motor komt niet op temperatuur

25 mrt 2013
72
0
Ootmarsum
Het betreft een Kawasaki GPX 600R.

Was een garagevondst van begin dit jaar. Motor is weer rijdend gemaakt. Hele zomer mee gereden. Niets aan de hand. Mijn zoon heeft er ook één, en wat mij wel opviel was dat de koeling fan bij hem eerder aansloeg dan bij mij. Verder geen aandacht aan gegeven. Echter nu het kouder is zie ik dat de thermometer nauwelijks nog van zijn plaats komt.

In eerste instantie denk je dan aan een foutieve thermostaat. Deze is dus inderdaad vervangen echter zonder resultaat. De motor komt nog steeds niet op temperatuur. De motor komt op de middenbok wel op temperatuur. En als de naald van de meter half staat slaat ook de fan aan. Dus het systeem klopt wel.

Heb het gehele interwebs nageplozen. En alleen een defecte thermostaat als oorzaak kunnen vinden.

Zijn er hier nog knappe koppen die hier een mogelijke oplossing hebben. Volgens mij doe ik of iets fout of zie iets over het hoofd.
 
Laatst bewerkt:
Het koelsysteem is gewoon te groot uitgevoerd voor de Gpz 500, je kunt prutsen wat je wilt het gaat toch niet over.(in de winter tijd )
Mijn motor is van '94 en ikzelf rij er elke dag op en loopt als een zonnetje, en over de slugde check de zoekfunctie op dit forum, en je zult zien dat het geen kwaad kan.
Je kunt overigens wel een flinkstuk snelweg pakken en goed warm rijden.



Koelsysteem kan wel te groot zijn maar als de thermostaat gesloten is circuleert het water alleen in het motorblok, de motor zou dus nog steeds op temperatuur moeten komen.
 
Het koelsysteem is gewoon te groot uitgevoerd voor de Gpz 500, je kunt prutsen wat je wilt het gaat toch niet over.(in de winter tijd )
Mijn motor is van '94 en ikzelf rij er elke dag op en loopt als een zonnetje, en over de slugde check de zoekfunctie op dit forum, en je zult zien dat het geen kwaad kan.
Je kunt overigens wel een flinkstuk snelweg pakken en goed warm rijden.

Sludge is wel degelijk zorgwekkend. Alleen krijg je er inderdaad niet meteen problemen mee, dat duurt lang.
 
Koelsysteem kan wel te groot zijn maar als de thermostaat gesloten is circuleert het water alleen in het motorblok, de motor zou dus nog steeds op temperatuur moeten komen.

toch is het zo helaas, die kawa's koelen te veel. afdekken helpt wel namelijk ;)

Sludge is wel degelijk zorgwekkend. Alleen krijg je er inderdaad niet meteen problemen mee, dat duurt lang.

:^

jep, vaker olie verversen kan erg helpen
 
Koelsysteem kan wel te groot zijn maar als de thermostaat gesloten is circuleert het water alleen in het motorblok, de motor zou dus nog steeds op temperatuur moeten komen.
:^
Afdekken van de radiator helpt, er komt dus warme koelvloeistof in de radiator, de thermostaat is dus open. Conclusie: de motor komt op temperatuur.
Het lijkt er op dat de sensor van de temperatuur meter de door de radiator afgekoelde koelvloeistof temperatuur meet. Ik ken de gpx600r niet.
De kvs zou dan steeds koud de kop en cilinders weer in gaan. Dat lijkt me niet gezond.
 
Laatst bewerkt:
De tempsensor zit samen met de thermostaat in een huis, zorg wel voor een goede massa van de thermostaathuis.
:^
Afdekken van de radiator helpt, er komt dus warme koelvloeistof in de radiator, de thermostaat is dus open. Conclusie: de motor komt op temperatuur.
Het lijkt er op dat de sensor van de temperatuur meter de door de radiator afgekoelde koelvloeistof temperatuur meet. Ik ken de gpz500 niet.
De kvs zou dan steeds koud de kop en cilinders weer in gaan. Dat lijkt me niet gezond.
 
Dit draadje gaat nu alle kanten op. Maar bied nog geen oplossing voor mijn probleem.

Resume: De GPX komt rijdend niet op temperatuur. Thermostaat is vervangen door een exemplaar die theoretisch zou moeten functioneren (test gedaan in een pan water op vuur). Stilstaand stationair lopend komt het systeem wel op temperatuur: thermometer loopt op tot iets boven het midden en de fan slaat aan omdat de koelvloeistof een te hoge temperatuur krijgt.

Het probleem van het niet op temperatuur komen heeft verder niets met de thermokoppel van de fan te maken of de sensoren van de thermometer etc. Eigenlijk heeft het probleem helemaal niets met het systeem achter de thermostaat te maken (dat dient er alleen voor als de koelvloeistof te heet wordt, en dat is nou hetgeen NIET gebeurd)

In theorie zou bij een gesloten thermostaat het koelwater dat alleen in het blok circuleert heet moeten worden. Het koelwater achter de thermostaat blijft koel zolang de thermostaat gesloten blijft.
Bij mij blijft bij koude rijwind de temperatuur van het koelsysteem te laag.

Conclusie: de thermostaat werkt, ook al is hij getest, niet goed. Ik ga dus een nieuwe originele kopen zoals KwaSuz al suggereerde. Ik ga in ieder geval niet met een onderkoelde motor rijden.
 
Het is allemaal prachtig dat je de thermostaat getest hebt of ie op tijd los gaat in een pan, maar heb je ook getest of ie weer dicht gaat?

Of hij lekt altijd iets door.
 
Laatst bewerkt:
Het is allemaal prachtig dat je de thermostaat getest hebt of ie op tijd los gaat in een pan, maar heb je ook getest of ie weer dicht gaat?

Of hij lekt altijd iets door.

:^

En: hoe snel gaat ie dicht? Als ie er een half uur over doet heb je er nog niks aan...
Controleer ook even het thermostaathuisje of ie niet langs je thermostaat kan lekken, behalve dan door het eventuele bypass-gaatje die daarvoor gemaakt is.
 
Zou het niet kunnen komen doordat de druk in het systeem wat hoger is dan gemiddeld? Dan word het hele systeem voor de gek gehouden, omdat je de temperatuur kunstmatig laag houd.

De koelcapaciteit is dus gewoon te groot, waarschijnlijk omdat de waterpomp te veel capaciteit heeft en dus iets meer druk opbouwt. Daardoor lijkt de temperatuur van het blok lager dan het in werkelijkheid is. En schakelt de thermostaat ook later.

Waarschijnlijk is de thermoswith ook nog nooit vervangen dus die schakelt de ventilator ook nog eens een keer te laat in.

Misschien lijkt de motor te gekoeld te lopen maar is dit in werkelijkheid helemaal niet zo. Of praat ik nu poep?
 
Nee, is getest op dichtgaan.

Sluiten ging vrij vlot na uit het hete water gehaald te hebben. Kon eigenlijk nauwelijks de maximale opening meten toen de klep al weer ging sluiten.Was trouwens behoorlijk heet om je vingers te verbranden.

Lekken langs de thermostaat lijkt mij niet mogelijk. Pasvorm is ok. bypass-gaatje op het bovenste punt conform Hayens manual. Voor de rest kan ik niets zien aan het thermosstaathuis wat op lekken zou kunnen duiden (aankoeken etc.)

Bedankt x7 voor het linkje. Ga hem kopen en dan opnieuw kijken of het wel werkt.
 
Hé Boevie, aardige gedachte. Maar de thermostaat opening wordt geregeld door de temperatuur van het koelwater zelf. Kan dus niet op verkeerde "been" worden gezet.

En zoals eerder vermeld heeft de thermoswitch hier volgens mij niets mee van doen. Is pas aan de orde als de temperatuur te hoog wordt.

Poep moet je niet eten, is ongezond. Systeem werkt wel als de motor een tijdje stationair, stilstaand, draait. Dan gaat alles werken t/m de ventilator. Dushet systeem klopt wel alleen niet rijdend met koud weer.
 
Hé Boevie, aardige gedachte. Maar de thermostaat opening wordt geregeld door de temperatuur van het koelwater zelf. Kan dus niet op verkeerde "been" worden gezet.

En zoals eerder vermeld heeft de thermoswitch hier volgens mij niets mee van doen. Is pas aan de orde als de temperatuur te hoog wordt.

Poep moet je niet eten, is ongezond. Systeem werkt wel als de motor een tijdje stationair, stilstaand, draait. Dan gaat alles werken t/m de ventilator. Dushet systeem klopt wel alleen niet rijdend met koud weer.

Ja dat klopt, het geeft alleen een verklaring aan dat daarom jouw fan misschien wat later aanslaat, dan bij een andere motor.

Maar een hogedrukpan werkt hetzelfde als jouw koelsysteem. Als ik bovenop de Hymalaya zit krijg ik mijn soep in een gewoon pannetje niet aan de kook, omdat de luchtdruk daar veel lager is. En dan zit ik ook nog constant te snuiven aan mijn zuurstofapparaat.
 
Laatst bewerkt:
Als jij je thermostaat in een hogedrukpan doet, zal ie later schakelen dan in de pan van moeders.
De thermostaat word dus wel op het verkeerde been gezet als ie op de motor zit.
Hij schakelt pas op een hogere temperatuur, dan wanneer ie op het gasfornuis staat. Hij schakelt op de motor later.
 
Als jij je thermostaat in een hogedrukpan doet, zal ie later schakelen dan in de pan van moeders.
De thermostaat word dus wel op het verkeerde been gezet als ie op de motor zit.
Hij schakelt pas op een hogere temperatuur, dan wanneer ie op het gasfornuis staat. Hij schakelt op de motor later.


Onee, het is andersom. De thermostaat schakelt eerder omdat de druk in het systeem hoger is dan de druk erbuiten.
Is om het kookpunt te verhogen van 100 graden naar +- 110 graden. daarboven spuugt ie het eruit via de radiatordop en de overloop.
 
Volgens mij niet Boevie.

85 C op zeeniveau is even heet als 85 C op het topje van de Mount Everest. Er is alleen drukverschil wat het kookpunt beïnvloed.

Dat zou kunnen :?

Misschien praat ik wel poep, was even een gedachte.
Maar hoe komt het dan dat het ene merk te koel loopt, en de andere te warm, en de radiator heeft hier in principe geen invloed op.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt, het geeft alleen een verklaring aan dat daarom jouw fan misschien wat later aanslaat, dan bij een andere motor.

Maar een hogedrukpan werkt hetzelfde als jouw koelsysteem. Als ik bovenop de Hymalaya zit krijg ik mijn soep in een gewoon pannetje niet aan de kook, omdat de luchtdruk daar veel lager is. En dan zit ik ook nog constant te snuiven aan mijn zuurstofapparaat.
Je snapt het zelf niet, jouw pannetje soep gaat juist eerder koken maar soep heeft niets met de voeler te maken.
De voeler registreert geen druk alleen temperatuur, een druk systeem veranderd niets aan de temperatuur het zorgt alleen voor een verhoging van de kook grens.
 
Laatst bewerkt:
Je snapt het zelf niet, jouw pannetje soep gaat juist eerder koken maar soep heeft niets met de voeler te maken.
De voeler registreert geen druk alleen temperatuur, een druk systeem veranderd niets aan de temperatuur het zorgt alleen voor een verhoging van de kook grens.

Nou oke ik zat even met de temperatuur en de kookgrens te malen.
Dat word dus een nieuwe thermostaat.
 
Je komt op motorfietsen twee thermostaatsystemen tegen: de normale, die de vloeistof óf door de radiateur laat stromen, óf direct retour stuurt. Net als bij een auto.

Maar je hebt ze ook waarbij de thermostaat niets meer is dan een smoorklep in het koelcircuit. Lage temperatuur = dichte thermostaat = vloeistofstroom wordt gesmoord. Niet helemaal, want er is altijd nog dat bypassgaatje in de thermostaat.

Ik weet niet welke de motor van jou heeft, topicstarter.. Maar mijn ervaring met nummer twee is dat die motorfietsen vaak niet op temperatuur komen als het buiten koud is. Zoals nu. Ook in gesmoorde toestand koelt het koelcircuit alsnog te veel.
Kan dat het euvel zijn?
 
<kruipt uit grot>

zo nu er info is. lijkt er inderdaad op dat je koelings cap te groot is. stationair geen rijwind en alles word lkkr war,. eenmaal onderweg veel koude rijwind en de boel word niet warm.

ik zou het probleem dan ook niet in de thermostaat zoeken deze is getest en functioneerd.
wat is het probleem dan wel? je woont in verkeerde land of rijd er in verkeerde tijd van het jaar. datwil zeggen voor deze brommert.

de oplossing is daarom vrij makkelijk en dat is afdichten van je radiateur.
 
mijn gpz 500 had dit ook gewoon afdekken die radiator en rijden
zelfs dan kwam die amper op temp in de winter .
nu een xj600 WW ding heb vandaag ook me olie koeler afgeplakt .
op aanraading van de xj rijders . geld ook voor het gpz topic

stuk karton er tussen jetsen en gaan :]
staat zelfs op Wikipedia :P
 
Laatst bewerkt:
<kruipt uit grot>

zo nu er info is. lijkt er inderdaad op dat je koelings cap te groot is. stationair geen rijwind en alles word lkkr war,. eenmaal onderweg veel koude rijwind en de boel word niet warm.

ik zou het probleem dan ook niet in de thermostaat zoeken deze is getest en functioneerd.
wat is het probleem dan wel? je woont in verkeerde land of rijd er in verkeerde tijd van het jaar. datwil zeggen voor deze brommert.

de oplossing is daarom vrij makkelijk en dat is afdichten van je radiateur.
:^
De thermostaat is goed. De radiator is te groot.
 
Ik heb hetzelfde (probleem) met mijn oude FZR 1000

Deze heeft 2 radiateuren, olie en water.
Normaal staat de temp altijd netjes in het midden.
Bij lang stationar gaat ie het rood in
Maar bij deze temperaturen, blijft ie op de autosnelweg ook te koud

In de stad, waar de rijwind minder is en er vaker stilgestaan moet worden, gaat het wel goed.

Het is een oude motor en die hebben zulke problemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan