten

kornfed

MF veteraan
31 mei 2007
5.370
400
Helmond
Hallo,

Sinds kort heb ik een KTM LC4 GS600 uit 1993.
Ik heb een vraagje over de startprocedure. Als de motor koud is kick ik me helemaal wezeloos :(
Uiteindelijk start de motor wel eens een keer. Met warme motor is er niks aan de hand.
Ik heb al vanalles geprobeerd.
Dus eerst een keer of 6 met de decompresssiehendel in kicken en het gas open, daarna starten met de choke erop en het gas dicht. Maar dat werkt ook niet.
Heeft er iemand tips om dat ding wat makkelijker gestart te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Kleptiming gecontroleerd, alles stond goed.
Kleppen doen wat ze moeten doen in de juiste volgorde.

Alles weer in elkaar gezet en weer proberen te starten :N

Weet niet meer waar ik het nog zoeken moet en word er een beetje moedeloos van -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik ben hier op het forum wat aan het zoeken naar startproblemen van de LC4. Blijkt wel een kwaal te zijn.
Wat kan ik nog allemaal proberen?
-heb nu het luchtfilter losgekoppeld (vebindingsrubber er tussenuit gehaald). Lees hier ergens dat oliën van het luchtfilter ook belnagrijk is.
-ontsteking, staat nu precies op tijd en er is ook een goede vonk, Misschien eens iets verdraaien.
-carburateur, kan ik niet afstellen als de motor niet draait. Luchtstelschroef 1.5 slag uitdraaien en stationairschroef misschien wat verder indraaien. Hoe controleer je of de gasschuif is versleten?

Als er iemand nog meer tips heeft.... :}
 
Ik vermoed dat er iets niet in orde is aan je carb. Ik zou even controleren of vlotternaald goed sluit en/of vlotter op juiste hoogte staat.


Vlotterhoogte afstellen doe je zo: Dellorto carburetors - Topics - Gregory Bender

Sluiting vlotternaald controleer je zo: carburateur loshalen, vlotterbak losschroeven, carburateur op zijn kop zetten zodat de vlotter in de carb valt. Carb boven je hoofd houden en dan op de nippel van de benzine toevoer blazen. Als je door kan blazen zonder dat de vlotter omhoog komt, dan sluit het niet goed af. Controleer het nog even door de vlotter aan te drukken. Mocht er geen druk opgebouwd worden, dan sluit de naald niet goed af. Mocht je vlotter wel omhoog komen door de lucht, dan sluit de naald wel af. Druk nog eens op de vlotter en als je blaast en druk opbouw voelt kan je ervan uitgaan dat het goed sluit ;). Mocht je naald er zo uitzien, dan vervangen http://www.triumphrat.net/albums/album485/abr.sized.jpg

Als je dit op je gasschuif ziet (bovenste pijl) https://www.motor-forum.nl/media/2/full/ dan gaat de gasschuif niet omhoog wanneer je stationnair schroef aandraait en wordt het geheel ook moeilijk om te starten. TIP: Wanneer je stationairschroef aandraait, altijd je gas even op zetten. Zo boort die schroef zich niet in je gasschuif.

Kan je die bougie btw testen in een andere motor? Misschien is de werking niet helemaal honderd door het teveel aan benzine/olie wat het te voortduren heeft gekregen? Vaak wordt voor een ktm een irridium aangeraden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, ik ga er vanavond naar kijken. De bougie was nieuw maar voor de zekerheid heb ik weer een nieuwe geprobeerd maar dat mocht niet baten.
Het valt me wel op dat er behoorlijk aan de carburateur is gesleuteld in het verleden. De hoofdsproeier is er vaak uit geweest en ook de zitting (met het schaaltje) is flink mishandeld omdat men die blijkbaar niet los kreeg.
 
Geen idee hoe alles eruit ziet in je carb. Maar ik heb nog zootje nieuwe onderdelen, qua naalden, sproeiers, zitting voor dellorto carb voor KTM Dellerto sproeiers en naalden

Dus mocht je iets vervangen willen ;) en anders via dellorto.co.uk bestellen

Je naald en naaldzitting is altijd onderhevig aan slijtage en wel goed om te vervangen bij zo'n oud beest. Maar omdat je motor in het begin prima startte zou ik het nog niet zoeken bij het vervangen van interne onderdelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik was je al eens voor:
KTM 600 LC4 start slecht, koud en warm
Wat een grafmachine is dat...
Over de ontsteking, ik heb er ooit een nieuw vliegwiel op gezet omdat ik m'n andere gesloopt had. Mijn nieuwe vliegwiel had de streepjes iets van 20 graden verkeerd staan, die heb ik toen omgeruild voor een andere. Hier waren de streepjes in puntjes veranderd meen ik... maar die was in ieder geval wel op tijd te zetten.

Als ik aan die machine terug denk, krijg ik nog last van m'n knie... uuuuuuuren staan kicken op dat ding...
Mijn truuk was om 'm aan te slepen met een auto/motor en dan kon je in ieder geval je carburateur afstellen.

Die carburateur is echt een rotding, heb er uiteindelijk een andere opgezet, toen was het beter, maar goed is het nooit geweest.
 
Ik heb ook eens een ktm met een dellorto gehad,daarvan was de route van de ontluchtingsslangetjes nogal kritisch.Daar heb je nu natuurlijk niets aan *D

Wat ik wel eens meegemaakt heb met een Rotax 1pitter uit een Bmw 650,was ook slecht starten.Vooral warm,als ik dan in het luchtfilter keek tijdens het starten(wel e-start)sproeide ie benzine terug het filter in.
Ik dacht toen aan een lekke inlaatklep en heb zelfs de kop gelicht,maar alles was in orde.
Bleek een lekke o-ring te zijn die om de vlotternaald zit. :+

Een grote 1cilinder is gevoelig voor de juiste hoeveelheid brandstof tijdens het starten,daar ben ik ook achter gekomen.Vooral die zonder e-start 8-)
 
Ik was je al eens voor:
KTM 600 LC4 start slecht, koud en warm
Die carburateur is echt een rotding, heb er uiteindelijk een andere opgezet, toen was het beter, maar goed is het nooit geweest.

been there done that. Dellorto ingeruild voor 'n keihin fcr 39 zeker? Ik ben niet zover gekomen iig. Spul ingeruild voor een recente racer, was helemaal klaar met het herstellen van oud spul / andermans ellende voordat ik überhaupt er zelf van kon genieten.
 
Laatst bewerkt:
Tja, ik heb me nu eenmaal laten bedonderen en wil het niet zo snel opgeven.
Ik ga de carb nakijken en als dat niet helpt aantrekken achter de auto.
Lopen zal ie ooit.......toch? :?
 
Ik ben hier op het forum wat aan het zoeken naar startproblemen van de LC4. Blijkt wel een kwaal te zijn.
Wat kan ik nog allemaal proberen?
-heb nu het luchtfilter losgekoppeld (vebindingsrubber er tussenuit gehaald). Lees hier ergens dat oliën van het luchtfilter ook belnagrijk is.
-ontsteking, staat nu precies op tijd en er is ook een goede vonk, Misschien eens iets verdraaien.
-carburateur, kan ik niet afstellen als de motor niet draait. Luchtstelschroef 1.5 slag uitdraaien en stationairschroef misschien wat verder indraaien. Hoe controleer je of de gasschuif is versleten?

Als er iemand nog meer tips heeft.... :}


Hij vonkt wel ?
 
carburateur eraf gehaald. de inlaat is nat van de benzine dus er komt wel benzine de cilinder in.
Als ik mijn hand voor de inlaat houd wordt die ook vacuum gezogen dus twijfel over kleptiming is nu 100% weg.
 
Laatst bewerkt:
Gasschuif ziet er inderdaad beschadigd uit dus stationai wordt moeilijk verhaal hoewel de motor voorheen goed stationair draaide.
full
 
Laatst bewerkt:
Moet zeggen dat je wel een doorzetter bent,respect daarvoor! :}
Laatsten een Husqvarna 610 gekocht,ook startproblemen.Dat is opgelost gelukkig.Eerst 2keer gasgeven en de choke uit.Dan 2keer met de kickstart met kleplichter in de kickstart intrappen en dan het compressieslag op zoeken en dan goed doortrappen.Dan slaat die aan,maar het is wel een gevoelskwestie met zo'n dikke 1pitter. :X
Waar het bij mij aangelegen heeft is me nog niet helemaal duidelijk maar het zat in de carb waarschijnlijk ,die goed schoongemaakt en een nieuwe bougie er in gedaan en toen was het goed.
Sterkte met jouw brommer!
 
Ik zie 2 groeven waar de stationair schroef zat? Heb je de schuif er verkeerd in gezet?
Afschuining hoort aan luchtfilterzijde te zitten.
 
Gasschuif een beetje geveild en alles terug gezet. De gasnaald een tandje hoger gehangen zodat er iets meer benzine komt. Stationaairschroef werkt nog goed.
Alles terug gezet en maar weer trappen nog niks.
Luchtschroef stond op een hele slag, nog een halve slag erbij. Trappen en...... *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
Hij loopt.
Ze zeggen wel eens de aanhouder wint.
Rookt nog wel behoorlijk maar dat kan te maken hebbendat er nog overal olie zit.
Voorlopig heb ik gewonnen van de techniek :}
 
Vandaag ff een korte proefrit gemaakt.
De motor start goed en er is geen blauwe rook meer. Missie geslaagd.
Motor loopt erg fijn alleen bij gas dicht zijn er knallen. Op zich niet raar met een open uitlaat.
Nu het olieverbruik in de gaten houden maar dat lijkt me geen probleem meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan