TomTom Rider 40 en 400

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag weer een ritje gemaakt en wat uitgeprobeerd.

Wat viel positief op:
- Het rijden met een track als basis voor route gaat heel mooi.
- TomTom geeft minder informatie over de afslagen die komen gaan dan een Garmin maar het is allemaal wel op tijd. De informatie is voor mijn gevoel ook logischer.
- Als de route (track gebaseerd) eenmaal actief is, heeft de Rider er totaal geen moeite mee om tegen de route in te rijden. Er volgen gewoon route aanwijzingen. Dit kan tevens een valkuil zijn.
- 3D weergave bevalt me beter dan 2D weergave. Zoals Hans al aangaf (ergens) is het zoomniveau in de 2D modus "afslag gebaseerd". Vandaag reed ik door een plaatsje met meerdere bochten (geen afslagen), de volgende afslag lag 4 Km verderop. In 2D modus was ik door het gebruikte zoomniveau het volledige overzicht van het plaatsje kwijt (er lag een grote pijl overheen). In 3D modus heb je dit probleem niet.
- Door het draaiende gedeelte, voelt de houder wat gammel aan maar tijdens rijden is hier helemaal niets van de merken.
- Als een aantal negatieve punten opgelost worden, wil ik best de Zumo omruilen voor een Rider 400. De Rider bevalt op dit moment best goed.

Wat viel negatief op:
- Aanmaken van tracklog (opname) gebeurt handmatig. Automatisch zou een stuk praktischer zijn. Dit is een ideale functie die de Zumo's wel kennen.
- De stemmen mogen wat luider. Ik rijd met oordoppen (op maat gemaakt) met maximale demping. Het is allemaal verstaanbaar maar het houdt niet over. Boven de 100 km/u is het al lastiger en boven de 120 km/u (nog niet getest) wordt het denk ik onhoorbaar.
- Bluetooth verbinding hersteld niet vanzelf, moet iedere keer handmatig gebeuren. Als de Rider uit de slaapstand komt, moet ik de verbinding op de Rider handmatig herstellen. Als de Rider helemaal uit geweest is, maar de helm niet, wordt de verbinding niet altijd automatisch hersteld. De headset van de helm krijgt de info bij uitschakelen van Rider niet altijd door, waardoor er bij inschakelen van de Rider een probleem is. Ook hier is het herstellen niet al te moeilijk maar het hoort niet.
- Wanneer de Rider uitgeschakeld en weer ingeschakeld wordt, is de route weg. Dit is erg schadelijk aangezien een Track gebaseerde niet halverwege op te starten is. Bij Zumo's blijft de route gewoon actief na volledig uitschakelen.
- Aan de rechterkant staan netjes de benzinepompen die onderweg aangedaan worden. Dit werkt bij Track gebaseerde routes ook netjes. Naast benzinepompen zijn de horeca gelegenheden een welkome aanvulling. Niet alleen de motor regelmatig bijgetankt worden. De berijder lust op regelmatige basis ook wel wat.
- Wanneer de zon vol op scherm staat is er helemaal niets te zien. Het lijkt dan of het scherm helemaal uitstaat.
- De knoppen mogen best een stuk groter. In combinatie met automatisch verbergen is dit heel goed te doen.
 
Dan een vraag.

Omdat ik het apparaat uitgeschakeld had tijdens mijn trip was ik dus mijn route (track gebaseerd) kwijt en kon dus niet weer halverwege instappen. Het halverwege uitschakelen was al mijn bedoeling en heb daarom een ITN route ook meegenomen.
Hiermee moet het wel mogelijk zijn om halverwege de route op te pakken. Maar hoe doe ik dit??????

De enige manier die ik gevonden had was ALLE reeds bezochte punten verwijderen. DIT KAN TOCH NIET DE BEDOELING ZIJN??????

TomTom doe hier wat aan????
 
Het kan soms niet anders. Die momenten heb je vaak niet voor het uitkiezen. Ondanks dat moet TomTom hier wel in voorzien.
Als je eenmaal onderweg bent, moet je het met het apparaat doen. Je hebt geen PC bij de hand om de route aan te passen zodat je weer verder kan.
 
Dan een vraag.

Omdat ik het apparaat uitgeschakeld had tijdens mijn trip was ik dus mijn route (track gebaseerd) kwijt en kon dus niet weer halverwege instappen. Het halverwege uitschakelen was al mijn bedoeling en heb daarom een ITN route ook meegenomen.
Hiermee moet het wel mogelijk zijn om halverwege de route op te pakken. Maar hoe doe ik dit??????

De enige manier die ik gevonden had was ALLE reeds bezochte punten verwijderen. DIT KAN TOCH NIET DE BEDOELING ZIJN??????

TomTom doe hier wat aan????

Ik vind dit ook het grootste minpunt dat momenteel aanwezig is op de rider400. Ik heb vrijdag een mail gestuurd naar TT, ik hoop komende week reactie te krijgen.
Vandaag weer een route gereden en het scherm is inderdaad niet goed bedienbaar met handschoenen.
Op andere problemen zoals de activeringscode, microSD voor het uploaden van routes enz heb ik wel snel reactie gekregen van TT.
Hopelijk komt er snel een oplossing voor het hervatten van routes bij een volgende update...
 
Het kan soms niet anders. Die momenten heb je vaak niet voor het uitkiezen. Ondanks dat moet TomTom hier wel in voorzien.
Als je eenmaal onderweg bent, moet je het met het apparaat doen. Je hebt geen PC bij de hand om de route aan te passen zodat je weer verder kan.

En als je ipv volledig uitzetten, alleen het scherm uitzet, dus 1x op de powerknop drukt...?
 
dat bedoel ik, uitzetten is echt nietnodig dus ik snap dit probleem niet, los daar van is het zeker wel handig een route ergens op te pakken.

wat ik wel ervaar is ook dat de BT verbinding niet meer tot stand komt na slapen. en ook dat ik op mijn telefoon steeds weer BT tethering moet aan zetten en elke keer weer toestemming geven voor verbinding. erg lastig als je je de foon in de binnenzak hebt.
 
Hallo, rijd zelf al meerdere jaren met Garmin navigatie. Organiseer o.a. motorreizen voor kleinere- en grotere groepen en geef weleens GPS workshops aan motorclubs. Heb op dit moment een Zumo 550. Vertrek 16 mei naar Schotland en ga hier de Rider 400 testen via Motoplus. Spannend dus, maar neem wel m'n Zumo 550 mee als backup, voor het geheel niet helemaal vlekkeloos werkt, zoals ik hier toch regelmatig lees. Dingen zoals route niet halverwege kunnen oppakken of route kwijt na uitschakelen van het toestel, baren me toch dermate zorgen dat ik het niet aandurf om zonder de Zumo 550 op stap te gaan.

Ben nieuw met Tyre, maar zit alvast een beetje te spelen hier mee. Wat me gelijk opvalt is, als ik mijn .gdb route als .gpx opsla en die open in Tyre, dan worden de waypoints niet meegenomen? Optie "import Waypoints" is greyed out. Is dit bekend of ligt dit gewoon aan het feit dat ik geen Tyre Pro heb?
 
Laatst bewerkt:
Ik mis het verhaal van de POI's. Dat was met nieuwe serie auto nav's ook een kwestie: Het zelf kunnen plaatsen van POI-files. Niet alleen van SCDB, maar ook de campings van Archies. Motorhotels, etc, etc.

Mijn prio's:

1. Route oppikken op willigkeurig moement/plaats
2. Connectie kunnen maken met kabel - PC/MAC
3. POI's kunnen laden

Dus de banden met Tyre aanhalen en gaan met die banaan.

Wat mij betreft als eerste feedback, of deze zaken uberhaupt op 'de lijst' staan.
Ik lees hier dat Tyre werkt aan een connectie. Dus het zenden van routes naar de 400, zonder de SD kaart te hoeven verwijderen. Is dat zo? Betekent dan dat meteen dat ook de POI-files overgedragen kunnen worden?

Marten

Dag Marten!

1. Het oppikken van een track op een willekeurige plaats is momenteel nog niet mogelijk. Inmiddels is dit door velen van jullie aangegeven, en zo ook door mij doorgegeven :-).
2. Het is mogelijk om de Rider te verbinden met de computer, echter is het apparaat niet te benaderen als verwisselbare schijf. MyDrive Connect is nodig om de inhoud te beheren. De verzoeken die ik heb ontvangen om de routes ook zonder het verwijderen van de micro SD te beheren, is doorgegeven. Ik verwacht hier een oplossing voor.
3. Op dit moment nog niet mogelijk, maarrrr: ook hier verwacht ik een oplossing voor.

Bedankt voor je vragen en feedback!
 
Ben nieuw met Tyre, maar zit alvast een beetje te spelen hier mee. Wat me gelijk opvalt is, als ik mijn .gdb route als .gpx opsla en die open in Tyre, dan worden de waypoints niet meegenomen? Optie "import Waypoints" is greyed out. Is dit bekend of ligt dit gewoon aan het feit dat ik geen Tyre Pro heb?

Ik kan niet precies zien wat je doet, maar waypoints en routepunten zijn niet noodzakelijkerwijs hetzelfde.

Ik zou je overigens adviseren om de route niet als route in de gpx te zetten, maar als track. Wanneer je het doet als route is de kans op veranderingen vrij groot. Bij een track is dat risico zeeer gering. Je kunt die gpx met track via de SD ook rechtstreeks naar de rider zetten.

Met dien verstande dat je dan, inderdaad, wel het startpunt aan moet doen. Op dit moment nog een belangrijke beperking.
 
Dag Marten!

1. Het oppikken van een track op een willekeurige plaats is momenteel nog niet mogelijk. Inmiddels is dit door velen van jullie aangegeven, en zo ook door mij doorgegeven :-).
2. Het is mogelijk om de Rider te verbinden met de computer, echter is het apparaat niet te benaderen als verwisselbare schijf. MyDrive Connect is nodig om de inhoud te beheren. De verzoeken die ik heb ontvangen om de routes ook zonder het verwijderen van de micro SD te beheren, is doorgegeven. Ik verwacht hier een oplossing voor.
3. Op dit moment nog niet mogelijk, maarrrr: ook hier verwacht ik een oplossing voor.

Bedankt voor je vragen en feedback!

Dank voor je feedback. Gaat wel goedkomen. Ik had aan Tyre ook een vraag gesteld op FB en zij werken ook aan de overdracht van POI's.
Dus dat is dan ook weer geregeld :)
Zondag hebben wij de Rijnroute, dus ik zal een SD kaart lezertje klaarzetten 8-)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer een ritje gemaakt en wat uitgeprobeerd.

Wat viel positief op:
- Het rijden met een track als basis voor route gaat heel mooi.
- TomTom geeft minder informatie over de afslagen die komen gaan dan een Garmin maar het is allemaal wel op tijd. De informatie is voor mijn gevoel ook logischer.
- Als de route (track gebaseerd) eenmaal actief is, heeft de Rider er totaal geen moeite mee om tegen de route in te rijden. Er volgen gewoon route aanwijzingen. Dit kan tevens een valkuil zijn.
- 3D weergave bevalt me beter dan 2D weergave. Zoals Hans al aangaf (ergens) is het zoomniveau in de 2D modus "afslag gebaseerd". Vandaag reed ik door een plaatsje met meerdere bochten (geen afslagen), de volgende afslag lag 4 Km verderop. In 2D modus was ik door het gebruikte zoomniveau het volledige overzicht van het plaatsje kwijt (er lag een grote pijl overheen). In 3D modus heb je dit probleem niet.
- Door het draaiende gedeelte, voelt de houder wat gammel aan maar tijdens rijden is hier helemaal niets van de merken.
- Als een aantal negatieve punten opgelost worden, wil ik best de Zumo omruilen voor een Rider 400. De Rider bevalt op dit moment best goed.

Wat viel negatief op:
- Aanmaken van tracklog (opname) gebeurt handmatig. Automatisch zou een stuk praktischer zijn. Dit is een ideale functie die de Zumo's wel kennen.
- De stemmen mogen wat luider. Ik rijd met oordoppen (op maat gemaakt) met maximale demping. Het is allemaal verstaanbaar maar het houdt niet over. Boven de 100 km/u is het al lastiger en boven de 120 km/u (nog niet getest) wordt het denk ik onhoorbaar.
- Bluetooth verbinding hersteld niet vanzelf, moet iedere keer handmatig gebeuren. Als de Rider uit de slaapstand komt, moet ik de verbinding op de Rider handmatig herstellen. Als de Rider helemaal uit geweest is, maar de helm niet, wordt de verbinding niet altijd automatisch hersteld. De headset van de helm krijgt de info bij uitschakelen van Rider niet altijd door, waardoor er bij inschakelen van de Rider een probleem is. Ook hier is het herstellen niet al te moeilijk maar het hoort niet.
- Wanneer de Rider uitgeschakeld en weer ingeschakeld wordt, is de route weg. Dit is erg schadelijk aangezien een Track gebaseerde niet halverwege op te starten is. Bij Zumo's blijft de route gewoon actief na volledig uitschakelen.
- Aan de rechterkant staan netjes de benzinepompen die onderweg aangedaan worden. Dit werkt bij Track gebaseerde routes ook netjes. Naast benzinepompen zijn de horeca gelegenheden een welkome aanvulling. Niet alleen de motor regelmatig bijgetankt worden. De berijder lust op regelmatige basis ook wel wat.
- Wanneer de zon vol op scherm staat is er helemaal niets te zien. Het lijkt dan of het scherm helemaal uitstaat.
- De knoppen mogen best een stuk groter. In combinatie met automatisch verbergen is dit heel goed te doen.

Zeer bedankt voor je uitgebreide feedback!

Een paar punten zijn ook door medegebruikers genoemd, en een paar punten zijn nieuw (en belangrijk!). Ik zal alles doorgeven zoals vermeld.

Voor mijn volledigheid: Zou je kunnen aangeven welke headset je gebruikt? Dit zal mij ongetwijfeld worden gevraagd ;).
 
Dan een vraag.

Omdat ik het apparaat uitgeschakeld had tijdens mijn trip was ik dus mijn route (track gebaseerd) kwijt en kon dus niet weer halverwege instappen. Het halverwege uitschakelen was al mijn bedoeling en heb daarom een ITN route ook meegenomen.
Hiermee moet het wel mogelijk zijn om halverwege de route op te pakken. Maar hoe doe ik dit??????

De enige manier die ik gevonden had was ALLE reeds bezochte punten verwijderen. DIT KAN TOCH NIET DE BEDOELING ZIJN??????

TomTom doe hier wat aan????

De Rider kan op twee manieren worden uitgezet, met de slaapstand en door volledig uit te schakelen. Bij het volledig uitschakelen zal de ingestelde route worden verwijderd, bij de slaapstand niet.

Aangezien het momenteel nog niet mogelijk is om met een track halverwege te beginnen, en aangezien er bij een ITN alle voorgaande adressen verwijderd moeten worden, is het uiteraard raadzaam de slaapstand te gebruiken.

De wens om (eenvoudig) halverwege in te kunnen stappen is luid en duidelijk doorgespeeld!
 
1: routes importeren (via tyre),
2: geïmporteerde routes op het toestel "wijzigen", starten vanaf huidige locatie,...
3: activeringscode/TyrePro niet ontvangen, niet na aanmelden, niet na activering (24h ook niet)

1: daar is momenteel een "tussenoplossing" voor (microSD), via support (tel) zeiden ze dat microSD "nog niet actief was en dus ook niet nodig", gelukkig zijn er forums.
2: ????
3: deze hou ik nog even open, heb gebeld naar TT en ik zou een code ontvangen ofwel morgen, ofwel binnen enkele dagen/WEKEN........ :-S

Beste HCforLife,

Erg jammer te vernemen dat je ervaring met de nieuwe Rider (nog) niet positief is. Je kritiekpunten zijn ook door anderen genoemd, en het wordt zeer serieus genomen.

Over punt 1. kan ik zeggen dat ik een mogelijkheid verwacht om routes toe te voegen zonder het verwijderen en plaatsen van een micro SD. Over de tijd waarbinnen, kan ik helaas (nog) niks zeggen.

Heb je inmiddels al een code voor Tyre mogen ontvangen?
 
En als je ipv volledig uitzetten, alleen het scherm uitzet, dus 1x op de powerknop drukt...?

Ben ik van op de hoogte en gebruik ik normaal ook. Echter er kunnen situaties voordoen waarbij het noodzakelijk is om het toestel volledig te herstarten (denk aan hangen van het toestel). Ook in dit soort situaties zou je willen dat het toestel jouw weer van dienst is op een normale manier. Dat is nu niet zo.

Ik vind het belangrijk dat een fabrikant (TT in dit geval) hiervan op de hoogte gebracht wordt en probeer dan ook van alles uit, alleen maar om te kijken hoe het toestel hier op reageert. Ik rijd al een jaar of 6 met een Zumo en kan de positieve punten van een Zumo t.o.v een TT (die zijn er zeker) zeker waarderen en kijk daarom of TT hier ook iets op bedacht heeft. Een rider hoeft mij zeker geen Zumo te worden, het is goed dat TomTom een eigen visie heeft maar als recreatief toestel vind ik de Rider 400 nog wat te kort schieten op dit moment.

@TomTom:
Ik gebruik de SCRS voor de Schuberth S2 helm.
 
Ik ga dit topicje ook even in de gaten houden ;). Binnenkort mijn prehistories beperkte TomTom rider vervangen door een wat uitgebreider model. Zit nog erg te twijfelen tussen de zumo 590lm en de rider 400. Rond de zomer ga ik een goede reis door Europa doen en over 2 jaar een wereldreis, dus het moet allemaal wel functioneel en uitbreid werken.

Een aantal vragen:
- Zit er ook een montage mount bij met lader bij? Ik heb de oude rider mount nog, alleen deze zal niet meer passen.
- Komt er binnenkort een bandenspanningsmeter voor de tomtom uit? Vergelijkbaar als die van de Garmin.
- Wordt er later nog MP3 functionaliteit toegevoegd?
- Wat kunnen we nog verwachten in de toekomst kwa updates?
- specs?

Waar kan ik de volledige specificaties van de TomTom rider 400 vinden? Vooralsnog onvindbaar via google.

Wat mij nu nog erg tegenzit is dat life time maps niet internationaal is en bij de zumo wel.

Alvast bedankt! :)
 
- Er zit een standaard rammount pakket bij. De voedingskabel is 12v en deelbaar.
- Bandenspanning is niet af te lezen van je Rider en zou er zelf raar van opkijken als dit wel kan.
- MP3 was volgens mij geen sprake van maar wie weet.
- Voor de nu gemelde bus komen vast wel updates de rest is afwachten.
- Welke specs?

De lifetime updates service is gelijk aan die van Garmin. Er zit alleen een lifetime update voor de origineel meegeleverde kaart bij.
 
Die mis ik inderdaad ook, volledige specificaties. Dit zou je op de site van tomtom verwachten maar eigenlijk is het lijstje specs daar vrij beperkt.
Welke IP rating? Welke versie BT? welke resolutie scherm? SKU nummer, EAN code etc etc... Heb de rider 400 aan de pricewatch van tweakers.net toegevoegd maar miste veel informatie om het compleet te maken. Hierdoor de 40 en 400 premium dus (nog) maar niet toegevoegd.

Hopelijk worden de 'issues' snel verholpen, vind het nog steeds een toestel met veel verbeteringen ben ook van plan er 1 te gaan kopen als er wat problemen zijn opgelost.

Ik ben ook benieuwd hoeveel een losse auto houder zou kosten en of ik in de auto met de usb kabel gewoon kan opladen tijdens het rijden. Heb nu nog een go910 die dan overbodig wordt.

MP3 functionaliteit lijkt mij ook een mooie toevoeging
ook sync met mobiel zodat je op de tomtom kan zien wie je belt (voor als je gekoppeld bent aan een headset).

"life time maps niet internationaal"
dit heb ik gemist....? Wel een serieus punt ja!
Waar lees je dat? en welke map is dan wel lifetime update? alleen Benelux? of West Europa?
 
Beste HCforLife,

Erg jammer te vernemen dat je ervaring met de nieuwe Rider (nog) niet positief is. Je kritiekpunten zijn ook door anderen genoemd, en het wordt zeer serieus genomen.

Over punt 1. kan ik zeggen dat ik een mogelijkheid verwacht om routes toe te voegen zonder het verwijderen en plaatsen van een micro SD. Over de tijd waarbinnen, kan ik helaas (nog) niks zeggen.

Heb je inmiddels al een code voor Tyre mogen ontvangen?

Ik heb de code ontvangen via mail zoals mij beloofd was aan de telefoon, ik heb een goede service gekregen hiervoor!
 
Ik vroeg mij af of de actieve houder waterdicht is?

goede vraag, vandaag zonder de TT gereden en ik vroeg me af wat als de houder nat komt te staan en beide pinnetjes dus verbinding maken.... (mijn voeding ligt rechtstreeks aan de batterij, kortsluiting?)




full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan