Oude benzinetank opknappen

Mutlitask

MF'er
19 mrt 2008
202
0
Wie kan mij een beetje adviseren waar het gaat om het opknappen van een oude benzinetank? Ik ben in het bezit van een gebruikte benzinetank voor mijn Honda VF 400 F en wil er zeker van zijn dat hij volledig roestvrij is en blijft. Dan weet ik namelijk zeker dat ik de komende jaren nog door kan rijden, zonder lekkages.

De lak van de tank is niet in een al te beste staat en er zitten wat opgevulde beschadigingen op. Daarom wil ik de tank eerst volledig kaalschuren, zodat ik zeker weet dat hij onder de lak nog in goede staat is. Echter weet ik niet hoe ik geverfd staal het beste kan ontdoen van de verflaag. Ik heb ergens gelezen dat ik de tank het beste kan schuren met waterbestendig schuurpapier i.c.m. een beetje water, zodat het staal niet teveel bekrast raakt. Is dit een handige methode of is het een beetje onzin?

Nadat de tank kaal is en in goede staat blijkt te zijn wil ik hem opnieuw verven. Ik heb geen ervaring met het verven van staal en weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Misschien dat ik naar een spuiterij ga of doe ik het zelf, aangezien het resultaat niet geweldig hoeft te zijn. Wie kan mij vertellen wat wijsheid is?

Tenslotte wil ik de tank vanbinnen behandelen zodat hij niet (verder) kan gaan roesten. Ik weet niet honderd procent of de roestvorming in de tank ernstig is, maar ik verwacht het aan de dikte van het staal te merken zodra de tank kaal is. Op het moment dat het meevalt wil ik de tank van binnen roestwerend maken. Ik zit te denken aan tankcure. Echter heb ik daar hele goed én hele slechte dingen over gelezen, dus ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.
 
Laatst bewerkt:
Wie kan mij een beetje adviseren waar het gaat om het opknappen van een oude benzinetank? Ik ben in het bezit van een gebruikte benzinetank voor mijn Honda VF 400 F en wil er zeker van zijn dat hij volledig roestvrij is en blijft. Dan weet ik namelijk zeker dat ik de komende jaren nog door kan rijden, zonder lekkages.

De lak van de tank is niet in een al te beste staat en er zitten wat opgevulde beschadigingen op. Daarom wil ik de tank eerst volledig kaalschuren, zodat ik zeker weet dat hij onder de lak nog in goede staat is. Echter weet ik niet hoe ik geverfd staal het beste kan ontdoen van de verflaag. Ik heb ergens gelezen dat ik de tank het beste kan schuren met waterbestendig schuurpapier i.c.m. een beetje water, zodat het staal niet teveel bekrast raakt. Is dit een handige methode of is het een beetje onzin?

Nadat de tank kaal is en in goede staat blijkt te zijn wil ik hem opnieuw verven. Ik heb geen ervaring met het verven van staal en weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken. Misschien dat ik naar een spuiterij ga of doe ik het zelf, aangezien het resultaat niet geweldig hoeft te zijn. Wie kan mij vertellen wat wijsheid is?

Tenslotte wil ik de tank vanbinnen behandelen zodat hij niet (verder) kan gaan roesten. Ik weet niet honderd procent of de roestvorming in de tank ernstig is, maar ik verwacht het aan de dikte van het staal te merken zodra de tank kaal is. Op het moment dat het meevalt wil ik de tank van binnen roestwerend maken. Ik zit te denken aan tankcure. Echter heb ik daar hele goed én hele slechte dingen over gelezen, dus ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.

- Afbijtmiddel voor de lak.
- schaper voor de plamuur
( als je gaten tegenkomt :
- tank ont beluchten - langdurig
- dichtsolderen

{of epoxy-en , dan kan je het beluchten ook weglaten}.
-Gladschuren met korrel 80 of 100 )


- roestwerende primer
- spuitplamuur
- schuren korrel 400 - nat
- voorlakken
- aflakken
- blank lakken

en dus niet VERVEN - dat doe je op een deurkozijn


Tussendoor ook nog eens de binnenzijde uitspoelen en behandelen met tank-cure
 
Terug
Bovenaan Onderaan