Verkeerde meldcode op verzekering, 390,- boete RDW?

rvwijk

MF veteraan
18 mrt 2008
1.252
0
Hallo allen,

Ik kreeg zojuist een brief van de RDW dat mijn voertuig niet verzekerd zou zijn.
Nu blijkt de meldcode op de verzekeringspapieren niet te kloppen. Er zijn 2 cijfers omgedraaid.
Dit had ik moeten checken, ik weet het! Maar aan de andere kant; hoeveel mensen doen dit?

Natuurlijk zijn vandaag (zaterdag) de RDW èn mijn verzekeringsmaatschappij gesloten!
Maandag ga ik uiteraard meteen bellen.
Maar mijn vraag; heeft iemand hier ervaring mee?

Moet ik die boete echt betalen door waarschijnlijk een typefoutje van de dame die mijn polis opgesteld heeft?

Graag jullie commentaar!
 
Je kunt even aan de telefoon gaan hangen maar dat had je inderdaad moeten controleren, zullen ze zeggen. Maar je hebt ook wel gelijk dat eigenlijk niemand dat doet, ik zojuist en de mijne kloppen gelukkig :+
 
Je kunt een brief overleggen aan de RDW van je verzekering waaruit blijkt dat je verzekerd was.

Neem eerst contact op met je verzekering,
 
Je kunt even aan de telefoon gaan hangen maar dat had je inderdaad moeten controleren, zullen ze zeggen. Maar je hebt ook wel gelijk dat eigenlijk niemand dat doet, ik zojuist en de mijne kloppen gelukkig :+

Had ik je nerveus gemaakt? :+
 
Je kunt een brief overleggen aan de RDW van je verzekering waaruit blijkt dat je verzekerd was.

Neem eerst contact op met je verzekering,

Klopt, ga ik zeker doen.
Was alleen benieuwd naar iemand die dit zelf heeft meegemaakt en de afloop daarvan.
 
Vorige week ook een brief van de RDW gehad dat mijn motor op 1 aug niet verzekerd was, voor 29 aug een art 34 naar ze toe sturen of ik kreeg een boete van €390,00
Ik schrok me in eerste instantie rot, heb toe me verzekering gebeld toe kwam aan het "foutje" licht.
Ik had een 2e motor gekocht en ook door hun laten verzekeren maar i.pv. een 2e motor er bij verzekering hadden ze een wijziging op mijn eerste polis gedaan, dus mijn eerste motor er af en de tweede motor er op. en toen trok de RDW aan de bel.
Na telefonisch contact hebben ze alles in orde gemaakt eerste motor weer op de polis gezet een nieuwe polis voor de tweede motor en een art 34 naar de RDW.
heb op papier een brief van de verzekering dat zij een foutje hadden gemaakt dus ik slaap weer gerust s'nachts.
Neem maandag even contact op met je verzekering en alles zal in orde komen, ik denk dat zulke foutjes wel eens meer voorkomen.
 

Dank je voor jouw verhaal.
Ik ben alleen bang dat de verzekering gaat zeggen; "jaaa maar meneer, dat had u moeten controleren! Dat staat ook in de voorwaarden!"
 
Dank je voor jouw verhaal.
Ik ben alleen bang dat de verzekering gaat zeggen; "jaaa maar meneer, dat had u moeten controleren! Dat staat ook in de voorwaarden!"

dan heb je wel een vreselijk kleinzielige verzekering als ze zoiets zouden zeggen (wat ik me haast niet kan voorstellen)
op dit punt is een verzekering best wel mee denkend lijkt mij je bent tenslotte een betalende klant en voor hun is het simpel 2 nummer veranderen een een art 34 naar de RDW en klaar zijn ze. de verzekeringen gaan pas moeilijk doen als je geld van ze wilt hebben.
 
en voor hun is het simpel 2 nummer veranderen een een art 34 naar de RDW en klaar zijn ze...
maar dan klopt de verzekering toch pas a.s. maandag en niet op de datum dat de RDW het constateerde?
 
ik ben (gelukkig) geen expert van verzekeringen maar je hebt een polis gehad waar jou naam, je motor, plus kenteken op staat alleen de bij meldcode zijn 2 nummers om gedraaid dus de verzekering telt vanaf het moment dat jij het opgegeven hebt.
en als ik het verder door trekt en je krijgt een boete die je voorlaat komen bij de rechter kan je bewijzen dat je motor verzekert was.
maar nogmaals ik ben geen expert, waarom bel je je verzekering nu niet er moet toch altijd iemand aanwezig zijn?
 
Klopt, ga ik zeker doen.
Was alleen benieuwd naar iemand die dit zelf heeft meegemaakt en de afloop daarvan.

Dit heb ik al meerdere keren gehad, bij een auto van me zelfs 3x achter elkaar. Elke keer bleek er opnieuw een fout te zijn gemaakt. De laatste keer dat er weer wat cijfers werden verwisseld was bij m'n nieuwe motor, verleden jaar.

Maak je niet druk, als jij kunt aantonen keurig je verzekering betaald te hebben voor die motor, is er weinig aan de hand. Bel de verzekering, leg uit wat er speelt en vraag ze dat te regelen. Het is hún taak/verantwoordelijkheid om de zaak goed aan te melden. Ga niet schelden, ook de RDW kan de fout hebben gemaakt.....
Vraag ze om een bevestiging dat alles is geregeld, zoals ik al aangaf wordt er nogal eens gebroddeld.

Ben je erg ongerust, dan kun je daarna ook nog even contact leggen met de RDW om eea te melden.

Ik ben overigens wel behoorlijk kwaad geworden, toen het 3x achter elkaar fout ging. Mijn verzekeringsman zei toen: maak je niet druk, de verzekering zal áltijd uitbetalen als er iets gebeurt. Het missen van een cijfertje houdt echt niet in dat je niet verzekerd bent.
 
Laatst bewerkt:
het is de verantwoordelijkheid van de voertuigeigenaar om zich te verzekeren.

het is de verantwoordelijkheid van de verzekeraar om (op de juiste wijze) aan de RDW te melden dat het voertuig verzekerd is.

De boete die je nu gekregen hebt is dus strikt gezien het probleem van je verzekeraar. De verzekeraars hebben een afspraak met de overheid dat de betreffende boetes ingetrokken worden als fout bij de verzekeraar blijkt te liggen. Voorwaarde is dan wel dat ze officieel verklaren dat het voertuig bij hen verzekerd was op de peildatum waarop de boete is opgelegd.

m.a.w. bellen, zij sturen jou die verklaring, jij stuurt deze samen met een kort bezwaarschrift terug naar de RDW, even wachten.. boete verdwijnt.
 
en ALTIJD maar dan ook ALTIJD komen die kolerebrieven binnen op t moment dat je ze niet kan bellen....Zaterdag dus. Heb je anderhalve dag om te bekoelen van je boosheid
 
Laatst bewerkt:
dat doen ze inderdaad expres.... en maar goed ook want dan kunnen mensen eerst advies inwinnen bij internetforums voordat ze de helpdesk met paniekverhalen gaan lastig vallen :)
 
Ik ben alleen bang dat de verzekering gaat zeggen; "jaaa maar meneer, dat had u moeten controleren! Dat staat ook in de voorwaarden!"

Waarom zouden ze?
Er hoeft niets te worden betaald, er hoeft alleen een brief jouw kant op waarin ze de gemaakte fout toegeven.
Of heb je 't zelf niet goed doorgegeven? :+ ;)
 
Hmm, probleem ligt niet bij jou. Op het moment dat ik een kenteken/meldcode aanmeld bij het Rdw (kan ik gelukkig pzelf) krijg je direct een foutcode dat de combinatie onjuist is...Normaal gesproken stuur je de klant dan direct een bericht om de juiste combinatie op te vragen.
Maandag gewoon even bellen, kopiebrief evt scannen en mailen, en art 34 opvragen.

En uiteraard het kenteken alsnog correct laten aanmelden :P
 
Paarse krokodillen zijn de RDW niet vreemd, maar met een briefje van de verzekering moet dit misverstand snel op te helderen zijn me dunkt.
 
Hmm, probleem ligt niet bij jou. Op het moment dat ik een kenteken/meldcode aanmeld bij het Rdw (kan ik gelukkig pzelf) krijg je direct een foutcode dat de combinatie onjuist is...Normaal gesproken stuur je de klant dan direct een bericht om de juiste combinatie op te vragen.
Maandag gewoon even bellen, kopiebrief evt scannen en mailen, en art 34 opvragen.

En uiteraard het kenteken alsnog correct laten aanmelden :P

Op het moment dat je een verkeerde meldcode opgeeft komt er "automagisch" een ander kenteken bij omdat de meldcode de laatste 4 cijfers van je chassisnummer zijn...

Kenteken/Meldcode is een unieke combi.
 
Dan zijn ze lekker bezig met controlles zeg...
Ik vorige week ook een brief, blijkbaar mijn nieuwe motor niet verzekerd!

Klopte ook... ASR had verzekering niet goed afgesloten dus ik reed onbewust onverzekerd :(
Gelukkig alles gelijk in orde, geen 390 moeten betalen
 
Op het moment dat je een verkeerde meldcode opgeeft komt er "automagisch" een ander kenteken bij omdat de meldcode de laatste 4 cijfers van je chassisnummer zijn...

Kenteken/Meldcode is een unieke combi.

Klopt dat het een unieke combi is.
In ons systeem komt er echter niet automatisch een ander kenteken te staan, alleen de foutmelding ;)

Hoe dan ook, niet het probleem van TS.
Maandag gewoon rustig contact opnemen met je verzekeraar.
 
Dan zijn ze lekker bezig met controlles zeg...
Ik vorige week ook een brief, blijkbaar mijn nieuwe motor niet verzekerd!

Klopte ook... ASR had verzekering niet goed afgesloten dus ik reed onbewust onverzekerd :(
Gelukkig alles gelijk in orde, geen 390 moeten betalen


Controle is goed, er rijden te veel onverzekerde auto's en motoren rond.

Er is echter een verschil tussen onverzekerd rondrijden en een niet (goed) aangemelde motor.

In jouw geval was je uiteraard gewoon verzekerd :)
(ner, ik werk niet voor ASR)
 
Terug
Bovenaan Onderaan