Project houtman's motor opknappen Yamaha XJ900 Diversion

Houtvrouw

Rookie
25 feb 2013
28
0
Titel zegt het : ik ga als verassing voor zijn verjaardag zijn motor aanpakken . Dor omstandigheden staat ie al een tijdje stil maar het is weer tijd dat ie gaat rijden..

Ik zoek adressen voor:

Goede banden ( hij is geen snelheids duivel maar rijdt wel lekker vlot) .. Welk merk/soort is dan geschikt ? Ik kom,niet verder dan bridgestone (die zitten er nu op) en radiaal.. De huidige banden moeten iig vervangen worden .

Uitlaat (wat aan buitenzijde te zien is, bocht , "toeter" ). De bochten zijn verrot en de toeter is ook niet jofel meer. Ook daar kom ik niet helemaal uit via Google

Accu..

Verder is ie nog puntgaaf..

Enig idee van kosten voor genoemde dingen ( arbeidsloon hoeft niet )

Ik was al aan de Google gegaan maar kom er niet zo goed uit.

Ook een werkplaats handboek zou van pas komen om onderdelen te zoeken.


Ik hoop hier hulp en tips te vinden
 
Tuurlijk koop ik niet zonder hem een helm ;-).. Hij moet toch passen ..

Verder ben ik rond met de uitlaat etc.. Bolski heeft me al super geholpen.. ik ga de hele handel bestellen.. Dan de banden.. Accu heb ik al, net als voorvorkkeeringen..

Nu nog in elkaar prutsen .. en rijden maar..

Kosten zijn nu ong. 600 euro voor complete uitlaat (dus bochten, collector, demper)
banden rond de 350 euro (voor en achter)
accu was 35 euro
voorvorkkeerringen waren 2,75 ofzoiets..

Dus rond de 1000 euro kom ik wel uit..
 
Als de motor een tijd stilheeft gestaan, hou er rekening mee dat e rwaarschijnlijk carburateurs gereinigd moeten worden. Tank eerst leeg, verse benzine erin, olie en remvloeistof verversen dan is dat ook in orde!
Heel veel suc6 met het project, gelukkig heb je nog even.
 
Ja alle vloeistoffen worden ook vervangen, oide brandstof uit de tanks, nieuwe motorolie

Ben nog wel op zoek maar goedkope manier van monteren van banden .. Bij een zaak jn de buurt 100 euro....
 
Ik zou ze meteen allebei vervangen, de moeite/kosten van de banden er nog eens af/op en balanceren is groter dan de kosten voor een setje nieuwe binnenbanden. Helemaal als de banden er al lang op liggen, dan is het rubber van je binnenband ook oud. Als je 6 sets buitenbanden per jaar oprijdt is het misschien de moeite om binnenbanden te hergebruiken.

Monteren van banden zou ik laten doen, er staat wel een how-to op het forum maar dan moet je ze alsnog laten balanceren (ik ga er van uit dat je geen bandenmachine hebt staan in je schuurtje)
 
De banden (michellin pilot road 3) heb ik besteld bij Mopedreifen en komen komende week binnne.. Het zijn tubeless.. Ventielen die heb ik er niet bij besteld .. Maar ik laat ze idd monteren, dus dat vraag ik daar dan wel even.. Zijn ook de kosten niet..

Nee.. geen bandenmachine in mijn schuurtje ;-)
 
ik ga ze dus écht niet zelf erop zetten. .heb er de ballen verstand van.. Vond het al enorm stoer dat ik zomaar banden ging bestellen ha ha.. Alles heel sneaky natuulrijk.. man mag van niets weten..

Als de banden binnen zijn gaan we van start.. Accu verwacht ik ook een dezer dagen binnen.. online besteld ook.. Uitlaat is besteld , voorvoorkkeerringen zijn binnen.. vloeistoffen en olie koop ik vlak voordat we starten.. dat doet mijn sleutelvriend voor me.. en dan zijn we klaar.. Kan hij weer de weg op.. Wat zal hij blij zijn..
 
Hallo waarschijnlijk beetje laat, maar heb nog nieuwe RVS laser bochtenset voor de Diversion 900 liggen.
Prijs 200 euro.

Misschien andere Diversion rijder ?
full
 
voor mij idd te laat.. ik heb bij Bolski al alles besteld.. Ik ben daar erg tevreden over, hoe hij je informeert etc.. helemaal super.. (beetje reclame maken mag wel toch ?)
 
Goed bezig houtvrouw!

Ik lees dus dat je de banden zelf hebt besteld en nu op zoek bent naar een garage die ze er op gaat leggen. Ik moest laatst ook nieuwe banden op mn motor en heb toen ook overwogen ze zelf te bestellen en dan er op te laten leggen, maar omdat ik hier op het forum las dat veel garagehouders hier niet zo van gediend zijn heb ik toch de monteur ze laten aanschaffen.

Ik snap ook niet helemaal waarom er monteurs zijn die moeilijk doen (arbeidsloon is ook geld in het laatje dacht ik) maar bij deze ben je gewaarschuwd voor mopperende garagisten. Raar volk is het soms :P
 
Goed bezig houtvrouw!

Ik lees dus dat je de banden zelf hebt besteld en nu op zoek bent naar een garage die ze er op gaat leggen. Ik moest laatst ook nieuwe banden op mn motor en heb toen ook overwogen ze zelf te bestellen en dan er op te laten leggen, maar omdat ik hier op het forum las dat veel garagehouders hier niet zo van gediend zijn heb ik toch de monteur ze laten aanschaffen.

Ik snap ook niet helemaal waarom er monteurs zijn die moeilijk doen (arbeidsloon is ook geld in het laatje dacht ik) maar bij deze ben je gewaarschuwd voor mopperende garagisten. Raar volk is het soms :P



Waarom raar volk, het is gewoon met een andere bril kijken.
Garage kijkt in zijn belang en jij kijkt in jouw belang, je koopt goedkoop je banden en dan is het monteren al snel veel te duur.
Stap maar een restaurant binnen met je kant en klaar maaltijd en je besteld wel een cola, dat is ook geld toch???
Vind je het dan ook vreemd dat ze je verzoeken om je meegenomen maaltijd ergens anders te nuttigen???
Vergeet niet dat de garagist verantwoordelijk blijft voor zijn werkzaamheden en dat er achteraf weleens gezeik komt met een ja en nee discussie.
 
Waarom raar volk, het is gewoon met een andere bril kijken.
Garage kijkt in zijn belang en jij kijkt in jouw belang, je koopt goedkoop je banden en dan is het monteren al snel veel te duur.
Stap maar een restaurant binnen met je kant en klaar maaltijd en je besteld wel een cola, dat is ook geld toch???
Vind je het dan ook vreemd dat ze je verzoeken om je meegenomen maaltijd ergens anders te nuttigen???
Vergeet niet dat de garagist verantwoordelijk blijft voor zijn werkzaamheden en dat er achteraf weleens gezeik komt met een ja en nee discussie.

Het is idd aan het bedrijf wat ze wel of niet doen.

Sommige doen het wel, sommige niet.
 
Goed bezig houtvrouw!

Ik lees dus dat je de banden zelf hebt besteld en nu op zoek bent naar een garage die ze er op gaat leggen. Ik moest laatst ook nieuwe banden op mn motor en heb toen ook overwogen ze zelf te bestellen en dan er op te laten leggen, maar omdat ik hier op het forum las dat veel garagehouders hier niet zo van gediend zijn heb ik toch de monteur ze laten aanschaffen.

Ik snap ook niet helemaal waarom er monteurs zijn die moeilijk doen (arbeidsloon is ook geld in het laatje dacht ik) maar bij deze ben je gewaarschuwd voor mopperende garagisten. Raar volk is het soms :P

Je moet ook niet naar een garage gaan.
Nog maar een keer:

Hier vind je allerlei handige tips en adressen m.b.t. motor-banden. Zoals montageadressen van je eigen meegenomen banden, alle bandenmerken op een rijtje. Alle online-motorbanden adressen op een rij. De montageadressen heb ik per provincie per plaats op alfabet gerangschikt.
motorbanden online, montage adressen op een pagina

Het lijkt er soms op dat sommige alleen postings van de OP lezen en verder blind zijn voor andere berichten.
 
Laatst bewerkt:
Waarom raar volk, het is gewoon met een andere bril kijken.
Garage kijkt in zijn belang en jij kijkt in jouw belang, je koopt goedkoop je banden en dan is het monteren al snel veel te duur.
Stap maar een restaurant binnen met je kant en klaar maaltijd en je besteld wel een cola, dat is ook geld toch???
Vind je het dan ook vreemd dat ze je verzoeken om je meegenomen maaltijd ergens anders te nuttigen???
Vergeet niet dat de garagist verantwoordelijk blijft voor zijn werkzaamheden en dat er achteraf weleens gezeik komt met een ja en nee discussie.

Ik zou er persoonlijk niet zo'n moeite mee hebben als ik monteur zou zijn. Vind de vergelijking met een restaurant ook niet zo passen.

Ik begrijp het aan de andere kant ook wel, daarom heb ik toen ook de banden netjes laten bestellen door mijn monteur. Maar als je vantevoren duidelijke afspraken maakt mbt dingen die achteraf niet goed blijken, zou ik niet weten waarom het een probleem zou zijn. Maar goed laten we ophouden met het vervuilen van Houtvrouw's nobele topic :) sorry houtvrouw! :X
 
bedankt voor het lijstje van montagebedrijven.. niet 1 in de buurt maar friesland wel.. Ik snap aan de ene kant wel dat garagebedrijven het niet willen aan de andere kant.. Het scheelt gewoon veel om die banden elders te bestellen.. Dus zijn die garagebedrijven gewoonweg te duur.. Ik wil ze met alle plezier kopen en monteren bij een bedrijf maar wel tegen een schappelijke prijs.. als ik nu kijk.. 225 voor banden.. en dan zou ik rond de 15 euro kwijt zijn voor monteren en balanceren bij die bedrijven uit eerder genoemd lijstje.. Dat is nog altijd 100 euro voordeler dan bij de motorgarage in Emmeloord (woon ik vlakbij).. dus.. dan kies ik toch voor mijn portemonnaie..

Hoe dan ook.. Banden komen denk ik woensdag binnen (zijn op weg) en ik neem aan de uitlaat ook een dezer dagen . Accu en de rest is al binnen.. Ja ja.. het wordt nog wel wat die fiets van houtman.

Helm krijgt hij van mijn moeder voor zijn verjaardag en een goed pak heeft hij al eerder van mij gehad .. kortom.. we zijn er wel .. Ik zal nog updaten hoe het sleutel is verlopen en dan een foto van het eindresultaat als jullie dat leuk vinden ;-)
 
Zelf ben ik meer bekend met de autobanden enzo maar hier is vaak het probleem als mensen zelf een setje banden aanleveren om te monteren. Het vaak naderhand gezeur is dat het weer teveel kost kwa arbeidsloon en die goedkope bandjes uiteindelijk niet meer zo goedkoop zijn

Ten tweede is er nog een aansprakelijkheids kwestie. Elke band heeft een snelheidscodering en de fabrikant geeft voor elk voertuig een minimale snelheidscodering af. Nu heb jij bijvoorbeeld een motor die minimaal snelheidscodering V (240 km/h) banden moet hebben maar jij komt aanzetten met banden met snelheidscodering T (190 km/h) dan kan jij als klant hoog en laag springen.

Maar de garage mag ze niet monteren ook al zou je hiervoor tekenen dat jij de aansprakelijkheid voor overneemt is de garagehouder in geval een ongeluk of iets dergelijks al snel het haasje. Want hij MAG het simpel weg niet doen. Dus ik denk dat veel garagisten om zulke redenen en het gezeur met verkeerd bestelde banden maten hier niet aan beginnen
 
Ten tweede is er nog een aansprakelijkheids kwestie. Elke band heeft een snelheidscodering en de fabrikant geeft voor elk voertuig een minimale snelheidscodering af. Nu heb jij bijvoorbeeld een motor die minimaal snelheidscodering V (240 km/h) banden moet hebben maar jij komt aanzetten met banden met snelheidscodering T (190 km/h) dan kan jij als klant hoog en laag springen.

Maar de garage mag ze niet monteren ook al zou je hiervoor tekenen dat jij de aansprakelijkheid voor overneemt is de garagehouder in geval een ongeluk of iets dergelijks al snel het haasje. Want hij MAG het simpel weg niet doen. Dus ik denk dat veel garagisten om zulke redenen en het gezeur met verkeerd bestelde banden maten hier niet aan beginnen
Dat is beslist niet waar. Laat maar eens zien waar dat geregeld is in de wet.
 
Dat is beslist niet waar. Laat maar eens zien waar dat geregeld is in de wet.

Klopt.
Simpele weerlegging: garages monteren ook coverbandjes, die een veel lagere maximum snelheidaanduiding hebben. Dat fabrikanten het niet aanraden, dat een goede garage dat ook niet zal doen en dat het niet slim is wil niet zeggen dat het wettelijk verplicht zou zijn.
 
In bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk is dat wel zo. (Meegemaakt dat in NL banden waren gemonteerd met hogere snelheidsklasse dan vereist en in Frankrijk werd geweigerd om banden met lagere klasse te monteren totdat het boekje erbij werd gepakt en duidelijk werd gemaakt dat ze toch echt geschikt waren).
In Nederland absolute onzin. Je kan er op zetten wat je wil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan