tmoons
MF veteraan
- 7 jan 2004
- 4.373
- 158
Bij mijn Kawa ZR7 (2000) loop ik tegen het volgende aan:
Als ik mijn "brandstof bij meng schroefjes" op de fabrieksstand zet, handboek, zowel een Duits "kort maar bondig" boek als een engels-Amerikaans boek, geven aan dat die 1 hele slag en 3/4 slag is (dat zijn dus 630 graden uit gedraaid vanaf de aanslag).
Kan ik de motor NIET stationair laten lopen, hij gaat dan wel of 2000 toeren draaien, of hij valt stil. (daar tussen is het of klimmen naar 2000 of inzakken naar 0). Ook synchroon stellen is eigenlijk ondoenlijk, omdat hij of begint te racen (nog hogere toeren) of stilvalt.
Wanneer ik de "brandstof bij meng schroefjes" op standje 2 hele slagen uit zet (das dus 720 graden gedraaid vanaf de aanslag, 90 graden verder dan dat ze stonden) krijg ik dat de stelschroef voor het stationair toerental niets meer bijdraagt, het toerental komt dan rond de 1000 rpm te liggen en verder uitdraaien van de stel schroef (de handmatige stationair toerental verstelling) draagt niets meer bij. Afstellen kan wel, maar volgens mij klopt hier iets niet.
Nu ben ik eigenlijk opzoek naar wat meer kennis over de werking van mijn carbs. Ik vermoed namelijk een verstopping. Maar een grondige renovatie van de carbs betekend enkele dagen geen vervoer, en dat wil ik liever alleen doen als het noodzakelijk is.
ik vermoed dat mijn stationair sproeier(s) verstopt zijn. Hierdoor krijgt de motor een te arm mengsel bij het "correct" afstellen van de "brandstof bij meng schroefjes". Met als resultaat eerder beschreven symptomen. wanneer ik dan de "brandstof bij meng schroefjes" rijker (verder uit is rijker mengsel) zet krijgt de motor een lekker "smeuïg" mengsel en heeft zogezegd de stationair sproeiers wat minder hard nodig om netjes rond te gaan op een fatsoenlijk toerental. Als ik rijd, dus op grotere gasklepopeningen, is er niets aan de hand.
Ik heb de DEOproef van de ons ontvallen Willem ook reeds tweemaal gedaan, resultaat: Lekker ruikende motor, maar geen veranderende toerentallen bij spuiten. De inlaatrubbers tussen kop en carb zijn nieuw.
Zijn er nog proefjes/dingen die ik kan testen/uitvoeren om met wat meer zekerheid vast te stellen of ik een verstopping/iets anders aan de haak heb?
Als ik mijn "brandstof bij meng schroefjes" op de fabrieksstand zet, handboek, zowel een Duits "kort maar bondig" boek als een engels-Amerikaans boek, geven aan dat die 1 hele slag en 3/4 slag is (dat zijn dus 630 graden uit gedraaid vanaf de aanslag).
Kan ik de motor NIET stationair laten lopen, hij gaat dan wel of 2000 toeren draaien, of hij valt stil. (daar tussen is het of klimmen naar 2000 of inzakken naar 0). Ook synchroon stellen is eigenlijk ondoenlijk, omdat hij of begint te racen (nog hogere toeren) of stilvalt.
Wanneer ik de "brandstof bij meng schroefjes" op standje 2 hele slagen uit zet (das dus 720 graden gedraaid vanaf de aanslag, 90 graden verder dan dat ze stonden) krijg ik dat de stelschroef voor het stationair toerental niets meer bijdraagt, het toerental komt dan rond de 1000 rpm te liggen en verder uitdraaien van de stel schroef (de handmatige stationair toerental verstelling) draagt niets meer bij. Afstellen kan wel, maar volgens mij klopt hier iets niet.
Nu ben ik eigenlijk opzoek naar wat meer kennis over de werking van mijn carbs. Ik vermoed namelijk een verstopping. Maar een grondige renovatie van de carbs betekend enkele dagen geen vervoer, en dat wil ik liever alleen doen als het noodzakelijk is.
ik vermoed dat mijn stationair sproeier(s) verstopt zijn. Hierdoor krijgt de motor een te arm mengsel bij het "correct" afstellen van de "brandstof bij meng schroefjes". Met als resultaat eerder beschreven symptomen. wanneer ik dan de "brandstof bij meng schroefjes" rijker (verder uit is rijker mengsel) zet krijgt de motor een lekker "smeuïg" mengsel en heeft zogezegd de stationair sproeiers wat minder hard nodig om netjes rond te gaan op een fatsoenlijk toerental. Als ik rijd, dus op grotere gasklepopeningen, is er niets aan de hand.
Ik heb de DEOproef van de ons ontvallen Willem ook reeds tweemaal gedaan, resultaat: Lekker ruikende motor, maar geen veranderende toerentallen bij spuiten. De inlaatrubbers tussen kop en carb zijn nieuw.
Zijn er nog proefjes/dingen die ik kan testen/uitvoeren om met wat meer zekerheid vast te stellen of ik een verstopping/iets anders aan de haak heb?