TheoRoelof

MF'er
5 okt 2022
211
109
Veenendaal
Van het weekend ben ik er achter gekomen dat mijn remschijf krom is (rechtsvoor), je ziet het remblok ook hevig van links naar rechts bewegen tijdens het rijden. Het aparte is is dat je hier niks van merkt tijden het rijden of remmen. Monteur er ook een stuk op laten rijden en hij bevestigde dit. Wel het advies gekregen om het het hele gebeuren te laten vervangen. Kan ik hier op doorrijden tot die tijd of toch even wachten tot alles weer vervangen is? Ervaringen?
 
Blijkbaar ben ik de enigste die ervaring heeft met echt hard remmen met kromme schijven en ik kan zeggen dat het
wel degelijk de remmen beïnvloed en wel zodanig dat de remvertraging heel wat minder is dan het normaal gesproken
moet zijn,al verschilt het natuurlijk wel per voertuig en mate van kromheid,maar met een auto ben ik bijna van de weg gereden
omdat de trillingen zo erg werden dat op tijd tot stilstand komen bijna onmogelijk werd,overigens was dit bij heel hoge snelheid.
 
Voorwiel opbokken en slingering meten met micrometer, of iets van een vast punt maken aan de voorvork. Als jij zegt dat de remblokken hevig van links naar rechts bewegen tijdens het rijden dan zou het nu ook zichtbaar moeten zijn. Zit je remschijf nog goed vast? Zijn de rivets allemaal even gangbaar? Zit je remklauw nog goed vast?
 
Blijkbaar ben ik de enigste die ervaring heeft met echt hard remmen met kromme schijven en ik kan zeggen dat het
wel degelijk de remmen beïnvloed en wel zodanig dat de remvertraging heel wat minder is dan het normaal gesproken
moet zijn,al verschilt het natuurlijk wel per voertuig en mate van kromheid,maar met een auto ben ik bijna van de weg gereden
omdat de trillingen zo erg werden dat op tijd tot stilstand komen bijna onmogelijk werd,overigens was dit bij heel hoge snelheid.

Conclusie niet te hard rijden?
Welke snelheid is heel hoge snelheid?
 
Voorwiel opbokken en slingering meten met micrometer, of iets van een vast punt maken aan de voorvork. Als jij zegt dat de remblokken hevig van links naar rechts bewegen tijdens het rijden dan zou het nu ook zichtbaar moeten zijn. Zit je remschijf nog goed vast? Zijn de rivets allemaal even gangbaar? Zit je remklauw nog goed vast?
Alles zit goed vast, je kan ook zien dat ie scheef staat is geen metertje voor nodig.
 
Blijkbaar ben ik de enigste die ervaring heeft met echt hard remmen met kromme schijven en ik kan zeggen dat het
wel degelijk de remmen beïnvloed en wel zodanig dat de remvertraging heel wat minder is dan het normaal gesproken
moet zijn,al verschilt het natuurlijk wel per voertuig en mate van kromheid,maar met een auto ben ik bijna van de weg gereden
omdat de trillingen zo erg werden dat op tijd tot stilstand komen bijna onmogelijk werd,overigens was dit bij heel hoge snelheid.
Nee hoor, ik heb ook al vaker kromme schijven gehad en dit voelde ik direct in het remhendel en dus direct vervangen.

Echter als TS zegt dat er niets in het hendel te voelen is dan denk ik dat er meer/wat anders aan de hand is.
 
Glijpennen? Het is geen achterrem uit 1990 :P
Klopt, het is een voorrem uit 2017
1665004594728.png
 
Maakt niet uit waar het op gebruikt wordt, het is verschrikkelijk achterhaald.

ik heb moeten opzoeken wat achterhaald exact betekend:

niet langer als nuttig erkend (en dus fout)

Ik vind dit nogal overdreven. Het wordt veelvuldig toegepast en het werkt.
Het zal vooral vanwege kosten gebruikt worden, maar als ik dan toch een voordeel van deze constructie mag noemen dan is dat het aantal afdichtingen minder is tegenover remzuigers aan beide zijden.
 
Wat doet zoiets bij een noodstop? gevoel zegt, heb je ander vervoer dan maar even niet op de motor.
Valt wel mee. Het remt nog steeds wel, het is alleen niet fijn. Motor laten staan is nogal extreem voor iets wat je niet eens voelt.

Zou wel de schijven vervangen. Ik ben een tijdje terug ook iets te lang er me door gereden, en het verpest je rijplezier dan wel.
 
ik heb moeten opzoeken wat achterhaald exact betekend:

niet langer als nuttig erkend (en dus fout)

Ik vind dit nogal overdreven. Het wordt veelvuldig toegepast en het werkt.
Het zal vooral vanwege kosten gebruikt worden, maar als ik dan toch een voordeel van deze constructie mag noemen dan is dat het aantal afdichtingen minder is tegenover remzuigers aan beide zijden.
Carbid verlichting werkt ook, nog steeds. Maar toch zijn we achtereenvolgens overgestapt op gloeilampen, xenon en nu Led.
Carburateurs werken ook nog steeds.
Houten wielen rollen ook.

Betekent mag met een t.
 
Carbid verlichting werkt ook, nog steeds. Maar toch zijn we achtereenvolgens overgestapt op gloeilampen, xenon en nu Led.
Carburateurs werken ook nog steeds.
Houten wielen rollen ook.

Betekent mag met een t.

Nou ja, volgens mij wil je terug naar de trommelrem of zelfs naafrem?
Carbid verlichting - led verlichting is toch een hele andere vergelijking dus tussen twee typen remklauw op een schijfrem.
 
Ik had het ook niet op een moderne 650 verwacht, maar als je ziet hoe extreem simpel de meeste autoremklauwen (die toch echt wel goed werken) geconstrueerd zijn, en er op een motor meestal 2 schijven en klauwen in het voorwiel zitten, dan zal het allemaal wel meevallen, denk ik.
 
Overigens niet onbelangrijk is de oorzaak van die kromme schijf te onderzoeken,
als bijvoorbeeld de remklauw niet goed terugkomt kan de nieuwe schijf ook weer krom worden.
 
Nog een tweede keer langs de monteur geweest en nu inderdaad gezien dat niet zo zeer de remschijf krom is, maar dat deze wel scheef staat. Zodoende dat de remwerking wel nog goed is maar het blok zichtbaar beweegt en hoort aanlopen. Nog wel van plan om de hele boel te vervangen. Je kan nog wel prima korte ritjes maken, omdat de remwerking nog goed is.
 
Goed dat je langs bent geweest, maar wat is dan eigenlijk het verschil om op een kort ritje met 60 km te remmen voor een kruising ten opzichte van een lang ritje en dan ook te remmen met 60km bij een kruising?
 
Heel apart dat je het wel kan zien maar niet voelen. Een 0,1 mm kromme schijf merk je al bij het remmen boven de laten we zeggen 80kmh.
Kan je een filmpje delen van wat je ziet?
 
Wat een oplossing.

Niet beter kijken waarom hij scheef is?

'Volgens m'n buurman is mijn schilderij krom, moet ik hem vervangen of kan ik er zo naar kijken?'
'Ja, ik zou hem vervangen, maar hoe krom is hij eigenlijk?'
'Geen idee, maar ik zie het eigenlijk niet als ik er naar kijk'.
'Wat een ouderwets schilderij! Er bestaat ook moderne kunst!'
'M'n buurman is nog eens langs geweest en hij heeft nog eens naar m'n schilderij gekeken, en hij is niet krom, nee, hij hangt gewoon scheef. Ik ga hem maar vervangen'.

:t
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan