Magiclight op allroad motor

Kwafo

MF'er
26 feb 2013
46
2
Veghel
Beste motorrijders!

Ik heb een vraagje.

Ik mountainbike veel en heb twee van deze magic lights (zie foto en link)
http://www.magiclight.co.za/products/bike-lights/ML1000-bike-light
21a2f943eda045e28a63e714fcf29a3f-30092011-121856.jpg


Deze werken met een accu met een display die als hij vol is op 8V staat en als hij bijna leeg is rond de 7V staat (ik ga er dus vanuit dat dit lampje op 8V werkt.

Nu wil ik deze lampen koppelen aan mijn all road motor, een oude honda transalp


heeft iemand hier wat tips voor hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? zijn er omvormers ofzo te koop of kan ik werken met weerstanden etc. Heb wel een beetje basiskennis van elektro maar niet heel veel zoals jullie zien in deze vraag ;-)
 
Bedankt voor de reacties weer.

Oke, voltage is te regelen.

even misschien een rare vraag Maar hoe zit het dan met de stroomsterkte? zit dit waarschijnlijk wel goed?

ik lees in de bovenstaande topic (link)

Verder worden Leds stroom gestuurd en niet spanning, 12 volt naar 8 brengen met een weerstand zal er waarschijnlijk voor zorgen dat ze niet aan gaan.
Na het lezen van de ebay advertentie zal hij het met 8 volt nog wel doen, maar de licht opbrengst zal hetzelfde zijn als met 12 volt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook zon lamp op m'n fiets.
mijn offroad choppert krijgt er ook een, die accu is 6v.
zijn er geen gps, telefoon laders voor in de auto die 7v output hebben?
moet toch. Standaard zal het 5v (usb) zijn dacht ik.
 
Laatst bewerkt:
5v heb ik wel op mn fiets zitten voor mn telefoon, 5v en 1A geloof ik zo uit mn hoofd net genoeg om te zorgen dat mn telefoon meer oplaad dan verbruikt tijdens t GPS rijden en muziek luisteren :-p

maar 5V is denk ik niet genoeg maar nu ik zo de bovenstaande quote lees dat Voltage blijkbaar niet zo belangrijk is wordt het voor mij helemaal gek en moet ik denk ik toch maar gewoon een goede plek voor de accu's vinden of iemand moet mij even verhelderen hoe het nu precies zit :-p

het klopt inderdaad wel dat of de accupacks nu 8V of 7,1 V aangeven, ze blijven evenveel licht geven

de oplader heeft een stroomsterkte van 1,8A maar zegt dat iets over de stroomsterkte waar de lampjes mee werken of die de accu's afgeven?
 
Al dat gezeik over omvormers en afvlakkers. Als je een weerstand bij die lampen in serie zet, dan verdeel je toch de spanning over beide componenten?

Lamp - 7.5V
Weerstand - 4.5V.

Kwestie van de wet van Ohm er bij pakken.
 
Als de lamp zich gedraagt als een Ohmse weerstand heb je gelijk. Hoef je alleen het ampèrage te weten om uit te rekenen wat voor weerstand er voor moet. Maar het zijn LED lampjes en die willen zich nog wel eens vreemd gedragen.
 
De spanning op jouw motor varieert constant tussen de 12V en pakweg 14,8V. De LED's moeten precies 8V krijgen. Dat is heel belangrijk. Bij een gloeilampje maakt een voltje meer of minder niet uit. Bij LED's wel. Dus met een weerstand ga je het niet redden omdat de spanning constant veranderd.

Met het printje dat ik je liet zien kan je de boel nauwkeurig afregelen.

Voor wat betreft de stroom, het printje kan maximaal 3A aan. Dat is ook het maximum van jouw LED's denk ik.

Dus met het printje heb je de batterijen niet meer nodig. Persoonlijk denk ik dat de elektronica in de behuizing van de batterij zit.

Het printje fungeert als een batterij die constant precies 8V afgeeft met een maximale stroom van 3A. Misschien dat je nog wel een stukje aluminium moet plakken op de print voor koeling.
 
...

Voor wat betreft de stroom, het printje kan maximaal 3A aan. Dat is ook het maximum van jouw LED's denk ik.
...

Misschien dat je nog wel een stukje aluminium moet plakken op de print voor koeling.

Om koelingsproblemen te vermijden zou ik voor 2 van die printjes gaan, 1 voor iedere lamp. Dan werk je op 1/2 van het maximale vermogen en is de koeling minder hard nodig.
 
nu nog even kijken of ik ergens zo'n kabeltje kan vinden en dat ik niet de kabels van de lampen hoef te knippen, als dat lukt dan kan ik wellicht de accu in situaties gebruiken als ik niet op de motor zit maar bijv bij t kampvuur :-p

ik zoek een kabel met zo'n uiteinde, ben nu aan het browsen op internet (als laatste alternatief kan ik een verlengkabel kopen van magic lights)

http://pho.to/400wX/m1

b8bfe563_o.jpeg
 
Om koelingsproblemen te vermijden zou ik voor 2 van die printjes gaan, 1 voor iedere lamp. Dan werk je op 1/2 van het maximale vermogen en is de koeling minder hard nodig.

Inderdaad, dat was ik vergeten. 1 per lamp. Of je nu 1 of 2 LED's in serie zet, er blijft 3A aan stroom lopen. Maar koeling kan geen kwaad. En voor die prijs zou ik direct een reserve printje bestellen...
 
nu nog even kijken of ik ergens zo'n kabeltje kan vinden en dat ik niet de kabels van de lampen hoef te knippen, als dat lukt dan kan ik wellicht de accu in situaties gebruiken als ik niet op de motor zit maar bijv bij t kampvuur :-p

ik zoek een kabel met zo'n uiteinde, ben nu aan het browsen op internet (als laatste alternatief kan ik een verlengkabel kopen van magic lights)

http://pho.to/400wX/m1

[afbeelding]

De LED's hebben luchtkoeling nodig. Dus niet te lang aan als je niet rijdt....
 
Om koelingsproblemen te vermijden zou ik voor 2 van die printjes gaan, 1 voor iedere lamp. Dan werk je op 1/2 van het maximale vermogen en is de koeling minder hard nodig.
Wat is de stroom dan door zo'n unit?
Als zo'n unit maar 5 watt is dan loopt er maar 1.5A door 2 units
 
Weet iemand nog een NL site waar ik die volt regulators kan aanschaffen, ben al n half uur aan t zoeken maar wordt niet echt wijzer :-p

heb geen creditcard dus dat online shoppen op buitenlandse sites wordt een beetje lastig
 
•CREE XM-L LED
•8.4V 4.4AH lithium-ion battery.
•Approximately 120-160 minutes run-time at 100% brightness.

kan ik aannemen dat t lampje niet meer dan 1,5A verbruikt. als ik het uitreken tot je de accu helemaal leeg trekt verbruikt t lampje 0,6A maar dat zal niet t geval zijn, als je 50% van de accu gebruikt dan verbruikt t lampje 1,2 A

erg grof allemaal deze berekening maar geeft iig een idee toch?
 
Wat is de stroom dan door zo'n unit?
Als zo'n unit maar 5 watt is dan loopt er maar 1.5A door 2 units

Aangezien de fabrikant aangeeft dat een 4400 mAh accu in 3 uur leegloopt moet die lamp zo'n 4.4/3 = 1.5 Ampère trekken. De TS heeft 8 volt gemeten, dus 12 Watt per lamp.

Bij 12 Volt is de stroom per lamp dus 1 A. Rekening houdend met meetfouten, afwijkingen, koeling etc. zou ik zeker niet minder dan 2A voeding per lamp gebruiken.
 
•CREE XM-L LED
•8.4V 4.4AH lithium-ion battery.
•Approximately 120-160 minutes run-time at 100% brightness.

kan ik aannemen dat t lampje niet meer dan 1,5A verbruikt. als ik het uitreken tot je de accu helemaal leeg trekt verbruikt t lampje 0,6A maar dat zal niet t geval zijn, als je 50% van de accu gebruikt dan verbruikt t lampje 1,2 A

erg grof allemaal deze berekening maar geeft iig een idee toch?

Uitgaande van het ergste scenario, 4.4AH in 2 uur, dus 2.2 Ampère bij 8.4 Volt. Dat is 1.5A bij 12 Volt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan