Naked voor Woon-Werk

Goromo

MF'er
18 sep 2023
34
13
Beste woon/werk rijders,



Na twaalf jaar met een bromscooter naar het werk te hebben gereden, 10 km enkele reis, wil ik nu toch de overstap naar een motor maken.
Ik heb al een aantal jaren het motor rijbewijs maar om een of andere rede nooit de behoefte gehad om een motor aan te schaffen.
Echter de laatste jaren was het wel altijd aan het kriebelen om de overstap te maken en omdat nu een groot aantal vrienden ondertussen ook het motorrijbewijs hebben behaald en vaker gaan toeren heb ik besloten om ook de overstap te gaan maken.
Het is dan wel de bedoeling dat de scooter de deur uitgaat en ik de motor ook ga gebruiken om het hele jaar naar het werk te gaan rijden op de gladde dagen na.
Na de nodige info op dit forum te hebben gelezen, verschillende reviews te hebben bekeken en persoonlijke smaak ben ik in eerste instantie uitgekomen op de Versys 650.
Praktisch gezien lijkt dit een goede motor voor woon/werk en om te toeren, je zit rechtop, iets van een windscherm en uit te breiden met een kofferset.
Maar nu komt die, telkens als ik naar motoren kijk zijn het toch vooral de naked versies die mijn aandacht trekken en spreken mij deze types motoren emotioneel meer aan.
Maar dan altijd dat stemmetje…niet doen, je gaat het overgrote deel van de km’s woon/werk verkeer rijden waarvan 60% snelweg, je (koukleum) rijdt altijd in de volle wind en er is geen opslag mogelijkheid.

Ik zou graag eens van ervaren woon/werk rijders willen lezen hoe zij hierin staan en wat hun ervaringen zijn.
Zijn er naast de zaken die ik hierboven heb aangehaald nog andere praktische zaken waar ik aan moet denken ?.
 
Beste woon/werk rijders,



Na twaalf jaar met een bromscooter naar het werk te hebben gereden, 10 km enkele reis, wil ik nu toch de overstap naar een motor maken.
Ik heb al een aantal jaren het motor rijbewijs maar om een of andere rede nooit de behoefte gehad om een motor aan te schaffen.
Echter de laatste jaren was het wel altijd aan het kriebelen om de overstap te maken en omdat nu een groot aantal vrienden ondertussen ook het motorrijbewijs hebben behaald en vaker gaan toeren heb ik besloten om ook de overstap te gaan maken.
Het is dan wel de bedoeling dat de scooter de deur uitgaat en ik de motor ook ga gebruiken om het hele jaar naar het werk te gaan rijden op de gladde dagen na.
Na de nodige info op dit forum te hebben gelezen, verschillende reviews te hebben bekeken en persoonlijke smaak ben ik in eerste instantie uitgekomen op de Versys 650.
Praktisch gezien lijkt dit een goede motor voor woon/werk en om te toeren, je zit rechtop, iets van een windscherm en uit te breiden met een kofferset.
Maar nu komt die, telkens als ik naar motoren kijk zijn het toch vooral de naked versies die mijn aandacht trekken en spreken mij deze types motoren emotioneel meer aan.
Maar dan altijd dat stemmetje…niet doen, je gaat het overgrote deel van de km’s woon/werk verkeer rijden waarvan 60% snelweg, je (koukleum) rijdt altijd in de volle wind en er is geen opslag mogelijkheid.

Ik zou graag eens van ervaren woon/werk rijders willen lezen hoe zij hierin staan en wat hun ervaringen zijn.
Zijn er naast de zaken die ik hierboven heb aangehaald nog andere praktische zaken waar ik aan moet denken ?.
Heb zelf een Z650 waarmee ik (bijvoorbeeld vandaag) ook mijn woonwerk rijdt (Veenendaal naar Gouda, A12 tot Utrecht daarna N228). Voor mij prima te doen. Stukje snelweg, stukje bochten, hard rij je toch niet. Voor spullen meenemen laptopje gewoon in de rugtas, of anders een tas van kriega achterop.

Enige kanttekening, ben nog 21, weet niet hoe oud je bent, maar kan mij voorstellen dat op een gegeven moment een wat hogere motor wat prettiger is.
 
Maar dan altijd dat stemmetje…niet doen, je gaat het overgrote deel van de km’s woon/werk verkeer rijden waarvan 60% snelweg, je (koukleum) rijdt altijd in de volle wind en er is geen opslag mogelijkheid.

Dit.
 
Heb je al proefgereden op verschillende modellen? Want het klinkt alsof je vooral met kijken je voorkeur hebt bepaald tot nu toe, en dat is niet genoeg.

In mijn ervaring is een naked prima te doen als het niet heel koud is, en als het wel koud is kun je je daar redelijk op kleden. Maar als je heel veel woonwerk gaat doen is comfort wel belangrijk.

Dat gezegd hebbende is 10km natuurlijk op zich ook 3x niks op de motor, een paar minuten rijden, dus als je dat nog een tijd verwacht te doen zou ik het er niet heel veen van af laten hangen.

De Versys is m.i. een heerlijke motor die heel prettig in alle soorten omstandigheden is, maar goed, tsja, het is geen lekkere dikke toerbuffel met superveel windbescherming en bagageruimte. Maar hoe vaak wil je bagage meenemen? Als dat maar incidenteel is kun je natuurlijk ook kijken of je dingen op je buddy kunt binden met banden of zo.
 
Dank voor jullie reacties.

@ TheoRoelof - Wat de leeftijd betreft heb ik de meeste botterhamen al gegeten :) en is comfort een belangrijke factor.
Ik was in de veronderstelling dat een naked wat zitpositie betreft ook redelijk comfortabel kan zijn, maar zal model afhankelijk zijn.
Wat betreft de spullen hen ik nu de scooter budy waar ik de regenkleding/slot in opberg en als ik eventjes snel iets nodig heb van de winkel kan ik dat daar in opbergen. Voor het werk zelf gebruik in inderdaad een rugzak voor laptop en lunch

@Màvketol - Inderdaad ;)

@SadBunny - Ik heb inderdaad nog niet proefgereden.
Ik ga deze week nog eventjes wat opfris lessen nemen en ga dan proefrijden.
Alleen ben ik bang dat een proefrit niet alles zegt.
Uiteraard heb je een eerste indruk over het gevoel wat je hebt met de motor en of dat bij mij past.
Aan de andere kant krijg je niet zo'n goede indruk of dit onder alle omstandigheden geldt.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de ervaringen met het rijden onder winterse omstandigheden en praktische zaken met de twee verschillende types.
 
In de winter doorgereden met all-season jas met binnenvoering, twee broeken aan, verder geen handvatverwarming, verwarmde kleding, etc. Voor mij prima te doen, al zijn de eerder genoemde, zeker handvatverwarming geen overbodige luxe. Verder qua comfort met standaard zadel voor woon-werk uitstekend te doen. Evt. toegevoegd door een comfort zadel. Qua wind heb je op de Nederlandse snelwegen, ook in de winter weinig te vrezen (mits winddichtige kleding natuurlijk). Pas boven de 150 begin je dat echt te merken.

Al is een naked mijn enige referentie. Nooit in de winter op motor gereden die voorzien is van alle luxe die je in de winter zou willen. Wellicht stap ik daarna nooit meer terug, wie weet.
 
Ik rij al jaren woon werk (40km enkel) op een naked maar met windscherm. In de winter met stuurmoffen en handvatverwarming.

Omdat ik al zoveel rij, en het is een redelijk leuke route, heb ik geen behoefte meer om voor de lol nog ritjes te maken. Hooguit na werk als het rustig is op de weg en perfect mooi weer neem ik de Touristische route terug.

Mijn onpopulistisch advies:
Koop een motor die je leuk vindt om te touren met vrienden en schaf een goede (electrische) fiets aan voor die 10km woon werk.
 
@Nicolaas - Wat ik tot nu toe gezien heb stellen de windschermen van een naked niet zo heel veel voor en lijkt het meer optisch, mag ik vragen welk merk/type motor jij rijdt ?.
Jij gebruikt ook een rugzak voor de spullen die mee gaan naar het werk ?.
Ik begrijp de opmerking van jou en TheoRoelof omtrent de fiets best, in zomerse omstandigheden ga herhaaldelijk op de racefiets naar het werk.
 
Zo lang er maar handvat verwarming op zit
Ik heb die zelfs gisteren aan gehad op standje low , ( had mijn zomerhandschoenen aan )
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
10 km? Dan is het blok nog niet echt op bedrijfstemperatuur. Beetje mayonaise (sludge) op je olie kweken.
Ik zou een elektrische fiets kopen, je brommer houden of doe eens gek en koop zo'n nieuwe Segway E300SE elektrische motorscooter (4799 eur, actieradius 80km [uitbreidbaar met 3e accu], 105 km/u topsnelheid) . Al is een elektrische fiets nog steeds makkelijker en ik denk het goedkoopste in onderhoud.

Wil je veel gaan toeren met vrienden, dan kan je natuurlijk een motor kopen... maar dan zou ik nog eerder eerst een motor huren om te kijken of het wel bevalt en of je dat echt vaak gaat doen. Hier juist andersom; iedereen bij familie/vrienden met motorrijbewijs doet er niets meer mee, behalve ik. :+
 
Ik heb allerlei motoren gereden van naked tot volle kuip voor woon-werk en ik vind het allemaal prima. Naked is altijd wat meer "werken" als het flink waait maar daar ben je binnen no-time aan gewent. Ik rij nu 50km enkele reis op een oudd naked zonder enige vorm van windbescherming. De huidige nakeds hebben vaak wel wat bescherming bij je benen.
Overigens, voor 10km zou ik geen motor kopen maar lekker op de fiets gaan. Motorrijden levert geen enkele winst dan en aangezien dat ding niet warm wordt is het ook nog eens slecht voor de motor.
 
@Goromo ik rij een Honda CG125. Het scherm is van redelijk formaat dat ik er goed achter zit. Dat maakt de koude wind wat behaaglijk. Het is echt functioneel.
In mijn rugtas heb ik gereedschap voor onderweg, soms een laptop en broodjes voor de lunch.
Een broek laat ik op het werk tot hij in de was moet.

Als jouw motor straks binnen staat ben je met een fiets net zo snel als met de motor.
Tegen de tijd dat je aangekleed bent en de motor buiten staat ben je met de fiets al halverwege. Gelijk je beweging gehad (als je bv een kantoorbaan hebt) en je hoeft niet om te kleden als je aan komt.
Maar ja, zelf weten natuurlijk.
 
Lijkt me geen enkel probleem, doe ik ook. Honda NC750S, 35km enkele reis. In de zomer helemaal naked, in de winter met een hoog windscherm.

Handvatverwarming en verwarmde hanschoenen maken het wel lekker rond het vriespunt, maar voor 10km gaat dat ook wel goed zonder. Ook zonder windscherm moet 10km in de winter nog niet echt een probleem zijn lijkt me.

Ik zou het zeker als het maar om 10km gaat gewoon doen. Koop iets leuks en heb elke dag twee plezier ritjes op weg naar het werk en terug.

edit:
Wat betreft de lunch en wat ander spul, die gaat bij de Honda NC lekker in de Frunk, en op het werk gaat mijn helm daar in.
Op de voorganger, Honda NTV, loste een topkoffer dat op. Veel beter dan een rugzak. En veiliger ook. En dan ben je ook niet breder ivm filesrijden, wat je met zijkoffers wel hebt
 
En dit snap ik dus zelf niet.
Het is ook naar hoe graag je motor wil rijden misschien. ;)

Even kort door de bocht : ben je een roofdier (is regisseur van de omstandigheden) of een prooidier (vlucht bij bedreiging zoals koude)?
Vechten tegen de elementen en trots op een beetje weerstand, of heb je het al koud als het hard waait maar het gewoon negentien graden is. :?
(Quote buurman vorige week: snel naar binnen, want het is koud. 8)7 )

Het is heerlijk als je de eigen weerstand wat kan verhogen door zo veel mogelijk zonder jas te lopen, niet onder de dekens slapen (alleen hoes) en dan de winter 25 km woon~werk te rijden met zomerhandschoenen en leren race over all.
Dat went gewoon.
Het bijna nooit meer koud hebben. :9
De echt koude dagen gaat er een textiel jas over heen, over de benen niets.

En wat voor winters hebben we nog. :?
Hoogstens twee weken per jaar sneeuw in het Westen en niet eens ieder jaar. :)

Omkleden voor tien kilometer 8)7 is overigens ook net niks
Koop dan een E-bike.
Scooteren is voor luie "comfort" donders.
Geen aanval maar wel wat ik dan altijd denk.
Mam.. man.. man.
 
En dit snap ik dus zelf niet.

Ik heb geen last van de elementen als ik op een naked rijd. Althans.. niet meer of minder dan op een andere motor.

Wat ik wel een dikke pre vind, zijn bagage mogelijkheden. Daar is echt een wereld voor mij open gegaan.
 
Ik heb geen last van de elementen als ik op een naked rijd. Althans.. niet meer of minder dan op een andere motor.

Wat ik wel een dikke pre vind, zijn bagage mogelijkheden. Daar is echt een wereld voor mij open gegaan.
Ik weet hoe je sport en leeft
Jij bent verder wel een die-hard. ;)

Bagage moet ik ook nog uitvinden voor de Isle Of Man volgend jaar. Beide fietsen zijn Superbike of Supersport met minimaal kontje. O-)

Rechtop een Versys 650 zou dan wel lekker in de comfortzone rijden en fully packed.
 
Laatst bewerkt:
Zou geen motor zonder topkoffer meer willen. Zit er standaard op, is een soort kofferbak :). Voor een langere rit gaat het lunchpakket met thermosfles er in. En als ik boodschappen doe dan gaat de helm er in, kom ik uit de supermarkt gaat de helm er weer uit en de boodschappen er in. Bij langere ritten, als het een beetje kwakkelweer is, dan gaat de voering in de jas 's ochtends. Wordt het in de loop van de dag te warm dan gaat de voering uit de jas en in de topkoffer. Heb een 46 ltr Givi koffer. Je staat er versteld van wat daar allemaal in past. Ik geef toe, het is misschien niet zo mooi maar wel enorm praktisch!!
 
En dit snap ik dus zelf niet.
Het is ook naar hoe graag je motor wil rijden misschien. ;)

Even kort door de bocht : ben je een roofdier (is regisseur van de omstandigheden) of een prooidier (vlucht bij bedreiging zoals koude)?
Vechten tegen de elementen en trots op een beetje weerstand, of heb je het al koud als het hard waait maar het gewoon negentien graden is. :?
(Quote buurman vorige week: snel naar binnen, want het is koud. 8)7 )

Het is heerlijk als je de eigen weerstand wat kan verhogen door zo veel mogelijk zonder jas te lopen, niet onder de dekens slapen (alleen hoes) en dan de winter 25 km woon~werk te rijden met zomerhandschoenen en leren race over all.
Dat went gewoon.
Het bijna nooit meer koud hebben. :9
De echt koude dagen gaat er een textiel jas over heen, over de benen niets.

En wat voor winters hebben we nog. :?
Hoogstens twee weken per jaar sneeuw in het Westen en niet eens ieder jaar. :)

Omkleden voor tien kilometer 8)7 is overigens ook net niks
Koop dan een E-bike.
Scooteren is voor luie "comfort" donders.
Geen aanval maar wel wat ik dan altijd denk.
Mam.. man.. man.
Sinds kort een Vespa 300 cc , zoveel lol mee , gewoon gas open net zoals vroeger op de brommer ( en geen hoge ruit erop dat was het eerste wat ik er af haalde toen ik thuis kwam )
 
Lijkt me geen enkel probleem, doe ik ook. Honda NC750S,
+1 voor de NC700/NC750/S/X als woonwerker; allround, vlot genoeg om lekker met het verkeer mee te komen, zuinig, betrouwbaar, bagagebak waar normaal de tank zit, toppertje! :]
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Enkele reis woon-werk is voor mij ongeveer 20 km. Wegen variëren van 30 km p/u zones tot de snelweg. Dat doe ik met een SV650. Standaard geeft het kleine kuipje zo'n 0,1% windbescherming. Ik heb de voorkant onder handen genomen en nu heb ik welgeteld 0,0% windbescherming.

Mijn ervaring? Prima om te gebruiken voor (deze afstand) woon-werk. De meest functionele optie? Neuh, dat niet. Maar wel elke keer een big smile op mijn bakkes. En dat is me ook veel waard. Werkspullen in de rugzak en gaan. Op de temperatuur kan je jezelf en je motor kleden.
 
+1 voor de Honda NC750S/X.. En als je dan kan kiezen zou ik voor de X gaan want deze heeft extra windbescherming. En zo lomp qua kuip is hij ook weer niet. Erg fijne motor! Je gooit ook alles in die Frunk wat je bij wilt hebben. Zelfs een kettingslot / rugzak etc. En als je een dagje weg gaat dan kan de helm erin; hoef je er niet mee rond te zeulen.

Het kan wel op een naked.. en na 10km heb je het in de winter echt nog niet koud. (tenzij het echt <0 graden is met wind.. dan voel je na een paar minuten je klauwen niet meer zonder handvat verwarming/handkappen.
 
Op zich is het idee voor een fiets niet verkeerd, zoals al eerder aangegeven doe ik dit ook al maar dan maximaal 2x in de week als voorbereiding op en tijdens het fiets seizoen. Een kleine kanttekening is echter dat ik in het verre zuiden van Nederland woon en iedere ochtend om 06:30 160HM moet overbruggen en ook met koudere temperaturen moet je je ook hier speciaal op kleden. Daarnaast kom ik altijd dermate bezweet aan dat ik het toch fijn vind om te douchen wat op het werk dan gelukkig ook mogelijk is. Maar om dit iedere ochtend te doen...ik weet het niet.
Zoals jullie al aangeven zou een elektrische fiets hier wel uitkomst in kunnen bieden en is dit zeker het overwegen waard.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan