Restauratie Suzuki GSX1100E 1982

Erg mooi dat blok.
Ik zou een grote plaat hout nemen, en daar de oude kabelboom opspijkeren. Zo kun je hem dan helemaal namaken in een nieuwe versie.
 
Zo, even weer bijpraten. De kleur van de tank, van alle gespoten delen, is zand- of goudkleurig.
Ondertussen zit het blok weer in elkaar. Ziet er keurig uit, ik ben tenminste tevreden.
[afbeelding].
Alle kleppen zijn ingeslepen en opnieuw gesteld, twee kleppen heb ik vervangen, die vond ik niet netjes genoeg meer. Deze vond ik niet goed genoeg meer. Ook heb ik alle klepgeleiders voorzien van nieuwe hoedjes, afdichtingen.
[afbeelding]
Het blok toe hij gereed was.
[afbeelding]
Toen alles in elkaar zat het blok weer in het frame.
Wat is een ketting takel dan makkelijk.
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze moeten er ook nog op, wordt het nog mooier.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja, dan zit het blok er in.
Koppeling al weer aangesloten, kilometerteller, toerenteller.
Dan de bedrading. Vroeger zat er een draadboom in, dit is er van over.
Is dit nog een draadboom te noemen?
[afbeelding].
De draden voor de ontsteking heb ik in elk geval gevonden, de eerste stap van velen.

Waarom hang je je net gespoten blok in kettingen? Dat beschadigd nogal veel lijkt me.
Als ik een kaal frame heb waar een blok in moet doe ik het andersom, ik leg het blok op zijn kant en til het frame er overheen. Blok netjes ondersteunen met blokjes hout oid. Frame er over, bouten erin en de boel weer rechtop zetten. Vervolgens met je takel alles ophijsen zodat de wielen er in kunnen. Hoef je je alleen het frame maar te tillen en die is een stuk lichter dan het blok ;)
 
Op de foto kun je zien dat het blok in touwen hangt, de ketteing is alleen voor het bedienen van zo`n takel en hou je van het blok af , hier is de ketting `in rust`, tenminste dat denk ik, want ik heb er ook zo eentje hangen.
Ideale dingen!
 
Op de foto kun je zien dat het blok in touwen hangt, de ketteing is alleen voor het bedienen van zo`n takel en hou je van het blok af , hier is de ketting `in rust`, tenminste dat denk ik, want ik heb er ook zo eentje hangen.
Ideale dingen!

Takels zijn inderdaad ideale dingen, ik heb er 1 in de nok van de schuur hangen. Hijs je zo een motorblok naar zolder.
 
Ja en dan breekt dat erop gelaste gedeelte weer af samen met het nog net uit stekende restantje draadeind en dan ben je nog verder van huis.
Moet je al zeker weten dat het niet heel erg verschrikkelijk vast gekoekt zit.

het tapeind warmstoken heeft weinig zin.
het deel wat je verwarmd zet uit dus werkt averechts.
de ruimte om het tapeind heen dient verwarmd te worden.
 
Ik heb het blok opgehangen met nylon touwen. Deze touwen heb ik door de ogen gedaan waar de bouten doorzitten. Het blok wordt daardoor niet beschadigd.
Ik heb het blok op hoogte getild en een stuk in het frame geschoven. Toen de linkerkant los gehaald van de takel en aan de andere kant van het frame weer vastgemaakt. Zo kon ik hem er mooi in schuiven.
De draadboon blijft een gepuzzel. Ontsteking, dynamo, oliedruk en -temperatuur, versnellingen, die heb ik er uit. Ik heb nu het advies opgevolgd om een plank te nemen. Ik heb hier de boom op getekend Daarna heb ik die zaken die ik wist er op vast te zetten. Te beginnen bij de cockpit. Hier heb ik de juiste stekkers op aangesloten. Toen de schakelaars van het stuur, links en rechts. Helaas afgeknipt of incompleet. REchts ontbreekt de schakelaar en links de stekker en bekabeling.
13088470835_5202e003a2_n.jpg
13089065935_d5e74c5c9a_n.jpg

Er komt een beetje structuur in. Nu de draden stuk voor stuk goed leggen.
Heeft er nog iemand de schakelaars van het stuur rechts en de stekkers van links?
Ik gebruik bijgaande schema.
13089824104_17e2ae857a_c.jpg

Sommige stekkers kloppen, andere weer niet.
13264827423_99b2724d29_z.jpg

De ontsteking heb ik dus aangesloten, helaas nog geen sterke vonk. Alle stekkers nog een keer loshalen en schoon maken.
De draad boom vordert gestaag. Ondertussen de bedrading van het remlicht, achterlcht, nummerplaatverlichting, linker en rechter achterknipperlicht, remlichtschakelaar, schakeaar zijstandaard, niveau tank zekeringskast en dyname in de draadboom op de plank gezet.
13261841614_525140ccd1_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
het tapeind warmstoken heeft weinig zin.
het deel wat je verwarmd zet uit dus werkt averechts.
de ruimte om het tapeind heen dient verwarmd te worden.

Toch even op reageren

Zegt het begrip uitzettings coefficient je iets?
Zoja dan weet je meteen wat er gebeurt met het alu om de stalen draadeind heen.
Meer zeg ik er niet over.
 
Ik werk zo vanaf het achterlicht naar voren. Ben nu toe aan de "Check Panel Control Unit"
Een scherp schema dat ik nog tegen kwam hielp hier wel bij.
13251741453_f5137c42e9.jpg

Helaas staat ook hier de "Check Panel Control Unit" ook niet op. Heeft er nog iemand een schema waar dat op staat?
13265026484_d2a306a41a_o.jpg

Deze kleuren kan ik niet lezen.
13261841774_c7f71fc851_n.jpg


Loop ik het geheel na, staat er nog een ignition control unit op het plaatje, boven het startrelais. Kom ik ook een stekkertje tegen, daar heeft hij aan gezeten. Gelukkig heb ik in mijn voorrad reservedelen de Ignition control unit ook nog liggen.
13260752775_f8cbc239c5_n.jpg
13260751645_fd2f8af692_n.jpg

Kleuren zijn nog te zien, hij is dus nog te repareren. Het relais zelf zit volgens de tekening onder de tank. geheel is daarnee te reconstrueren. Kost wat tijd, dan heb je ook wat
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk is dat altijd. Ik heb afgelopen jaar andere stuurschakelaars aan de draadboom van mijn VF gesoldeerd. Leuk werk, maar wel een uitzoekerij. Het bleek bij mij ook dat er erg veel verschillende versies van de VF zijn geweest.

full

full


Het resultaat is er wel naar :).
 
Ik ben ook bezig met de bedrading van de mijne.
Die was wel completer dan de jouwe.
Ik zie wel dat je duidelijke schema's hebt die ik ook kan gebruiken :)

Succes met de spaghetti.
 
Toch even op reageren

Zegt het begrip uitzettings coefficient je iets?
Zoja dan weet je meteen wat er gebeurt met het alu om de stalen draadeind heen.
Meer zeg ik er niet over.


Dat niet alleen, het stalen tapeindje zit vast in de oxidatie die ontstaat doordat 2 verschillende metalen tegen elkaar aan zitten. Lekker temperatuurtje erbij, beetje vocht erbij, gegarandeerd oxidatie / roest. Oxide van metalen heeft ook een groter volume dan het metaal zelf, dus tapeindje komt muurvast te zitten. Als je nu het tapeindje heet stookt zet ie uit, wordt het alu ook heet dan zet dat meer uit, maar net zo mooi is het als het alu koud blijft. !! Inderdaad, dan drukt het stalen tapeindje alle oxidatie die er tussen zit helemaal fijn, tot poedervorm. Tapeindje is dan ook los.

Succes met je kabelboom trouwens, wordt mooi allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Toch fijn als je gelijk bevestigd wordt _O- ook al weet je dat je hebt _O- 8-)

Pruts nog niet zo heel lang aan alles waar een verbrandingsmotor in zit namelijk _O- O-) 8-)
 
En is de bedrading al een beetje op orde?
Bij mij is het gelukt, schema kwam bijna volledig overeen.
Had alleen een modificatie die er niet op stond.
 
De afgelopen weken andere bezigheden, tuin e.d.
Blijft er een paar uur per week over.
Het blauwe stekkertje van het linker handvat was afgeknipt, daat heb ik nu weer vier draden aan gesoldeerd.
Vordert dus langzaaam, maar gestaag.
De boom is nu weer een boom, alleen de uiteinden nog afwerken. De basis is er.
14140454194_f9afcd547d_z.jpg
 
Laatst bewerkt:
De GSX rijdt nog niet rond. Deze zomer heb ik andere dingen gedaan. Ik heb ook nog twee oldtimers uit 1933 en 1934. Daar rijdt ik ook mee.
De bougies hebben volgens mij niet veel vonk.
De voorrem ben ik niet tevreden over, wordt nog gereviseerd.
De rest is voor een groot deel afmonteren.
 
Een DKW Block 200 uit 1933 en een Wanderer SP1 uit 1934.
15453672773_89a1edf1e7_c.jpg


Hier bij de "Ot en Sien"toertocht, die heb ik samen met Timon Dijkstra gereden.

Ook heb ik nog een par Zundapp's, Bella. Een 201 uit 1955 en een 203 uit 1957
De 203 is nog "in bewerking."
8401983771_9a4a41f8b1_b.jpg

En de 201.
15453782453_56229dde40_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Las dit topic weer met veel plezier.

Let vooral op de koppelingsmoer van dat blok. Die willen graag steeds loszitten. (Wat loctite op doen)
 
Las dit topic weer met veel plezier.

Let vooral op de koppelingsmoer van dat blok. Die willen graag steeds loszitten. (Wat loctite op doen)
Van het GSX1100E blok bedoel je ? Ben namelijk met net zo'n fiets bezig, dan zal ik daar goed op letten.
 
Ook heb ik nog een par Zundapp's, Bella. Een 201 uit 1955 en een 203 uit 1957
De 203 is nog "in bewerking."[[url="https://farm9.staticflickr.com

Gaaf hoor.
Ik heb er ook nog 2 staan die weer nieuw leven ingeblazen moeten worden... (wel iets nieuwere types).

Een 529 CS50 en een KS50 met 5-bak

full

full

full

full


Deze heb ik 14 jaar geleden "gerestaureerd" maar ik wist daar helemaal niets van als 17 jarig jochie. Nu weet ik wat ik verkeerd heb gedaan en is het plan ze weer opnieuw te restaureren.
 
Al doende leert men. Zo ging het met de Solex van mijn grootvader ook.
Over twintig jaar doe ik het weer anders.
Zundapps zien er nog mooi uit. Ik ben van een oudere generatie, deze zijn van de laatste series denk ik.
Ondertussen, 28 augustus 2016 loopt de Suzuki. Remmen ben ik niet tevreden over en alleen de bedrding van de ontsteking zitten er op.
Het afgelopen jaar heb ik een ruimte gemaakt waar ik de motoren kan stallen en ook wat kan knutselen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan