Shiver, Aprilia più bella, deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag lekker onderweg naar de hobby schuur om samen met een vriend mijn shiver en zijn dorsoduro van nieuwe olie en oliefilter te voorzien, lekker rond aan het rijden en toen gebeurde dit:

[afbeelding]....

Tijdens het rijden ineens geen gas reactie meer, motor hield zichzelf op 2500-3000 toeren en na stil zetten was de shiver niet meer te starten... de melding urgent service geeft ook niet veel vertrouwen.

Kak! Hij staat nu bij vd pol motoren in Helmond, hopen dat het mee valt.

Dat is niet best, ik denk gelijk aan een Italiaanse storing. hopelijk valt het mee.
 
Vermoedelijk een sluiting of onregelmatigheid ergens in de kabelboom. Het grote zwakke punt van de Shiver is de ECU.
Werkelijk alle electronica gaat via de ECU. Dat is op zich niet zo erg maar de software van de ECU is niet echt robuust geschreven. Een probleem die je van de voren niet bedenken kan, kan de werking van de ECU behoorlijk in de war schoppen. Dat zou eigenlijk niet mogen.

Het is bij wijze van spreken maar zo mogelijk dat corrosievorming in de knipperlicht de oorzaak van dit gedrag is.
Ik heb dit zelf meegemaakt.
Een paar jaar geleden ging van de een op andere dag de alarmlichten een eigen leven leiden. Na een middag zoeken bleek dat 1 kabelschoenen niet stevig meer aan de schakelaar bij de koppelingshendel vast zat. Kabelschoen iets samen geknepen en weer over de pen geschoven en het probleem nooit weer gezien
 
Laatst bewerkt:
Helaas staat ook mijn Shiver de komende tijd stil.

Vanmiddag kwam ik erachter dat het dashboard van mijn motor is gestolen uit de afgesloten parkeergarage onder mijn woning in Amsterdam. Motor start niet mer en ook de fairing van de voorlamp is beschadigd. Ontzettend balen dus, en ik hoop dat deze klootzakken ooit gepakt worden! Motor nu opweg naar reparatie. Iemand enig idee of de tellerstand nog intact zal zijn?

IMG_20170325_125435.jpg
 
Laatst bewerkt:
Helaas staat ook mijn Shiver de komende tijd stil.

Vanmiddag kwam ik erachter dat het dashboard van mijn motor is gestolen uit de afgesloten parkeergarage onder mijn woning in Amsterdam. Motor start niet mer en ook de fairing van de voorlamp is beschadigd. Ontzettend balen dus, en ik hoop dat deze klootzakken ooit gepakt worden! Motor nu opweg naar reparatie. Iemand enig idee of de tellerstand nog intact zal zijn?

[afbeelding]

pff wat een kut streek, niet normaal. Helaas kan ik je niet verder helpen met de km stand.
 
Ik weet het niet zeker maar volgens wordt de tellerstand in de ECU opgeslagen. Ik ben dat ooit eens tegengekomen.
 
Iemand hier ook al eens last gehad met de waterpomp? ik heb sinds kort een beetje gierend geluid rechtst van het blok. Internet afgezocht en hier word vaak over de waterpomp lagers en de kunststof hulp wielen gesproken. Iemand hier ook al eens gehad?
 
Vandaag lekker onderweg naar de hobby schuur om samen met een vriend mijn shiver en zijn dorsoduro van nieuwe olie en oliefilter te voorzien, lekker rond aan het rijden en toen gebeurde dit:

[afbeelding]....

Tijdens het rijden ineens geen gas reactie meer, motor hield zichzelf op 2500-3000 toeren en na stil zetten was de shiver niet meer te starten... de melding urgent service geeft ook niet veel vertrouwen.

Kak! Hij staat nu bij vd pol motoren in Helmond, hopen dat het mee valt.

Buh... Ik duim voor je -O- ..



///////////


Bewogen weekendje voor de Shiver rijders, zo te lezen hierboven :N .
 
Jemig, lekker weer allemaal.
Maar het wordt nog leuk, de mijne is ook kaduk.....

Ergens begin vorige week wilde ik de motor starten maar er gebeurde niets, 5 seconden later weer geprobeerd en startte in 1 keer.

Dag daarna heeft mijn vader gereden, en toen deed ie het ook normaal.

Zaterdag had ik weer gereden en weer geen enkel probleem, wel lekker getourd met vrienden.

Maar gisteren werd ik opeens door mijn vader gebeld; motor startte niet meer. Hij heeft toen de motor 1,3 kilometer geduwd naar de dichtbijzijnde motorzaak (aanduwen lukte niet)
Motorzaak zei dat de startmotor kapot is en die dus vervangen moet worden.

Beetje raar dat die opeens stuk is terwijl hij altijd in 1x startte. (is een 2011 model met 36.000 km, hij startte zelf in 1x nar 2/3 maanden stil staan)

Iemand enig idee of het ook iets anders kan zijn? en als het de startmotor is wat het ongeveer gaat kosten? (mijn pa zei dat hij de startrelais wel hoorde tikken)

Mijn pa en ik delen de Shiver, hij is voor 67% van mij en 33% van mijn vader
 
Laatst bewerkt:
En nog wat:

Bij constante snelheden is de Shiver erg bokkerig/stoterig. Hoe hoger de snelheid hoe minder erg, bij optrekken enzo is er niets van te merken en gaat het gewoon normaal.

6.000 km geleden een kleine beurt gehad en toen was het bijna geheeld weg maar begint steeds weer bokkiger te worden.
Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? verstandig om gewoon een grote beurt te laten doen? dus kleppen stellen enzo.

Iemand zei dat het misschien door het soort benzine kwam, ik tank namelijk altijd gewoon bij het tankstation die ik tegen komen en dan ron95 (geen E10!). Kennis + motorzaak zeiden dat je gewoon bij Shell/BP moet tanken en dan het liefst v-power/ultimate(ron 98). Merken jullie verschil met het soort brandstof dat erin gaat?
 
Laatst bewerkt:
En nog wat:

Bij constante snelheden is de Shiver erg bokkerig/stoterig. Hoe hoger de snelheid hoe minder erg, bij optrekken enzo is er niets van te merken en gaat het gewoon normaal.

6.000 km geleden een kleine beurt gehad en toen was het bijna geheeld weg maar begint steeds weer bokkiger te worden.
Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? verstandig om gewoon een grote beurt te laten doen? dus kleppen stellen enzo.

Iemand zei dat het misschien door het soort benzine kwam, ik tank namelijk altijd gewoon bij het tankstation die ik tegen komen en dan ron95 (geen E10!). Kennis + motorzaak zeiden dat je gewoon bij Shell/BP moet tanken en dan het liefst v-power/ultimate(ron 98). Merken jullie verschil met het soort brandstof dat erin gaat?

In welke stand rijd je?

De mijne was namelijk ook altijd bokkig en onmogelijk om achter andere aan te rijden.. Tot ik besefte dat ik mijn hele carriere op de shiver op Sportstand door heb gebracht :') .. Nu stottert die op T licht wanneer het blok koud is, zodra deze echter warm is heb ik nergens meer last van.

Ik dacht me te herinneren dat je er ook andere uitlaten onder had toch? Wellicht dat je motor met killer gemapt is, terwijl je nu bijvoorbeeld zonder rijd?

De mijne is nl. gemapt met killers en rijd nu zonder, loopt iets onregelmatiger, maar niet benoemenswaardig, merkt het vrijwel alleen met stationair.

Ik tank altijd EUR95, heb er nog nooit 98 in gegooid.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen dat o.a. door die euronormen je altijd bij constante snelheid wat gestotter heb (te arm?). Heb ik ook op een 2008. Is heel licht maar toch.
 
geen voor de winter in de S stand, maar merkte toen niet echt dat het anders was: dus het is niet zo dat door de S stand er steeds een beetje hobbelig gas wordt gegeven

mijn pa en ik rijden nu beide in de T stand.


Heb inderdaad andere uitlaten, maar mij is verteld dat het niet uit moet maken omdat ik met killer en kat rij. Voor deze uitlaten had ie het ook wel hoor.

Eigenlijk maar eens bij iemand langs die hem af kan stellen op deze uitlaten. (misschien madracing, waar bans hem heeft laten re-mappen)
 
Mijn MV Agusta Brutale 1078rr heeft het ook en zelfs de BMW s1000rr uit 2017 waar ik gister op reed had het in lichte mate.

Onze Fiat 500 Twinair had het bij deellast behoorlijk. Die is toen savali getuned en het is werkelijk een andere auto geworden. Veeeeel soepeler!

En anders gaskleppen synchroniseren?
 
Laatst bewerkt:
Ik reed tijdens t weekend met de shiver en ging de grens van 10000km over. Toen kreeg ik dat steeksleuteltje in beeld voor service. Deze geprobeerd te resetten met de coupon reset op code 12398 en daarna was het steeksleuteltje weg. Daarentegen staat er nu met koeienletters SERVICE onderin mn scherm waar normaal je km stand staat. Ook brand het noodlampje (driehoekje met ! Erin). Onderhoud die ik allemaal zelf, 100km geleden nog een grote beurt gegeven...

Wat is er aan de hand?
 
En nog wat:

Bij constante snelheden is de Shiver erg bokkerig/stoterig. Hoe hoger de snelheid hoe minder erg, bij optrekken enzo is er niets van te merken en gaat het gewoon normaal.

6.000 km geleden een kleine beurt gehad en toen was het bijna geheeld weg maar begint steeds weer bokkiger te worden.
Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? verstandig om gewoon een grote beurt te laten doen? dus kleppen stellen enzo.

Iemand zei dat het misschien door het soort benzine kwam, ik tank namelijk altijd gewoon bij het tankstation die ik tegen komen en dan ron95 (geen E10!). Kennis + motorzaak zeiden dat je gewoon bij Shell/BP moet tanken en dan het liefst v-power/ultimate(ron 98). Merken jullie verschil met het soort brandstof dat erin gaat?

Ik heb ook een keer gehad dat de Shiver van de 1 op de andere dag ineens niet meer wou startten. Aangeduwd met 2 man en uiteindelijk na 4x startte hij, Shiver is lastig aan te duwen. Bij mij was ook het startrelais hoorbaar, maar dit was wel het probleem bij mij. Nieuw startrelais erin en nooit geen problemen meer gehad. Misschien proberen op voorzichtig met een schroevendraaier contact te maken om het relais heen. Zodra hij dan in 1x start weet je voldoende.

Over het tanken heb ik altijd gehoord dat de Shiver het beste rijd op 95 en tevens ook het beste voor de Shiver is. Staat bij mij zelfs op de tank met een stikker.

Bokken en stoten doet die van mij ook wel op lagere snelheid, +4k toeren gaat het prima daaronder rij ik nooit dan bokt hij echt teveel.
 
Over slecht starten. Ik neem aan dat de Shiver alleen slecht start maar daarna wel goed loopt.
Het kunnen ook de stekker verbindingen zijn (en dus geen startmotor). Heb dit probleem ook gehad. Deze motor ging steeds slechter starten (op het laatst 10 minuten bezig geweest). Na omdraaien van de sleutel ziet alles er gezond uit maar zodra de startknop in gedrukt wordt, valt alles dood, toch?
Ik heb toen de kappen verwijderd alle stekkerverbindingen los gehaald, schoon geblazen en weer in elkaar gedrukt. Probleem opgelost.

Bokkerig gedrag?
Dacht ook als eerste aan de gaskleppen synchroniseren.
 
Misschien zijn de aansluitingen van de stekkers van/naar/op de startmotor gecorrodeerd. Van mijn duc was + kabel op de startmotor helemaal rot. Had nog geen problemen maar die hadden er geheid gekomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan