Sleutelcursus?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SadBunny

Quadratschädel
Donateur
22 jan 2012
11.187
5.908
Amsterdam
Beste mensen,

Ik weet geen bal van de machines waarop ik rijd. Ik voel me al een hele pief als ik mijn oliepeil en bandenspanning heb gecontroleerd, en een nieuwe accu afzuren en aansluiten lukt me ook nog net wel, maar dan heb je 't ook wel gehad. Ik heb met mijn oude NTV wel eens na een valpartij mijn radiator vervangen samen met een enigszins ervaren sleutelaar en dat is prima gelukt. Ook heb ik tank en luchtfilter en zo eens gedemonteerd en bougies vervangen, maar dat heeft me twee volle dagen gekost en ik wist, ondanks het uitgebreide wph, eigelijk totaal niet of ik het nou goed deed of niet en of de machine ooit weer zou gaan lopen :P Maar hij liep weer prima naderhand dus er zal wel iets gelukt zijn... Zeer wel mogelijk wegens meer (beginners)geluk dan wijsheid :)

Daarom ben ik eens gaan googlen naar motorsleutelcursussen. Er zijn er best veel, veel, veel, veel en nog eens veel.

Wat ik me nu afvraag is of er meer n00bs zijn (wel technisch geïnteresseerd en niet bang voor een doppensetje, maar toch niet bekwaam qua motortechniek) die binnenkort eens met een groepje een sleutelcursus willen doen.

En of er ervaringsdeskundigen zijn die kunnen adviseren wat de betere cursussen zijn. (Of die ze zelfs zelf geven wellicht?)

Ik hoef niet per sé de goedkoopste, als het maar een goede cursus is waar je ook je eigen handen vuil kunt maken, liefst aan je eigen ouwe barrel :) Mijn eigen NTV (en dat ís me toch een partij een barrel :P ) kan bijvoorbeeld zeker wel een nieuw oliefilter gebruiken, en voorremmen die vanzelf weer loskomen na het remmen :)

Mijn uitvalsbasis is Amsterdam, dichtbij is fijn natuurlijk, maar ik schrik op zich ook niet terug voor een stukje rijden.

Alvast bedankt en ik hoop dat er meer gegadigden zijn.
 
Ik heb dat ik m'n motor haalde na het onderhoud nog een heleboel uitleg gehad. En ook de tip zo'n werkplaats handboek aan te schaffen. Heb nu een boek van Haynes besteld dus ben benieuwd. Me ook meteen opgegeven als vrijwilliger bij open dag met allemaal oldtimer motoren. Leuk om zo wat mee te mogen kijken, kan ik nog een heleboel van leren :)
 
Yess het hoge woord is eruit!

Ik wil kijken of ik een leuke motorzaak kan vinden in de buurt waar ik elke dinsdag een dagje mag helpen met bandjes wisselen,remmen reviseren,beurtjes geven etc etc.

De jongste dame thuis moet dan naar de opvang wat per maand ongeveer 100 euro extra kost,dus als ik per dag 25 euries kan krijgen dan is dat voor mij voldoende.
Hoef er geen geld aan "over" te houden,wel leuk dat wanneer nodig ik mijn eigen motor een keertje op de brug mag duwen voor onderhoud.

Why?
Ik heb sleutelen altijd leuk gevonden en ook een aantal jaar in de werkplaats gewerkt.
Zou dit niet full time meer willen maar zo elke dinsdag overdag mijn ei lekker kwijt kunnen lijkt me helemaal heerlijk.

25 eurie voor werk van 09:00 tot 14:00 uur is toch best interessant voor een zaak?

Kijken of ik dit rond kan krijgen. :)
 
Laatst bewerkt:
Dat is niet veel voor die uurtjes werk nee. Maar vergeet niet dat ze in feite jou niets alleen kunnen laten doen en het alleen maar tijd (en dus geld) extra kost als je niet zou komen.

Dat is helaas mijn ervaring met mensen die ik nieuwe binnen krijg en wegwijs moet leren maken in de metaalindustrie. Je komt niet toe aan je eigen werkzaamheden, plus zeker de eerste maanden heb je er, met respect, niet veel aan.

;)
 
Laatst bewerkt:
wat als jij bv een motor laat omvallen?
Of je vergeet iets bij de remmen oid?
Of jij valt en breekt je been?
Klinkt allemaal stom..maar dit soort dingen gebeuren wel degelijk.
En dan? Jij loopt er zwart rond (wat wit mag jij niet eens voor 25 euro werken voor al die uren) dus je bent niet verzekerd..en de zaak waar jhe werkt ook niet.
Daarnaast kan een zaak een slechte reputatie opbouwen als een (klinkt ff lullig) nobody rondloopt.
En idd....ik ben ook altijd enorm veel tijd kwijt aan stagelopers ed. Die we nagenoeg ook dus niet meer aannemen. Alles controleren..en niet aan je eigen werk toekomen.
Daarnaast heb je geen diploma erin en dus ook geen (beetje) feeling en kennis ontwikkeld tijdens de studie.
Ik dacht ook aardig wat te weten qua basiskennis toen ik mts voertuigtechniek ging doen ......na 1 week kwam ik erachter dat de lts-ers die bij mijn in de klas zaten way verder waren.
Kwam ik toch bedrogen uit met mn havo-je-leert-er-niks......

Mbt je 25 euro.

Mn broer ging bij prorail werken en de overbruggingstijd van zn oude baan naar deze was ruim een half jaar.
Stil zitten kan/wilt hij niet dus soliciteerde zich suf in de tussentijd.
Maar hij werd nergens aangenomen..zelfs niet voor de helft van zn salaris wat hij voorstelde.
Hij kreeg overal te horen dat dat gewoon niet mag. En dat zal wel zo zijn...
 
Ze hoeven mij niet te helpen hoor ;)
Ik ben jaren monteur geweest in een bromfietszaak en motorzaak.
Kan prima alleen werken.


Klinkt nogmaals lullig..maar van brommermonteurs heb ik geen hoge pet op.
Ik ben in zoveel zaken geweest inmiddels en ik hoor zoveel bullshit als verklaring soms..dan denk ik echt..wat leer je nou op zo een opleiding?
En corrigeer je ze of haak je in..dan krijg je een uiachtig gezicht tegen over je.
heb je diplomans? Wat dat is voor de meeste zaken belangrijk.
Wat het ook is btw....als iemand er maar 1 dag is...dan is dat vaak moeilijk plannen.
Althans..dat is mijn ervaring. Wij hebben 1 parttimer..en die kan wel wat..maar ook niet veel.
Werkt al 30 jaar bij ons zonder diploma of wat dan ook. Niet erg...want ik weet wat hij kan. Bv remmen vervangen kan hij...maar als er iets stuk gaat, of iets speciaals mee is...dan houdt de kennis al snel op. En blijft ie op de brug hangen/staan..en mogen wij het oplossen de volgende dag. Dat werk gewoon soms niet. Prettig is anders.
Maar je kan het altijd proberen. Dealers zal niet gaan denk ik. Die werken volgens protocollen waar je aan moet voldoen. Betere kans maak je bij de kleinere zaken denk ik..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 3 jaar bij BMW de Jong alphen gewerkt en als er ergens naar hoogste standaard gewerkt werd dan was het wel daar.
Alles netjes met momentsleutel en check check dubbel check.
Heel blij was mijn baas niet met me,ik werkte gewoon niet heel snel,maar wel tot in de puntjes nauwkeurig.
Alles netjes schoon maken,opnieuw invetten,doekje erover.
Het werk was perfect altijd,maar was zo secuur dat ik er vaak te lang over deed.

Oke geef ik toe,maar aan mijn kwaliteit werk lag het niet,ben geen beunhaas.
Ook eerlijk,het leukste vond ik de banden wisselen,remmen weer op en top,beurtjes.
De hele grote projecten vond ik wat minder,ieder zijn ding toch dat mag.

Ook had ik de vaste taak dat ik elke inruiler in handen kreeg.
Mankementen verhelpen,roest weg werken,onderdeeltjes stralen,opnieuw spuiten etc etc.

Jammer dat er zo negatief gereageerd word,leek me juist een leuke win win voor mij en een eventuele zaak.

Heb de beste bedoelingen zonder hier enorm beter van te worden,ik wil gewoon lekker sleutelen.
 
Nou,wie weet wat leuks gevonden :)
Zitten wat zaken in de buurt maar eigenlijk maar 1 waar ik graag kom,en gisteren komt een collega naar me toe die wist van mijn idee over werken bij een motorzaak.

''goh ik zag een bord staan bij een motorzaak hier verderop dat ze personeel zoeken''

Wat blijkt,het is HH motoren en dat is dus die zaak waar ik graag kom :)
éénmanszaakje maar heeft soms wat hulp en gaat mijn vraag overwegen :P

Nee heb ik ja kan ik altijd krijgen toch ? ;)

Even afwachten maar
 
Hallo allemaal.

Ik heb ook wel interesse in een dergelijke cursus. Ben al wat een wat meer gevorderde sleutelaar maar er is altijd genoeg te vragen als je met een professionele monteur aan het werk bent.

Ik kom uit omgeving Zoetermeer, en ik doe graag mee.

Misschien is Erik van Lent wat? Ik heb daar pas enkele motoren laten keuren en dat is me prima bevallen. Hij geeft ook sleutelcursussen:

Erik van Lent motorkeuringen
 
Ik moet een dezer dagen mijn koppelings kering vervangen.
Mocht iemand het interessant vinden om mee te kijken dan roep ke maar.
En mocht iemand zijn remklauw weer op en top willen hebben dan wil ik ook met liefde helpen.
Kleine beurtjes etc, geef maar een gil.

Ik woon in Oegstgeest dus met mocht iemand dit gedaan willen hebben dan pb je maar..
:)
Gr nutty
 
Laatst bewerkt:
Een collega vertelde mij laatst dat hij een goedkope motor heeft gekocht om te leren sleutelen.
Misschien is dit een tip voor TS want als het dan fout gaat, kan je rustig de tijd nemen om een oplossing te zoeken.

Ik weet niet hoe andere forumleden dit gedaan hebben, maar misschien helpt het je.
 
Ik moet een dezer dagen mijn koppelings kering vervangen.
Mocht iemand het interessant vinden om mee te kijken dan roep ke maar.
En mocht iemand zijn remklauw weer op en top willen hebben dan wil ik ook met liefde helpen.
Kleine beurtjes etc, geef maar een gil.

Ik woon in Oegstgeest dus met mocht iemand dit gedaan willen hebben dan pb je maar..
:)
Gr nutty

Wat heb jij met remklauwen... :P
 
Toch niet heel slecht werk wat ik lever of wel ;)
20140416_145744_zpsjqbqbcpz.jpg

20140320_141540_zps3bi164b5.jpg

20140315_115403_zpsio7l5yhq.jpg
 
Een collega vertelde mij laatst dat hij een goedkope motor heeft gekocht om te leren sleutelen.
Misschien is dit een tip voor TS want als het dan fout gaat, kan je rustig de tijd nemen om een oplossing te zoeken.

Ik weet niet hoe andere forumleden dit gedaan hebben, maar misschien helpt het je.
 
Loop zelf ook al langer met het zelf leren sleutelen idee rond, had ook nog een oproepje gedaan hier waar wat goede tips uitkwamen en heb sinds een week mn eerste motor aangeschaft. Bij mij om de hoek zit " de openbare werkplaats", zit er over te denken om daar als a-technisch persoon in de leer te gaan met mn motor, werkplaatshandboek en de tools binnen handbereik. Iemand al ervaring met deze plek? Zit in Amsterdam oost.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan