Schakelaar koelventilator?!

Timmy!

Die hard MF'er
29 jan 2013
396
0
Op mijn circuitmotor wil ik een schakelaar, waarmee ik de koelventilator aan/uit kan zetten, monteren. Wie weet waar ik zo'n schakelaar kan krijgen en wie weet hoe ik hem moet monteren? Is het een kwestie van plug & play of moet ik iets aanpassen?

Alvast bedankt! ;)
 
Dan moet je kijken of de thermoswitch 1 of 2 aansluitingen heeft. Heeft hij er maar 1, dan betekent dat dat de switch massa maakt aan het motorblok. Haal de ene draad van de switch af, verleng hem naar de schakelaar op je stuur (kan een gewone 2-polige schakelaar zijn) en sluit hem aan op 1 van de 2 aansluitingen. De andere aansluiting op de schakelaar leg je aan massa.
Heeft 2 switch 2 aansluitingen, dan haal je beide draden van de switch af, verleng ze beide naar de schakelaar op je stuur, en zet ze beide op de beide aansluitingen van die schakelaar. In beide gevallen is de thermoswitch nu buitenspel gezet, en wordt de ventilator alleen nog maar door de handschakelaar bediend.
Als de switch 2 aansluitingen heeft hoef j eer ook maar een te onderbreken.
Of je onderbreekt de aansluiting van de fan.
 
V.d.v.: maar dan moet je wel heel goed weten welke van de 2 je moet onderbreken. En als je toch 1 draad naar je handschakelaar moet verlengen, waarom dan niet meteen 2? Ik denk dat je het jezelf alleen maar onnodig moeilijk maakt.
 
We moeten dus op zoek naar een draad waar pas spanning op komt te staan als de motor draait.

Als bij deze motor (in standaard uitvoering) de verlichting even uitgeschakeld wordt op het moment dat de motor gestart wordt kan je de fan dus op deze geschakelde + van de verlichting zetten in plaats van op de + na het contactslot..
 
Jaap, dan ben ik nog steeds van mening dat je moeilijk doet als het veel makkelijker kan. Je moet toch die thermoswitch opzoeken, dus waarom niet meteen de draad of draden daarvan verlengen?
Ik wil iets laten maken dat automatisch werkt bij het starten en geen aparte schakelaar gebruiken die je vergeten kan om te zetten als het niet meer nodig is.

Het euvel is dat blijkbaar de fanmotor de accu net te zwaar belast om te kunnen starten.
 
Laatst bewerkt:
Maar Jaap, TS geeft juist aan dat hij wel een aparte schakelaar wil.
En V.d.v.: Bij nader inzien: nee, dat maakt niet uit. Klein detail is alleen dat dan de fan alleen geactiveerd wordt als zowel de handschakelaar als de thermoswitch op "AAN" staan (om het maar simpel te zeggen), terwijl TS, zo maak ik uit zijn verhaal op, die thermoswitch juist buiten het hele verhaal wil houden.
 
Laatst bewerkt:
Een schakelaar heeft inderdaad mijn voorkeur, Jaap. Triker Arie en v.d.v. het liefste wil ik een schakelaar zonder de thermoswitch zodat ik de fan ook ruim voor het punt waar hij normaal bij inschakelt (> 100 graden) kan inschakelen. Hoe zal ik het dan moeten aanpakken?
 
Zet er een lithium ion accu in. Probleem opgelost omdat die meer capaciteit heeft en scheelt je ook een kilo in gewicht, mooi mee genomen voor op het circuit toch? En je hoeft niet met schakelaartjes en draadjes te gaan klooien.
 
Laatst bewerkt:
CR125: TS geeft aan: "Het liefste wil ik een schakelaar zonder de thermoswitch zodat ik de fan ook ruim voor het punt waar hij normaal bij inschakelt (> 100 graden) kan inschakelen." Dat probleem los je niet op met een andere accu.
 
Dat is zijn vraag, ik begrijp dat het probleem is dat de motor niet wil starten omdat de fan draaid als het blok nog warm is. Een accu met hogere capaciteit die meer stroom kan leveren kan dit mogelijk oplossen. Of begrijp ik het nu verkeerd? ;)
 
Zet een relais tussen de fan dat schakelt op het startrelais zodat de fan onderbreekt als je de motor wilt starten.
Waarom zou je in gods naam de fan willen laten draaien als je motor dat niet nodig vind?
 
@ v.d.v.: Als het een warme dag is word de motor snel te warm, overigens staan de standaard Honda CBR 600 RR's er om bekend dat ze snel warm worden. Dit wil ik dus verhelpen.

@ zot: Ik ga er aankomende winter ook een radiator van een CBR 1000 RR op monteren. Die is al een stuk groter maar de ventilator wil ik er toch op laten zitten.
 
Ik kan niet geloven dat die fan iets bijdraagt als je snelheid zo hoog is.
De luchtstroom tijdens rijden is veel hoger dan dat die fan kan genereren.
Die fan is leuk voor als je stil staat.
Wat geeft het dat je koelvloeistof ruim 100 graden word?
Koken doet hij pas ronde de 130 graden.
 
Oké, ik denk dat ik nu genoeg reacties heb om aankomende winter mee mijn garage in te gaan! :Y Ik laat jullie weten wat ik gedaan heb.

@ v.d.v.: Soms liep de temperatuur op tot 120 graden en dat beïnvloed de prestaties van de motor!

Bedankt voor jullie reacties!!! :}
 
Oké, ik denk dat ik nu genoeg reacties heb om aankomende winter mee mijn garage in te gaan! :Y Ik laat jullie weten wat ik gedaan heb.

@ v.d.v.: Soms liep de temperatuur op tot 120 graden en dat beïnvloed de prestaties van de motor!

Bedankt voor jullie reacties!!! :}
denk er eens over om de thermostaat te verwijderen
 
Terug
Bovenaan Onderaan