Reflecterende stickers noodzakelijk op helm in Frankrijk?

DirkJan73

MF veteraan
28 aug 2008
2.436
2
Gisteren een nieuwe helm gekocht *O* en was even de documentatie aan het doorlezen. Kwam ik een kaartje+sticker tegen met de volgende tekst:

"BEWARE! In order to use your crash helmet anywhere on French territory, you must comply with legislative requirements. Accordingly, you must stick the enclosed reflectors on your helmet. Each reflector must be affixed inside the areas shown. However, we also recommend you take aesthetic factors into account when positioning the sticker"

Het gaat om stickers aan de voor/achter/zijkanten.

Wie weet of het noodzakelijk is (als toerist) om reflecterende stickers te bevestigen op je helm wanneer je in Frankrijk rondtuft? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.... en was het eigenlijk ook niet van plan (ga volgend jaar waarschijnlijk met de moto richting Zuid-Frankrijk).

full
 
Laatst bewerkt:
Foto van de stickers?

Daarbij ben ik dit jaar Frankrijk 2 keer door gereden over de gehele lengte zonder extra stickers. Ik heb er niets over gehoord en niet aangehouden oid. Kan me ook niet herinneren dat ik extra stickers op de helmen van de fransen heb zien zitten.
 
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord, als dit zo is moet ik even wat vrienden informeren.

Welke helm heb je gekocht? ;)
 
Foto van de stickers?

Daarbij ben ik dit jaar Frankrijk 2 keer door gereden over de gehele lengte zonder extra stickers. Ik heb er niets over gehoord en niet aangehouden oid. Kan me ook niet herinneren dat ik extra stickers op de helmen van de fransen heb zien zitten.

Ben ook járen lang door la douce France gereden zonder stickers op m'n vorige helm(en).... Maar ja het kan iets nieuws zijn he.

Wat betreft die andere stickers, ik heb nog een 'vage' foto die ik snel ff gemaakt had...

full


Ik heb een Shark RSF3 'smoke' gekocht :D Ik zeg natuurlijk niet waar anders wordt het gezien als reclame (andere foto's heb ik niet beschikbaar, zit op m'n werk :$)

full
 
Laatst bewerkt:
Mooie helm, waar heb je die gekocht ?? :)




Maar dat van die stickers is naar mijn idee onzin.
Nog nooit van gehoord ( dat zegt niks natuurlijk...) maar ook nog nooit gezien dat franse motorrijders dat soort reflectiemateriaal hadden.
 
om eerlijk te zijn vind ik het eigenlijk gewoon zonde om die stickers op zo'n mooie helm te plakken...
 
Na wat frans google werk kom ik niet verder dan de verplichting op labels (in de helm?) ivm
het E keur merk of het gelijkwaardig NF keurmerk (Norme Francaise)
evenals een etiket met de fabrikant en de maat van de helm.

Casque, modalités de choix du casque

Er is niets te vinden over reflecterende etiketten.
Wat niet wil zeggen dat het de regel niet bestaat ...
 
Mooie helm, waar heb je die gekocht ?? :)

Maar dat van die stickers is naar mijn idee onzin.
Nog nooit van gehoord ( dat zegt niks natuurlijk...) maar ook nog nooit gezien dat franse motorrijders dat soort reflectiemateriaal hadden.

Psssst niet verder vertellen maar ik heb ze gekocht bij mijn Duitse vriend Louis.

Ik denk dat ik de stickers volgend jaar gewoon meeneem in de koffer, mocht de gendarmerie er moeilijk over doen kan ik ze altijd natuurlijk nog opplakken ;)

Misschien is het wel een manier om toeristen te 'pakken' ;) Het is inderdaad zonde van de helm, want die stickers met dít design is echt geen gezicht.

Thanks wullebolle voor de info, ik vond ook al - goedgekeurd is goedgekeurd maar ja lokale wetgeving kan natuurlijk roet in het eten gooien. Maar wat dan zwaarder telt, Europese wetgeving of lokale wetgeving? Maar dan gaan we een beetje off-topic ;)
 
Laatst bewerkt:
Psssst niet verder vertellen maar ik heb ze gekocht bij mijn Duitse vriend Louis.

Ik denk dat ik de stickers volgend jaar gewoon meeneem in de koffer, mocht de gendarmerie er moeilijk over doen kan ik ze altijd natuurlijk nog opplakken ;)

Misschien is het wel een manier om toeristen te 'pakken' ;) Het is inderdaad zonde van de helm, want die stickers met dít design is echt geen gezicht.

Thanks wullebolle voor de info, ik vond ook al - goedgekeurd is goedgekeurd maar ja lokale wetgeving kan natuurlijk roet in het eten gooien. Maar wat dan zwaarder telt, Europese wetgeving of lokale wetgeving? Maar dan gaan we een beetje off-topic ;)

:W Twee weken terug regelmatig de gendarmerie tegengekomen (op motoren en in auto's) en die lieten me gewoon rijden..
 
Als toerist binnen de EU moet je voertuig en kleding voldoen aan de regels in je eigen land. M.a.w. jij hoeft ze niet te hebben in Frankrijk de Fransman wel in Frankrijk.

Dit geld ook bijvoorbeeld voor het reflexi hesjes in de auto. Helaas weet niet iedere agent dat en moet je voor het gerecht je gelijk gaan halen.
 
Ben net terug uit Frankrijk en inderdaad rijders met helmen gezien die voorzien waren van reflecterende sticker(s). Het is dat er iemand er over begint, het had niet echt m'n aandacht getrokken als zijnde Hey was dah nou....
Geen idee of dat verplicht is/gaat worden.
 
Als toerist binnen de EU moet je voertuig en kleding voldoen aan de regels in je eigen land. M.a.w. jij hoeft ze niet te hebben in Frankrijk de Fransman wel in Frankrijk.

Dit geld ook bijvoorbeeld voor het reflexi hesjes in de auto. Helaas weet niet iedere agent dat en moet je voor het gerecht je gelijk gaan halen.
Heb je hier een acuteel voorbeeld van?
Het zou mij namelijk erg vreemd lijken dat je niet hoeft te voldoen aan lokale wetgeving omdat je geen ingezetene bent van die gemeente/provincie/land.

Beschouw het geen persoonlijke aanval, maar ik zou erg geinteresseerd zijn om te weten op welke vlakken dit werkelijk van toepassing zou zijn en welke jurisprudentie is toegepast.
 
Waar ik zeker van ben (dit is per verdrag afgesproken) is dat de toelatingseisen van het herkomstland voor voertuigen gelden en in een reisland als zodanig worden erkend.

Verkeersregels gelden daarentegen lokaal, d.w.z. "when in Rome, do as the Romans do".

De vraag is dus of de helmreflectie een toelatingseis is, of een verkeersregel. De formulering op de sticker doet vermoeden dat het om het laatste gaat, zodat de conclusie zou kùnnen zijn dat je als toerist in F ook stickers op je helm moet hebben. Of de soep in de praktijk zo heet gegeten wordt, mag worden betwijfeld, maar je zal maar eens een agent met slecht humeur treffen. Als dat het geval is is het in ieder geval veiliger de stickers bij je te hebben.
 
Dan blijft het natuurlijk wel het geval dat er hele volksstammen rijden met 'oude' helmen die deze reflectiestickers niet hebben. Ik kan mij voorstellen dat andere merken (lees: geen Franse) dit soort stickers niet standaard meeleveren...

Mensen, ik heb informatie gevonden! *O* Of het betrouwbaar is is een 2e, maar op de site van Motoplus zegt men dit:

Bij mijn nieuwe Shark helm zijn reflectoren meegeleverd, die volgens de fabrikant voor gebruik in Frankrijk zijn. Ben ik als motortoerist ook verplicht deze te gebruiken?

Het Franse recht baseert zich op een lagune in de ECE 22-05-keurnorm, waarin landen afzonderlijk het gebruik van reflecterende stickers verplicht kunnen stellen. Maar deze verplichting is alleen van toepassing op de verkoop van motorhelmen in Frankrijk. Ben je als toerist onderweg in Frankrijk, dan moet je helm volgens ECE 22-04 of -05 zijn gehomologeerd. Het aanbrengen van de reflecterende stickers is als motortoerist dan niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
die reflecterende stickers horen bij de helmkeuring in frankrijk idd, al jaren.
echter, een ce-keuring heeft n cijfer dat slaat op t land waar ie gekeurd is (of voor gekeurd is)

m.a.w., jij ben voor hen n buitenlander, jouw helm is niet als dusdanig voor frankrijk specifiek gekeurd, dan hoef je die stickers dus ook niet te dragen.

(n groot deel van de fransen doet het trouwens ook niet, maar of zij daar wel of niet n boete voor krijgen zal ons worst wezen.)

antwoord is dus: neen, je moet ze er niet opkleven of meenemen.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen: dank voor jullie input, en de stickertjes laat ik lekker thuis volgend jaar :P
 
Mijn motorfiets is dan 16 jaar oud, tegen die tijd ruim 90K op de teller... ik parkeer hem wel naast nieuwere, duurdere fietsen ;) M'n ART4 kettingslot gaat overigens gewoon mee in de koffer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan