Schroefdraad carterpan stuk en nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roeleey

MF veteraan
Donateur
28 aug 2011
9.047
1.740
Thuis natuurlijk...
Beste techneuten,

Aangezien mijn GSR 600 uit 2009 sinds de laatste beurt af en toe een drupje olie lekte besloot ik vandaag eens te kijken waar het vandaan kwam... Het komt dus uit het aftapgat aan de onderkant :') Ik had nog een nieuwe carterplug en koperen ringen liggen en dacht kan nooit kwaad.....Echter bij het eruit halen van de oude plug kwam ook het schroefdraad van de carterpan zelf mee naar buiten -O-

Nieuwe carterpan :?
Of heeft iemand een cheapo easy fix in de aanbieding :?

Bij voorbaat dank voor de nuttige bijdragen/oplossingen :}

Een ietwat wanhopige Roeleey '(
 
Ik heb het ook gehad, heb wel de carterpan er onderuit gehaald en mee naar Motoport gegaan hier bij ons. Heb daar ffff een bakkie gedronken en in de tussentijd hebben zij er een helicoil in gezet. Koste me (denk ik nog te weten) iets van 15 euro.

Het lastigste is om die *^$*#& oude pakking zooi helemaal netjes te verwijderen voor je de zaak weer monteren kunt.
 
Laatst bewerkt:
Eerst de boel verrot draaien omdat je zelf gaat prutsen omdat het niks mag kosten.
En dan gaan janken op een forum.
Echt kansloos dit .....

Mooie reactie.
En als je het niet zelf probeert te doen krijg je gezeik omdat niemand meer zelf iets kan tegenwoordig.
Vind het juist goed dat mensen het proberen. Als ze er niet uit komen, vraag je om hulp.
Lijkt me niet zo'n heel slecht iets.
 
inderdaad. Ik heb het ook een keer gehad, draad in gietaluminium kan gewoon echt weinig hebben. Als je het gereedschap niet hebt is het veruit goedkoper/beter/sneller om het even bij een garage te laten doen. Pakking afschrapen is vaak het meest tijdrovende klusje :)
 
Ik snap niet zo goed waarom men kiest voor goedkoop ipv goed (en nee die twee gaan niet samen)
De goede manier wordt beschreven in het werkplaatshandboek en anders is hier op het forum vragen wat de goede manier is een kleine moeite
Goed is helemaal niet zo veel werk extra en de extra kosten zijn ook niet echt veel hoger
(een alu ring en een momentsleutel gebruiken ipv een koperenring en op gevoel vast zetten,kennelijk heb jij het gevoel voor op gevoel vast zetten niet en is vast te vast bij jou)
Nu blijkt ook weer dat goedkoop je een hoop extra werk bezorgt, je kan nu niet rijden en je bent duurder uit
Nu ga je een helicoil plaatsen waar waarschijnlijk helemaal geen matteriaal voor aanwezig is (helicoil zit met 1 of 2 gangen draad vast in het carter en dat is wel wat weinig en er is een hele grote kans dat er spanen in het blok komen) en iedere keer dat de olieaftapplug weer los wordt gehaald loop je het risico dat de helicoil mee uit het carter komt
En dan wil ik al helemaal er niet aan denken wat er gebeurt als de plug los komt bij een hoge snelheid (je beste maat zal maar achter je rijden)

Ik denk dat je gewoon een andere carterpan moet gaan monteren en ja dat is een rot klusje en idd de oude pakking verwijderen is lastig
Zie het als een goede les voor de volgende motor die je een beurtje geeft

(ik denk dat ik wel weet hoe het vervolg van dit topic zal gaan en wat er gaat gebeuren met deze motorfiets)
 
Eerst de boel verrot draaien omdat je zelf gaat prutsen omdat het niks mag kosten.
En dan gaan janken op een forum.
Echt kansloos dit .....

Ik neem aan dat het kansloos op jouw reactie slaat?
Niemand is hier aan het janken hoor.
En prutsen? Geef al jaren m'n motoren zelf de kleine beurtjes en is me nog nooit gebeurt dat het schroefdraad uit de carterpan eruit komt...
Had bij willekeurig welke motorzaak ook kunnen gebeuren hoor...
En niks kosten? Ooit van sarcasme gehoord? (zie de smileys)
Natuurlijk wil ik geen €200,00 neertellen als ik het elders voor €100,00 net zo goed kan laten doen.

Maar omdat ook ik nog steeds niet te oud ben om te leren en sleutelen gewoon een leuke bezigheid is
ga ik lekker zelf "prutsen" met een gisteren bestelde helicoilset.

Dank voor alle nuttige reacties. Had ooit wel eens van helicoil gehoord, maar zonder jullie nooit die mogelijkheid bedacht.
 
Maar omdat ook ik nog steeds niet te oud ben om te leren en sleutelen gewoon een leuke bezigheid is
ga ik lekker zelf "prutsen" met een gisteren bestelde helicoilset.

Dank voor alle nuttige reacties. Had ooit wel eens van helicoil gehoord, maar zonder jullie nooit die mogelijkheid bedacht.

Laat even weten hoe het is gegaan.
Want ik heb het nu voor 32,50 euro laten doen. Is onderhand bijna een Helicoil set.
Ben erg benieuwd hoe het gegaan is en of ik er uiteindelijk ooit ook een wil bestellen.
Mocht het een keer nodig zijn voor mijzelf, of om iemand te helpen.
 
Niet aardig?..........ik probeer die jongen te helpen en hem te leren hoe hij zo'n klus wel met goede afloop kan klaren
Ik probeer van hem een goed monteur te maken en hem te leren dat goed sleutelen meestal goedkoper is dan goedkoop sleutelen

Ik geef hem goed advies ipv goedkoop
 
helicoil is helemaal geen prutsoplossing en absoluut een goed alternatief voor een nieuwe carterpan. Uiteraard moet je wel controleren of er voldoende vlees is om het boutgat uit te boren, maar dit is een geringe vergroting. Thuis doen is ok als je goed gereedschap hebt, maar een kolomboor is wel aan te raden.

Ben benieuwd of het allemaal lukt :)
 
2x de spoed wordt het gat groter dat vind ik een aardig stuk groter en zeker als je ziet hoe de opbouw is van het materiaal rond het gat binnen in het carter
Je zal zien dat er bijna geen materiaal is voor de helicoil en dat de helicoil met twee a drie gangen vast zit in het carter en dat lijkt mij te weinig (risico/gevolg enzo)
Plus dat je de helicoil niet op de opgegeven manier kan vast zetten want het is geen blind gat

Een helicoil heeft vaak de neiging om niet te blijven zitten en geeft heel vaak problemen bij het weer losdraaien van de bout die in de helicoil vast zit
Een draadbusje zou een betere oplossing zijn maar ook daar is geen matteriaal genoeg voor aanwezig

Om het carter onder de kolomboor te doen zodat je recht boort en recht tapt lijkt het mij makkelijk als het carter gedemonteerd wordt en als je het carter dan toch los hebt is het in mijn ogen een betere,snellere en makkelelijkre manier om een ander carter te monteren

Nog beter is het om al het hier boven vermelde te voorkomen en dat doe je door het gebruik van de juiste onderlegring en het gebruik van een goed ingestelde momentsleutel

Als ik iets repareer dan wil ik graag weten waarom iets is stuk gegaan zodat je het opnieuw stuk gaan voorkomen kan worden
 
Ik ben bij mijn K100 ook bezig geweest met helicoils voor uitlaatbouten die helemaal uitgeboord moesten worden, ging prima. Weer mooi draad. Mijn olieaftapplug heb ik ook een keer dolgedraaid (op m'n rug liggend linksom en rechtsom even door elkaar gehaald :X ) maar daar heb ik een 2e hands carterpan opgezet. Helicoil leek mij daar niet handig vanwege de korte lengte van het draad. Ben dus benieuwd of het toch wel gaat werken.
 
Gaat dit over het gat waar #4 in moet?
CE_58624_1.JPG
 
Zou je dit eens toe kunnen lichten? Een Helicoil kan toch helemaal niet ruiken of hij in een blind gat gaat of niet?
Dit dus. Bovendien. Een alu carterpan heeft meestal een een verdikking ter plekke van de caterplug, juist om genoeg vlees te geven voor een carterbout.

Een helicoil is van RVS en zit bovendien in een opgeboord gat. Heeft daardoor minder diepte nodig dan eerst.

Dat gedoe met een kolomboormachine snap ík ook niet. Er zit al een gat. Prima geleiding voor de boormachine. Je moet ongelooflijk klunzig zijn wil je hier een scheef gat krijgen.
Je zou wel een kolomboormachine nodig hebben als je probeert een afgebroken bout uit te boren.

Ik vind dat de topicstarter hier prima bezig is. Iedereen maakt wel eens een foutje en het is helemaal niet gezegd dat dit komt omdat TS fout bezig was ofdat er hiervoor al eens een lompe harrie is bezig geweest.

Oja, wat betreft metaalsplinters in het carter tijdens het boren. Als je een flinke dot vet propt in het gat dan houdt je de splinters prima tegen (wel eens ervaren bij het tappen van een helicoil voor een bougiegat). Dat vet veeg je later met boorsplinters weer weg. En in geval van onzekerheid giet je een half litertje olie erdoorheen en ben je wel van het ergste af. Alsof er bij het inrijden van de motor niet een metaalsplintertje in de motor komt. Daar heb je ook nog een oliefilter en zeef voor.

Het is juist al dit soort moeilijkgedoe waarom somigen een vermogen berekenen voor zoiets lulligs als het monteren van een helicoil. Maar met een beetje lef, gezond verstand en
praktisch aanpakken zit die helicoil erin voor je het weet.

Disclaimer: als je echt onhandig bent of angstig bent dat je het verklooit dan niet aan beginnen en 150 lappen bij de garage.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan