Restauratie Suzuki GSX1100E 1982

4_.gif

Doeg oma!

Gebeurt er hier nog iets? Zou zonde zijn na zo een goede start er mee te stoppen.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]
Doeg oma!

Gebeurt er hier nog iets? Zou zonde zijn na zo een goede start er mee te stoppen.

Het vordert gestaag :) Er liggen ondertussen nieuwe banden (Avon AM26 Roadriders) om de gepoedercoate en geverfde velgen. Voorvork zit in het frame en ik vergeet vast nog wat ;)

Zal motormuis vragen om wat foto's :)
 
Ik ben iets verder. Door drukte is er de afgelopen maand op zaterdagen niets gedaan. De velgen zijn gepoedercoat en daarna deels gespoten (klinkt positieven dag "geverfd")
De wielen, het balhoofd en de achter brug zijn voorzien van nieuwe lagers. De voorvork is gereviseerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe afdichten en is gemonteerd. De anti-duik inrichting is geheel gedemonteerd, gangbaar gemaakt en weer gemonteerd. Voor rem nagekeken en gemonteerd. De achter brug is ook gemonteerd. De velgen zijn voorzien van banden.
10562139204_c0ef80f922_m.jpg
10562343403_3f84e72031_m.jpg

De achter rem is gereviseerd, gemonteerd en voorzien van nieuw remvloeistof. Geheel begint weer op een motorfiets te lijken.
10562084285_ae49b8e72a_o.jpg

De cilinders zijn al gehoond, nu nog nieuwe zuigerveren +0,5. Wie heeft er nog nieuwe liggen. Van de kop heb ik al twee kleppen ingeslepen.
De rest komt nog. Een pakkingset wil ik ook nog aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Als een M8 draadeindje wat vast gerot zit in een alucilinderkop van zichzelf al af breekt dan denk je met een links boortje en een M6 linkse tap het wel los te krijgen?
Ik weet niet hoe lang jij al aan motoren of zo sleutelt maar ik weet uit mijn meer dan 30 jaar ervaring dat dat nu niet, dan niet en nooit niet gaat lukken. Je ragt gewoon het linkse tapje verrot en dan ben je nog verder van huis zoals je zelf al schreef moet je dan al de beschikking hebben over specialistisch gereedschap om het dan alsnog voor elkaar te krijgen.
Dan beter ff goed roodgloeiend stoken en ff stevig tikken en dan met een griptang los draaien das bij elkaar nog geen 10 minuten werk en je kan gegarandeerd het oude draadgat weer gebruiken want die blijft vrijwel altyd onbeschadigd en dit in tegenstelling tot frezen of uitboren oid.
Enne enig idee hoe de profs dit doen in de werkplaatsen? Juist met een dikke brander en goed stoken. _O- Zei die uit eigen ervaring 8-)

Kop in de freesbank!
Kun je tenminste lekker nauwkeurig boren..
 
Ik heb de tapeinden er uiteindelijk uitgeboord met een geharde 6 mm boor, nageboord met 6,5 mm en vervolgens een nieuwe draad er in getapt. Eén zit iets excentrisch, de rest zit goed. Allemaal binnen de tolerantie die ik met de uitlaat heb.
Probleem opgelost.
Kop in de freesbank!
Kun je tenminste lekker nauwkeurig boren..
 
Ik ben iets verder. Door drukte is er de afgelopen maand op zaterdagen niets gedaan. De velgen zijn gepoedercoat en daarna deels gespoten (klinkt positieven dag "geverfd")
De wielen, het balhoofd en de achter brug zijn voorzien van nieuwe lagers. De voorvork is gereviseerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe afdichten en is gemonteerd. De anti-duik inrichting is geheel gedemonteerd, gangbaar gemaakt en weer gemonteerd. Voor rem nagekeken en gemonteerd. De achter brug is ook gemonteerd. De velgen zijn voorzien van banden.
[afbeelding] [afbeelding]
De achter rem is gereviseerd, gemonteerd en voorzien van nieuw remvloeistof. Geheel begint weer op een motorfiets te lijken.
[afbeelding]
De cilinders zijn al gehoond, nu nog nieuwe zuigerveren +0,5. Wie heeft er nog nieuwe liggen. Van de kop heb ik al twee kleppen ingeslepen.
De rest komt nog. Een pakkingset wil ik ook nog aanschaffen.

Ik heb die liggen! 4 sets 0.5 mm over size zuigerveren # 12140-49270-050 de correcte voor jouw motor. Tijdje terug dubbel besteld en nu dus over, kunnen voor een stukje onder de nieuwprijs wel weg. ;)
 
Ik ben begonnen met de tank.Die moest redelijk kaal, er zit veel witte en oranje verf op. Op enkele plaatsen was de verf er al af gebrokkeld. Echt rampzalig was de bevestiging, compleet verroest.
11984271625_4830ab3ca0_m.jpg
11984574553_bd9f8f7b33_m.jpg
Nieuw plaatje gemaakt voor een nieuwe bevestiging.
Na de tank het gehele motorblok gedemonteerd.
Gelukkig kon ik geen speling ontdekken in de lagers.
Alles goed schoongemaakt. In het groffe filter zal veel troep, schoongemaakt. Alle olieleidingen schoon geblazen. Blok gespoten.
11984616023_772f76567d_m.jpg
.
11984681494_304433aa6a_m.jpg

Nieuwe pakking set gekocht en nieuwe boutjes. Alle pakkingen vervangen. Toen weer in elkaar gezetKoppeling schoongemaakt en platen opgemeten. Blijken allemaal binnen de marches en dus nog goed. In het carter zat bij de ontsteking een gat en de bevestiging van twee bouten was afgescheurd. Gerepareert met tweecomponentenlijm
11985135806_1d98ac9d40_m.jpg
11984310695_9c62918011_m.jpg

Ook de verschillende kapjes gespoten, zien er weer keurig uit.
11984613033_eb39030301_m.jpg
11984312115_c974e80a72_m.jpg

Daarna de cilinders nogmaals gehoond, met een paar nieuwe hoonblokjes. Zien er weer keurig uit.
11985169536_f09bba7b73_m.jpg
Toen de zuigers. Goed schoongemaakt alle beschadigingen weggewerkt en gepolijst. Zuigerveren bleken wat betreft slijtage nog binnen de normen te vallen. Toch nieuwe zuigerveren gekocht, beter na het honen van de cilinders.
Toen de kop. Alle kleppen er uit en opnieuw ingeslepen. Nieuwe afdichten geplaatst.
Klinkt eenvoudig, kost wel veel tijd en geduld.
Twee kleppen bleken erg slecht, vervangen door andere, goede kleppen.
11985158506_213373f6f8_m.jpg
11984726264_83349926a9_m.jpg

Ondertussen ook met de opnemers van de versnelling bezig geweest. Deze was afgeknipt en heb ik weer gerepareerd.
11984694874_76bd42345f_m.jpg
11984309375_8d5ce738c2_m.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben begonnen met de tank.Die moet redelijk kaal, er zit veel witte en oranje verf op. Op enkele plaatsen van die er al af gebrokkeld. Echt rampzalig was de bevestiging, compleet verroest.
[afbeelding]. Nieuw plaatje gemaakt voor een nieuwe bevestiging.
[afbeelding]

Mooi handwerk :}

Wat betreft het kaalmaken...een echt goede afbijt kopen, lekker dik inkwasten en dan meteen inpakken in de huishoudfolie en 24-36 uur wegleggen, dan steek je de boel er zo af, is net boter.

Succes, je bent een prachtklus aan het doen, ennneeuh, heel goed bezig!
 
Deze fiets heb ik ook gehad :)

Zaten die kerstboom meters er nog op?
 
Laatst bewerkt:
Gelijk de vraag op de kerstboom. De originele tellers zijn er nog bij, zie foto.
12029503466_afa2413603.jpg
.
De zuigers zijn ook mooi schoon gemmakt, zoals ik al aangaf.
12029510286_66a316121a.jpg
.
De tank zag er slecht uit, is nu bijna spuitklaar. Ik zie nog een paar oneffenheden, nog even met nat schuurpapier wegwerken.
12029511176_4308d20b62_z.jpg
.
 
Zo, even weer bijpraten. De kleur van de tank, van alle gespoten delen, is zand- of goudkleurig.
Ondertussen zit het blok weer in elkaar. Ziet er keurig uit, ik ben tenminste tevreden.
12681990254_5de738a80f_z.jpg
.
Alle kleppen zijn ingeslepen en opnieuw gesteld, twee kleppen heb ik vervangen, die vond ik niet netjes genoeg meer. Deze vond ik niet goed genoeg meer. Ook heb ik alle klepgeleiders voorzien van nieuwe hoedjes, afdichtingen.
12682062885_2c81c2d5fc_z.jpg

Het blok toe hij gereed was.
12682002674_ce0a0db59c_z.jpg

Toen alles in elkaar zat het blok weer in het frame.
Wat is een ketting takel dan makkelijk.
12681674673_af83d7bc60.jpg

12681681743_7700175c5c.jpg

Deze moeten er ook nog op, wordt het nog mooier.
12681665103_55c267d2c4_z.jpg

12681548235_eded2858b2_z.jpg

Ja, dan zit het blok er in.
Koppeling al weer aangesloten, kilometerteller, toerenteller.
Dan de bedrading. Vroeger zat er een draadboom in, dit is er van over.
Is dit nog een draadboom te noemen?
12682058355_48a4f89738_c.jpg
.
De draden voor de ontsteking heb ik in elk geval gevonden, de eerste stap van velen.
 
Laatst bewerkt:
Zo, even weer bijpraten. De kleur van de tank, van alle gespoten delen, is zand- of goudkleurig.
Ondertussen zit het blok weer in elkaar. Ziet er keurig uit, ik ben tenminste tevreden.
[afbeelding].
Alle kleppen zijn gesteld, twee kleppen heb ik vervangen, die vond ik niet netjes genoeg meer. Deze vond ik niet goed genoeg meer.
[afbeelding]
Het blok toe hij gereed was.
[afbeelding]
Toen alles in elkaar zat het blok weer in het frame.
Wat is een ketting takel dan makkelijk.
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze moeten er ook nog op, wordt het nog mooier.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja, dan zit het blok er in.
Koppeling al weer aangesloten, kilometerteller, toerenteller.
Dan de bedrading. Vroeger zat er een draadboom in, dit is er van over.
Is dit nog een draadboom te noemen?
[afbeelding].
De draden voor de ontsteking heb ik in elk geval gevonden, de eerste stap van velen.

Ziet er goed uit, heb je de kleppen nog ingeslepen?
 
Succes met je kleurrijke spagetti.

En wat is er een werk verzet om van een fiets die visueel rijp was voor de sloop, weer een fiets te bouwen die als nieuw is/wordt.

Hoop dat je veel plezier zal hebben als je straks met je nieuwe "oudje" gaat rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan