verwijderen onderste lagerschaal

Kawa-Robert

MF veteraan
2 mrt 2005
1.082
0
Hallo,

Ik wil mijn balhoofdlagers vervangen, en ben nu bezig met het verwijderen van de onderste lagerschaal van de stuurpen.
Volgens deze How-to
> Balhoofdlagers vervangen 2 (cbr1100xx)

Daar is met behulp van een beitel en hefboomeffect de onderste lagerschaal losgekregen. Dat werkt bij mij dus niet. Is geen beweging in te krijgen. In de How-to staat ook dat als het echt niet werkt, je de schaal met een dremel oid door kan slijpen.

Dit heb ik ook geprobeerd, de lagerschaal is bijna helemaal door. Ik kan nu echt niet dichter naar de stuurpen zonder grote kans op beschadigingen.

In de How-to staat: "Pas daarbij vanzelfsprekend wel op dat je niet in de stuurpen komt, het laatste stukje kan je de schaal wel breken."

Mijn vraag is over dat laatste stukje, het breken van de lagerschaal. Hoe kun je dit doen? Ik heb er al op zitten rammen met een hamer en een (oude) schroevendraaier, maar dit mag niet baten. Ik heb geen brander. Wat kan ik nog meer proberen om dat :r ding los te krijgen?
 
Wat ik meestal doe is er een oude schroevendraaier in meppen die net niet in de geslepen gleuf past. Door de wigvorm van de schroevendraaier moet de ring dan wel barsten. Als dit echt niet lukt zul je hem toch nog wat verder moeten inslijpen.

Eventueel kan je hem nog even in de vriezer gooien. Koud staal wordt bros :)
 
Laatst bewerkt:
Nou,

Dikke schroevendraaier werkte niet, op staan meppen maar gaf geen krimp.
Toen maar in een baldadige bui nog iets verder ingeslepen, en hij sprong. Toen was ie er zo vanaf. Helaas zit er nu een kleine beschadiging:

Een streepje van 3 bij 1 mm, 0.3/0.4 mm diep. Voelt helemaal glad aan zonder braampjes, is dit een probleem?

full

full
 
Laatst bewerkt:
Volgende uitdaging, zelfde topic.
Ik dacht, ik ga hier geen ander topic voor aanmaken.

Nu moet ik het nieuwe lager om de stuurpen heen krijgen. Probleem.
In de How-to staat:
"Dus pak je ook hier weer een oude lagerschaal, die precies op de binnenring valt. En dan tik je rondom op de oude lagerschaal."

Helaas is de diameter van de oude binnenste lagerschaal 40.5 mm, en de nieuwe komt echt maar op 38. De oude is wat breder bovenaan omdat het opstaande randje wat breder is. Als ik nu dus de oude binnenring zou gebruiken, sla ik dus op de lagerkooi, en dat is geen goed plan.

Ik ben al op zoek geweest naar een mooie metalen buis met buitendiameter 37 mm, wanddikte 1 mm, om mooi op de binnenste lagerschaal te vallen. Helaas zijn die bij de voor de hand liggende doe-het-zelf zaken niet voorhanden (gaan meestal tot 30 mm) en dan kom je bij industriele bedrijven terecht waar je al zveel 100 euro opstartkosten hebt om een buis te bestellen.

Heeft iemand een alternatieve methode/manier? Erop tikken, om en om alle kanten tikken of gaat dat niet lukken?

Gr Robert
 
Laatst bewerkt:
Hoe kun je met een hamer of een blokje bij dat kleine randje van de binnenschaal komen? De binnenste schaal zit net wat dieper dan de lagerkooi, er is erg moeilijk bij te komen.
 
Laatst bewerkt:
Volgende uitdaging, zelfde topic.
Ik dacht, ik ga hier geen ander topic voor aanmaken.

Nu moet ik het nieuwe lager om de stuurpen heen krijgen. Probleem.
In de How-to staat:
"Dus pak je ook hier weer een oude lagerschaal, die precies op de binnenring valt. En dan tik je rondom op de oude lagerschaal."

Helaas is de diameter van de oude binnenste lagerschaal 40.5 mm, en de nieuwe komt echt maar op 38. De oude is wat breder bovenaan omdat het opstaande randje wat breder is. Als ik nu dus de oude binnenring zou gebruiken, sla ik dus op de lagerkooi, en dat is geen goed plan.

Ik ben al op zoek geweest naar een mooie metalen buis met buitendiameter 37 mm, wanddikte 1 mm, om mooi op de binnenste lagerschaal te vallen. Helaas zijn die bij de voor de hand liggende doe-het-zelf zaken niet voorhanden (gaan meestal tot 30 mm) en dan kom je bij industriele bedrijven terecht waar je al zveel 100 euro opstartkosten hebt om een buis te bestellen.

Heeft iemand een alternatieve methode/manier? Erop tikken, om en om alle kanten tikken of gaat dat niet lukken?

Gr Robert
Ik neem aan dat je nieuwe lager dezelfde binnendiameter heeft dan de oude.
Hoe kan je dan iets anders raken dan de rand van het binnenlager?
Heb je het nieuwe lager in elkaar zitten?
Hoe kan je anders op de kooi slaan?
Je moet eerst de binnenschaal plaatsen en dan pas de kooi met pennen en de buitenschaal er op.
 
Volgende uitdaging, zelfde topic.
Ik dacht, ik ga hier geen ander topic voor aanmaken.

Nu moet ik het nieuwe lager om de stuurpen heen krijgen. Probleem.
In de How-to staat:
"Dus pak je ook hier weer een oude lagerschaal, die precies op de binnenring valt. En dan tik je rondom op de oude lagerschaal."

Helaas is de diameter van de oude binnenste lagerschaal 40.5 mm, en de nieuwe komt echt maar op 38. De oude is wat breder bovenaan omdat het opstaande randje wat breder is. Als ik nu dus de oude binnenring zou gebruiken, sla ik dus op de lagerkooi, en dat is geen goed plan.

Ik ben al op zoek geweest naar een mooie metalen buis met buitendiameter 37 mm, wanddikte 1 mm, om mooi op de binnenste lagerschaal te vallen. Helaas zijn die bij de voor de hand liggende doe-het-zelf zaken niet voorhanden (gaan meestal tot 30 mm) en dan kom je bij industriele bedrijven terecht waar je al zveel 100 euro opstartkosten hebt om een buis te bestellen.

Heeft iemand een alternatieve methode/manier? Erop tikken, om en om alle kanten tikken of gaat dat niet lukken?

Gr Robert

Robert, je lagerschalen hebben exact dezelfde buitendiameter. Anders past het natuurlijk nooit in de lagerpassing van je balhoofd :')

Zelf pak ik graag een grote dop (moet je maar net hebben in de juiste maat)



edit
ow, om de stuurpen. Sorry.
Lange pijp van juiste lengte en diameter zoeken.
Zelf gebruik ik daarvoor een setje balhoofdlager gereedschap. Diverse pijpen met diverse hulpstukken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb hier ook problemen mee gehad. Had de stuurpen in de vriezer gelegd en de lagerschaal in de oven. Daarna snel in elkaar en met de oude lagerring en een passende buis er op getikt, maar halverwege kwam hij muurvast te zitten en wilde nergens meer heen.

Uiteindelijk heb ik het opgelost met een draadstang door de stuurpen (die is doorgaans hol) met aan de onderkant een moer als 'eindstop'. Vervolgens dezelfde buis en oude lagerring weer om de stuurpen geschoven. De draadstang stak dan dus door de stuurpen en de buis heen die ik gebruikte om hem aan te tikken. Vervolgens een passende dop op de buis zodat ik met de draadstang heel geleidelijk de buis op spanning kon draaien. De kracht die je hiermee kunt opbouwen is vermoedelijk veel groter dan alleen tikken, want op deze manier kon ik de lagerring zo verder persen. Groot voordeel is dat je makkelijk recht gaat en bovendien de kracht heel goed kunt doseren.

Hopelijk is bovenstaand verhaal een beetje duidelijk O-)
 
Ringetje ertussen , desnoods een spijker rond de pen buigen.

Ik snap hem niet :$

Stofzuigerbuis? (paste bij mij precies)

Pen in de vriezer en de lagerschalen even in de oven voordat je begint te meppen.

Stofzuigerbuis is een goeie! past inderdaad redelijk! :Y Bedankt.

Ik neem aan dat je nieuwe lager dezelfde binnendiameter heeft dan de oude.
Hoe kan je dan iets anders raken dan de rand van het binnenlager?
Heb je het nieuwe lager in elkaar zitten?
Hoe kan je anders op de kooi slaan?
Je moet eerst de binnenschaal plaatsen en dan pas de kooi met pennen en de buitenschaal er op.

Binnendiameter is identiek. Buitendiameter niet. Zie foto, vergelijk oude en nieuwe. Het 'randje' waar de rolletjes inzitten, is bij de oude wat groter. Als ik nu dus de oude zou gebruiken om de nieuwe erin te slaan, raak ik de kooi en niet het randje van de binnenste lagerschaal.

Binnenschaal en kooi met pennen zitten in elkaar, zo heb ik ze gekocht.

full


Ik lees dat je nieuwe lagerschaal maar diameter 38 heeft en je oude een diameter van meer dan 40. Weet je zeker dat je de goede lagers hebt?

Zie bovenstaande foto.
De lagers zijn bedoeld voor mijn motor. Motortype staat ook op de verpakking vermeld.
Echter, het oude lager is anders dan het nieuwe lager.
Zoals op bovenstaande foto te zien is, heeft het oude lager een groter randje. Binnendiameter is wel identiek aan de oude.
Ook de buitenste lagerschalen zijn verschillend. De buitendiameter van de buitenste lagerschalen zijn gelijk, passen dus gewoon in het balhoofd. Echter, de binnendiameter buitenste lagerschaal is 1.5 mm te ruim voor het nieuwe lager.

Edit:

Om een lang verhaal wat korter te maken: De nieuwe lagerset past perfect in de motor.
Echter is wel verschillend tov de oude lagerset waardoor het niet mogelijk is om met behulp van de oude binnenste lagerschaal de nieuwe lagerschaal op de stuurpen te slaan.

1 optie is net al genoemd, stofzuigerbuis. Ik heb net even gecheckt, met de stofzuigerbuis wordt het laatste stukje lastig. Binnendiameter van de buis is denk ik net te klein om het lager helemaal beneden te krijgen.

Ik kan ook het randje bij de oude binnenste lagerschaal wat afslijpen, om die vervolgens wel te kunnen gebruiken om het randje van de nieuwe lagerschaal te raken..

Zijn er nog meer suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Opstaand randje eraf geslepen, en het is gelukt. Het lager gaat er makkelijker op dan ik dacht. Stuurpen een nacht in de -18 gehad, het lager gewoon op kamertemperatuur.

Grootste probleem was aangevroren waterdamp uit de lucht op de stuurpen na het uit de vriezer halen, best dikke laag.

Probleem opgelost. Topic mag dicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan