schadefiets hoe te herkennen?

T-ice

Die hard MF'er
29 okt 2002
737
0
Lelystad
Zoals gezegd ben ik aant kijken naar een vrijwel nieuwe 636, deze heeft pas 1800 km gelopen. Ik ben toch een beetje huiverig dat het geen schade fiets is. Ik heb er dan ook niet veel verstand van. Het enige dat ik kan ontdekken zijn twee doffe plekjes op de zwarte lak van de rechter zijde van de tank, of zijn die van je knieen? En een slijtplekje op de rubberen leiding naar de achterrem. Voor de rest alleen klein beetje roest op schijven en ketting.
 
Doffe plekken op de tank zijn meestal van de leren broek maar dan zouden ze eigenlijk 'rechts én links moeten zitten. En helaas zijn ze op zwart het beste te zien '(
 
Waar ik zelf het meeste op let is gelijkmatige slijtage. Wanneer je op stepjes, velgen e.d. duidelijke gebruiksporen ziet en maar zeer weinig tot niets op de kuip kun je er al vanuit gaan dat ie overgespoten is of een nieuwe kuip heeft gekregen.
 
Kun je de vorige eigenaar niet te spreken krijgen?
Ik heb ooit een gpz900 gekocht die volgens ze volgens de motorzaak een keer hadden laten vallen, toen bleek dat deze fiets voor geen meter stuurde heb ik de vorige eigenaar gebeld die verbaast van mij aanhoorde dat ze zijn ouwe motor weer hadden opgelapt
" ik dacht dat ze hem zouden slopen" zij die me
Hij was er met 140km/uur mee een maisveld ingereden waarna hij enkele keren over de kop was geslagen.
Had ik hem voor de verkoop gesproken ,dan had ik hem dus never nooit gekocht.
Als de zaak je het tel.nr van die vorige eigenaar niet wil geven, liet ik hem sowieso al staan
Het geeft ook geen garantie dat ie schadevrij is want niet elke vorige eigenaar geeft je een eerlijk antwoord, maar als ze zeggen dat ie in elkaar heeft gezeten kun je er van uitgaan dat ze niet staan te liegen
succes
 
Als de motor een keer gevallen is, dan knappen ze het kuipwerk meestal wel op, maar niet de stuurophanging. Op de plekken waar het stuur in de beugels hangt zijn dan soms krassen te zien (laterale verschuiving door vallen op o.m. het stuur)
 
He max, je hebt vast wel wat serieus erover te zeggen toch?!

Ok ok...zal ik ook ff een nuttige bijdrage doen :)
Kijk naar nokje, voorop je frame, wat je stuuruitslag tegenhoudt...Dat wil nog wel es afbreken bij valpartijen, en wordt er weer opgelast, normaal zie en merk je er nix van, maar weet je wel dattie onderuit is geweest...je kan ook slijtage links en rechts van de gehele motorfiets met elkaar vergelijken...steppie links wel versleten en rechts niet? dan issie over rechts gaan glijden...
En wat ik zowiezo vreemd vind is slijtage plekken op de tank na 1800km? dan issie net ingereden...
 
Ok ok...zal ik ook ff een nuttige bijdrage doen :)
Kijk naar nokje, voorop je frame, wat je stuuruitslag tegenhoudt...Dat wil nog wel es afbreken bij valpartijen, en wordt er weer opgelast, normaal zie en merk je er nix van, maar weet je wel dattie onderuit is geweest...je kan ook slijtage links en rechts van de gehele motorfiets met elkaar vergelijken...steppie links wel versleten en rechts niet? dan issie over rechts gaan glijden...
En wat ik zowiezo vreemd vind is slijtage plekken op de tank na 1800km? dan issie net ingereden...

Wist wel dat je ook een vriendelijke kant hebt ;) Van die doffe plekkies vind ik ook raar, en de ketting/remschijven zal ik eff bekijken als ik er op heb gereden of de dan nog zo zijn.
 
Zoals gezegd ben ik aant kijken naar een vrijwel nieuwe 636, deze heeft pas 1800 km gelopen. Ik ben toch een beetje huiverig dat het geen schade fiets is.

Ik ben niet bang dat de mijne GEEN schadefiets is ik weet het zeker.
Wees blij dat het GEEN schadefiets is man, als je hem voor een schadeprijs kunt kopen.
:9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9
 
Ik ben niet bang dat de mijne GEEN schadefiets is ik weet het zeker.
Wees blij dat het GEEN schadefiets is man, als je hem voor een schadeprijs kunt kopen.
:9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9 :9

Dat is het dus, hijs nie goedkoop, maar wel voor z'n soort.
 
Kijk ook even naar de achterbrug achter de uitlaatdemper.
Gebeurt regelmatig dat bij een val de demper tegen de achterbrug aangedrukt wordt.
Demper wordt dan vervangen, achterbrug niet.
Geen schade onderaan de voorpoten? (wil ook weleens wat schuifschade zitten)
 
In de ProMotor staat en adres met telefoonnummer van iemand die motoren test VOOR de aankoop.

Als je een week van te voren een afspraak maakt is het voldoende.
Wel de verkopende partij inlichten dat je iemand meeneemt.
Hij kijkt alles na, een proefritje, meet de compressie en nog wat van dat soort zaken.

En geeft dan een koop advies.
ben je lid van ProMotor ben je iets goedkoper uit, maar het ligt rond de 100 euro als je die man inhuurt.
 
Ik zal nog eens goed kijken, ik weet gewoon niet hoe mooi/ goed ze een schadefiets weer kunnen maken.
 
Kijk ook even naar het laswerk van het blahoofd. Als daar roest (kleur) zit, dan heeft ie een klap gehad. Dit hoeft niet te betekenen dat ie op z'n kantje gelegen heeft, maar misschien tegen een auto gereden en blijven staan. Iig, dan niet kopen.

Verder: orginele knipperlichten, remhandel beschadigd, orginele spiegels, etc...

Succes
 
Ik zal nog eens goed kijken, ik weet gewoon niet hoe mooi/ goed ze een schadefiets weer kunnen maken.
Als 't echt onzichtbaar en netjes gerepareerd is en alles is recht, mag 't toch ook best een schadefiets zijn?
Het zou mij in dat geval niks uitmaken of 'ie nou wel of niet schade heeft gehad.
 
Kijk ook even naar het laswerk van het blahoofd. Als daar roest (kleur) zit, dan heeft ie een klap gehad. Dit hoeft niet te betekenen dat ie op z'n kantje gelegen heeft, maar misschien tegen een auto gereden en blijven staan. Iig, dan niet kopen.

Verder: orginele knipperlichten, remhandel beschadigd, orginele spiegels, etc...

Succes

waar zit het balhoofd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan