Motor Heftafel, welke ?

Gixxer$

Die hard MF'er
3 apr 2006
399
94
Hallo,
Ik ben van plan om binnenkort te starten met de ombouw van een GSXr1100W naar naked/streetfighter.
Het lijkt mij handig ( misschien ook wel noodzakelijk ) om een motorheftafel aan te schaffen.
Aangezien ik dit voor de hobby doe en niet professioneel wil ik geen kapitalen hier aan uit geven ( dat geld steek ik liever in de motor )
Ik zou graag van de ervaringsdeskundigen onder jullie willen weten welk type heftafel van bv KippersRijssen en/of HBM machines het meest geschikt is.
Alvast bedankt voor jullie input en advies
 
Daar zijn de meningen dan over verdeeld :)

Bokjes werken prima. Ik zou niet weten waarom ik deze zou omruilen voor zo'n stand.

Wellicht een optie wanneer je nog helemaal niets hebt.
Dat kan ik je wel uitleggen.
1. Bokjes (paddockstands) zijn veel minder stabiel, en in je eentje lastiger te plaatsen.
2. Bij het uitnemen van het voorwiel moet je meestal (afhankelijk van het model motor) ook het spatbord verwijderen. Laten nu juist die boutjes het vaakst verrot zijn......
3. Met bokjes kan je niet controleren hoe het balhoofdlager er aan toe is. Ook kan je de voorvork niet uit de motor halen, laat staan het balhoofdlager.
4. Idem voor achterschokbreker en achterbrug.
 
Belabberde lasnaden, gebroken brug zijn wij zeker niet vergeten. Dat wil niet zeggen dat alle bruggen rotte lasnaden hebben, enkel de geel gekleurden en dus de Chinese varianten ;)

Gelukkig lijkt die in de verste verte niet op die van Slonzebos, ow .... but wait ....

De HBM300 is uit 1 stuk staal dus bevat geen lassen in of op het vlakke gedeelte waar de motor op staat. Enkel het achterwiel luik, maar dat is niet gelast, dat ligt er los in. Iets minder generaliserend tov goedkoop minder duur geprijsde bruggen mag ook wel -O- Straks gaat iedereen nog denken dat enkel de huisleverancier die ene goede brug kan leveren.

Ik heb ook de HBM300 en die bevalt opzich prima. Ik heb wel de variant genomen die ook met luchtdruk omhoog kan, 50€ duurder geloof ik, handig als je toch al een compressor in de buurt hebt staan.
En ja, ook deze rode :P is natuurlijk made in China. In het begin is bij de mijne de voorwielklem stuk gegaan (ook op een slechte lasnaad), deze werd netjes omgeruild bij HBM.
De lengte van 220cm is voldoende om ook een achterbokje te kunnen gebruiken.
Voordeel van zo'n aandraai-wielklem (i.p.v. zo'n wipwap variant) is dat je er ook een achterband in kan zetten, dus de motor andersom op de heftafel kunt zetten.

Ik begrijp heel goed dat er betere kwaliteit te krijgen is, maar daar hangt ook een ander prijskaartje aan. Voor een eenvoudige hobbyist zoals ik, vind ik het een prima én betaalbare hefbrug. Voor professioneel gebruik zou ik een andere afweging maken.

Oh ja, verzendkosten is inderdaad wel een ding bij HBM. Ik woonde dichtbij en ben die gigantische kist :o met m'n kleine motorkarretje gaan halen. Pastte precies. :)
 
Laatst bewerkt:
Iets minder generaliserend tov goedkoop minder duur geprijsde bruggen mag ook wel -O- Straks gaat iedereen nog denken dat enkel de huisleverancier die ene goede brug kan leveren.

Huisleverancier leverde gedurende precies 1.5 jaar "betaalbare" motorbruggen, maar inmiddels al vele jaren niet meer. Zou de huisleverancier bang geworden zijn dat hij te rijk zou worden van MF-ers die een betaalbare motorbrug zoeken :? Nope... ;)

Ieder zijn meug, en iedereen mag kopen wat hij/zij wil, niets te nadele van... etc.
 
Huisleverancier leverde gedurende precies 1.5 jaar "betaalbare" motorbruggen, maar inmiddels al vele jaren niet meer. Zou de huisleverancier bang geworden zijn dat hij te rijk zou worden van MF-ers die een betaalbare motorbrug zoeken :? Nope... ;)

Ieder zijn meug, en iedereen mag kopen wat hij/zij wil, niets te nadele van... etc.

Ter info: Ik heb bij de fabrikant van de gele bruggen (ook al zijn die ook in het rood en blauw gemaakt door dezelfde fabrikant) nagevraagd of het platform nu wél echt uit 1 massief stuk gemaakt is, of dat ze nog steeds 2 helften aan elkaar vast spetteren lassen.

Einde threadjack
 
Even een update,

Ik heb vandaag de HBM300 besteld, leek mij toch de beste keuze gezien de specs en vooral ook de prijs.
Voldoet helemaal aan mijn eisen.

Iedereen bedankt voor de geleverde input.
 
In afwachting tot iemand bij de importeur zo'n ding uit de krat haalt, op zijn reet legt en mij een foto stuurt ;)

Ter info: Die gele bruggen komen bij Airpress vandaan. Voor zover ik kan achterhalen hebben die altijd een massief hef platform gehad. Er is alleen wél jaren terug via een ander kanaal een partij bruggen op de markt geweest in precies diezelfde kleur geel en die hadden een platform uit 2 (soms slecht gelaste) delen. Ze werden verkocht +/- 20% onder de prijs van het "echte" type. De meeste aanbieders van toen zijn verdampt :t ;)
 
Wij hebben zo'n gele. Geen idee of het over dezelfde gele is.

Ik kan best even kijken als je zegt waar ik naar moet kijken. *D
En als er momenteel geen motor op staat. Dat weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Want?
Lijkt me dat alleen je put een beetje langer hoeft te zijn, verder zie ik niet zo'n probleem

je hebt wel een beetje gelijk, maar de put moet inderdaad langer zijn. en je houd aan een kant een gat over wanneer de brug omhoog staat, waar je natuurlijk gegarandeerd 1x onverwacht in gaat staan met alle gevolgen van dien. vaak hebben die bruggen een voetpomp die in de put te bedienen moet zijn, ook niet erg handig :N
 
Over dat gat heb je natuurlijk gelijk. En je leert het nooit want ik blijf ook regelmatig in de smeerput vallen.
De constructie van de pomp is denk ik niet afhankelijk van of het een schaarbrug is of niet.
 
Bij een schaarbrug hoeft het gat niet langer te zijn, zolang de poten maar de zelfde lengte hebben. :?
Schaarbrug gaat juist netjes op en neer, en komt weer op de zelfde plek terug. 8-)
In 2007 heb ik zelf maar een schaarbrug gebouwd :9 , en ingebouwd in de grond.
Kan hem nog afstellen op 113cm hoog, maar dan zijn mijn motors wat platter aan de bovenkant. _O- _O-
Mijn buurman had zo`n goedkope hefbrug, en die schudde behoorlijk zijwaarts met een beetje kracht zetten, of wild poetsen.
Ook het steeds omhoog rijden tegen de 20 cm ging niet vanzelf.
hij gebruikte een balkje om hefbrug tegen te houden, anders reed hij voort als je een zware motor erop wilde duwen.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan