Schroefdraad carterpan stuk en nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roeleey

MF veteraan
Donateur
28 aug 2011
9.047
1.740
Thuis natuurlijk...
Beste techneuten,

Aangezien mijn GSR 600 uit 2009 sinds de laatste beurt af en toe een drupje olie lekte besloot ik vandaag eens te kijken waar het vandaan kwam... Het komt dus uit het aftapgat aan de onderkant :') Ik had nog een nieuwe carterplug en koperen ringen liggen en dacht kan nooit kwaad.....Echter bij het eruit halen van de oude plug kwam ook het schroefdraad van de carterpan zelf mee naar buiten -O-

Nieuwe carterpan :?
Of heeft iemand een cheapo easy fix in de aanbieding :?

Bij voorbaat dank voor de nuttige bijdragen/oplossingen :}

Een ietwat wanhopige Roeleey '(
 
Ik snap niet zo goed waarom men kiest voor goedkoop ipv goed (en nee die twee gaan niet samen)
De goede manier wordt beschreven in het werkplaatshandboek en anders is hier op het forum vragen wat de goede manier is een kleine moeite
Goed is helemaal niet zo veel werk extra en de extra kosten zijn ook niet echt veel hoger
(een alu ring en een momentsleutel gebruiken ipv een koperenring en op gevoel vast zetten,kennelijk heb jij het gevoel voor op gevoel vast zetten niet en is vast te vast bij jou)
Nu blijkt ook weer dat goedkoop je een hoop extra werk bezorgt, je kan nu niet rijden en je bent duurder uit
Nu ga je een helicoil plaatsen waar waarschijnlijk helemaal geen matteriaal voor aanwezig is (helicoil zit met 1 of 2 gangen draad vast in het carter en dat is wel wat weinig en er is een hele grote kans dat er spanen in het blok komen) en iedere keer dat de olieaftapplug weer los wordt gehaald loop je het risico dat de helicoil mee uit het carter komt
En dan wil ik al helemaal er niet aan denken wat er gebeurt als de plug los komt bij een hoge snelheid (je beste maat zal maar achter je rijden)

Ik denk dat je gewoon een andere carterpan moet gaan monteren en ja dat is een rot klusje en idd de oude pakking verwijderen is lastig
Zie het als een goede les voor de volgende motor die je een beurtje geeft

(ik denk dat ik wel weet hoe het vervolg van dit topic zal gaan en wat er gaat gebeuren met deze motorfiets)

Wat is dat tegenwoordig met al die beroepstechneuten, is het hoofdvak op de opleiding tegenwoordig "sacherijnig doen tegen hobby sleutelaars" ?

Dat de schroefdraad stuk is hoeft helemaal niet aan TS te liggen, wie weet heeft er wel een lompe Harrie werkzaam bij een motoport vestiging aan gesleuteld, voordat TS eigenaar werd van de motor. En meestal zit er een verdikking op de plek van de aftapplug, dus helicoil of opboren en overmaatse plug werken meestal prima. Weer een boel gezeur over een klein probleempje. TS vraagt om advies, niet om behandeld te worden als een hersenloze kleuter. Wat is er mis met advies vragen ?

Als er geen advies gevraagd wordt, wordt iemand afgebrand, als er wel advies gevraagd wordt, wordt iemand ook afgebrand |(
 
Beste techneuten,

Aangezien mijn GSR 600 uit 2009 sinds de laatste beurt af en toe een drupje olie lekte besloot ik vandaag eens te kijken waar het vandaan kwam... Het komt dus uit het aftapgat aan de onderkant :') Ik had nog een nieuwe carterplug en koperen ringen liggen en dacht kan nooit kwaad.....Echter bij het eruit halen van de oude plug kwam ook het schroefdraad van de carterpan zelf mee naar buiten -O-

Nieuwe carterpan :?
Of heeft iemand een cheapo easy fix in de aanbieding :?

Bij voorbaat dank voor de nuttige bijdragen/oplossingen :}

Een ietwat wanhopige Roeleey '(

Ik gebruik zo'n stop om een fles wijn of champagne lucht dicht af te sluiten, werkt perfect!
 
Wat is dat tegenwoordig met al die beroepstechneuten, is het hoofdvak op de opleiding tegenwoordig "sacherijnig doen tegen hobby sleutelaars" ?

Dat de schroefdraad stuk is hoeft helemaal niet aan TS te liggen, wie weet heeft er wel een lompe Harrie werkzaam bij een motoport vestiging aan gesleuteld, voordat TS eigenaar werd van de motor. En meestal zit er een verdikking op de plek van de aftapplug, dus helicoil of opboren en overmaatse plug werken meestal prima. Weer een boel gezeur over een klein probleempje. TS vraagt om advies, niet om behandeld te worden als een hersenloze kleuter. Wat is er mis met advies vragen ?

Als er geen advies gevraagd wordt, wordt iemand afgebrand, als er wel advies gevraagd wordt, wordt iemand ook afgebrand |(

@ts, sorry man voor mijn reactie......
een tikkie overdreven wellicht maar je moest eens weten hoe vaak ik op mijn werk geconfronteerd word met het gehannes van doe het zelfers.
ik ben zo n 30 jaar werkzaam in de automotive wereld en vooral de laatste jaren sinds de opkomst van internetfora e.d. denkt iedereen het allemaal zelf wel even te kunnen/weten.
en als het niet lukt of stuk gaat dan brengen we het toch gewoon even weg?
schijtziek word je daarvan geloof me en vooral als de persoon in kwestie dan ook nog moeilijk gaat doen wanneer je hem een offerte doet voor het opknappen van zijn gepruts.

maar goed, als ik dan hier jou post lees en zie dat je op een forum moet vragen hoe je een flutprobleempje als verrot draad moet opknappen dan denk ik
"daar heb je er weer 1"
das niet fair dus mijn welgemeende excuses. :)

de huidige ontwikkeling dat men tegenwoordig voor iedere vraag een forum raadpleegt of
op facebook een melding maakt zal wel iets zijn waar ik te oud voor ben :$
alsof men tegenwoordig niet meer zelf kan schijten zonder de hele wereld te raadplegen.
dat vind ik dus inderdaad "kansloos" en wederom is dat niet jou schuld maar eerder mijn probleem.

dus nogmaals sorry en veel succes gewenst met je reparatie.
 
_O- Moet toch wel een beetje lachen om de reacties hier hoor.
Wellicht is mijn woordkeuze soms wat ongelukkig en kom ik over als iemand met 2 linker handen en een fisherprice gereedschapset, ik word zelfs jongen genoemd *O* Bedankt voor dat compliment, kom net van de diploma uitreiking van m'n oudste zoon _O-

In werkelijkheid ben ik 42 en heb 5 jaar in een brommerzaak gewerkt (vroegah) en ben al sinds jaar en dag fietsenmaker voor de wat minder gefortuneerden buren/kennissen dus enige technische kennis is wel aanwezig. Ik overschat mezelf echter niet en weet ook dat er altijd mensen zijn die het beter weten en internetfora zijn een een uitgelezen manier om die kennis te delen/op te doen.

De motor is trouwens zoals iemand zei inderdaad, voordat hij in mijn bezit kwam, enige tijd in onderhoud bij Motoport te Amsterdam geweest....

Maar goed, lang verhaal kort: Het schroefdraad is naar de klote, ik ga er een helicoil inzetten en als dat niet werkt gaat er een andere pan onder (al dan niet bij een motorzaak)

Je mag daar een mening over hebben en die hier ventileren (daar is een forum tenslotte ook voor) maar onderbouw wat je zegt en respecteer een ander.
 
lijkt me een goede aanpak :)

een helicoil werkt als je hem goed monteerd.
het draad is sterker als het originele schroefdraad.
kijk wel uit dat je hem niet te groot boord of scheef oid voordat je het draad voor de helicoil tapt.
eenmaal verboord is het lastig te herstellen.
ik zou overigens wel even de pan eronderweg halen om de kans dat je er vuil in krijgt uit te sluiten.
dan heb je het helemaal netjes.

succes
 
Laatst bewerkt:
als ik de oliepan bekijk is het niet een heel lastig werkje, maar lijkt erop dat je er redelijk bij kan met de boor. Persoonlijk zou ik liever geen aluminium krullen in m'n carter hebben ronddrijven...
 
Ik heb dit gezien bij bougie inserts in cylinderkoppen. DAar is de kans aanmerkelijk groter dat door de zwaartekracht splinters naat beneden vallen. Als je het gat dichtpropt met vet en telkens met het boren en tappen slechts kleine stukjes tegelijk doet en het vet vernieuwt dan is de kans minimaal dat er splinters in het carter komen.
 
de huidige ontwikkeling dat men tegenwoordig voor iedere vraag een forum raadpleegt of
op facebook een melding maakt zal wel iets zijn waar ik te oud voor ben :$
alsof men tegenwoordig niet meer zelf kan schijten zonder de hele wereld te raadplegen.
dat vind ik dus inderdaad "kansloos" en wederom is dat niet jou schuld maar eerder mijn probleem.

dus nogmaals sorry en veel succes gewenst met je reparatie.

De huidige ontwikkeling is dat men liever de ervaring van 1000 man op internet aan probeert te spreken dan 1 persoon op zijn woord te geloven. Doe ik zelf ook, heeft mij verschikkelijk veel geld en het leed van ouderwetsche 'professionals' die overtuigd zijn van hun eigen gelijk (ookal hebben ze aantoonbaar niet gelijk) bespaard. En ja dat gaat wel eens fout maar dat heb je wel eens. Ik zou zeggen tegen de mensen die een hekel hebben aan doe-het-zelvende pruters kom eens uit de jaren 80 en zeg hallo tegen 2014, we bijten heus niet. De een zijn gepruts is de ander zijn brood, daar maken sommige mensen terecht dankbaar gebruik van.
Maar dat zeg ik natuurlijk tegen de verkeerde want ten slotte zit jij wel hier op MF :+
Als je het goed vind ga ik nu even een potje schijten, twitter het antwoord maar terwijl ik onderweg ben naar de plee :W
 
Laatst bewerkt:
Als je het goed vind ga ik nu even een potje schijten, twitter het antwoord maar terwijl ik onderweg ben naar de plee :W

ik kan me voorstellen dat je van jezelf op de pot moet :Y

serieus nu, ik heb mezelf netjes verduidelijkt tov ts ten aanzien van mijn eerste post die idd erg kort door de bocht was.
dat jij je door mij uitleg aangesproken voelt is jammer maar gezien je post hierboven verbaast het me niets.

'vroeger" hadden we gezegden en 1 daarvan luid "wie de schoen past trekke hem aan"
vraag maar aan je facebook maatjes wat het betekent. :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dit gezien bij bougie inserts in cylinderkoppen. DAar is de kans aanmerkelijk groter dat door de zwaartekracht splinters naat beneden vallen. Als je het gat dichtpropt met vet en telkens met het boren en tappen slechts kleine stukjes tegelijk doet en het vet vernieuwt dan is de kans minimaal dat er splinters in het carter komen.

En toch vind ik dit geen goed advies. Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet maar ik weet wel dat ik niet ga lopen klooien met een klodder vet om krullen tegen te houden zodat ze niet in mn blok terecht komen.

Hoe ga je dat doen met het breekpennetje wat je van de helicoil af moet tikken? Dat spul is gehard, als dat tussen een lager komt is het foute boel.

Netter (en veiliger) is gewoon die carterpan demonteren, netjes opboren, draad tappen en heilicoil plaatsen. Breekstiftje eraf tikken en alles netjes zuiver maken.

Bij bougie gaten is het nog tricky ook als je de kop niet demonteerd, als de helicoil iets te diep zit heb je mooi een uitstekend stukje helicoil naast je bougie zitten wat fijn gaat lopen gloeien met pingelen als mogelijk gevolg.
Bij gedemonteerde kop kan je het laatste stukje mooi weghalen zodat alles weer netjes glad is.

Prima dat jij zo bedreven bent dat je het op jouw beschreven manier netjes kan doen, maar niet iedereen is even handig. ;)
 
Laatst bewerkt:
Midlock heeft een speciaal setje voor waarmee je een maat groter tapt. Boren niet nodig.
278-9.png


En metaalsplinters? Tap je olie af, draai de nieuwe schroefdraad erin, en spoel de afgewerkte olie nog een keer door je blok. Niet te moeilijk doen, tis maar een motor!
 
Laatst bewerkt:
Midlock heeft een speciaal setje voor waarmee je een maat groter tapt. Boren niet nodig.
[afbeelding]

En metaalsplinters? Tap je olie af, draai de nieuwe schroefdraad erin, en spoel de afgewerkte olie nog een keer door je blok. Niet te moeilijk doen, tis maar een motor!

Leuk setje gereedschap. Maar hoe tap je haaks op het afsluitvlak? Met de hand lukt dat nooit, ook al heb je ervaring met draadsnijden en tappen.
 
Hoe ga je dat doen met het breekpennetje wat je van de helicoil af moet tikken? Dat spul is gehard, als dat tussen een lager komt is het foute boel.

Netter (en veiliger) is gewoon die carterpan demonteren, netjes opboren, draad tappen en heilicoil plaatsen. Breekstiftje eraf tikken en alles netjes zuiver maken.

Dat is een hele goeie :Y
Zat net naar die helicoil te kijken en vroeg me dat dus ook af....
Het is wat meer werk, maar de pan gaat er toch maar onderuit :')
Geeft me meteen de gelegenheid om eens goed te kijken of er uberhaupt wel genoeg body is voor een helicoil.....
 
Dat niet iemand dit eerder heeft aangedragen

Carter kan je heel goed met vlink veel siliconenkit weer dicht plakken......een nieuwe pakking is echt onzin.....en dan kan je ook gewoon de oude pakkingresten laten zitten.......gaat altijd goed
 
Prima dat jij zo bedreven bent dat je het op jouw beschreven manier netjes kan doen, maar niet iedereen is even handig. ;)

Thanks! :)

Het is ook een soort van nood breekt wet. Een carterpan demonteren is terecht opgemerkt meestal veel minder werk dan een cylinderkop demonteren (ingeval van een bougie). Zeker als het gaat om complexe motoren dan kan zo'n cylinderkopdemontage heel wat voeten in de aarde hebben (inclusief risico op afgebroken cylinderkopbouten, etc). Nu wil je zo'n breekpennetje ook niet in je cylinder hebben. maar het is helemaal niet onmogelijk om met de nodige voorzichtigheid te voorkomen dat dit pennetje blijft liggen. En al blijft het liggen, je hebt nog steeds een oliefilter dat dit soort rommel moet tegenhouden.

Bij div. voertuigen varieert de moeilijkheidsgraad van carterpan verwijderen ook natuurlijk. bij sommige koekblikken ben je ook zomaar een uur of 2 bezig voordat je alle rommel eromheen weg hebt, terwijl bij andere voertuigen zo'n carterpan er binnen een kwartiertje af is. In het laatste geval zou ik idd ook het zekere voor het onzekere nemen. Het kan nooit kwaad om even de black sludge en andere derrie uit de carterpan te poetsen.

Uiteindelijk vind ik het trouwens toch wel mooi hoe dit topic eerst vanuit een soort ruzie achtige stelling uitmondt in een gebalanceerd topic met advies van diverse personen zodat de topicstarter zelf gefundeerd een keuze kan maken.

Maar nogmaals, het is geen raketgeleerdheid. Toen ik 20 jaar geleden met brommmertjes beig was gebeurde het al wel bij maatjes of bij mijzelf dat ze toch wat te lomp bezig waren en de carterstop verrot draaiden. Kon pa de brommer in een karretje gooien en naar de lokale brommerzaak om het te laten fixen. Die mannen knapten dat in no-time op. Uiteraard met de nodige valse opmerkingen over hobbyisten en prutsers en de betreffende knaap kreeg dat nog regelmatig te horen. :) Ik had het laatste nog bij het inlaatspruitstuk van mijn Citroen GS. Er was helemaal niet veel kracht nodig om die bout verrot te draaien. Was blijkbaar al zwak. Maar daar kon ik de draad opttappen van M7 naar M8 en dan zit het ook wel weer.
 
Haaks tappen is geen probleem, het gat is al haaks, anders hou je even een blokhaakje naast de tap als dat een beter gevoel geeft.
Het pikkie van de heli coil breek je af met een punt tangetje.

En ach, internetwijsheden? Je leert nu eenmaal het meest van je eigen fouten. Dan hoor ik het liever van iemand op internet dan dat er een Motoport stagiair op mijn motor mag proberen of hij het al kan. Op Internet is er namelijk altijd iemand die het zelf al verknoeit heeft, en iemand met de praktische kennis.
Kwestie van lezen bij wie je een vertrouwd gevoel krijgt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan