Restauratie Suzuki GSX1100E 1982

Motormuis55

Rookie
30 jun 2009
26
0
Hurdegaryp
In februari 2013 kocht ik bijgaande Suzuki GSX 1100 E uit 1982.
full

Hij zou lopen, als je hem aanduwde. De accu was slecht.
Bij inspectie bleek er meer slecht te zijn. Had deze motor 10 jaar in weer en wind buiten gestaan? Bij het aanduwen bleken er twee ciilinders te lopen, hij liep dus.
Erst de carburatuers maar eens grondig schoon gemaakt.
De bedrading bleek een puinhoop.
Gelukkig heeft deze motor nog een te begrijpoen elektronische ontsteking: Twee voelers op de krukas die naar de ontstekingsmodule gaan en vandaag drie draden (twee maal plus voor de cilinders en een min) die naar de bobines gaan. Toen ik dat volgens de jusite kleuren had aangesloten liep hij op vier cilinders, redelijk keurig. Zonder luchtfilter is dat nog noiet ideaal, hij liep in elk geval.
Tijd om de restauratie ter hand te nemen.
Op 29 maart 2013 ben ik begonnen met het demonteren, om op de 30e op de beurs in Hardenberg alvast te gaan kijken naar onderdelen en personen/bedrijven die onderdelen hebben en kunnen stralen, spuiten of poedercoaten.
Het motorblok was erg gecorrodeerd.Dat is wel weer schoon te krijgen.
8606206285_61161882a2_c.jpg
<-- Blok Veer -->
8609518364_ee5178aed6_c.jpg

De kabelboom wordt draad voor draad controleren en weer opbouwen. De achterdemper veerde alleen, toen ik de veer demonteerde schoof hij zonder weerstand heen en weer, de enige weerstand was de roest van de buis. Wie heeft er nog dempers met een lengte van 325 mm. Onder met een vork
Zoals gezegd is ook de voorvork slecht. Opnieuw hardverchromen?? of ander poten??

 
Laatst bewerkt:
Geweldige fietsen die ouwe 1100 suzukis,heb er zelf diverse van gehad jammer dat ze zo een fiets zo ver naar de klote laten gaan.
Succes met de restauratie ga dit zeker vogen.
 
Hey Roelof, dit ziet er uit als een mooie uitdaging ;) , best wel een gaaf ding om op te knappen, heb begrepen dat je em weer ori wil maken, of ga je em ook wat "moderniseren" ? Succes, volgmodus aan! :W
 
Ik ga hem waar mogelijk in oude staat herstellen. Voorvork/poten, achterdempers en kabelboom worden in elk geval vervangen. Goot-dimlicht schakelaar zat links onder het zadel en diende als aan-uit. Ontsteking werkte zo'n beetje. Claxon knop diende als startknop. De rest was er af geknipt. Wordt nog een heel gepuzzel.
 
Zo te zien ben je nog wel even aan het poetsen :X

Kijk ook in het grote gs/gsx topic, zitten ook paar figuren die van die oer gsx-en hebben.
Ik ben ook zo'n figuur :+ heb wel het iets oudere type maar buiten het kuipwerk en koplamp zijn ze 95% gelijk.
 
Heee leuk! deze hebben we een paar maanden daarvoor in het GS/GSX topic langs zien komen en degene van wie die was moest hem volgens mij doorverkopen wegens ruimtegebrek o.i.d.


Zal toch niet zijn gekomen door een verhaal als `door het bos de bomen..............`

Maar van hier uit succes, en ik ga je volgen, geweldige dikke motoren !!!
 
Op MP staat setje koni's nieuw NOS voor 200 euro,
Voorvork kun je op zoek gaan naar redelijk nette originele, tarozzi vervangings poten of opnieuw laten verchromen. Laatste optie is net iets goedkoper als tarozzi poten
 
Heee leuk! deze hebben we een paar maanden daarvoor in het GS/GSX topic langs zien komen en degene van wie die was moest hem volgens mij doorverkopen wegens ruimtegebrek o.i.d.


Zal toch niet zijn gekomen door een verhaal als `door het bos de bomen..............`

Maar van hier uit succes, en ik ga je volgen, geweldige dikke motoren !!!

Het duurde ff voor m'n pa een topic had gemaakt, vandaar dat ik een paar keer wat foto's heb laten zien ;)
 
Compressie heb ik op 10-04-2013 gemeten. Dat viel tegen, 6,0--3,0 --2,5--5,5 is wel erg mager. Wordt dus demonteren. Van en cilinder is de kop zwart en de zuiger nagenoeg blank. Heeft die wel gelopen. De bougies en koppen die het mooist zijn hebben de laagste compressie.
Kleppendeksel heb ik in elk geval al wel schoongemaakt bewerkt en gespoten, alles stap voor stap dus. Voor het schoonmaken/polijsten en nadien.
8629254236_205775d6ea_c.jpg

Het resultaat mag er zijn.
8629254262_1977faae3c_c.jpg

Kop er dus afgehaald. Direct een paar foto's genomen.
De kop:
8641413562_3474054278_c.jpg
, de cilinders.
8641412666_edf9a417a0_c.jpg

Met de kleppen per cilinder:
8640308661_ba947344b8_c.jpg
8640308529_a94f1ab70b_c.jpg
8641412934_3737aee4a7_c.jpg
8641412784_e8cb083eb2_c.jpg


De koppakking lijkt uit 4 laagjes te bestaan, of zitten er vier pakkingen is. Wie zal het zeggen.
8641412396_d745992dc7_s.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat ben je goed bezig hier!!!!!

Fantastisch dat je de onderdelen die je `eraf pakt`meteen opknapt, en dat van die koppakking.... het zijn wel altijd ge`sandwich`te pakkingen volgens mij , maar dan zou je dus 3 lagen verwachten?

Succes!


PS , Welk merk motorlak gebruik je?
 
Laatst bewerkt:
Wat ben je goed bezig hier!!!!!

Fantastisch dat je de onderdelen die je `eraf pakt`meteen opknapt, en dat van die koppakking.... het zijn wel altijd ge`sandwich`te pakkingen volgens mij , maar dan zou je dus 3 lagen verwachten?

Succes!


PS , Welk merk motorlak gebruik je?

VHT, gekocht bij fourdeel ;)
 
Ik ben weer iets verder. Geheel is poedercoated. Ben nu bezig om stap voor stap het geheel weer te monteren.
Velgen zijn nu zwart, met aluminium.
Zo waren ze:
Velg voorwiel
9597530043_800a4337c2_c.jpg


Velg achterwiel
9600320660_67aba675ca_c.jpg


Na enig huis- spuit- afplakwerk is dit het resultaat.
Voor:

9597531345_02d5437a3b_b.jpg

Achter:
9597531287_fbd8ddcba7_b.jpg


Het blok is nu redelijk schoon. Op de kop zaten bij drietapeinden van de uitlaat een koppelmoer gemonteerd: Tapeinden bleken de zijn afgebroken net buiten de kop. Ruimte maken met kruipolie, WD40 of warmstoken leverde tot nu toe geen resultaat op. Met de nieuwe uitlaten moeten ze er wel uit. Eén is uit te boren, de beide anderen zijn zo hard dat de boor er niet in wil. Wie heeft een oplossing:
De cilinders heb ik gehoond, zien er weer netjes uit. Kleppen zijn weer goed in te slijpen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben weer iets verder. Geheel is poedercoated. Ben nu bezig om stap voor stap het geheel weer te monteren.
Velgen zijn nu zwart, met aluminium.
Foto's volgen

Het blok is nu redelijk schoon. Op de kop zaten bij drietapeinden van de uitlaat een koppelmoer gemonteerd: Tapeinden bleken de zijn afgebroken net buiten de kop. Ruimte maken met kruipolie, WD40 of warmstoken leverde tot nu toe geen resultaat op. Met de nieuwe uitlaten moeten ze er wel uit. Eén is uit te boren, de beide anderen zijn zo hard dat de boor er niet in wil. Wie heeft een oplossing:
De xcilinders heb ik gehoond, zien er weer netjes uit. Kleppen zijn weer goed in te slijpen.
Contratool proberen,vreet zich er linksom in en misschien dat tie loskomt
:W
 
Heet stoken, op de kop van het draadeind slaan, heet stoken, op de kop van het draadeind slaan enz enz. Door het heet stoken en de trillingen van het slaan krijg je ruimte op het schroefdraad.
En heet is roodgloeiend dan laat het echt wel los gewoon met een goed griptang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan