MaxSYM 400 & 600 - Deel 3

Hey Wouwer,

Al wat kilometers kunnen rijden met octaan 102?
wat zijn jouw voorlopige bevindingen? :o

Mijne maxsym neemt nu een winterstopje... :W !
 
Laatst bewerkt:
hey gerry nee heb nog niet naar duitsland geweest. door de wat slechte weersomstandigheden van de laatste dagen enkel maar woon werk verkeer gereden.
maar zodra het iets wat positievere weersvoorspellingen zijn ga ik naar duitsland met een vaatje van 60 liter. en kan ik terug wat gaan toeren. heb trouwens van de winterdagen gebruik gemaakt om wat moto tripjes uit te stippelen. naar noorwegen,dolomieten de stelvio de grossglockner. de Limoges streek enz... zijn mooie vakantietripjes om met de moto te doen. mvg
 
Vorkprobleem aan mijne Maxsym600i.

De rechtse vorkpoot verliest olie en ik ben nu bezig de dichtingen te vervangen. Ga natuurlijk zowel rechts als links vervangen. Intussen is alles los van de poten en moeten die alleen nog los van de dubbele kroon. Ik wil proberen deze te demonteren zonder de neus te verwijderen en heb de onderste klemvijzen al kunnen lossen. Morgen de bovenkant proberen los te maken en dan verwacht ik dat de vorkpoten loskomen. Bovenkant zit voor zo ver ik kan zien vast met 1 klembout maar ben niet zeker hiervan.

Heeft iemand hier misschien een duidelijke detailtekening van ?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je zo iets bedoelt als dit?

Deze heb ik genomen van de MaxSym 600, en idd. beneden kroonstuk aan beide zijdes 2 bouten, en boven aan beide zijdes 1 bout.

Aanhaalkoppel is 23.53 N-m (t/m) 29.41 N-m


image.php


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ja deze bedoel ik Jan, bedankt. Zelf heb een tekening die heel onduidelijk is vooral dat bovenste kroonstuk. De aanhaalmomenten daarop vermeld kloppen ook niet.
Olie inhoud is 350 cc klop dit ?

grt. Robert
 
Aanhaalkoppels heb ik zelf met de calculator voor jou omgezet,
mogelijk had jij ook alleen de gegevens in "kgf-m." ?
De MaxSym gegevens in kgf-m. waren 2.4~3.0 kgf-m.
Terwijl ik het prettiger vindt om in "Newton meter' het aanhaalkoppel te vermelden.


Hier nog twee wonderschone plaatjes, ik heb voor de duidelijkheid
nog wat pijltjes en cirkeltje gemaakt.


Let ook op de bovenste inbus maat die bedraagt 17mm.
Bij voorkeur handvast losdraaien voordat de vorkpoot uit het kroonstuk wordt los geschroefd & gedemonteerd!!
MaxSym 600i
image.php

MaxSym 600i
image.php

1/2
image.php

2/2
image.php



Sorry gegevens van vork olie inhoud onbekend, ze gaan helaas in het MaxSym wphb niet zo ver met demontage en gegevens van de poten en hun olie inhoud.
De twéé voorgaande afbeeldingen komen namelijk uit de 'MAXSYM-600I-ABS-Onderdelen Lijst'.

Maar ben wel voor je opzoek gegaan en in Griekenland een lijst gevonden waar ze warempel iets over de olie en zijn inhoud vertellen

In het screenshot heb ik text van Grieks reeds naar het Engels vertaald
image.php


MaxSYM600iABS LX60A2-F TELESCOPIC FORK OIL

FRONT FORK OIL TYPE: #15 AND QUANTITY: 350cc.
Type #15 zal mijn inziens de viscositeit waarde zijn, dus 'SAE 15W'


Misschien vindt je hieronder in deze deze NL/B webshop een vergelijkbare vork-olie:
Voorvork Olie - 24mx.nl

Ik heb alvast mee gekeken en de juiste olie geselecteerd:
>>> Deze SAE 15W moet je hebben

Is jou ervaring dat je voorvork eigenlijk veel te soepel is met de standaard Sym vork olie keuze, dan mag je de viscositeit waarde verhogen... de eerst volgende is SAE 20W

Succes gewenst groetjes Jan *D
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een 20 km gereden met de MaxSYM en het ging. Ik was blij dat ik niet echt problemen had, ook niet in het donker 's avonds.
Mijn evenwicht kan het aan. Binnenkort eens wat verder rijden alvorens ik naar de +350 km dagritten over stap.
Het voelde goed aan en het was fantastisch om mijn black beauty terug te mogen berijden.
Er is terug veel hoop.
Prettige kerstavond iedereen.

Hoi Eddy,hoe is het nu?

Groeten Harrie
 
Jan nogmaals bedankt voor je medewerking.
Prachtige duidelijke foto's dit is wat ik zocht. Vind de vork inderdaad nogal soepel en ga dan ook de dikkere olie gebruiken.
Het probleem met Sym is dat ik, in tegenstelling met andere merken, nergens een duidelijk wp-handboek kan vinden voor de Maxsym600

grt, Robert
 
Resolutie is idd. zeer laag en het wphb wat maar circa 10Mb is is nogal summier te noemen.
Die van mijn brommer is 80mb in Hoge resolutie en laat ook elke stap zien van het demonteren van de vorkpoten zelfs de schenkbeker van de olie staat er op en dat alles in kleuren foto's, en elk ringetje, rubbertje en dingetje uit de vorkpoot, en dat zijn er nog al wat.

Zorg dat je de poten goed leeg haalt, dit gaat niet helemaal vanzelf,
de poten eerst wat opwarmen bij de kachel kan jou daar misschien bij helpen, die van mij kan ik een paar keer als hij half is gedemonteerd nog wat na pompen door de chrome stang wat heen en weer te halen om de laatste restjes olie er nog uit te halen die helemaal op de bodem verstopt zitten.

Die van mij heeft standaard SAE 10 olie er in zitten en de Öhllins 40 cST voorvork olie doet het daar een stuk beter in.
Viscositeit: 40 cST bij 40°C / 1 Lt

Helaas wordt die niet meer verkocht door die NL/B webshop, want daar wordt je echt vrolijk van en is een hele verbetering zonder dat je stijvere veren in de poten zet, ook bij jou brommer.
Als je hem kan vinden dan kan ik je die zeker aanbevelen hij kost ± 24 euro.

01314-01 / High performance FF fluid #10 / 40,0 / 1,0 /
(Replaces 01315 and 01320 fluid)

In de pdf vindt je een tabel die Type #15 van jou Maxsym ook omzet naar ±40 á 98 cST.
Probeer hier eerst het een en ander over te begrijpen voordat je olie koopt
http://www.protouchsuspensions.be/PDF/Ohlins oil.pdf

- 24mx.nl

Hiermee wil ik maar aangeven dat SAE 20W maar 1 stapje hoger is als MaxSyms 15W fabrieks- olie terwijl het nog veel beter kan, hou daar dus rekening mee.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Voor iedereen nog mijn beste wensen voor 2017.
Veel plezier met het rijden. Veel genieten van mooie ritten. En vooral ook veel geluk en een goeie gezondheid.

@downsider
Hallo Harrie, wel het gaat goed met me. Ik heb al eens een rit gereden van 150 km, ook in de avond en met bochten. En het ging goed. Geen probleem. Ik ga wel nog mijn evenwichtsorgaan opnieuw laten testen in april. Want ik wil toch wat zekerheid of deze zich herstelt. Voor de zekerheid.

@WebEngine
Jan, bedankt voor de toffe bijdrage. Heel nuttig voor de mensen die zelf aan hun motor sleutelen.

@Jarolo
Ik hoop dat het olieverlies aan je voorvork snel opgelost is. Succes.

:) :t ;)
 
Hallo Mannen,

Regelmatig flikkeren de tegenliggers op mij vanwege mijn koplampen.
Dus heb ik een vraag ivm het bijregelen van de koplampen.

Op deze forum op pagina 66 staat bij Bernard een website in het Frans hoe je dat kan aanpakken. Maar ik ken geen Frans en foto's zijn onscherp!

Kan iemand van deze forum mij uitleggen hoe ik de lampen kan bijregelen zodat de tegenliggers niet meer verblind worden? Liefst aan de hand van foto's...

Wil iemand me helpen?

@Eddy, het is leuk om te vernemen dat het terug beter met je gaat!
 
Laatst bewerkt:
@ Rotgerbo, kijk eerst eens na of de lamp wel juist in de fitting geplaatst is. Ze moet mooi vlak in de inkeping zitten om juist afgesteld te zijn.

@ old, fijn te horen dat het beter gaat, tijd nemen dan komt dat in orde.
Mijn vork komt wel in orde, alleen beetje te koud om gemakkelijk te werken nu.
 
Hallo old-scooterfan, goed van je te horen en ook nog de beste wensen.
Zo te horen gaat het de goede kant met jou op GEWELDIG *O*
Je weet wel dat het voor mij vrij makkelijk is iets redelijk snel hier uit te leggen zonder dat ik er veel tijd in hoef te steken, en al zou ik er wel tijd in moeten steken dan nog vindt ik dat leuk.


@ Rotgerbo
ik heb even naar de Blog gekeken van die franstalige Belg,
ik zie zo snel alleen het wel gebruikelijke fotootje van de ijk methode,
bedoel je dat?
Want dat kan ik vrij simpel uitleggen.

image.php


Hieronder een foto met de zelfde strekking (ijk methode als de foto van de blog) zoals je hem in heel veel werkplaats handboeken aantreft.
Uitleg staat er alleen nooit bij omdat ze er vanuit gaan dat mensen de tekening begrijpen.
image.php




Hierbij dan mijn uitleg:

1/ Stel je achter schokbreker af op de neutrale middelste stand dat is stand 3
2/ Op een vlakke ondergrond koplamp van scooter op precies 10 meter afstand van een blinde muur positioneren.
(Laat iemand of ga er zelf op zitten voor beste resultaat, scooter niet op middenbok)
3/ Zet dimlicht aan
4/ Meet vanaf een vlakke ondergrond bij je voorvork de hoogte op tot aan de gloeidraad, dat is het hart van je lampje in de koplamp-unit >> (H)
5/ Deel die hoogte door 10 en je neemt hier vervolgens 9/10e delen van
6/ Met een rol schilderstape zet je vervolgens die '9/10e hoogte uit op de muur.
7/ De koplamp lichtbundel mag dan nauwelijks boven de muur markering uitkomen, ofwel het brandpunt van de lamp mag niet boven de horizontale lijn op muur uitkomen.
8/ Klaar.

Tip:
Gebruik schilderstape om de markering op de muur te maken.
Wees niet zuinig met schilderstape, zet dan ook een lekkere breedte uit van ongeveer 5 meter lengte.
Zet daarvoor verdeelt over 5m. breed eerst 3x een verticale lijn tape op de muur, en markeer met een pen streepje daarop de 9/10e hoogte.
Als laatste kun je nu de horizontale tape lijn trekken en precies de pen streepjes volgen die je hebt aangebracht op tape.
Nu heb je precies de ijk hoogte.


Ook nog even vereenvoudigd in tweeën opgedeeld

image.php


image.php


De 2 foto's en bijbehorende text die deze Frans talige Belg erbij heeft gedaan
stellen niet zo heel veel voor, de 2e foto is ook niet echt scherp.
Maar misschien toch voldoende?



en se couchant sous le scooter, côté poignée des gaz on voit 1 optique
Vrij vertaald: Als je onder de scooter gaat liggen zie je de afstel mogelijkheid
image.php




La flèche montre la vis de réglage il y a une vis pour le projecteur de droite et
une vis pour le projecteur de gauche
Régler chaque côté à l'identique
OUTILLAGE: Douille de 10 mm + racagnac ou Tournevis tom pouce cruciforme
Vrij vertaald: De gele pijl geeft de locatie aan van de afstel schroef
Er is één afstel schroef voor de linker en één voor de rechter koplamp.
Vervolgens zegt hij dat je een 10mm. steeksleutel of dopsleutel of
Philips schroevendraaier dient te gebruiken.
image.php


Ter verduidelijking zelf ook nog even een screenshot uit het wphb gemaakt.
image.php


Ook nog foto gevonden van Jorsindo Taiwan van iemand die Xenon aan het inbouwen is.
image.php
 
Laatst bewerkt:
Wegens te erge rugklachten heb ik besloten om mijn scooter te verkopen.enkele gegevens : bj 2014 ;km 18000 ;nieuwe riem en remblokjes ;olie ververst ; 14g dr pulley gliders ; nieuwe hit kopeling .;matzwart ;tomtom gps ; koffer met rugsteun .één prijs :4000euro
 
Hallo Jan van de WebEngine,

WoW!! Uw tekst en uitleg is zeer duidelijk, erg bedankt! :} :Y :}
Het zal mij zeker voorthelpen!


Dan heb ik nog andere vraag over de lamp zelf. :o

Eén van de koplampen is stuk en dacht een originele H1 te kopen.
Mààr ik merk dat sommige leden van dit forum spreken over andere soort lamp.
Is de zicht werkelijk zoveel beter?

Heeft iemand hier ervaring mee en zoja, welk merk/type/prijs?
 
Laatst bewerkt:
Geen dank Rotgerbo,

ik vindt het leuk en doe mijn best om mede scooterrijders op weg te helpen door dingen uitvergroot of vereenvoudigt beter te laten ervaren ;)

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan! Heb een maxsym 600i Executive.


Nu weet je ook dat aan de koplampen werken echt een heel gedoe is.
Is er een eenvoudige manier om de lampen te vervangen? Of moet toch de hele voorkant er af?

Heb een tijd geleden die voorkant er af kunnen halen, maar dat is een heel gedoe om enkel een lamp te vervangen.
Ik weet niet eens meer waar ik moet beginnen.

Kan je mij eens op weg helpen asjeblieft? Alvast bedankt voor de moeite!

Als dan toch de hele voorkant eraf moet, kan je mij dan eens alle stappen tonen en waar ik op moet letten, nog niets gezien voor een Executive. Als ik de handleiding volg of de foto-reportage hier een tijdje geleden, dan kan de voorkant er nog niet af. Ik mis iets...
Maar kan me het niet meer herinneren en wil niks stuk maken, dus alles weer vast gezet.

Rotgerbo: Ik kan je wel de osram nightbreaker aanraden voor je sym! Die zijn even wit als je ledlampen vooraan, dus dat past wel!

Ik heb deze erin gezet een tijdje geleden:

https://www.amazon.de/BREAKER-UNLIM...qid=1485023268&sr=8-1&keywords=osram+h1+lampe

Nu wil ik ook een set led proberen om te zien wat er nu het meeste licht geeft.
Maar ik krijg de voorkant er niet meer af, daarom de vraag aan Jan of hij een mogelijkheid ziet in een stappenplan voor een executive.

Nogmaals bedankt Jan bij voorbaat!


Mvg, Ron
 
@ SPDIF

Demontage methode 400 & 600 zijn mijn inziens gelijk aan elkaar.
Het wphb laat enkele steken vallen en daardoor krijg je de zaak niet los.
Er is over al de 3 de MaxSym topic's al vaak over geschreven, en kan daar weinig aan toevoegen, terug vinden is wel wat lastig wnt het zijn 3 flinke topic's
Ook zijn er geen foto's beschikbaar waar echt alles in één keer goed op staat uitgelegd.

Ik vindt dit hieronder nog een van de betere youtube filmpjes, doch vergeet deze man mijn inziens ook weer een aantal schroefjes op te noemen!


Hij vergeet volgens mij de 6 schroefjes onder bij de radiateur op te noemen.
Waarvan er 2 benaderbaar zijn tussen de voorvork-poten door, en de andere 4, L/R 2X vindt je aan weerskanten buiten de voorvork bij de radiator .
En hij vergeet op te noemen dat je onder de rubbermatten L/R van de opstaande kanten aan weerskanten de 2 hoogste schroefjes er ook uit moet draaien.

Het blijft een krankzinnige klus voor enkel een lamp wissel, ik zou het risico niet nemen en een andere slimme methode toepassen.

Die andere slimme methode kan zijn:
Windscherm eraf halen, en dan die plastic kap daaronder (4X schroefje) demonteren.

Dan een looplamp in het gat leggen.

Vervolgens via de onderkant van de neus de rubber-moffen er af trekken.
Let op mogelijk trek je per ongeluk de stekker uit de lamp!
Vervolgens ga je met je telefoon een paar hoge resolutie foto's maken van elke lamp socket.

Hou nu de telefoon met de foto en het telefoonscherm aan de buitenkant richting de koplamp, dus niet met de achterkant van de telefoon richting koplamp (anders werk je in spiegelbeeld)

Ga nu naast de voorvork op de grond zitten en duik met je hand van onderaf onder de neus en vindt je weg naar de lamp socket middels het kijken naar de foto op je telefoon.
Je hoeft enkel maar met duim en wijsvinger de klemmen op de lamp socket los te nemen, en naar achter te trekken, vervolgens kan de lamp uit de fitting worden gehaald.
Montage wijst zich vanzelf want de lamp en zijn speciafieke socket kan er maar op 1 manier in.

Dit is echt wel te doen, en het mag ook heus wel 1 kwartier per koplamp duren.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
daarstraks op het autosalon geweest en daar stond een witte maxsym 600i sport maken ze dan terug witte versies van de maxsym 600i. heb net is op de site aant kijken geweest en stond inderdaad een witte tussen de afbeeldingen maar niet tussen de beschikbare kleuren. en dit stond ook op de site van Sym E10 brandstof Compatibiliteit met de SP95 E10 brandstof

Het volledige gamma van SYM is NIET compatibel met de nieuwe SP95 E10 brandstof. Wij raden u aan over te schakelen naar SP98 brandstof. U kan uw dealer contacteren voor verdere info.


dat vind ik ook wel beetje raar dat ze niet compatibel zijn aangezien het toch moderne motoren zijn. grtjs
 
@SPDIF:

Heb ook een executive 600i...

Had ik dan toch ergens een schroef vergeten te fotograferen? :o
In de zomer zal ik de neus afhalen want de fotoreportage MOET kloppen, anders heeft het geen zin! Het was wel een heel gedoe geweest (zeker 45 min.) om die neus eraf te krijgen, hoor!

Ik had zaterdag geleden 1 van mijn koplamp vervangen met de gewone H1-lamp.
Dat had ik gedaan via onderkant van de neus, langs de vork naar boven toe.
Ik had mijn ligzetel (zo'n platte zonnezetel dat men gebruikt om te zonnen) langs moto gezet zodat ik wat hoger lig en zo met mijn arm makkelijker tot aan de achterkant van de lamp kan geraken.
Wat heb je zeker nodig : Lamp, spiegeltje, gsm voor foto's en een dik uurtje tijd.

Zoals Jan reeds zei, maak eerst aantal foto's zodat je tijdens je zoektocht regelmatig naar de foto's kan kijken hoe de lamp en de veertjes in mekaar zit. Ikzelf gebruik het liefst een spiegeltje, voor mij een dankbaar hulpmiddeltje! Het gaat echt heel makkelijk MAAR die verdomde veertjes kunnen soms echt tegenwerken |(
Hier moet je echt rustig blijven en proberen los te maken. Hieronder heb ik de close-up foto's gepost. Je kan goed zien hoe de achterkant eruitziet. Kijk goed naar de klemmen, éénmaal je doorhebt hoe het zit zou het steeds beter moeten gaan, alhoewel...

11invpv.jpg


snkmfr.jpg


Osram nightbreaker is misschien mooier maar geeft het ook méér licht en hoeveel meer? Dat is voor mij belangrijker!

@WebEngine : mijn koplamp is met success lager afgesteld, dus erg bedankt voor jouw hulp!

@Wouwer : je hebt gelijk! Mijn dealer had ook gezegd om in geen geval de 95 E10 te tanken.

Ondertusen staat mijn moto voor 2de week thuis, ik vind het risico niet waard om op een rijmplek terecht te komen met alle gevolgen van dien....
 
Laatst bewerkt:
@WebEngine : mijn koplamp is met success lager afgesteld, dus erg bedankt voor jouw hulp!

Hé kijk eens aan geweldig *O*

Leuk dat je opmerkt om er zo'n zonnebed (stretcher) bij te zetten, het gemak dient de mens en is een goede keuze.
Frappante is dat ik precies dat zelfde ook even in gedachte heb gehad alleen niet opgeschreven en me puur heb beperkt door te zeggen dat je naast de voorvork dient plaats te nemen.

Het met een antenne-spiegel werken/inspecteren heb ik jaren lang voor mijn werk moeten doen.
In de ene hand de spiegel en in de andere hand een grote Maclight zaklamp, waarmee je op het object schijnt... via de spiegel heb je dan een goeie indruk van het object wat je nader wil inspecteren.

Ik kan in het geval Maxsym niet weten hoeveel ruimte er is onder de neus dus vandaar heb ik dat achterwegen gelaten, daarnaast kijk je in spiegelbeeld wat als je niet geoefend bent evt. voor verwarring zou kunnen zorgen.
Desalnietemin helpt het zeerzeker mee om tot een goed eind resultaat te komen.
De spiegels op antenne-stok kun je voor circa 2 euro bij de Action kopen, ze liggen bij de auto artikelen.

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Voor iedereen nog mijn beste wensen voor 2017.
Veel plezier met het rijden. Veel genieten van mooie ritten. En vooral ook veel geluk en een goeie gezondheid.

@downsider
Hallo Harrie, wel het gaat goed met me. Ik heb al eens een rit gereden van 150 km, ook in de avond en met bochten. En het ging goed. Geen probleem. Ik ga wel nog mijn evenwichtsorgaan opnieuw laten testen in april. Want ik wil toch wat zekerheid of deze zich herstelt. Voor de zekerheid.

@WebEngine
Jan, bedankt voor de toffe bijdrage. Heel nuttig voor de mensen die zelf aan hun motor sleutelen.

@Jarolo
Ik hoop dat het olieverlies aan je voorvork snel opgelost is. Succes.

:) :t ;)

Goed om te lezen dat het beter gaat,dit jaar weer eens een toertje maken? :] (maar dan,liefst oostwaards :) )
 
TIP voor de handige Harry's onder ons :

Bij het steken van nieuwe achterremblokken kan men de remcilinder van de executive niet zomaar indrukken , deze moet naar binnen gedraaid( geschroeft ) worden , zit nl intern op een soort schroef bevestigt van de handrem ( heb ik wel effe tijd aan verspilt , omdat ik het niet ingedrukt kreeg heb de klauw volledig van de motor af gehaald ( ook van de olietoevoer ) om eens nader te bestuderen op de werkbank , en toen alles uit elkaar was viel het me op , moet terug ingedraaid worden blijkbaar )
Dan maar alles opnieuw in elkaar , darmpje opnieuw aangesloten , nieuwe blokken in , gemonteerd en nieuw remvloeistof op , ontluchten en klaar was het . :t

Dus bij deze , wie er aan begint en het indrukken lukt niet , draaien maar ;)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad dat is het gewone zelfstellend systeem. Je hoeft daarvoor niks uit mekaar te halen gewoon terugdraaien dat is alles.
(vragen staat vrij op het forum :))
 
Klopt.

ander effect van het verdraaien van de handrem-remzuiger
is dat de andere remzuiger contra IN/UIT gaat.

Het is de bedoeling dat je de handrem-remzuiger net zover IN/UIT draaid zodat hij gelijk af is aan de voorkant met de gewone remzuiger, dan pas remblok plaatsen.

Mvg. Jan
 
Terug
Bovenaan Onderaan