Schakelaar koelventilator?!

Timmy!

Die hard MF'er
29 jan 2013
396
0
Op mijn circuitmotor wil ik een schakelaar, waarmee ik de koelventilator aan/uit kan zetten, monteren. Wie weet waar ik zo'n schakelaar kan krijgen en wie weet hoe ik hem moet monteren? Is het een kwestie van plug & play of moet ik iets aanpassen?

Alvast bedankt! ;)
 
ja. en de plus rechtstreeks van de accu via deschakelaar.

moeilijk he?
Blijkbaar voor sommige wel.
Als je fan naar massa wordt geschakeld door de thermoschakelaar dan sluit je die thermoschakelaar kort waardoor de fan zal lopen zodra je het contact aan zet.
Om dat te voorkomen zal je de min ook moeten schakelen en heb je een dubbelpolige schakelaar nodig.
 
waarom leg je de huidige schakeling niet om buiten je contact, dus direct op de accu, dan koelt hij door als je de motor uit hebt gezet, kost je een draadje en 2 kabelschoentjes, en je voor drieentwintigenhalve cent klaar
 
@rickVnl
zal dat dan net zo,n schakelaar zijn ? toch weer knap dat iemand van een plaatje kan zien wat iemand anders voor kwaliteit te koop aanbiedt.
( maar hier opt forum zitten blijkbaar meer helderzienden!!)

Helderzienden en mensen die interpretaties doen die er niet zijn.

Hij zegt toch niets over de kwaliteit ? Hij zegt alleen iets over de prijs.
 
@Timmy!

In hoeverre is je motor nog standaard voor wat betreft het contactslot. Als dat niet veranderd is zal er een P-stand op zitten. In die P-stand is alleen je achterlicht (en soms het stadslicht voor) ingeschakeld. Aan de kabelboomkant daar de draad bij de connector loshalen of doorknippen en dan de connectorkant aansluiten op de fan (ik noem dit stukje draad even P+). Je gebruikt dan de P-stand als afkoelstand. Enige nadeel is dat het temperatuurcontact de fan laat afslaan voordat de motor voldoende afgekoeld zal zijn.

Dit is met een relais met een maakcontact op te lossen. Vanaf de P+ naar de + van de relaisspoel en de andere kant van de spoel aan de massa aansluiten. Van het maakkontakt de ene aansluiting op de min van de fan en de andere aansluiting aan massa. De fan blijft dan net zolang draaien als het contactslot op de P-stand staat.

Maar dit is symptoombestrijding. Ik denk dat je last hebt van vapourlock, oftewel een te hoge carburateurtemperatuur, waarbij de benzine verdampt is voordat ze bij de sproeiers gekomen is. Bij circuitgebruik zal de cilindertemperatuur zo hoog zijn dat dit de carburateurs opwarmt tot boven de kooktemperatuur van benzine waardoor deze in damp overgaat. Oplossing is het thermisch isoleren van de carburateurs. Dit kan op verschillende manieren, afhankelijk van hoe de carburateurs op de cilinderkop gemonteerd zijn. Als het nog niet aanwezig is een isolerende flens tussen cilinderkop en carburateurs, een paar millimeter dikte zal al voldoende zijn. Een andere manier is een schot tussen de cilinder(kop) en de carburateurs waardoor de stralingswarmte van de cilinders de carburateurs niet meer kan bereiken.

Als laatste redmiddel een plantenspuit kopen. Daarmee kan je carburateurs natspuiten voor dat je weer wil rijden.

Succes met het oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Niet met een schakelaar, gewoon de fan buiten het contact leggen, net als de meeste motoren en auto al hebben...

Dus temperatuur te hoog, dan of hij nu op contact staat of niet, koelen
Ik denk dat TS wil dat hij langer koelt dan dat de thermoschakelaar zijn bedoeling is.
 
Ik heb even een tekening gemaakt voor degene die het wel willen begrijpen.

Zwart is de bestaande situatie.
Rood is de aanpassing die volgens sommige hier zou moeten werken.
Omdat hier de thermoschakelaar wordt kortgesloten zal de fan altijd draaien wanneer het contact word aangezet.
Om dit te voorkomen kan de rode brug over de thermoschakelaar worden gemaakt door een schakelaar.
Je hebt dan een dubbelpolige schakelaar nodig.
 
tekening er bij
full
 
Laat ik me er ook eens mee gaan bemoeien.
Op enkele van mijn Goldwings had ik ook een extra schakelaar op de fan gemonteerd. Thermoswitsches op oude Wings hadden nogal eens de neiging om kapot te gaan waardoor de fan nooit meer draaide. Het principe is heel simpel: je kijkt op het schema welke draden naar en van de thermoswitsch leiden, en zet de handbediende schakelaar hieraan parallel. Op die manier wordt de fan door 2 schakelaars bediend: de thermoswitsch doet immers hetzelfde als een handbediende schakelaar, alleen wordt hij niet door de vingers maar door de temperatuur aangestuurd. Als je nu wilt dat de fan alleen maar door de handbediende schakelaar wordt aangestuurd, kun je de draden bij de thermoswitsch lostrekken, verlengen en aan de handbediende schakelaar knopen.
Let wel: dit heeft betrekking op een Goldwing van 20 a 30 jaar oud. Ik weet niet in hoeverre de waterkoelingstechniek in die tijd veranderd is, maar ik verwacht dat het basisprincipe wel hetzelfde gebleven is.
 
Laat ik me er ook eens mee gaan bemoeien.
Op enkele van mijn Goldwings had ik ook een extra schakelaar op de fan gemonteerd. Thermoswitsches op oude Wings hadden nogal eens de neiging om kapot te gaan waardoor de fan nooit meer draaide. Het principe is heel simpel: je kijkt op het schema welke draden naar en van de thermoswitsch leiden, en zet de handbediende schakelaar hieraan parallel. Op die manier wordt de fan door 2 schakelaars bediend: de thermoswitsch doet immers hetzelfde als een handbediende schakelaar, alleen wordt hij niet door de vingers maar door de temperatuur aangestuurd. Als je nu wilt dat de fan alleen maar door de handbediende schakelaar wordt aangestuurd, kun je de draden bij de thermoswitsch lostrekken, verlengen en aan de handbediende schakelaar knopen.
Let wel: dit heeft betrekking op een Goldwing van 20 a 30 jaar oud. Ik weet niet in hoeverre de waterkoelingstechniek in die tijd veranderd is, maar ik verwacht dat het basisprincipe wel hetzelfde gebleven is.
Ts wil dat zijn fan blijft draaien met het contact uit.
 
Alvast bedankt voor jullie reacties maar het is me nog niet helemaal duidelijk! @ v.d.v: Bedoel je dat ik vanaf de accu nieuwe bekabeling moet monteren of dat ik de kabeltjes in de kabelboom moet gebruiken?
 
Volgens mij is mijn vraag een beetje onduidelijk maar de koelventilator hoeft, terwijl het contact uitgeschakeld is, niet meer te draaien. Ik wil alleen dat ik de koelventilator zelf, middels een schakelaar en niet middels de thermoswitch, kan bedienen.

Mijn excuses voor de onduidelijkheid! ;)

Hopelijk kan iemand me helpen? :)
 
Volgens mij is mijn vraag een beetje onduidelijk maar de koelventilator hoeft, terwijl het contact uitgeschakeld is, niet meer te draaien. Ik wil alleen dat ik de koelventilator zelf, middels een schakelaar en niet middels de thermoswitch, kan bedienen.

Mijn excuses voor de onduidelijkheid! ;)

Hopelijk kan iemand me helpen? :)
Dan hoef je niks anders te doen dan een schakelaar over de thermoswitsch te zetten.
 
Niet maar dat hoeft ook niet! Het probleem is namelijk: Als ik een sessie op het circuit gereden heb is de motor warm (> 100 graden) en schakelt de thermoschakelaar de koelventialtor aan! Dat hoort ook en is ook goed! Als ik nu het contact van de motor uitschakel (dus de koelventilator gaat ook uit) en vervolgens het contact van de motor weer inschakel om de motor te starten (dus de koelventilator gaat ook weer aan) start de motor moeilijk omdat de koelventialtor te veel stroom verbruikt. Als ik wacht totdat de motor is afgekoeld waardoor de koelventilator uit blijft start de motor weer normaal. Vandaar dat ik de koelventilator zelf met een schakelaar wil bedienen zodat ik hem tijdens het starten van de motor kan uitschakelen. De koelventilator hoeft dus niet aan te blijven terwijl het contact van de motor uitgeschakeld is.

Alvast bedankt! :Y
 
Het wordt steeds gekker, nou moet hij juist uit ipv. aan _O-
Dan volg je de draad niet naar de fan of thermoswitch loop en zet daar een schakelaar tussen.
En als je hem vergeet terug te zetten kookt je motor straks over.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan moet je kijken of de thermoswitch 1 of 2 aansluitingen heeft. Heeft hij er maar 1, dan betekent dat dat de switch massa maakt aan het motorblok. Haal de ene draad van de switch af, verleng hem naar de schakelaar op je stuur (kan een gewone 2-polige schakelaar zijn) en sluit hem aan op 1 van de 2 aansluitingen. De andere aansluiting op de schakelaar leg je aan massa.
Heeft 2 switch 2 aansluitingen, dan haal je beide draden van de switch af, verleng ze beide naar de schakelaar op je stuur, en zet ze beide op de beide aansluitingen van die schakelaar. In beide gevallen is de thermoswitch nu buitenspel gezet, en wordt de ventilator alleen nog maar door de handschakelaar bediend.
 
@jaap43.
plusdraad van accu naar schakelaar, dan naar plus van fan, dan de min vd fan aan massa.
eventueel een zweefzekering er tussen.
Duidelijk een heeeele lastige aansluiting!. ( nee dus.!!)
Ik zou er wel een relai tussen plaatsen,makkie.
Vorig jaar op mijn circuit R1 gemonteerd wat perfect werkt ,alleen je moet er natuurlijk wel om denken na een wilde sessie :+ .
 
Terug
Bovenaan Onderaan