motorscooter brandstofverbruik topic

Honda PCX 2010 1 op 41. Inmiddels meer dan 2000km dit verbruik bij een rustige rijstijl en voornamelijk 80km/hr wegen. Kan voor Euro 8,- iets van 200km ver komen.
 
Nou dan mag je wel een paar honderd euro optellen bij de lagere aanschafprijs van een Chinese scooter.
Want dat ben je kwijt aan extra brandstof wat ie verstookt tijdens zeg 30k. Dan liever een goed merk.
 
Laatst bewerkt:
Jep, mijn BV loopt ook 1:24. Heidenau banden hebben wel een negatieve invloed op het verbruik, maar daarvoor in de plaats heb ik wel meer grip :)
 
Mijn Silverwing 400 (2 cilinder) verbruikt ca 1:20 in de stad, 1:21 op de snelweg en 1:25 op de buitenweg. Mijn gemiddelde over 41.000 km is 1:21,5 (in de winter iets gulziger, in de zomer iets zuiniger). Dat is bij langere afstanden (tot 20 km fiets ik) en vrij veel snelweggebruik. Het schijnt dat de gefacelifte SW-T 400 (vanaf 2009) wat zuiniger rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Netjes hoor, het verbruik. De BV gemiddeld over 60.000 km gemeten 1:23,6. Ik rij 1/3 stad, 1/3 provinciaal, 1/3 snelweg.

De Kymco vind ik ook wel pittig gebruiken.Verbruiken ze allemaal zoveel?

M
 
Belangrijker dan verbruik vind ik actieradius. Die is in de praktijk bij mij zo'n 250 a 280 km (dan geeft hij aan dat je moet tanken). Dan past er 12 a 13 liter in het 16 liter tankje. Maar kennelijk is dat voor weinig gebruikers een probleem, of de fabrikanten luisteren niet naar ons.

Modernere voorbeelden: De Integra mag het met slechts 14 liter doen. Die heeft met zijn 1:25 vrijwel dezelfde actieradius. Of neem de VFR1200F of de Africa Twin. Het hoge gemiddelde dat je met die machines kunt rijden wordt volledig teniet gedaan door hun actieradius. 18 liter bij 1:16 betekent dat je elke 1,5 a 2 uur aan de pomp staat!
 
Laatst bewerkt:
Piaggio Liberty 125 met 3V Leader motor.

Tijdens de eerste 1000 km inrijden gemiddeld 1 op 46.

Vanaf nu mag ie 'los' })
 
Honda PCX 150 (2016)

Brandstof verbruiksmeter wijkt circa 3 km/l af. Haal zonder moeite 1 op 46. (reeds gecorrigeerd)
Kmstand nu 5.500 km en voorzien van hoog scherm.

Binnenkort de winterbanden eronder, zal het verbruik vast toenemen, maar de grip ook, daar verlang ik nu al naar.
 
Mijn Aprilia Atlantic Sprint verbruikt 1 op 28, geen snelweg, hoog Givi scherm. Ik hou me over het algemeen aan de geldende snelheidsbeperkingen + toegestane marge ;) (6 km/h aftrek in België). Rijstijl is vlot/sportief maar niet overdreven gek.Ik ben ook erg tevreden over mijn nieuwe Heidenau K66 banden. Een verademing na de Michelin Goldstar en Dunlop RunScoot.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan