Suzuki GS500 topic #21 - Vol gas de herfst in!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gezien het aantal topic's en reacties moet het wel een erg fijne fiets zijn :)
Nog nooit op gereden maar lijkt me best leuk sturen.

Betrouwbaar en goedkoop,makkelijk in onderhoud ook begrijp ik.
All round fietsje dus ;)

Zou bijna gaan twijfelen hihi
 
Help Help! probleem geluidjes bij mijn GS...


Heb twee filmpjes gemaakt, bij het eerste filmpje hieronder hoor je als ik kichtjes gas geeft en het gas er ook lichtjes op houd een soort plof bij het blok telkens na een paar seconden. misschien de verbinding van de uitlaat op het blok? heb daar wel pakkingen tussen zitten.. je hoort dit soms ook bij het rijden door de woonwijk..



2de geluid is als die stationair draait, je hoort dan om de ongeveer 2 secenden een soort tik in het blok, lijkt van bovenin het blok te komen zover ik het kon horen.
Heb er bij het filmpje een handdoek tegen de uiteinde van mijn Laser uitlaat gedaan, zodat je wat meer het blok hoort ipv het mooie geluid van de uitlaat haha.
en ook gaat het blok dan iets langzamer draaien dan normaal als je er een handdoek tegenaan drukt. opzich is het geluid dan goed hoorbaar voor op een filmpje.



wie o wie kan mij helpen wat dit is... hoop niet iets te erg..

Alvast bedankt!

Grts Mitchel.
 
Klinkt niet helemaal gezond -O-
Is het probleem zomaar ontstaan?

En het hoort zo dat je motor lager in toeren gaat als je er een handdoek tegenaan houdt.
De uitlaatgassen gaan moeilijker weg, het betekent dat je uitlaat (bijna) niet lekt.

Als ik jou was zou ik de luchtfilter even controleren op gaten, een kameraad van mij had ongeveer hetzelfde als op het eerste filmpje maar dan onder het rijden.
bleek een gat in de luchtfilter te zetten :P
 
Het geluid uit het tweede filmpje komt mij bekend voor. Ik heb al heel wat GS-blokken gehad en opgeknapt. En een aantal maakten dit geluid ook. De een wat meer dan de andere.

Wat dat nu precies geweest is weet ik nog steeds niet, maar na het stellen van de kleppen leek het minder te worden. Verder heb ik er nooit problemen mee ondervonden, maar bij jou is het toch wel heel erg duidelijk te horen.

Misschien een optie om de klepspeling te controleren?
 
Heb ik pas geleden ook nog gepost, ik heb dat ook maar niet vaak en op willekeurige momenten, alleen als ie stationair loopt en niet als het blok goed warm is. Wat bassie zegt, ook ik heb totaal geen problemen. Blijkbaar een GS500 eigen dingetje wat geen kwaad kan. Die van jou doet het idd wel erg vaak, maakt het makkelijker om een oplossing te vinden :Y
 
Laatst bewerkt:
Hoe stel je de kleppen... zelf nog nooit gedaan.. altans niet bij een motor.. wel een monkey of een dax voor de mensen die weten wat het is haha.

Lijkt wel op de slag van fe cilinder te gaan.. en als het blok koud is hoor je het niet.. als het blok warm is wel. Meestal dan. Zover ik gemerkt hebt.
 
Heb ik pas geleden ook nog gepost, ik heb dat ook maar niet vaak en op willekeurige momenten, alleen als ie stationair loopt en niet als het blok goed warm is. Wat bassie zegt, ook ik heb totaal geen problemen. Blijkbaar een GS500 eigen dingetje wat geen kwaad kan. Die van jou doet het idd wel erg vaak, maakt het makkelijker om een oplossing te vinden :Y

Wat toevallig zeg. Het is dus volgens mij echt een GS-geluidje. Het is inderdaad alleen met stationair lopen en bij mij waren het altijd zachte 'krakjes'. Nooit problemen mee gehad.
 
Misschien kan er een lijstje in de OP met dingen waar je op moet letten bij aankoop. Ik pluk net dit uit topic nr 11:

F.A.Q Met dank aan"De buikschuiver"
Dat olie-verhaal komt ook elk topic weer terug! ;) Even alle belangrijke vragen in één post samenvatten:

Olie: halfsyntheet, 10W40 of beter.
Volsyntheet wordt voor hoogvermogende motoren gebruikt, GSX-R en dergelijke. Voor de GS wordt halfsyntheet aanbevolen (let op dat je er geen auto-olie ingooit!). Voor het lowtech-blok is dat prima!

Benzine: Euro 95
Dus geen Euro 98 of V-power, want het GS-blokje loopt nog op RON 88 (weer een voordeel van lowtech). Een hogere kwaliteit benzine laat je GS NIET harder lopen, NIET zuiniger lopen en NIET "soepeler draaien". Het KOST je alleen nog meer dan Euro 95! Voor wie veel in Duitsland rijdt, tank daar gerust de goedkopere benzine met 91 octaan. Voor de GS maakt het absoluut geen verschil.

Banden:
Suzuki raadt aan om voor 2,25 bar en achter 2,5 bar te pompen (2,8 met duo). Bridgestone raadt echter aan om de BT-45 onder de GS500 voor op 2,5 en achter op 2,8 te houden. Met duo hebben ze me niet verteld.

Achtervering:
Standaard op standje "4", "1" is het zachtst, "7" is het hardst. De meeste mensen die willen leren sturen op de GS en dat graag wat sportiever doen vinden standje "6" het prettigst, waaronder ondergetekende. Altijd zelf proberen natuurlijk. Als je het standaard bijgeleverde C-tool niet hebt, kun je met een grote schroevendraaier en wat lichtje tikjes met een hamer ook de vering bijstellen.

Voorvering:
Standaard veel te zacht, ook de "instelbaren" van na 1994. Remedie voor een veel beter weggedrag: progressieve vering (ca. € 120) of verlengen van je voorvorkspacers (€ 6) i.c.m. vervangen van de standaard 10W-olie voor iets dikkere 15W-olie.

Tikken van het blok
Bij de eerste blokken (tot ca. 1992) is de ruimte tussen de kop en de nokkenas zodanig klein dat, als het blok koud is, er fysiek contact is en kun je een tikkend geluid horen. Als het getik weg is, is het blok warm en kun je vol gas geven. Na aanhoudende kritiek van de internationale motorpers heeft Suzuki 1 mm meer ruimte gegeven en tikt het blok nooit. Een blok van na 1992 dat tikt heeft dus een probleem. Een blok van voor 1992 met een warm blok dat tikt heeft een probleem.



Waar dan nog een handig waar op te letten bij aankoop lijstje onder kan zoals
- oliepeil controleren voor de proefrit, is het peil te laag dan heeft de eigenaar er dus niet goed op gelet en kan je hem beter laten staan

en nog meer dingen zoals
- olie peilen doe je met een koud blok

etc
 
ja dat van de benzine kan er wel uit om maar iets te noemen, dat heeft iedereen als het goed is bij rijles gehad of die wisten het al
 
Klinkt niet helemaal gezond -O-
Is het probleem zomaar ontstaan?

En het hoort zo dat je motor lager in toeren gaat als je er een handdoek tegenaan houdt.
De uitlaatgassen gaan moeilijker weg, het betekent dat je uitlaat (bijna) niet lekt.

Als ik jou was zou ik de luchtfilter even controleren op gaten, een kameraad van mij had ongeveer hetzelfde als op het eerste filmpje maar dan onder het rijden.
bleek een gat in de luchtfilter te zetten :P


Bedankt! Ik ga het luchfilter controleren van de week!
 
Is er toevallig iemand in de buurt van Arnhem die goed de kleppen kan stellen?
Heb namelijk even gekeken naar de geweldige how-to van Kapiteinkoek, maar is toch net iets te technisch voor mij.
En zoals ik dus las kan het geen echt kwaad om er mee door te rijden..? Anders kan ik wel even wachten tot na de winter met het kleppen stellen.
 
Met mijn GS had ik ook een lichte tik op het moment dat de motor warm was hoor :+
maar zodra ik reed hoorde ik hem in principe niet meer :P
 
Is er toevallig iemand in de buurt van Arnhem die goed de kleppen kan stellen?
Heb namelijk even gekeken naar de geweldige how-to van Kapiteinkoek, maar is toch net iets te technisch voor mij.
En zoals ik dus las kan het geen echt kwaad om er mee door te rijden..? Anders kan ik wel even wachten tot na de winter met het kleppen stellen.
Ik kan wel kleppen stellen, maar ik heb niet zoveel tijd helaas.
 
Heb je het probleem ook onder het rijden? dat had die kameraad van mij wel.
Ik heb even op zijn motor gereden en had het gas constant:

Vanaf 2:32 is de luchtfilter te zien :P

Hallo.

Ik heb het alleen onder het rijden in de woonwijk.. eerste en heel soms tweede vernselling met constante snelheid.. en volgens mij daalt mijn toerental ook niet wat ik op het filpmje wel zag... zou daar wel even op letten.

En heb het dan met stationair als ik een beetje constante gas geef.
 
Met mijn GS had ik ook een lichte tik op het moment dat de motor warm was hoor :+
maar zodra ik reed hoorde ik hem in principe niet meer :P

Oke. Bij mij hoor je het ook niet tijdens het rijden. Alleen als die stationair draait zonder gas te geven hoor je een lichte tik om de twee seconden. Lijkt bij de cilinder te zitten. Het geluid dan:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan