Rugklachten; chopper of sportiever model?

Denk dat het helemaal aan je lichaamsbouw ligt.

Zelf kreeg ik juist rugklachten van een chopper. Ik moet juist wat naar voren zitten.
 
met een gestrekte rug op een sportfiets? De meeste mannen zitten met een bolle rug op de motor (ja ook soms met iets anders wat gebold is) en de meste vrouwen met een 'holle' rug. Ligt allemaal aan de motor, jouw bouw, en hoe en waar je rug beschdigd is. Je hebt ook nog de gulden middenweg, een 'rechtopzit' motor a'la Fazer, Bandit enzovoort.
 
met een gestrekte rug op een sportfiets? De meeste mannen zitten met een bolle rug op de motor (ja ook soms met iets anders wat gebold is) en de meste vrouwen met een 'holle' rug. Ligt allemaal aan de motor, jouw bouw, en hoe en waar je rug beschdigd is. Je hebt ook nog de gulden middenweg, een 'rechtopzit' motor a'la Fazer, Bandit enzovoort.

:Y
 
Laatst bewerkt:
Denk dat een chopper geen goeie keus is :N Je zit rechtop je rug en dat lijkt me niet prettig kunnen ze je na een uur er in de zithouding vanafbeuren |(
 
Choppers belasten je rug nogal. In een iets meer voorover gebogen houding vangt je rug schokken véél beter op.

Een chopper is wel comfortabel. Tot je gaat rijden :)
 
Hoi Biancie :W


ik heb zelf behoorlijk wat rugklachten na een ongeluk vorig jaar, maar heb net een 100 km ritje achter de rug (leuke woordspeling :X ) op een ZXR750.

de zithouding daarop is erg extreem... je ligt meer dan dat je zit, en rechtop zitten is niet mogelijk (voor mij in ieder geval... ben ook niet zo super groot) en ik heb tijdens het rijden ook wel wat last gehad maar meer in mn schouders dan mn rug.

bij iedereen is dat natuurlijk ook weer anders, afhankelijk van de klachten, maar ik zou zeggen: probeer het gewoon!!

het liefst zo veel mogelijk modellen uittesten, en dan geen kleine ritjes, maar echt proefritjes van minimaal een uur. dan voel je vanzelf wel wat het beste voor jou is!!

ow... en voor jouw lengte: VFR400!!! die zijn al een stukkie kleiner en lager dan de gemiddelde supersport *D

groetjes, Cathelijne.
 
Heb zelf een hernia operatie gehad en ik hoef dus ook niet te gaan proberen om 5 minuten met een chopper te gaan toeren want dan kan je me er echt af helpen.
Terwijl 200 a 300 km op een dag aan 1 stuk op mijn thundercat uitstekend is te doen.
 
Mijn vrouw heeft twee hernia operaties achter de rug (!), ver voor ze ging motorrijden. Met het uitkiezen van een motor (geen enkele voorkeur, ze vindt eigenlijk elke motor mooi) kwam ze uit bij een CBR600F. Puur gekozen op zithouding. Gekocht en nooit spijt gehad.
 
Ik ben 2 meter lang, en heb voor ik ging lessen Harleys altijd gaaf gevonden.
Toen ik tijdens het lessen echter een paar keer op zo'n LTD450 moest rijden (lessen van 2 uur) begon mijn rug te protesteren.

Nu ik 17 jaar lang alleen sportieve motoren heb gereden, echter niet meer.
Ik klooi wel netzolang aan de motor totdat ik een actieve iets voorovergebogen zithouding op mijn motor heb, dat vind ik immers het meest ontspannen.
En dat ook bij ritten van 700Km op een dag.

Dat doorzakken van je rug kun je ook mooi opvangen door zo een rugprotector waar een niergordel aan zit. Die corrigeerd dat mooi op die lange vermoeide dagen.

Let wel met bijvoorbeeld een naakte fiets kun je heel gemakkelijk de hoek van je bovenlichaam aan jouw eisen aanpassen, gewoon die buis van het stuur effe vervangen.

Voor je beslist zou ik proberen op zoveel mogelijk verschillende fietsen te lessen en anders ga er straks een huren.
Bijna alle modellen zijn tehuur.
Bij de plaatselijke dealer een proefrit van een uur of 4 om de zithouding te testen is ook zo lullig.
 
ik kan je niet adviseren, maar krijg zelf meestal maagklachten van een Sjopper ;)
_O- }) _O-

Maar ff serieus.
Wat in de voorgaande reacties ook al is genoemd, kan ik beamen.
Als je sel last van je rug hebt, moet je absoluut geen chopper nemen. Ik heb vroeger zelf een VF1100 Magna gehad en daar kon ik niet veel langer dan 1,5 tot 2 uur op zitten (terwijl ik nooit echt rugklachten heb gehad).

Een extreme sportmotor, ala ZXR, is ook geen aanrader. Constant ver voorover zitten is echt geen pretje.
Om je rug zoveel mogelijk te ontlasten, dien je licht voorover gebogen op je fiets te zitten. Voorbeelden zijn al genoemd, maar bijvoorbeeld (dus absoluut niet uitputtend):
Fazer
CBR600f
Diversion
en6r
Monster
etc.
 
Laatst bewerkt:
Het advies uit de diverse shops klinkt dus wel aannemelijk, als ik jullie reakties zo lees! Ik zal eerst uitgebreid van tevoren huren (tegen die tijd zal ik jullie om advies vragen waar ik dat het beste kan doen), ben echt bang dat ik anders de verkeerde motor aanschaf. Er is dus meer dan alleen de looks....

Die gordel is ook een goede tip, thanx!

*O*
 
_O- }) _O-

Maar ff serieus.
Wat in de voorgaande reacties ook al is genoemd, kan ik beamen.
Als je sel last van je rug hebt, moet je absoluut geen chopper nemen. Ik heb vroeger zelf een VF1100 Magna gehad en daar kon ik niet veel langer dan 1,5 tot 2 uur op zitten (terwijl ik nooit echt rugklachten heb gehad).

Een extreme sportmotor, ala ZXR, is ook geen aanrader. Constant ver voorover zitten is echt geen pretje.
Om je rug zoveel mogelijk te ontlasten, dien je licht voorover gebogen op je fiets te zitten. Voorbeelden zijn al genoemd, maar bijvoorbeeld (dus absoluut niet uitputtend):
Fazer
CBR600f
Diversion
en6r
Monster
etc.

Thundercat is ook een optie. Algemene regel: als de clip ons bóven de kroonplaat zijn aangebracht is ie qua houding ook geschikt om sportief te toeren met een ontspannen houding (ook voor je rug).
 
Je kunt het beste gewoon gaan proefrijden op zoveel mogelijk verschillende motoren Je kunt niet alle "sjoppers" en "reesers" als groep gaan vergelijken. De ene keer zal een sjopper beter zitten, de andere keer zal een reeser beter zitten. Dat is voor iedereen verschillend.
Ookal heb je twee gelijke motoren,zelfs dan zal er nog verschil zijn. Kies gewoon de beste waar jij jou het lekkerst op voelt en de minste last van je rug hebt. Om daar achter te komen kun je alleen maar gaan proefrijden.
 
Je kunt het beste gewoon gaan proefrijden op zoveel mogelijk verschillende motoren Je kunt niet alle "sjoppers" en "reesers" als groep gaan vergelijken. De ene keer zal een sjopper beter zitten, de andere keer zal een reeser beter zitten. Dat is voor iedereen verschillend.
Ookal heb je twee gelijke motoren,zelfs dan zal er nog verschil zijn. Kies gewoon de beste waar jij jou het lekkerst op voelt en de minste last van je rug hebt. Om daar achter te komen kun je alleen maar gaan proefrijden.
Met een chopper vang je doorgaans alle klappen op met je rug, je zit immers bijna rechtop richting het achterwiel. Met een racer kan je die klapjes opvangen met je knieën of je heupen (à la scharnierpunten ofzo :z ).

ZX-6R (iig ouder model) heeft overigens ook de clip ons boven de kroonplaat zitten, dus daar zit je ook niet extreem voorover op. Het '98 model bijvoorbeeld :)
 
Theorietje (waarom niet, tis toch reclame op Talpa): extreem voor- of achterover (zithouding) is op den duur niet goed voor je lijf. Ik ben helemaal gek van m'n SP2, maar een tourfiets voor langere stukken wordt het nooit (al doe ik het wel).

De ideale motorfiets is de ouderwetse motorfiets (theorietje dus). Zoeen waar je licht voorover zit, steun krijgt van de binnenkant van je bovenbenen en door de wind je bovenlichaam gewichtsloos wordt. Voorbeelden: Triumph Bonneville, Honda Black Bomber. Ook de écht oude Indians en Harleys waren zo gebouwd. Zweefzadeltje, niergordel, potje en goggles op en gáán! :]
 
Thundercat is ook een optie. Algemene regel: als de clip ons bóven de kroonplaat zijn aangebracht is ie qua houding ook geschikt om sportief te toeren met een ontspannen houding (ook voor je rug).


Ehhhh.......clip ons boven de kroonplaat???? Ben niet zo technisch aangelegd, vrees ik..... kun je dit ff uitleggen? :?
 
Ehhhh.......clip ons boven de kroonplaat???? Ben niet zo technisch aangelegd, vrees ik..... kun je dit ff uitleggen? :?

Ga maar eens kijken in een motorzaak. De RR, R1 en andere supersporters (ook mijn SP) hebben de handvatten gemonteerd ónder die plaat waar je contactsleutel in gaat. Sport-tourmachines, áls ze clip ons hebben (dat zijn handvaten die direct aan de vorkpoten zijn 'geclipt', in plaats van een doorlopend stuur), zijn 'geclipt' aan een stuk vorkpoot dat door de bovenste plaat heen steekt en hangen er dus boven.

Duidelijker kan ik niet, misschien dat iemand goed is in plaatjes maken? O-)
 
Ehhhh.......clip ons boven de kroonplaat???? Ben niet zo technisch aangelegd, vrees ik..... kun je dit ff uitleggen? :?

De clipons zijn je handvaten, de kroonplaat is dit:

kroonplaat.JPG


Hier zitten de clip ons onder de kroon plaat:

020906_Duc999_kroonplaat-01.jpg


En hier boven:

full


:) ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan