Naked voor Woon-Werk

En dit snap ik dus zelf niet.
Het is ook naar hoe graag je motor wil rijden misschien. ;)

Even kort door de bocht : ben je een roofdier (is regisseur van de omstandigheden) of een prooidier (vlucht bij bedreiging zoals koude)?
Vechten tegen de elementen en trots op een beetje weerstand, of heb je het al koud als het hard waait maar het gewoon negentien graden is. :?
(Quote buurman vorige week: snel naar binnen, want het is koud. 8)7 )

Het is heerlijk als je de eigen weerstand wat kan verhogen door zo veel mogelijk zonder jas te lopen, niet onder de dekens slapen (alleen hoes) en dan de winter 25 km woon~werk te rijden met zomerhandschoenen en leren race over all.
Dat went gewoon.
Het bijna nooit meer koud hebben. :9
De echt koude dagen gaat er een textiel jas over heen, over de benen niets.

En wat voor winters hebben we nog. :?
Hoogstens twee weken per jaar sneeuw in het Westen en niet eens ieder jaar. :)

Omkleden voor tien kilometer 8)7 is overigens ook net niks
Koop dan een E-bike.
Scooteren is voor luie "comfort" donders.
Geen aanval maar wel wat ik dan altijd denk.
Mam.. man.. man.
Ik loop zowat het hele jaar in korte broek.. Mensen kijken me wel soms raar aan als het regent en buiten <15 graden is.. :?
 
Ik loop zowat het hele jaar in korte broek.. Mensen kijken me wel soms raar aan als het regent en buiten <15 graden is.. :?
Enkele jaren geleden heibel op kantoor.
De zoon van de directeur had mij in korte broek zien lopen.
Dus die had een mail verzonden naar de afdelingsmanager.
Die reageerde laconiek.
Tja.. hij doet dat altijd want vrije tijd die lunchwandeling. :Y
(Even omkleden)
Sinds die tijd stond ik op de zwarte lijst.
 
Zoals boven beschreven. Elektrische Fiets of de auto voor het woon werkverkeer. En dan lekker de dikste naked kopen die je kunt vinden om met je vrienden te toeren! Ik woon ook op 10km van mn werk, en heel soms met mooi weer denk ik, ja ga lekker op de motor. Maar dan vind ik ‘t eigenlijk alweer zonde vd motor en de tijd die ik bezig ben met omkleden om het bij die 10km te houden, resultaat is dat ik altijd te laat thuis ben voor t eten wat de vrouw heeft klaarstaan omdat ik er een lekker tour rondje van maak terug naar huis :+
 
10 km is geen afstand voor een motor, maar een prima fietsafstand. In de winter haalt je olie de werktemperatuur ook nauwelijks. Hetzelfde geldt voor je banden. Lekker met de bromscooter blijven doen als je die afstand niet kunt fietsen. Als je dat wel kunt is die 2x een half uurtje matig intensief bewegen (dus niet elektrisch) zeer gezond en goedkoop. Woon-werk met snelweg zou ik sowieso op een Adventure met topcase, hoge ruit en handkappen doen. Maar dan heb ik het over heel andere afstanden.
 
Voor 10km is een e-bike ideaal.. En je hoeft hem ook echt niet altijd op standje maximaal te zetten (wat de meeste doen en dan zonder kracht lamlendig meetrappen).

Standje wind in de rug (dus 1-2) dan krijg je nog voldoende beweging en moet je nog iets van meetrappen. En dan ben je in 20 minuten op je bestemming.
 
Enkele reis woon-werk is voor mij ongeveer 20 km. Wegen variëren van 30 km p/u zones tot de snelweg. Dat doe ik met een SV650. Standaard geeft het kleine kuipje zo'n 0,1% windbescherming. Ik heb de voorkant onder handen genomen en nu heb ik welgeteld 0,0% windbescherming.

Mijn ervaring? Prima om te gebruiken voor (deze afstand) woon-werk. De meest functionele optie? Neuh, dat niet. Maar wel elke keer een big smile op mijn bakkes. En dat is me ook veel waard. Werkspullen in de rugzak en gaan. Op de temperatuur kan je jezelf en je motor kleden.
Een SV650 kuip heeft nog best aardig wat bescherming. Dat is echt geen naked bike. Ik reed er 100km enkele reis op door weer en wind.
 
Op zich is het idee voor een fiets niet verkeerd, zoals al eerder aangegeven doe ik dit ook al maar dan maximaal 2x in de week als voorbereiding op en tijdens het fiets seizoen. Een kleine kanttekening is echter dat ik in het verre zuiden van Nederland woon en iedere ochtend om 06:30 160HM moet overbruggen en ook met koudere temperaturen moet je je ook hier speciaal op kleden. Daarnaast kom ik altijd dermate bezweet aan dat ik het toch fijn vind om te douchen wat op het werk wat dan gelukkig ook mogelijk is. Maar om dit iedere ochtend te doen...ik weet het niet.
Zoals jullie al aangeven zou een elektrische fiets hier wel uitkomst in kunnen bied en is dit zeker het overwegen waard.
Jeetje. 10km bezweet en een douche nodig? Als het zo erg is zou ik zeker de fiets gaan pakken.
 
Een SV650 kuip heeft nog best aardig wat bescherming. Dat is echt geen naked bike. Ik reed er 100km enkele reis op door weer en wind.

Jij neemt aan dat ik een SV650S heb. Ik heb een 3e gen SV650. En die heeft standaard een miniem kuipje wat vrij weinig doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: nOne
Jeetje. 10km bezweet en een douche nodig? Als het zo erg is zou ik zeker de fiets gaan pakken.
Bijzondere reactie. Alsof zweten veel over je conditie zegt... en als het dan toch wat zegt, dan blijkt juist dat getrainde duursporters eerder zweten...: Klik

Ik heb een prima conditie (een jaar geleden zelfs uitstekend) maar zodra het wat warmer weer is, is het echt niet te doen meer dan 5km te fietsen zonder te gaan zweten. En dan maak ik geen 160 hoogtemeters te maken zoals topicstarter.

Probleem is ook dat je vaak door wil trappen en niet rustig gaat fietsen.
 
Zoals gezegd: proefrijden.
Gemiddeld(!) rijdt een naked leuker/speelser maar een motor als de versys relaxter. Op zich kan je als je maar 10km hoeft nooit lang op de snelweg moeten rijden. 8km of 80km snelweg is wel een verschil...
 
Naked rijdt heel leuk. Die 10km gaan het verschil niet maken met een toer motor.

Waar ik rekening mee zou houden is dat je een scooter heel makkelijk en snel pakt. Terwijl een motor wat groter, zwaarder en lomper is. Onbewust gaat dat wel meespelen als je sochtends weer dat ding moet pakken
 
Bijzondere reactie. Alsof zweten veel over je conditie zegt... en als het dan toch wat zegt, dan blijkt juist dat getrainde duursporters eerder zweten...: Klik

Ik heb een prima conditie (een jaar geleden zelfs uitstekend) maar zodra het wat warmer weer is, is het echt niet te doen meer dan 5km te fietsen zonder te gaan zweten. En dan maak ik geen 160 hoogtemeters te maken zoals topicstarter.

Probleem is ook dat je vaak door wil trappen en niet rustig gaat fietsen.
Vroeger gingen mensen ook op een normale fiets naar het werk. Ging prima. Deed ik ook.
Zweten zegt overigens echt wel wat over je conditie. Een getrainde duursporter mag dan wel meer zweten, maar dat komt omdat ze harder gaan en meer vermogen produceren. Dan zweten ze meer. Maar het is grotendeels gelul in de marge. Bij een rustig ritje naar het werk is de inspanning minimaal. En om bergopwaarts te rijden hebben ze versnellingen uitgevonden.
Mensen zijn verwend met die elektrische fietsen als je het mij vraagt.
 
Vroeger gingen mensen ook op een normale fiets naar het werk. Ging prima. Deed ik ook.
Zweten zegt overigens echt wel wat over je conditie. Een getrainde duursporter mag dan wel meer zweten, maar dat komt omdat ze harder gaan en meer vermogen produceren. Dan zweten ze meer. Maar het is grotendeels gelul in de marge. Bij een rustig ritje naar het werk is de inspanning minimaal. En om bergopwaarts te rijden hebben ze versnellingen uitgevonden.
Mensen zijn verwend met die elektrische fietsen als je het mij vraagt.
Helemaal mee eens!
Ik heb er zelf zo een
1696861674356.png
 
Naked rijdt heel leuk. Die 10km gaan het verschil niet maken met een toer motor.

Waar ik rekening mee zou houden is dat je een scooter heel makkelijk en snel pakt. Terwijl een motor wat groter, zwaarder en lomper is. Onbewust gaat dat wel meespelen als je sochtends weer dat ding moet pakken
Waarom zou een scooter sneller zijn? Het enige "voordeel" is dat mensen op de scooter vaak denken geen pak aan te hoeven. Maar wegrijden doe je met allebei even snel. Een lichte naked verplaats je net zo makkelijk aks een scooter. Je moet ze starten en dan rijdt je weg.
 
Waarom zou een scooter sneller zijn? Het enige "voordeel" is dat mensen op de scooter vaak denken geen pak aan te hoeven. Maar wegrijden doe je met allebei even snel. Een lichte naked verplaats je net zo makkelijk aks een scooter. Je moet ze starten en dan rijdt je weg.
Sneller = eerder

Een lichte naked pak je makkelijk idd. Mijn oude sv650 pakte ik overal voor. Maar toen ik die inruilde voor een zware en lompe Aprilia tuono, pakte ik de motor veel minder. En dat ging onbewust.

Die ervaring probeer ik dus te delen met de TS
 
Pak een lichte motor, die al wat ervaring heeft. In de winter is de kans op vallen en pekelschade (roest en corrosie) groter. Zeker voor maar 10km zou ik geen "logge" zware fiets pakken.
Mijn ervaring met een oude gs500e is dan ook dat het perfect was in de wintermaanden, zelfs voor 30km enkele reis (wel handvatverwarming en een lelijk schermpje erop). Met beter weer pakte ik de gsx1400.
 
Zoals al gezegd: 10km valt reuze mee. Ik rijd momenteel op een motor die praktisch een naked is (al rijd ik niet heel vaak woon-werk ermee). Ook in de winter kom ik met handvatverwarming en een mini schermpje een heel eind. 20km enkele reis, waarvan driekwart snelweg. Als ik met de motor ga, dan rijd ik eigenlijk nog liever binnendoor, waardoor het nog minder een issue is (behalve als het sneeuwt, dan is de snelweg eerder vrij).

- Een naked is makkelijker onderhouden. Niet 20 stukken plastic eraf schroeven om ergens bij te komen.
- Voor de meeste nakeds kun je wel een klein windschermpje en eventueel koffers of een topkoffer krijgen, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.
- Als je op normale kantoortijden werkt dan boeit het al helemaal niet, want op vrijwel elke motor is 100km/u prima te doen.

Wel zou ik je aanraden voor een wat oudere/goedkopere motor te gaan voor woon-werk. Het is namelijk maar een klein stukje (motor is misschien net opgewarmt als je daar komt) en pekel is niet fijn voor de metalen onderdelen.
 
Het enige "voordeel" is dat mensen op de scooter vaak denken geen pak aan te hoeven. Maar wegrijden doe je met allebei even snel.
Vooral dit denk ik…. Het pak aantrekken, laarzen aan, oordoppen in, handschoenen aan etc etc is hetgeen mij tegenhoudt voor zo’n klein stukje de motor te pakken (en natuurlijk het hele warmrijden verhaal). Want of ik nu de Duc of de fiets uit de garage pak scheelt niet veel qua tijd..
 
Vooral dit denk ik…. Het pak aantrekken, laarzen aan, oordoppen in, handschoenen aan etc etc is hetgeen mij tegenhoudt voor zo’n klein stukje de motor te pakken (en natuurlijk het hele warmrijden verhaal). Want of ik nu de Duc of de fiets uit de garage pak scheelt niet veel qua tijd..
Zaterdag nog naar de winkel geweest in mijn tshirt op de Vespa (wel met helm en handschoenen) vol gas door de polder , you only live once 🤪
En vandaag even naar Gorinchem , midden in de stad parkeren geen parkeer geld en al die rijen auto voorbij
 
Zaterdag nog naar de winkel geweest in mijn tshirt op de Vespa (wel met helm en handschoenen) vol gas door de polder , you only live once 🤪
En vandaag even naar Gorinchem , midden in de stad parkeren geen parkeer geld en al die rijen auto voorbij
Misschien een paar Ducati stickers plakken. :+
 
Vroeger gingen mensen ook op een normale fiets naar het werk. Ging prima. Deed ik ook.

Mensen zijn verwend met die elektrische fietsen als je het mij vraagt.
Maar ze stappen dan minder snel of niet in de auto.
Dus voor die mensen hebben electrische fietsen gezondheidsvoordelen.

Ik heb een speed-pedelic.
Gebruik hem minder dan 1 keer per maand waar die voor bedoeld is (afstand 72 km).
Lokaal fiets ik gewoon en de accu is er standaard van af.
Woon~werk op de fiets (was) vijf dagen 2x7 km.

Dat ding trapt ook lekker.
Vorige week moest ik wel voor sluitingstijd een pasfoto maken @12 km van huis en deed de accu er even snel op, daarna nog een bouwmarkt op 14 km die om zes uur dicht :? ging.
Ook nog gehaald.
De vier dagen daarna en vandaag is de accu er weer vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan